Paskal's budget-V70; update 4 april: gedetailed

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Martijn_bmw

Re: Paskal's eerste Volvo

Bericht door Martijn_bmw » 20 aug 2013, 16:59

Paskal schreef:Hij heeft gekeken of de vangrail nog sterk genoeg was om een auto tegen te houden in Wipperman. En ja, dat was hij :)
:lol: verder zelf geen letsel aan overgehouden hoop ik?

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 23 aug 2013, 19:25

Ondanks dat het een budget-Volvo is, vond ik het toch wel nodig om hem ietwat te verbeteren. De eigenaar voor Emiel had zijn V70 een keer uitgeleend waarna hij met een zwaar beschadigd dashboard terug kwam omdat ze er lange planken hout op hadden gelegd. Nu vind ik een krasje aan de buitenkant niet zo heel erg, maar een dashboard vol krassen waar je de hele tijd tegenaan zit te kijken vind ik toch wat minder. Voor een paar Euro een ander bovendek gescoord en direct op de dag van overnamen van Emiel gemonteerd.

Before:
Afbeelding

After:
Afbeelding

Aangezien ik het verschil in lettertype tussen Volvo en V70 2.5 op de achterklep geen gezicht vind, heb ik de badges maar verwijderd. Föhn met wat flosdraad, daarna lijmresten verwijderen, mooi oppoetsen en je ziet er niks meer van. Tegelijkertijd ook maar een verse kentekenplaat met opliggende letters gemonteerd. Binnenkort ook maar eens een andere kentekenplaathouder met rand scoren want reclame afplakken is wel een erg cheap oplossing :)

Before:
Afbeelding

After:
Afbeelding

Als ik iets armoedig vind staat is het wel een auto met kromme en zwaar beschadigde nummerplaten doordat de bestuurder ooit iets geraakt heeft. Ook gaten, popnagels e.d. zijn mij een doorn in het oog. Een plaat hoort er gewoon netjes en zonder schroeven of boren op te zitten. Eer paar verse luxe platen geve de auto een veel frisser aanzien. Zo gezegd zo gedaan en voor een paar tientjes ziet het er zowel achter (ziet foto's hierboven) als voor weer netjes uit :)

Before:
Afbeelding

After:
Afbeelding

De set 15" velgen die eronder zaten was niet in al te beste staat en van Infinity-banden op de vooras en Viking-banden op de achteras word ik ook niet echt vrolijk. Het lijkt me een aardig setje velgen om tzt een winterbanden om te leggen. Gisteren een setje in nette staat verkerende Perfo-velgen met goede Michelins op de kop getikt. In mijn ogen is zowel de stijl van de velg als de vergroting naar 16" zeer geslaagd.

Before:
Afbeelding

After:
Afbeelding

Before:
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb al een setje mistlampen klaar liggen dus die gaan er binnenkort ook in. Tenslotte nog een achterspoiler erop en dan is hij qua uiterlijk wel klaar.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 aug 2013, 19:26

Ziet er weer prima uit :D

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 23 aug 2013, 23:33

Top. Een werkpaard vermomt als luxepaard :P

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 aug 2013, 00:20

Wat een paar kleine aanpassingen al niet kunnen doen :thumbup:

Herkenbare dingen ook kentekens vernieuw ik ook altijd meteen lekker fris en oplegletter met houders zonder rand en reclame.

En zo ook het dash dat moet gewoon schadevrij zijn zit je constant tegenaan te kijken en dus irriteren als er scahde op zit ;-)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 24 aug 2013, 11:08

Gewoon een nette kar. Rijden echt heerlijk.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 aug 2013, 12:09

Eigenlijk vind ik dit nog altijd het mooiste type V70. Zeker in turbo of R uitvoering. Ik ben geen Volvo man maar voor weinig kun je er eigenlijk niet omheen.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 24 aug 2013, 12:13

Wat is trouwens de bedoeling Pascal? Doorrijden totdat de F15 betaalbaar wordt? :tooth: Ik kan me zo voorstellen dat als je hiermee door gaat rijden totdat hij het opgeeft je zo een ton of drie a vier verder bent.

