De tip van EG over een 328i sedan is uiteindelijk goed gevallen, ik vond het toch wel een breed inzetbare auto en het aanbod was niet al te ruim. Ben 2 weken terug op een zondag wezen kijken, onder genot van een bak koffie gezellig zitten kletsen met de vorige eigenaar, een blokje om gedaan en meteen de hand geschud. Waarom het nog 2 weken heeft geduurd is omdat meneer zou aardig was om het handjeklappen voor een paar honderd euro achterwege te laten en de auto nog een inspectie II mee wilde geven.
Afgelopen zaterdag 21 februari de auto opgehaald, wekker op 07:30 (vrij vroeg voor een zaterdag voor ons). Via de mail had ik nog het aanbod gehad om meteen 4 styling II velgen met Conti winterbanden over te nemen waar nog een paar mm op zat. Die paar mm bleken er dus 8 te zijn, wielen meteen in de kofferbakken gelegd, is mooi meegenomen. Wel grappig dat hij (en zijn vrouw ook) er toch ook een apart gevoel op nahielden toen ik met de auto de straat uit rolde.... dat deed ik gelukkig stapvoets in tegenstelling tot hun vorige verkoop, die nieuwe eigenaar scheen koud de straat uit te planken.
Vanmiddag een paar fototjes gemaakt, nog niet gewassen of gepoetst, alleen even afgespoten in de wasbox.
Grappige is dat het niet uitmaakt of het een E36 is van een paar duizend euro of een dikke CSL die ruim 10x zoveel kost, het blijft een mooi gevoel als je de eerste meters maakt na aanschaf!
De auto heeft wel zijn ervaring inmiddels, de teller is de 225.000km gepasseerd, maar verder wel netjes bijgehouden. Opvallend was het ontbreken van roest aan de achterste wielkasten, daar had mijn M3 met slechts 125.000km dus wel last van. De auto heeft af fabriek een M onderstel meegekregen, het is stugger dan de gemiddelde auto maar ik vraag me af wat er nog van zo'n onderstel over is en of de dempers inmiddels niet al een keer vervangen zijn. Laatste anderhalf jaar heeft er een werknemer van Jan de Jong BMW uit Hilversum in rondgereden, dat geeft mij wel een stuk vertrouwen, zeker gezien het een eerlijke man is die gewoon open kaart speelde.
Eenmaal thuis hebben we de auto eerst flink schoongemaakt, niet iedereen vind dat belangrijk maar ik in iedergeval wel, zeker na aanschaf wil je niet in andermans "shit" zitten. De hele auto gestofzuigd, kunststof gereinigd en ingespoten, kofferbak, motorruimte, dorpels allemaal schoongemaakt. Nu rest alleen nog de bekleding, mooiste is zo'n stoomapparaat maar daarvoor moet ik even langs een bedrijfje, dat is zelf bijna niet (goed) te doen.
De velgen zat ik eerst een beetje over in, styling 44, op de foto's niet super maar achteraf laat ik het toch zitten, het oogt niet aso maar juist een beetje neutraler. De zoektoch naar styling 22 of 32 is dus meteen afgelopen. Vlak na aanschaf bij de vorige eigenaar zijn er rondom nieuwe banden onder gekomen omdat hij dat lekkerder vond rijden, Michelin Pilot Sport in 225/45/17. Bij opname van de profieldiepte merkte ik dat er tamelijk rustig met de auto gereden is, voor zit er nog 8,5mm profiel op en achter nog 7,5... en dat voor 10.000km rijden in anderhalf jaar!
