BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Knot

Re: BMW E36 328i sedan [Upgrade in progress...]

Bericht door Knot » 06 sep 2013, 20:48

Mooiste is dichterbij en dwarser maar dan moet je m strippen. Nu kan je ook nog heerlijk met passagier 500km tuffen zonder ergens last van te hebben.

Net een dremel 3000 met los freesstukje gekocht dus morgen ff knutselen als ik tijd over heb.

328Ti

Bericht door 328Ti » 06 sep 2013, 22:53

ik heb nog wel een console voor je.

Sieht gut aus!

Knot

Bericht door Knot » 07 sep 2013, 14:30

Is ie al uitgebouwd? En eventueel achterste deel (armsteun versie, met gat wat over mijn armsteun kan), kan ik die ook netter maken...

328Ti

Bericht door 328Ti » 07 sep 2013, 16:48

Knot schreef:Is ie al uitgebouwd? En eventueel achterste deel (armsteun versie, met gat wat over mijn armsteun kan), kan ik die ook netter maken...
console is uitgebouwd, middenstuk volgens mij ook

Laurens

Bericht door Laurens » 07 sep 2013, 22:22

Peric schreef:Laurens, ik ben nog op zoek naar de kunststof ringen die om de ruitenwisserarmen zit.
Ik heb van de week al een armatuur gehaald, maar de dealer kan die ringen niet nieuw leveren.
Heb jij die ringen voor me? En ook eventueel de kunststof kapjes die onderaan de voorruit zit?
BVD!
Die heb ik nog niet nodig gehad dus zullen er vast nog wel op zitten.
Eventueel mag je ze zelf demonteren :wink:
Knot schreef:
Laurens schreef:Ik heb nog een sedan en coupe staan met paneel er in, dus als nog op zoek bent :thumbup:
Als ze hetzelfde zijn dan heb ik zeker interesse in die van de coupe, heb nu mijn auto weer uit elkaar gehaald, straks dremel kopen en dit paneel als mal gebruiken om de nieuwe perfect te maken.

Handrem zit er netjes in moet ik zeggen maar kunststof op de millemeter afwerken heeft Paul een iets andere visie op denkik, maargoed mijn uren kosten niks die van hem wel.

Wel k*t dat het nu regent en ik de boel open heb liggen.
Zover ik weet is deze het zelfde zou wel even moeten kijken hoe mooi deze nog is.
Als ik maandag op speciaal ben zal ik er even naar kijken :)

Knot

Bericht door Knot » 08 sep 2013, 13:38

Gisteren best wel even bezig geweest met uitbouwen, console aanpassen (als concept versie) en weer dichtbouwen... wat een k*tschroefjes zeg, kan je echt niet lekker bij achter de boordcomputer links/rechts.

Is nu al iets beter maar teveel gaten nog. Denk dat ik een console met alleen raambedieningsgaten van de voorramen wel netjes kan maken. Weet nu iig precies hoe het moet, hoe het vastzit en hoe ik het wil maken.

Straks het middenstuk nog een beetje bijdremelen en dan die terugzetten, dan zal ik een fototje plaatsen van mijn idee van "onder het paneel" monteren :)

GTRene

Bericht door GTRene » 08 sep 2013, 13:58

:thumbup:

benieuwd hoe het gaat worden.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 08 sep 2013, 14:29

Keep us posted!

Wimo

Bericht door Wimo » 08 sep 2013, 14:35

Goed bezig!

Knot

Bericht door Knot » 08 sep 2013, 20:02

Ik dacht die 2 lampjes van de asbakken hoef ik niet en die draad die bij de handrem zit zal wel aarde zijn.. ik die draad achter de boordcomputer achter een moer gestopt... stom natuurlijk, was de handrem sensor, dus kan ik die zo weer ff terugzetten :)

Even het middenstuk erin en dan straks nog een rondje doen...