Paskal

Bericht door Paskal » 24 aug 2013, 22:29

Geen idee eigenlijk Tom. Eerst eens kijken of hij fatsoenlijk de winter doorkomt en mocht hij de apk in mei halen eens kijken wat daar uit komt. Vandaag weer 400 km afgelegd, maar het is en blijft een voortreffelijke reisauto met heerlijke stoelen.

Wachten op een F15 duurt me wat te lang en 7-9k per jaar afschrijven op een E70 op dit moment vind ik ook niet lollig. Los daarvan vraag ik me af of ik überhaupt nog wel 350€ per mnd wil betalen aan alleen MRB en all-risk-verzekering. Je bent dan al een flinke sloot met geld kwijt voordat je er ook maar één km mee hebt gereden, maar toch blijf ik het wel een mooi dingen alhoewel velen mijn oude model fraaier vinden.

Afbeelding

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 aug 2013, 09:53

Ik vind inderdaad jou TL gereden X5 veel mooier dan bovenstaande nieuwere X5 ;-)

Maar inderdaad die vaste lasten he... Pff eigenlijk onbetaalbaar in NL helemaal als je je bedenkt dat dezelfde x5 een grens verderop (Duitsland) 400EUR per jaar kost aan mrb :shock: (hoezo 1 Europa?!)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 aug 2013, 10:21

Ik vind de opvolger van de eerste ook best wel te doen, mits in de juiste uitvoering. Daar waar ik een eerste serie nog wel kan waarderen met kleine wielen vind ik het nieuwe model op kleine wielen gewoon geen gezicht. De mooiste X5 blijft in mijn ogen de 4.8is.

Belasting gaat natuurlijk helemaal nergens over. Maarja wat zijn de alternatieven? Zoek het eens in een compleet andere hoek een Impreza STI of Lancer Evo? Mogen ook aardig wat trekken geloof ik?

allen

Bericht door allen » 25 aug 2013, 10:43

Leuk dat ze wat mogen trekken, maar veel gewicht achter een lichte auto is niet altijd even leuk.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 aug 2013, 10:47

Ook weer waar.

Stefan van Elst

Bericht door Stefan van Elst » 25 aug 2013, 18:37

Is het een idee om de deurstijlen van de B-stijl en C-stijl zwart te maken?

Paskal

Bericht door Paskal » 31 aug 2013, 23:07

Stefan, je ziet het inderdaad wel meer, maar ik vind het niet mooi dus ik laat het even zoals het nu is.

Het is dan wel een budget-auto, maar op onderhoud wil ik eigenlijk niet besparen dus toch maar eens aan de slag gegaan aangezien ik geen idee heb wanneer e.e.a. voor het laatst is gedaan....

Bij aflevering had Emiel er een radio ingezet, maar het kantelmechanisme had de geest gegeven. In de MX-5 heb ik naar volle tevredenheid een Alpine zitten met Ipod-aansturing en subwooferregeling via de head-unit dus besloten om voor de V70 voor dezelfde radio te kiezen. Voor een paar tientjes een net exemplaar in de originele doos gevonden en deze erin gezet. Dat klinkt direct een stuk beter ondanks dat het maar een wisseling van de head-unit is. Tzt een versterker, sub en wat andere speakers eraan knopen en je hebt prima geluid in het oude beestje :)

Afbeelding

Afbeelding

Originele Volvo-veerpootbrug. Ik heb niet de illusie dat de auto er enorm stijf van wordt, maar alle kleine beetjes helpen :) Montage was binnen 10 minuutjes gebeurd.
Afbeelding

Ander luchtfilter, direct maar voor een K&N inlegfilter gegaan. Kost niet heel veel meer dan origineel als je het via Ebay Dld besteld.
Afbeelding

