Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Petrolhead Tom

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Petrolhead Tom » 09 sep 2013, 09:23

Nu ik er aan denk. Zou voor volgend jaar een Df team een optie zijn? Lijkt me wel gaaf!

Max V

Bericht door Max V » 10 sep 2013, 19:00

Ik meld me bij deze aan! ;)

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 10 sep 2013, 19:25

Lijkt me leuk!

Even een andere vraag; Welk type pedalen gebruiken jullie? Op dit ogenblik gebruik ik nog SPD's omdat ik dan dezelfde schoenen aan kan als tijdens het mtb-en maar wil losse raceschoenen aanschaffen met bijbehorende wissel in pedalen, is SPD-SL een logische keuze? Dan kan ik toch dezelfde plaatjes gebruiken als bij de normale SPD?

k33z

Bericht door k33z » 10 sep 2013, 20:16

Nee, SPD-SL zijn compleet anders plaatjes (en in principe ook compleet andere schoenen). Race schoenen hebben een volledige vlakke onderkant waar je een grote plaat onder monteert. Waarschijnlijk heb je nu MTB schoenen met 'noppen'. Die lopen veel lekkerder, maar heb in theorie een minder groot drukvlak voor je voet.

Ik gebruik zelf Time pedalen, bevalt me prima. Maar de standaard is eigenlijk Look of Shimano. Ik zou voor Look gaan, maar dat is er puur op gebaseerd dat ik Shimano mijdt waar ik kan :)

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 10 sep 2013, 21:20

Ik heb de SL's op de racefiets zitten, bevalt prima.

RobS

Bericht door RobS » 10 sep 2013, 21:44

Gewoon voor SL gaan inderdaad, met gele plaatjes.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 10 sep 2013, 21:48

RobS schreef:Gewoon voor SL gaan inderdaad, met gele plaatjes.
Bevallen mij ook heel goed. Ik heb hiervoor altijd met SPD gereden maar vind de SL toch een stuk fijner in de krachtoverbrenging.

Joop

Bericht door Joop » 10 sep 2013, 22:01

Hier ook... Tevens ook nog wat bewegingsruimte om je knieën een beetje te sparen.

De blauwe en met name de rode hebben geen extra bewgingsvrijheid. Vast is vast zeg maar.

///Joost

Bericht door ///Joost » 11 sep 2013, 09:09

Joop schreef:
Hier ook... Tevens ook nog wat bewegingsruimte om je knieën een beetje te sparen.

De blauwe en met name de rode hebben geen extra bewgingsvrijheid. Vast is vast zeg maar.
+1 Hier ook gele plaatjes SL. Werkt perfect en ik zou het zo weer doen.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 11 sep 2013, 18:07

Hier ook SPD SL met gele plaatjes op de reetfiets, en SPD op de MTB. En dus ook 2 paar verschillende SIDI's

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 13 sep 2013, 09:21

Hi guys,

Waar gaat jullie voorkeur voor het vervoeren van de fiets naar uit? Op het dak, achter of in de auto?

Nadeel van achter de auto is dat de achterklep (station) niet open kan indien gemonteerd. Montage op het dak kent dat nadeel niet alleen vraag ik mij af of plaatsen op het dak eenvoudig is.

Wie heeft gebruikservaringen?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 13 sep 2013, 09:49

indobesar schreef:Hi guys,

Waar gaat jullie voorkeur voor het vervoeren van de fiets naar uit? Op het dak, achter of in de auto?

Nadeel van achter de auto is dat de achterklep (station) niet open kan indien gemonteerd. Montage op het dak kent dat nadeel niet alleen vraag ik mij af of plaatsen op het dak eenvoudig is.

Ik heb een grafhekel aan fietsendragers in welke vorm dan ook. Ik haal altijd de wielen uit mijn fiets en leg hem achterin. Frame gaat op de achterbank, op de kop en een oude handdoek om derailleur en ketting. Werkt perfect.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 13 sep 2013, 10:02

Hi Tom,

Dat deed ik tot nu toe ook en dat gaat prima voor korte tripjes. Als echter gezin+inboedel meegaat, is dat geen optie. :)

allen

Bericht door allen » 13 sep 2013, 10:19

Achterin de bak. Werkt perfect bij mij. :tooth:

Persoonlijk zou ik hem gewoon achter de auto gooien op een fietsenrek als je ruimte te kort komt.
Niets ergers dan je fiets per ongeluk laten flikkeren zodat je dat ding en ook nog eens de autolak beschadigd.

