BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Re: BMW E36 328i sedan [Upgrade in progress...]

Bericht door Richardt. » 04 sep 2013, 21:07

Ben benieuwd als ie donderdag of vrijdag weer klaar staat, beter uitlaatgeluid/beleving, betere acceleratie vanaf 5000rpm, vol de handrem aantrekken en dan genieten van het aangrijpen van de nieuwe koppeling en daarna van de goodyear geur.... en dat allemaal nog voordat we de snelweg opdraaien als het kan
Knot, wel even een paar Go-Pro's er op/in plakken voordat je bij Vlasblom wegrijdt ;)

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2013, 21:28

Is al donker als ik terugkom maar zal dit weekend wel wat beelden schieten.

Over die inlaat... de M50 inlaat is prima, en misschien goedkoper als je zelf de gasklep conversie kunt lijmen maar die heeft het echt puur bovenin als ik iedereen mag geloven. Ga je het op een trackday 323 of 328 doen is dat dikke prima maar ik rij hem dagelijks en met driften (met name drift inzetten) is de kracht onderin lekker dus ik heb dan liever misschien 5pk top end minder met de schrick en onderin wel evenveel kracht beschikbaar, dat is juist zo mooi aan de 2.8 t.o.v. de 2.5

Mijn auto is al iets aangepast, hebben er 6pk bij gekregen door remappen een jaartje geleden. Misschien moet dat opnieuw maar ik zie het eerst zo wel. Mooiste is ook nog een uitlaatspruitstuk en dan remappen maar kost allemaal weer geld en eigenlijk wil je geen spruitstuk op deze 48mm uitlaatlijn zetten maar meteen naar 60mm van de M3.

Limiter lees ik dat je eigenlijk niet verder moet gaan dan 6800 door de klepveren etc. Wil je verder naar 7000 of 7200 dam moet je de handel uit de US M3 kop inbouwen (de S52). Dus of het nu 6500 of 6800 is daar heb ik geen honderden euro's voor over. Kan iemand het voor een meijertje aanpassen dan doe ik het wel.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 04 sep 2013, 21:57

Kleppen 328 werk hydraulisch. Die dingen gaan zweven als je meer dan 7k rpm wilt draaien.
je kan er nog US M nokkenstokken in leggen. Klimt dan lekker fel door zn toerenbereik :-)

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2013, 22:13

Ik geloof het zo voorlopig wel even. Heb nog 6 wielen in de garage liggen die opgerookt moeten worden dus ga morgen nadat ik de rekening gehad heb eerst eens ff flink met 6500 aan die stok trekken.

Knot

Bericht door Knot » 05 sep 2013, 09:04

Hier nog iemand die het netjes met de dyno gemeten heeft, 11kw (15pk) erbij maar wel beter gevoel over het complete toerenbereik en met name van 4500 naar 6500 gewoon doorzetten ipv het gebruikelijke inzakken bij 5500.

http://www.unofficialbmw.com/phpBB/view ... a73404bdd4" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan niet wachten om de auto vanavond op te halen!

Fabian

Bericht door Fabian » 05 sep 2013, 09:15

Ik had Paul net aan de lijn, hij was met de laatste dingetjes bezig volgens mij :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 05 sep 2013, 09:55

kende die inlaat ook niet, ziet er fraai en beter uit :D

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 05 sep 2013, 10:44

Lekker bezig knot!

Al was ik wel direct voor een single massa vliegwiel gegaan, die dubbel massa vliegwielen zijn echt idioot zwaar.

Zag gisteren nog een leuke upgrade!

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Precies wat je wil koppel onderin en gas reactie ;)

Knot

Bericht door Knot » 05 sep 2013, 10:48

Het was al duur zat zo vond ik, en lees veel kans op trillingen met een single massa vliegwiel en ongeveerde koppelingsplaat. Ik doe 15.000km per jaar met de auto, ook veel straat en snelweg dus dan leek het me niet ideaal, maar je weet het pas als je het een tijdje hebt gereden natuurlijk.

Die gaat naar Fabian....

Als ik m wil haal ik m liever voor het dubbele nieuw denkik.

Knot

Bericht door Knot » 06 sep 2013, 08:42

Gisteravond de auto opgehaald.... 3x oke en 1x toch beetje dubbel gevoel.