Een vers interieurfilter kon ook geen kwaad :)
Afbeelding

De luchtinlaatslang was in verregaande staat van ontbinding. Via het 850-forum een slang gevonden en gemonteerd.
Afbeelding

Bij het aanzien van dergelijke bougiekabels springen de tranen me een beetje in de ogen. Het zal ongetwijfeld kwaliteit zijn, maar bougiekabels uit 1998 zullen hun beste tijd wel gehad hebben. Uiteraard een setje originele Volvo-bougies erbij besteld.
Afbeelding

Afbeelding

En zo ziet het er dan uit onder niet echt schone kap met een veerpootbrug, verse bougiekabels en een goede luchtinlaatslang (kapje op bougies moest ik nog monteren en op luchtinlaatslang zit vlekje, is dus geen gaatje):

Afbeelding

Kofferbakmat erin aangezien dat de kofferbakbekleding netjes houdt en het is een kwestie van uitkloppen en je kofferbak is weer schoon.
Afbeelding

Na montage van alles uiteraard een proefrit gemaakt. Radio werkt prima, veerpootbrug-effect kon ik op die paar km niet echt testen, maar de motor loopt met de nwe bougiekabels en bougies wel een heel stuk beter *:eusa_dance: Voorheen vond ik hem heel lichtjes stotterig boven de 3.000 tr, maar dat is nu helemaal weg dus ik ben een blij man.

Komende week olie + filter & benzinefilter maar eens vervangen en mistlampen en achterspoiler monteren.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 31 aug 2013, 23:13

Heerlijke updates!

GTRene

Bericht door GTRene » 31 aug 2013, 23:27

mooi foto verslag Pascal, daar hou ik wel van beeld bij het verhaal :thumbup:

scheelt dat nog zoveel die bougie doppen enzo?

ik zit er ook al 5 jaar (zijn ook oude bobine doppen denk ook zoiets) over te denken :mrgreen:

maja weet niet zeker of het de moeite waard zal zijn, ik hoef geen bougie kabels omdat dat anders werkt bij zo'n BMW basis V8.

maja 8x bobine dop is vrij prijzig, bougies heb ik destijds wel gedaan to be sure, maar die bleken ook nog vrij nieuw te zijn, althans je kon er geen slijtage aan zien maar toch maar de nwe er in die zogenaamd 100.000km mee kunnen.

Paskal

Bericht door Paskal » 31 aug 2013, 23:48

Dank,
Bij mij scheelde verse kabels en bougies veel, maar dat is niet zo vreemd met kabels van 15 jaar oud en bougies die ook al enige tijd oud waren..... Bij een fatsoenlijk onderhouden auto lijkt me het verschil niet zo groot/nauweljks merkbaar. Vorig jaar bij de MX-5 ook de kabels en bougies vervangen, maar daar was het verschil bv een stuk minder dan bij de V70.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 sep 2013, 00:49

ah, oke...
destijds heb ik wel to be sure heel veel kleine zaken die met de brandstof en lucht enz te maken hadden uit voorzorg vervangen omdat ik ergens wat 'zocht...

na, hij liep idd een heel klein tikkie beter vanaf toen (hij liep daarvoor ook goed maar zocht iets meer) dus ik merkte dat wel qua iets mooiere rondere loop zeg maar (echt heeeel iets maar wel merkbaar) maar niet dat wat ik eigenlijk zocht.

dat ander bleek dus een paar jaar later via stukjes titanium in wat in mijn einddemper randje bleef steken, de cats te zijn die titanium spugde en dus daarvoor de boel blokkeerde en dus ook zorgde dat die wat eerder en langer erg warm werd bij vollast bv DLD waardoor die dan weer net iets minder sterk presteerde :mrgreen:

had dus heel veel gedaan, zo goed als alles :D (behalve die bobine dingen) en het bleek dus daar te zitten vanwege die 2 verstopte en later zelf opengeblazen cats te zijn gekomen al die tijdd, maar kwam alleen naar voren als je lang heel veel vroeg van de kar en dus best moeilijk te vinden buiten de normale verdenkingen.

dus toen ook maar 2 nwe 200cpi sportcats er weer onder (waren ook sportcats doch incl dempertjes trouwens best apart)

wellicht dit jaar toch maar eens die bobine's ook doen, als die al meer dan 12 jaar oud zijn wat ik zeker denk...en sommige er niet top meer uitzien (bobine's, rubbers zijn goed) dan wordt het wellicht eens tijd?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 sep 2013, 19:20

Leuk verslag en goed bezig met onderhoud!!

