BMW E34 525i update pg.5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 27 mei 2008, 23:48

Dennis Schroyen schreef:die van de M3 is nog zoals nieuw,
die van de corolla wat minder,
die van de 5 weet ik niet, voelt nog goed aan iig.
Wil je die voor een prijsje van me overnemen ofwat? Ik denk dat de heer Kolkman dat niet goed gaat vinden, die heeft mijn blok + bak in mondelinge overeenkomst gekocht...

Zoek maar eens op realoem. E34 525i van '90 pakken en dan de M50. daar zie je dat je 2 types hebt onder "manual transmission". De onderste is de M20 bak, dus 5de als overdrive.
Heh, nope, ik moet eerst mijn eigen spul overtuigend aan het rijden hebben voordat er overgebleven zut de opruimingsverkoop ingaat :wink: .

HSR

Bericht door HSR » 29 mei 2008, 15:53

Even een update.

Inmiddels zit het B12 onderstel er onder maar heb ik het nog niet goed kunnen testen daar met name de banden duidelijk de zwakke schakel zijn. Ook heb ik na heel veel passen, meten en rekenen uitgevogeld dat de 17'' velgen nooit fatsoenlijk gaan passen. Dikke domper op de feestvreugde om dat zo maar te noemen. Ook blijf ik last houden van kleppen die zeer selectief tikken. Bij koude start gaan ze tikken wat na 30 seconden vaak weg is maar ze willen wel eens gewoon ''zomaar'' beginnen met tikken. Er zit dus een verkeerd sperdiff onder en deze wordt volgende week omgewisseld voor een 3.64 sperdiff die ik heb liggen. Het 3.15 sperdiff gaat terug naar de vorige eigenaar of iemand hier moet er nog wat aan hebben.

Ook heeft de wagen soms een rare metalen ''klang'' geluid dat uit de voorophanging komt. Lijkt erop dat de veren wat bewegen in hun schotel of mogelijk dat er iets niet helemaal fatsoenlijk vast zit.

Wat moet er nu nog allemaal gebeuren?

1) passend 17'' vinden
2) mijn huidige 17'' velgen verkopen
3) Sperdiff wisselen van 3.15 naar 3.64
4) tikkende klep aanpakken
5) koppeling vervangen alhoewel deze momenteel nog wel redelijk zijn werk lijkt te doen
6) Hok uitlijnen, dit is echt wel nodig want in de bochten rijdt de wagen zeer vreemd en centreerd ook alles behalve normaal. Ik vermoed dat dit gewoon aan de uitlijning ligt.

Zeer lange termijn

1) universeel frame
2) fatsoenlijke stoel

Zijn er ook pluspunten aan de wagen? Jazekers die zijn er. De wagen heeft nergens roest!

:D :roll:

Tristan

Bericht door Tristan » 29 mei 2008, 16:08

hugo schreef:
Zijn er ook pluspunten aan de wagen? Jazekers die zijn er. De wagen heeft nergens roest!
:D :roll:
Dat is het belangrijkste. :wink:

Casper

Bericht door Casper » 29 mei 2008, 22:08

hugo schreef:Even een update.
Ook heeft de wagen soms een rare metalen ''klang'' geluid dat uit de voorophanging komt. Lijkt erop dat de veren wat bewegen in hun schotel of mogelijk dat er iets niet helemaal fatsoenlijk vast zit.
Hoogste waarschijnlijk je veerpoot lager. Is een BMW kwaaltje van die tijd....heb ik ook gehad met m'n E30, heeft even geduurt voordat ik daar achter was :D

Joy

Bericht door Joy » 29 mei 2008, 22:45

In elk BMW-draadje zie je dezelfde mankementen langs komen. Maakt niet uit of je een E30/E36 of E34 draadje leest :lol: typisch.

Je bent wel goed bezig Hugo, hopelijk zijn de aanpassingen straks wel kloppend.

HSR

Bericht door HSR » 31 mei 2008, 13:35

Net even met de beemert wezen rijden.