Uitlaat was blijkbaar anders dan een 325i, hier geen 48mm maar 55mm aan de kant van de katalysator en 48mm aan de achterkant dus was iets meer zoeken maar zit eronder. Je hoort m bij volgas een beetje meer rochelen onder de stoelen maar niet echt veel meer uitlaatgeluid. Is bij Rick anders denkik omdat hij een eisenmann einddemper erachter heeft.

Schrick inlaat doet geen wonderen maar je merkt wel duidelijk dat ie erop zit. Gasreactie is vele malen beter en bovenin loopt ie nu netjes door. Zeker op de snelweg merk je dat er meer gang in zit als je in 3/4 doorhaalt naar de redline. Of dat 450 euro + een paar uur arbeid waard is... tsja.. je moet wat toch?

Koppeling valt me reuze mee, valt nog normaal mee te rijden, ook in de file. Is een OMP 5puk plaat wat erin zit op de standaard drukgroep met standaard vliegwiel. Wel een nieuw druklager is erin gegaan. Standaard heb je een paar centimeter pedaalslag om te slippen, nu is dat zegmaar 1cm geworden dus met een gevoelige voet kan je er prima mee overweg. Normaal gooi je je voet hard van de koppeling om eventueel slip te voorkomen, moet je nu niet meer doen want dan schud je de hele koets door elkaar, is even wennen. Wegburnen in 1 is nu ideaal, meteen vol wielspin. Opschakelen naar 2 gaat ook, alleen mijn goodyear 225/45/17 hebben teveel grip (wist ik al van Bilsterberg) dus even 15inch zooi eronder vanavond. Je hoort echter wel elk geluidje in de aandrijflijn nu en voelt wel harde klappen als je ruig met de koppeling om gaat, kan niet anders maar de auto wordt er niet beter van.

Handrem.... tsja, paul is van de techniek en ik van het millimeterwerk, ik had verstaan dat de handrem compleet onder het plastic zou komen maar dat is nog lastig. Moet ik zelf nog even aan gaan knutselen.

Afbeelding

Omdat ik het interieur netjes wil houden en de armsteun wil hebben voor 15.000km per jaar etc is het lastig maar denk dat ik als het mogelijk is de raambediening moet verplaatsen naar de plek waar stoelverwarming normaal zit, de losse knopjes daar in zien te krijgen. Alarmlicht schakelaar ook ergens naar boven en dan nog een flinke hoek uit het paneel om hem te laten zakken. Vind het wel zo mooi als ie er helemaal plat op zit weer. Dit paneel even verklooien en dan als je de afmetingen hebt een ander paneel halen en die naast elkaar leggen om precies pas te maken, dremelen, vijlen en dan terug.

Dus wie er nog zo'n paneeltje heeft (sedan of coupe), laat maar weten :)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 sep 2013, 08:56

Ja, dat laatste ziet er niet uit, sorry... :oops:
Verder veel plezier met de mods :df:

Knot

Bericht door Knot » 06 sep 2013, 08:59

Arthur schreef:Ja, dat laatste ziet er niet uit, sorry... :oops:
Vind het er zelf ook niet uitzien hoor, maar kan nu niet meer terug, dus dan maar zelf netjes maken, of toch maar strippen.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 06 sep 2013, 09:36

Ik kan me het dubbele gevoel wel voorstellen bij die handrem, maar dat is wel netjes te maken volgens mij. Passen die knoppen niet op de lege plekken vóór de pook?

Oh, en hoe bevalt de handrem zelf? :tooth:

dvh

Bericht door dvh » 06 sep 2013, 09:45

Als je nou netjes een stukje kunststof weg doet frezen waar die dikke koppeling zit. Dan kan dat kunststof panneel gewoon aansluiten en ziet het er gelijk een stuk netter uit. Even de randjes zwart maken enzo..

Snap eerlijk gezegd niet dat ze dat zelf al niet gedaan hebben. Daaronder hebben ze de buis namelijk wel door je kunststof paneel gemaakt.

Twitter actie ? .......... ;-)

Knot

Bericht door Knot » 06 sep 2013, 09:46

MartijnGizmo schreef:Oh, en hoe bevalt de handrem zelf? :tooth:
Moet ik straks nog ff voor bellen met Paul, als je de handrem aantrekt om de drift in te zetten blijft ie vaak hangen met remdruk op de achterwielen. Tik je op het rempedaal dan laat ie de handrem weer los en is de handrem ook weer beweegbaar.