Paskal

Bericht door Paskal » 15 sep 2013, 21:34

Vandaag eindelijk de achterspoiler gemonteerd. Voor 150€ een vers gespoten spoiler inclusief originele beugeltjes gekocht bij Estate-services. Montage was in een paar minuten gebeurd waardoor ik nu eindelijk af ben van dat kale kontje. Toch een hele verbetering qua looks met de Perfo-velgen en achterspoiler. Ik ben er in ieder geval blij mee. Binnenkort maar eens de beschadiging op de achterbumper wegwerken. Spuitbus in kleur staat al klaar :)

Before:
Afbeelding

After:
Afbeelding

daNpy

Bericht door daNpy » 15 sep 2013, 21:37

Ziet er wel beter uit met zo'n "petje" :)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 15 sep 2013, 21:47

Topic doet me denken aan wheeler-dealers :) !

'The car came with a taddy looking dashboard. Paskal replaced the top for a fresh-looking example salvaged from the scrap-yard and it now looks as-good-as new! Removing the badges, putting on a some fresh-looking plates and a much nicer lookin' set of wheels makes a huge amount of difference and will surely increase the value of the car :duck: '.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 sep 2013, 21:55

idd wel een beetje :lol:

Voor dit type in turbo uitvoering blijf ik wel een beetje een zwak houden.

Paskal

Bericht door Paskal » 03 dec 2013, 11:19

Tijd voor een update na vier maanden en 6.000 km budget rijden. Na een aantal toch wel nette auto's (e39 540, e39 530d en X5 die t-loss ging op vakantie) voor het dagelijks verkeer heb ik eens de overstap gemaakt naar de budgethoek omdat me dat wel leuk leek. Hoe bevalt me dat tot op heden?

Motor en bak
De 5 cylinder met 144 pk en 206 Nm is natuurlijk geen strepentrekker van de bovenste plank, maar hij loopt prima. Door de verse bougiekabels en bougies loopt hij nog net wat gelijkmatiger. Bij aankoop was bekend dat hij wat olie verbruikt en dat doet hij uiteraard nog steeds. Zo nu en dan pluimt hij lichtjes zodra je wegrijdt bij het verkeerslicht. Waarschijnlijk zal het iets zijn met klepsteelrubbers zijn of zo, maar met 1 liter per 2.500 km vind ik het wel prima en kiep ik er zo nu dan een litertje in. Wat ik geweldig blijf vinden is het 5 cylinder roffel-geluid. Met dank aan het K&N inlegfilter klinkt hij zelfs nog net iets mooier dan standaard. Het blijft een genot om hem zo nu en dan eens door de toeren heen te trekken.

Tot op heden heb ik hem nog niet veel als trekauto gebruikt, maar de ambu met daarop de 205 (ca 1.500 kg) trok hij probleemloos door het vlakke Nederland. De nivomat schokdempers achter houden hem ook nog eens mooi vlak bij zware belading of als er een aanhanger achter hangt dus da's wel erg prettig. Het gemiddeld verbruik ligt rond de 1:10,8 wat ik nog best schappelijk vind voor een 1450 kg zware 5 cylinder uit die tijd.