B12 is een prima set welke comfortabel en sportief is.
Laatst gewijzigd door HSR op 10 mei 2011, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Casper

Bericht door Casper » 31 mei 2008, 14:02

hugo schreef: 7) Er blijft uit de voortrein een rare metalen ''klang'' komen dit lijkt te gebeuren als ik lichtjes van links naar rechts stuur. Ook centreert de vootrein niet zoals ik het zou willen. Mogelijk zijn de toplagers naar de zaad?
Hoogste waarschijnlijk je veerpoot lager. Is een BMW kwaaltje van die tijd....heb ik ook gehad met m'n E30, heeft even geduurt voordat ik daar achter was :D
Toplager=veerpootlager :) Is een typisch BMW probleempje...altijd per 2 vervangen. Zijn dure dingetjes voor het formaat :)

HSR

Bericht door HSR » 04 jun 2008, 19:47

het zal waarschijnlijk niemand wat interesseren maar het 3.64 sper zit er nu onder. Volgende week 17'' velgen plaatsen en dan kunnen we uitlijnen en echt rijden. :wink:

BMW levert ook toplagers met cambercorrectie voor de E34. Kosten? 190 eu per toplager! :lol: vuile oplichters :lol:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 04 jun 2008, 21:25

hugo schreef:het zal waarschijnlijk niemand wat interesseren maar het 3.64 sper zit er nu onder. Volgende week 17'' velgen plaatsen en dan kunnen we uitlijnen en echt rijden. :wink:

BMW levert ook toplagers met cambercorrectie voor de E34. Kosten? 190 eu per toplager! :lol: vuile oplichters :lol:
Je mist nog een beetje zelfvertrouwen misschien Hugo. Ik vind het zeer interessant dat het andere diff er nu onder zit, ik ben dan ook benieuwd naar je bevindingen :wink:

En besteld gewoon even een 2e hands setje topmounts bij www.dparts.com, dat ik daar nu nog mee moet komen :roll:

HSR

Bericht door HSR » 04 jun 2008, 21:29

Steven Nauta schreef:
hugo schreef:het zal waarschijnlijk niemand wat interesseren maar het 3.64 sper zit er nu onder. Volgende week 17'' velgen plaatsen en dan kunnen we uitlijnen en echt rijden. :wink:

Je mist nog een beetje zelfvertrouwen misschien Hugo. Ik vind het zeer interessant dat het andere diff er nu onder zit, ik ben dan ook benieuwd naar je bevindingen :wink:

En besteld gewoon even een 2e hands setje topmounts bij www.dparts.com, dat ik daar nu nog mee moet komen :roll:
Dparts heeft dus never nooit cambercorrigerende toplagers liggen voor een E34 525 24v :lol: :wink:

Casper

Bericht door Casper » 04 jun 2008, 21:40

Tja, een toplager zou ik nou nooit 2de hands kopen...

Maar een kleine €200 per lager vind ik echt heel erg veel. Dan zou ik gewoon voor een normale gaan a €50 per stuk...

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 04 jun 2008, 22:13

Zijn die toplager sudden-deaths of sluipt er dat langzaam in? Ik probeer namelijk overzichtelijk te krijgen wat er bij mij nog moet gebeuren cq. wat ik als spareparts mee naar frankrijk zou moeten nemen naast een set banden en een set remmen 8) .

Tom

Bericht door Tom » 04 jun 2008, 22:17

Ga je met Metchu van die shoarmaboerstickers bestellen? Meestal scheelt dat in prijs.

Christoph

Bericht door Christoph » 04 jun 2008, 22:17

Bij mij is er nu een toplager kapot, en dat ging toch echt in 5 minuten van een klein kraakje naar een schreeuwend geluid.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 05 jun 2008, 11:40

hey Hugo!

Hoe bedoel je, motor klinkt rauw? Snap die opmerking niet goed. Hoor je tikkende geluiden uit de kop komen of hoe. Ik zou me voor de rest niet veel zorgen maken. Gewoon altijd goed warm- en koudrijden.

zoals gezegd even toplager vv, fatsoenlijk setje bandjes en dat komt goed. Hoe bevalt het 3.64 sper? hopelijk ben je eindelijk tevreden, voor je het weet is je subframe naar de kloten door het veelvuldig los- en vasttrekken van de diffbouten :lol:

btw,

Kuipje zit in onze snirker. Op de originele rails bevestigd. volgende week gaat de M20 eruit en dan komt de andere spielerei eronder. We spreken nog wel eens af als je terugbent van U.K. :wink: :lol:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 jun 2008, 17:01

200 euro per topmount? Volgens mij kan je voor minder een set verstelbare camberplates kopen.... Alleen is een E34 waarschijnlijk niet het meest gangbare model voor die dingen, beetje zoeken dus. Maar ik zou Aernoudt of Dick eens vragen omdat die er beiden 1 hebben of meerdere gehad hebben.