Auto krijgt zulke zwiepers met handrem aantrekken dat de subwoofer uit zijn houten frame is gebroken en de tulpjes in de aansluiting zijn afgebroken, ook erg fijn :)
Laatst gewijzigd door Knot op 06 sep 2013, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 06 sep 2013, 09:48

dvh schreef:Snap eerlijk gezegd niet dat ze dat zelf al niet gedaan hebben. Daaronder hebben ze de buis namelijk wel door je kunststof paneel gemaakt.
De alarmlicht schakelaar zit ook in de weg maar ik ga dit weekend wel ff wat knutselen zelf.

ErikS

Bericht door ErikS » 06 sep 2013, 10:16

Knot schreef:
MartijnGizmo schreef:Oh, en hoe bevalt de handrem zelf? :tooth:
Moet ik straks nog ff voor bellen met Paul, als je de handrem aantrekt om de drift in te zetten blijft ie vaak hangen met remdruk op de achterwielen. Tik je op het rempedaal dan laat ie de handrem weer los en is de handrem ook weer beweegbaar.

Auto krijgt zulke zwiepers met handrem aantrekken dat de subwoofer uit zijn houten frame is gebroken en de tulpjes in de aansluiting zijn afgebroken, ook erg fijn :)

:mrgreen:

Klinkt toch als een: Dat word kaaltrekken auto! :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 06 sep 2013, 10:17

Denk dat dit het beste plan is.

Coupe console halen met maar 2 raambedieningsgaten. 4 ramen van mij naar boven (als dat past en niet los gaat zitten daar (lijmen)), alarmschakelaar naar plek raambediening links en rechts een gat laten of wat materiaal teruglijmen. Onderkant een stuk eruit halen.

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 06 sep 2013, 10:26

Knot schreef:
:tooth: zie het al gebeuren.

maareuh idd ff wennen en finetuning/afstelling doen dus?

dat paneeltje kun je wel iets moois voor verzinnen lijkt me, die schakelaars moeten daar idd weg of een wat hoger paneeltje voor maken?

je kan plastic lijmen, zou bv eerst de ruimte die je nodig hebt uit zagen en dan een mooi passend kapje over maken/lijmen eventueel zo'n verhoging maken dat je meteen die 2 schakelaars erbij in bouwt op de plek waar ze zaten maar dan zeg 3cm oid hoger via dezelfde overkapping die je maakt voor de nwe handrem.

opzich wel een mooie pook voor zoiets, blijft de mechanische handrem dus gewoon aanwezig? (zal wel apk iets zijn denk?)

edit: idd dat zou mooi kunnen, je hebt nog ruimte te over zie ik wel qua mogelijkheden :D

Knot

Bericht door Knot » 06 sep 2013, 12:09

Ga zo wel ff langs de bouwmarkt, dremel halen, toch handig om te hebben liggen...

Knot

Bericht door Knot » 06 sep 2013, 13:11

http://link.marktplaats.nl/697488980" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit coupe en sedan uitwisselbaar?

Laurens

Bericht door Laurens » 06 sep 2013, 13:23

Ik heb nog een sedan en coupe staan met paneel er in, dus als nog op zoek bent :thumbup:

Peric

Bericht door Peric » 06 sep 2013, 13:50

Laurens, ik ben nog op zoek naar de kunststof ringen die om de ruitenwisserarmen zit.
Ik heb van de week al een armatuur gehaald, maar de dealer kan die ringen niet nieuw leveren.
Heb jij die ringen voor me? En ook eventueel de kunststof kapjes die onderaan de voorruit zit?
BVD!

Knot

Bericht door Knot » 06 sep 2013, 15:52

Laurens schreef:Ik heb nog een sedan en coupe staan met paneel er in, dus als nog op zoek bent :thumbup:
Als ze hetzelfde zijn dan heb ik zeker interesse in die van de coupe, heb nu mijn auto weer uit elkaar gehaald, straks dremel kopen en dit paneel als mal gebruiken om de nieuwe perfect te maken.

Handrem zit er netjes in moet ik zeggen maar kunststof op de millemeter afwerken heeft Paul een iets andere visie op denkik, maargoed mijn uren kosten niks die van hem wel.

Wel k*t dat het nu regent en ik de boel open heb liggen.

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 06 sep 2013, 17:06

Handrem ziet er inderdaad een beetje crappy uit, maar zit ie ook niet véél te ver weg? Heb mn handjes bij het driften graag zoveel mogelijk aan het stuur en als ik dan zover moet reiken naar een handrem lijkt me dat niet handig?

Plaats reactie