Zitpositie & rijgedrag
Hoe ze het doen bij Volvo weet ik niet, maar feit blijft dat die stoelen zelfs na 350.000 km nog steeds uitermate goed zitten. Ik ben erg blij met het half leer aangezien ik het vol leer in 850's/V70 classics veel te glad vind. Stoel en stuur zijn prima op elkaar af te stellen en je rijdt dus ook probleemloze vele honderden kilometers aan een stuk.
De V70 is natuurlijk geen bochtenridder eerste klas en zal dat ook nooit worden. Het comfort in de auto is echter van ongekend hoog nivo. Zowel MdV als ondergetekende hebben het idee dat hij in het interieur stiller is dan de X5 met zijn grote windvangende spiegels en 285-sloffen die het nodige geluid produceren.

Degelijkheid:
Deze oude V70's worden natuurlijk geroemd om hun degelijkheid en tot op heden stelt hij ook op dat vlak helemaal niet teleur. In de afgelopen 3,5 mnd en 6.000 km is er geen enkel probleem opgetreden. Airco, verwarming, cruise-control, alarm, el.ramen etc het functioneert allemaal nog zoals het hoort. Er zal ongetwijfeld nog een keer iets stuk gaan, maar tot op heden niets dan lof over de degelijkheid van deze wagen. De radiateur zweet iets (was bij aanschaf ook al zo) dus die heb ik even vervangen. Er zit wat lichte speling op een voorste draagarm en de remschijven voor mogen over een paar maandjes ook wel een keer vervangen worden, maar dit was bij aanschaf al het geval en valt meer onder normale slijtage.

Ruimte:
De enorme ruimte die je in de V70 hebt is natuurlijk een groot voordeel. De kofferbak is met neergeklapte achterbank een stuk groter (met name in de lengte) dan de X5. In de afgelopen maanden heb ik daar stiekem al aardig wat gebruik van gemaakt. Zo vervoerde ik er 16 velgen met banden in van de ene stalling naar de andere stalling. Ook bij de verhuizing van West naar Oost-Brabant kwam de ruimte uitermate goed van pas. Afgelopen weekend heb ik er nog een deel van een hoekbank in vervoerd, maar ook een compleet twee persoonsbed inclusief matrassen en lattenbodems (90x200) ging er in. De mogelijkheid om de rechter leuning voorover te klappen kwam hierbij prima van pas.

Budget rijden:
Uiteraard is een V70 op benzine met zijn bijbehorende benzinekosten met 1500 a 2000 km per mnd niet het goedkoopste om te rijden, maar toch lach ik me helemaal rot. 80€ aan vaste lasten (MRB en verzekering) per maand is toch wat anders dan > 300€ per mnd voor een X5. Los daarvan heb ik natuurlijk geen afschrijving aangezien de V70 slechts 750€ kostte. Het mooiste zijn eigenlijk nog wel de verbaasde blikken van kennissen/collega's als je hen vertelt dat ze in een auto meerijden van 750€. Ze kijken je dan echt aan alsof ze water zien branden :). Nu ben ik wel een autoliefhebber dus ik ga er toch wel zorgvuldig mee om qua parkeren e.d. maar mocht er eens een deur tegenaan gaan dan is de ellende minder groot dan bij een strakke X5. Wat dat betreft is het wel een relaxte gedachte. Binnenkort ga ik hem eens helemaal detailen wat het uiterlijk ongetwijfeld ten goede zal komen.

Goede aankoop ja/nee?
Ik de auto gekocht met de intentie er tijdelijk in te rijden, maar nu na 4 mnd heb ik in ieder geval besloten om hem de winter door te trekken tot de apk half april. Er liggen inmiddels verse winterbanden onder dus volgende week op naar Oostenrijk voor een lang weekend skiën. Tot op heden ben ik zeer tevreden met deze auto en als hij het blijft doen zoals hij nu doet kan het zo maar eens zijn dat ik er voorlopig in blijf rijden. Kortom: een volmondig JA.

De V70 als verhuiswagen. Hij hangt stilstaand nog op zijn kont, maar na een paar hobbels houden de nivomat-dempers hem netjes op hoogte.
Afbeelding

Bij verhuizen hoort ook opruimen:
Afbeelding

Plaats reactie