Gisteravond op droog los gegaan en vanmiddag in de regen. Droog moet je toch wel hard aanrijden als je aan de handrem wil want je trekt er zomaar 20km/u vanaf. Nat is het makkelijker, schuif je meters lang door. Wel even wennen, normaal ga je op het gas een drift in en nu rem je hem de bocht in dus als je dat met dezelfde snelheid doet haal je je bocht niet :)

Moet zeggen, op droog wel sensatie hoor, partij gegil en rook erachteraan, even tik op de koppeling zodat ie op 6000 spint ipv 4500/5000, slopend voor de techniek maar o zo gaaf!

Knot

Bericht door Knot » 08 sep 2013, 20:25

Dat handrem blijft hangen verhaal is gewoon als je het rempedaal nog iets ingetrapt hebt en dan de stok erbij pakt dat werkt niet. Moet even een seconde pauze tussen zitten.

Aan de ene kant wel logisch want de cilinder zit tussen de leiding naar achter dus dan kan je niet aan de handrem trekken als er al/nog remdruk op staat. Ik had het alleen op andere auto's waarmee ik heb gereden nooit zo (erg) gemerkt dat dan de handrem niet meer aan te trekken is en de achterremblokken blijven hangen totdat je weer een keertje (kort) op de voetrem trapt.

GTRene

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door GTRene » 08 sep 2013, 20:48

lijkt me allemaal helemaal niks, maja ik kan zoiets ook niet en doe zoiets ook niet :D

ik dacht omdat jij het al zo goed zo zonder kan dat je zoiets helemaal niet nodig hebt/had...

zoiets hoort eigenlijk meer thuis in een speciaal geprepareerde drift car of rally car oid :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 08 sep 2013, 22:13

Ik kan ook wel trucjes zonder maar het is gewoon sensatie als je 100m voor de bocht je drift al in kunt zetten, en ook wat meters erbij kunt remmen als je niet uit komt, met de handrem trek je dan weer/meer hoek in de auto.

Net nog een rondje gedaan maar het is wel wennen hoor, Papenburg zondag maar eens goed gaan proberen.

hanske

Bericht door hanske » 08 sep 2013, 22:21

Psies, even mee om leren gaan en daarna alleen nog maar van genieten. Leuke mod! :thumbup:

Knot

Bericht door Knot » 08 sep 2013, 22:23

Hoe zit dat bij jou Hans, als je de voetrem er nog op hebt bij aanremmen van een bocht en dan al de handrem aantrekt, gaat dat zonder problemen?

hanske

Bericht door hanske » 08 sep 2013, 22:34

Gebruik de hydraulische handrem eerlijk gezegd niet vaak maar het valt mij op dat in voornoemde situatie de "slag" van de hendel minimaal is en hard aanvoelt, moet dan ook aardig hard trekken voor een beetje effect aan de achterkant. Als ik mijn rempedaal niet aanraak is het effect aan de achterkant beduidend beter.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 08 sep 2013, 22:36

Peric schreef:Laurens, ik ben nog op zoek naar de kunststof ringen die om de ruitenwisserarmen zit.
Ik heb van de week al een armatuur gehaald, maar de dealer kan die ringen niet nieuw leveren.
Heb jij die ringen voor me? En ook eventueel de kunststof kapjes die onderaan de voorruit zit?
BVD!
Welke zijn dat, zegt me zo niks?

Knot: US S52 heeft oook gewoon hydraulische klepstoters en zo uit me hoofd zelfde redline als M52.

hanske

Bericht door hanske » 08 sep 2013, 22:46

Bij mijn auto zijn nog een paar extra voorzieningen getroffen n.l. een regelbare remdruk verdeler tussen de voor- en achteras en een kogelkraan om de gehele remmerij aan de achterzijde af te koppelen van de hoofdremcilinder. Indien ik de achter remmerij afkoppel werkt alles aan de voorzijde gewoon op mijn voetpedaal en de achterkant werkt dan nog steeds via de hydraulische handrem maar dan ook wederom met een kortere slag maar wel effectief. Best verklaarbaar daar de hydraulische handrem geen eigen remvloeistof reservoir heeft en alleen de remvloeistof aanwezig in de leiding kan verplaatsen. De kogelkraan zit dus net voor de hydraulische handrem in het systeem geplaatst zodat het zaakje achter dus apart werkt ten opzichte van de voorkant.