Het motorblok vind ik prachtig lopen, je hoort bijna niets in het interieur, de 6 cilinder is heel licht aanwezig op de achtergrond. Waar de M3 het toerenmonster was en die tijdens de proefrit en rit naar huis al meermaals op 7300rpm stond heb ik nu na 300km rijden nog geen begrenzer gezien. Het koppel is heerlijk, vanaf 2000 toeren is de motor lekker bij de les en het sportieve rijden gaat ook prima tussen de 3 en 4000! Blok staat bekend om de koppelkromme natuurlijk en dat het feest bij 5500 eigenlijk afgelopen is, dat is duidelijk merkbaar, die paar keer dat ik naar de 6000 ging had ik niet het idee dat het echt nodig was. Bij 100km/u op de teller is het 95,5km/u op de gps en het blok draait dan 2400 toeren. Zelfs bij 200 op de teller staat de toerenteller pas naar de 5000 te wijzen, dat is bij de civic wel anders 8)
Er zat een radio/cd speler in van Sony, een oud ding, dat heb ik er meteen uitgehaald en dacht even mijn Sony CDx-GT414U in te bouwen..... niet met dat frame blijkbaar. Laat ik nou het originele frame met de civic ej9 meegegeven hebben bij verkoop, haal ik wel nieuw dacht ik toen. Dat heeft dus een paar dagen zoeken gekost om uiteindelijk via een internetshop (bbb in berkel) het juiste frame de volgende dag in huis te hebben. Gistermiddag de radio ingebouwd en natuurlijk kon het niet allemaal goed gaan/zijn. Speaker rechtsachter deed niet mee, uit elkaar gehaald vandaag en gelukkig was alleen de min pool los, klemmetje was niet strak genoeg. De boel netjes aangesloten en weer gemonteerd. Wel fijn om te zien dat iemand de boel rondom (meteen alles even gecontroleerd uiteraard) al een keer vervangen heeft voor Kicker materiaal, dat staat bij mij hoger op de lijst dan jbl/pioneer etc. De bekabeling voor een line-out (sub) lag ook al in de kofferbak dus ik ga alleen nog even een simpele subwoofer scoren, hoeft niet extreem maar gewoon wat nette zware klanken erbij. Zit te denken aan een Pioneer TS-WX206A met ingebouwde versterker, die dingen pak je voor ongeveer 100 euro op 2e hands.
Kwa opties is de auto redelijk zoals ik m wil hebben, alleen de velgen zijn er achteraf opgezet en volgens mij komt het sportinterieur mee als je het m onderstel op de lijst zet (weet iemand dat?). De armsteun heb ik gemist, de dimmende binnenspiegel is handig en de climatecontrol wel erg lekker.
Af fabriek waren dit de opties:
303 Colour cosmosschwarz metallic
C3AT Upholstery stoff/anthrazit
240 Leather steering wheel
243 Airbag for front passenger
246 Steering column adjustment mechanical
314 Heated windscreen washer nozzles
411 Window lifts electric
431 Interior rr vw mirror with automatic anti dazzle
438 Wood trim (toen kreeg de koper even een spastische schok in de rechterhand bij aanvinken

473 Armrest, front
498 Headrests in rear, mechanic adjustable
510 Headlight beam-throw control for low beam
534 Automatic air conditioning
556 Exterior temperature display
687 Radio preparation
704 M sport suspension
806 3rd stop light
818 Main battery switch
Het hoofdstuk olie is altijd een leuke discussie. Her en der is natuurlijk van mijn kant de vraag gesteld wat mensen in hun M52 blok gieten. Ik zie dat de 10W60 volsyntheet (TWS) wordt gebruikt, elders weer de 10w40 Magnatec halfsyntheet enz enz. Tijdens de inspectie II beurt heeft de vorige eigenaar er nieuwe Castrol SLX Professional Power BMW LL04 0W30 volsyntheet in gegooid, dat vond hij de beste olie voor dit blok. Een volsyntheet omdat dat sterkere olie is, de 0W30 omdat dat goed smeert bij een koude start en bij een warme motor de dunnere olie overal bij kan komen. Voorlopig laat ik de olie lekker zitten omdat de auto grotendeels voor woon/werk/fun gebruikt wordt met een dagje driften als uitzondering. Ik hou me uiteraard aanbevolen als iemand commentaar heeft op de 0W30 SLX volsyntheet en mij kan vertellen wat ik er beter ik zou kunnen gooien bij de gemixte rijstijl van woon/werk met afentoe een dagje doortrappen.
Wat ik wel meteen heb gedaan is witte knipperlichtunits gemonteerrd voor en achter, dat vind ik op een zwarte auto gewoon mooi(er) staan. Verder laat ik de auto voorlopig zoals die is, van mij hoeven M3 spiegels niet zo, je ziet er minder in en ze worden er als het tegenzit nog afgejat ook. Enigste aanpassing op korte termijn is waarschijnlijk de aandrijflijn waar dan het 2,93 open differentieel plaats zal gaan maken voor een gereviseerd 3,15 sperdifferentieel.
De Nationale autopas klopte ook, dus een eerlijke 225.000km achter de kiezen. De eerste 3 jaar heeft de auto waarschijnlijk in de lease gezeten, van 1996 tot 1999 is er in 3 jaar 120.000km gereden. Vervolgens heeft de auto bijna een jaar stilgestaan (slecht lopende verkoop?) en daarna zo rond de 10.000km per jaar gemiddeld.
Op wat kleine dingen na (heb je altijd) ben ik erg blij met de auto... eindelijk weer een beemer voor de deur!