///Joost

Bericht door ///Joost » 13 sep 2013, 10:22

Ik haal ook het voorwiel eruit en leg m achterin met de bank plat. Voor familietripjes zou mijn voorkeur een fietsendrager op de trekhaak zijn. Je kunt toch van binnenuit bij je bagage? Gewoon een beetje slim inpakken. Bovenop het dak ben ik nooit zo'n fan van geweest, ondanks dat dat wel het meest praktisch is. :bag:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 13 sep 2013, 10:24

indobesar schreef:Hi Tom,

Dat deed ik tot nu toe ook en dat gaat prima voor korte tripjes. Als echter gezin+inboedel meegaat, is dat geen optie. :)
Daar kan ik me iets bij voorstellen ja. Dan zou mijn keuze zijn om hem achterop te doen. Volgend mij is een dak helemaal slecht door het gebeuk van de wind. Maar dat is puur een gevoelskwestie. Ik heb sowieso geen idee of een fietsendrager slecht is voor je fiets.

ErikS

Bericht door ErikS » 13 sep 2013, 12:37

Ik zou juist het gevoel hebben dat een dragen achterop meer druk schuin op de wielen zet......

Voor mij nooit een fietsendrager, maar dan liever op het dak....

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 13 sep 2013, 14:48

Fietsendrager, ideaal. Gewoon met 170 km p/u over de autobahn vliegen met de racefiets achterop, geen enkel probleem :mrgreen:

Daarnaast geen verlies van ruimte en staat die muurvast en vormt dus helemaal geen belemmering tijdens het rijden. Ik zou niet zomaar 170 gaan knallen als die fiets op het dak staat denk ik :roflol:
Laatst gewijzigd door Bram op 13 sep 2013, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 13 sep 2013, 14:58

+1

Als je wielen vaststaan dan heb je inderdaad geen centje pijn.
Fiets op het dak en een laag plafond bij een tankstation kan wel tot problemen leiden :lollerdelol:

Bennie

Bericht door Bennie » 13 sep 2013, 16:17

Hey leuk draadje!

Rijd zelf op een Specialized S-works met DI2. Voor in de modder een Giant Anthem X4 29er.

(Weet niet of het lukt met de foto zo)
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (281.55 KiB) 1854 keer bekeken

Stefan R

Bericht door Stefan R » 13 sep 2013, 18:00

Foto van de Anthem?

Bennie

Bericht door Bennie » 13 sep 2013, 18:20

Bij deze
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (161.01 KiB) 1838 keer bekeken

Stefan R

Bericht door Stefan R » 13 sep 2013, 18:53

En waar wordt hij voornamelijk uitgelaten?
De fiets zelf vind ik :thumbup: maar ik blijf de 29'ers toch een beetje gedrochten vinden :bag:

Max V

Bericht door Max V » 13 sep 2013, 19:00

Ik heb een fietsendrager op mijn trekhaak die ik kan kantelen, zodat de achterklep gewoon open kan. Ideaal! 5000 kilometer mee door Frankrijk gescheurd, geen centje pijn. Echt een aanrader. Het gaat in dit geval om de Twinny Load Ergo CK.

Afbeelding

S-RS
Auto: Renooit

Bericht door S-RS » 13 sep 2013, 19:59

Hier ervaring met beide. Zo'n soort rek als Max hierboven laat zien hebben wij ook, maar dan voor drie fietsen. Een Spinder Falcon 3 is dat dacht ik. Echte nadelen kent dit systeem niet, behalve dat het met drie fietsen even prutsen is om ze er op te krijgen zonder dat ze tegen elkaar aan staan te dansen. Desondanks is het plaatsen van de fietsen een stuk makkelijker dan de ouderwetse twinnyload. Verder is het een verrassend stabiel rek.

Wij hebben ook een fietsenrek voor op het dak. Daar gooi je de fietsen een stuk makkelijker op, maar dan moet je dat verrekte rek er wel eerst op monteren. Niet zo moeilijk, maar die neem je natuurlijk niet even snel mee in de achterbak als je niet zeker weet of je hem nodig hebt. Zodra je begint te rijden weer een nadeel, wat een gesuis, zeker boven de 120km/u. Zo zou ik niet graag naar m'n vakantie bestemming rijden. Wij gebruiken dat fietsenrek ook uitsluitend als de caravan er achter hangt, dan valt het gesuis wel mee.
Daarnaast moet je dat fietsenrek ook thuis weer kwijt zien te raken. Wij hebben hem thuis aan het plafond hangen in de garage, maar dat heeft weer als gevolg dat je hem niet zo snel meepakt. Sta in de weg dus.

Het rek is inprinciepe redelijk makkelijk aan te passen aan de auto's. Die van ons heeft inmiddels op 7 of 8 auto's gestaan, waar bij hij op 5 auto's paste zonder de klemmen zelfs te vervangen. Maar dan moet je wel een typische leasebak hebben met staande dakrails ;)

Voorbeeldje:
Afbeelding

Op deze hebben we drie fietsen op het dak, maar dat waren er eerst altijd vier maar tegenwoordig nog maar twee.

Conclusie, ik zou gewoon altijd voor een rek aan de trekhaak gaan :wink:

Plaats reactie