Metchu

Bericht door Metchu » 05 jun 2008, 17:05

Tom schreef:Ga je met Metchu van die shoarmaboerstickers bestellen? Meestal scheelt dat in prijs.

nee, nee! Is exclusief voor mij 8)

HSR

Bericht door HSR » 05 jun 2008, 17:37

Dennis Schroyen schreef:hey Hugo!

Hoe bedoel je, motor klinkt rauw? Snap die opmerking niet goed. Hoor je tikkende geluiden uit de kop komen of hoe. Ik zou me voor de rest niet veel zorgen maken. Gewoon altijd goed warm- en koudrijden.

zoals gezegd even toplager vv, fatsoenlijk setje bandjes en dat komt goed. Hoe bevalt het 3.64 sper? hopelijk ben je eindelijk tevreden, voor je het weet is je subframe naar de kloten door het veelvuldig los- en vasttrekken van de diffbouten :lol:

btw,

Kuipje zit in onze snirker. Op de originele rails bevestigd. volgende week gaat de M20 eruit en dan komt de andere spielerei eronder. We spreken nog wel eens af als je terugbent van U.K. :wink: :lol:
3.64 sper bevalt zeker wel goed. Niet te kort, misschien iets te lang maar dat mag geen naam hebben. Over 3 weken ben een lange periode in Belgie. Als jij dan even een lasapparaat regelt slijpen we de cat er onder uit en kan er een chip ingedrukt worden. Kwa straight line speed vind ik de E34 wat tegenvallen.

Morgen de 17'' velgen op halen bij Hubert, het zijn ware shoarmajank E39 M5 replica's. 8) :lol:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 05 jun 2008, 18:15

hugo schreef:

btw,

3.64 sper bevalt zeker wel goed. Niet te kort, misschien iets te lang maar dat mag geen naam hebben. Over 3 weken ben een lange periode in Belgie. Als jij dan even een lasapparaat regelt slijpen we de cat er onder uit en kan er een chip ingedrukt worden. Kwa straight line speed vind ik de E34 wat tegenvallen.

Morgen de 17'' velgen op halen bij Hubert, het zijn ware shoarmajank E39 M5 replica's. 8) :lol:

Ik zou je graag willen helpen Hugo, maar mijn lasapparaat kan spijtig genoeg alleen lassen. Slijpen zal met de goeie ouwe slijpschijf moeten gebeuren :wink:

525i is geen overdreven strepentrekker nee, heeft ook "maar" 190 pk. :)

HSR

Bericht door HSR » 05 jun 2008, 18:18

Dennis Schroyen schreef:
hugo schreef:

btw,

Ik zou je graag willen helpen Hugo, maar mijn lasapparaat kan spijtig genoeg alleen lassen. Slijpen zal met de goeie ouwe slijpschijf moeten gebeuren :wink:

525i is geen overdreven strepentrekker nee, heeft ook "maar" 190 pk. :)
Ik regel de slijptol wel, jij het lasding om het gat dicht te lassen. Fucking cat is toch nergens voor nodig. :lol:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 12 jun 2008, 09:23

`Vandaag onderweg naar Vlasblom? Zag daarnet een mooie Belgische E34 rijden... ;)

HSR

Bericht door HSR » 13 jun 2008, 18:16

indobesar schreef:`Vandaag onderweg naar Vlasblom? Zag daarnet een mooie Belgische E34 rijden... ;)
Nee, was ik niet. :wink:

Even een updeet.

Ik had mooie E39 M5 shoarma velgen gekocht van Hubert D. en tot mijn verbazing passen deze dus perfect. Hier meteen even de bandjes die ik had op mijn niet passende 17'' over laten plaatsen en gemonteerd. Wagen ziet er nu heerlijk achterbuurterig uit. :D . De rare 'klonk' uit de voortrein kwam weg uit de hulpstabi's die dus los zaten. :shock: Niet echt veilig maar nu gelukkig wel vast gezet. Vanmiddag de E34 uit laten lijnen bij Kroon Band in Enschede. Dit is zo'n heerlijk bedrijf, geen poes pas of autostyle gelul maar gewoon bekwame mensen die je wagen ordentelijk uitlijnen. De uitlijnboer vond de E34 ongezond scherp sturen en dacht dat er wat was met het stuurhuis. Nou, daar is dus niks mis mee, dat hok stuurt eindelijk zoals ik wil dat 'ie doet. 8)

Rest mij nu nog een goede stoel en stuur te kopen en eens te gaan zoeken naar cambercorrigerende toplagers die minder dan 180Eu de stuk kosten.