Knot

Bericht door Knot » 08 sep 2013, 22:55

Remdrukregelaar heb ik niet, maar hoe is het dan te verklaren als ik voetrem er nog (deels) op heb, handrem (die zwaar gaat dan) aantrek en daarna de achterremmen erop blijven staan terwijl ik niet aan het pedaal zit, niet aan de handrem.... blijft ie achter toch de rem aan trekken terwijl ik nergens druk uitvoer.

Is het dan van slag in de remcilinder van de handrem totdat je het pedaal 1x trapt dat de druk zit dan weer regelt naar neutraalstand?

hanske

Bericht door hanske » 08 sep 2013, 23:00

Knot schreef:Is het dan van slag in de remcilinder van de handrem totdat je het pedaal 1x trapt dat de druk zit dan weer regelt naar neutraalstand?
Lijkt me niet, hendel los is zuiger terug in "rust stand". De zuiger in de master-cilinder (gever) word door een veer terug gedrukt in uitgangs positie.

Morgen Paultje maar even bellen en het probleem voorleggen.

Knot

Bericht door Knot » 09 sep 2013, 08:56

Dus die remcilinder duwt de remvloeistof naar de achterremmen en die lege ruimte, zuigt hij dan remvloeistof aan of wordt dat vacuum?

Bij normaal remmen duwt de hoofdremcilinder dus remvloeistof door de cilinder van de handrem heen (die is dan doorgeefluik)?

Dus als je remdruk van het pedaal erop hebt is het logisch dat de handrem zwaar gaat, zit al druk op, trek je hem dan harder aan remmen de achterwielen, maar lijkt net of de druk die je met de voetrem op de achterwielen al opgebouwd had door de handrem niet losgelaten wordt...

Knot

Bericht door Knot » 09 sep 2013, 09:39

Zit er nu zo in (dit ding is niet meer netjes te maken, maar een goed voorbeeld voor de 2 raams console):

Afbeelding

Vandaag middenbak er ook weer in bouwen maar gister was het te lekker weer om niet te rijden.... soms zelfs teveel regen :)

GTRene

Bericht door GTRene » 09 sep 2013, 10:02

waren de kabeltjes allemaal lang genoeg om te verhuizen?
zo kun je met zo'n relatief kleine verandering nog best ff aan het klooien komen :D

Peric

Bericht door Peric » 09 sep 2013, 11:01

MParallel schreef:
BVD!
Welke zijn dat, zegt me zo niks?
De ringen zitten in de gaten waardoor de ruitenwisserarmen naar buiten steken.
Het zijn soort trillingsdempers. Zijn ook gemaakt van een soort schuim.
Mijn auto heeft te lang stilgestaan. Daardoor is 1 ruitenwisserarm vast gaan zitten en is de armatuur afgebroken(sterk joh, zo'n ruitenwissermotor). Doordat het heeft liggen rommelen is er 1 ring kapot.
Die heb ik dus nodig.

Nr. 18 op de tekening:
Afbeelding

Knot

Bericht door Knot » 11 sep 2013, 11:41

Afbeelding

Wat er dus gebeurt... druk uit de inlaat door gebruik rempedaal, dan gaat de handrem zwaar omdat er al druk op staat, geeft wel extra druk naar de achterwielen, je laat rempedaal los, dan sluit de klep bij de inlaatkant en door de overdruk blijft de klep dicht en de rem licht op de achterwielen staan.

Trap je dan weer op het rempedaal dan opent de klep zich, laten de remklauwen achter los en komt de handrem weer vrij....

Of werkt die klep niet zo in de remcilinder van de handrem?

Plaats reactie