Foto's volgen.

HSR

Bericht door HSR » 14 jun 2008, 19:22

Vandaag even serieus met de E34 gereden. fuck, Dennis en Diho hebben niks teveel gezegd. :shock: Wat een balans, werkelijk heerlijk. Natuurlijk voelt de wagen wat zwaarder aan maar als je er echt serieus mee gaat sturen voelt het dus net alsof je in een echte sportwagen rijdt. Het sturen gaat heerlijk direct en de wagen is ook fantastisch te driften. Feit is wel dat ik nu een fatsoenlijke stoel nodig heb maar dat probleem wordt tzt wel getackeld.

Morgen even een aantal serieuze filmpjes + fotootjes maken. Althans, als mijn grieperige gevoel weg gaat. Ben nu al een goede 4 dagen flink 'under the weather'' :?

Welke problemen zijn er nu eigenlijk allemaal getackeld?

- Sperdiff is nu wel goede overbrenging. Zo'n goedwerkend platensper is een genot, heerlijk hoe agressief het in kan komen op nat wegdek. Ik moet echter wel toegeven dat ik het gevoel heb dat mijn oude 3.91 sperdiff agressiever reageerde. Mogelijk ligt dit aan de wat oudere olie in het huidige 3.64 diff of heeft het gewoon te maken dat het 3.91 een stuk korter was waarder er constant veel power, snel, aanwezig was.

- Velgen, heb nu perfect passende E39 M5 replica's onder de E34 zitten. Ook is de E34 nogal apart als het op ET waarde aankomt. De 16'' originele E34 540 velgen waren ET15. De M5 velgen zijn ET20 waardoor het achterste wiel op het eerste zicht iets teveel naar binnen staat. Vwb rijdbaarheid heb ik eigenlijk niks gemerkt.

- Koppeling. Deze had nogal veel moeite met het verkeerde, veelste lange, diff waardoor ik dacht dat deze naar de maan was. Koppeling functioneerd vooralsnog goed maar ik heb wel de indruk dat deze niet spik en span meer is. laten vervangen of toch niet is nu de vraag. Heeft iemand nog tips om te checken of de plaat nog lang (?) zijn werk zal kunnen doen ?

- Rare tik in de voortrein is weg. Hulpstabi's zaten los :roll:

- Wagen is vootreffelijk uitgelijnd en rijdt echt lekkerder dan een doorsnee studente met 3.5 baco achter der kiezen.

Wat moet er nog gebeuren.

- Preventief oliebeurtje. De wagen blijft last houden van tikkende kleppen wanneer het blok koud is. Als ze lekker warm is loopt ze voortreffelijk

- Stoel + stuur moeten echt vervangen worden voor wat sportievers. Probleem is alleen dat de E34 nu niet echt main-streem is wat dat betreft.

- Oliedruk+temp metertje wil ik nog ingebouwd hebben. Ik irriteer mij kapot aan het gemis van deze 2 essentiele indicatoren.

- koppeling?

- ABS module moet er nodig uit, ding is veelste rudimentair is eerder gevaarlijk dan veilig. Laat mij zelf maar mijn rempunt en blokkeerpunt bepalen, veel veiliger.

- Waterpomp vervangen.

- Cat wegslijpen met Dennis S. zijn lasapparaat.

- Mogelijk een chippie erin drukken maar dat heeft geen prioriteit.

- Adenauer F. Driften

--------------

Het M50 blok is wel echt een tor met karakter. Wanneer ze koud is reageert ze echt zeer nukkig en chagrijnig. Is ze goed op temperatuur dan loopt ze echt mooi door de toeren heen. Olieverbruik is nihil en waterconsumptie is ook niet aan de orde. :wink:

allen

Bericht door allen » 14 jun 2008, 20:57

SCHIET EENS OP MET DIE FOTO MAN

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 14 jun 2008, 21:03

Ik wil dat hok dwars zien! 8)

Plaats reactie