Tijd voor een update na vier maanden en 6.000 km budget rijden. Na een aantal toch wel nette auto's (e39 540, e39 530d en X5 die t-loss ging op vakantie) voor het dagelijks verkeer heb ik eens de overstap gemaakt naar de budgethoek omdat me dat wel leuk leek. Hoe bevalt me dat tot op heden?
Motor en bak
De 5 cylinder met 144 pk en 206 Nm is natuurlijk geen strepentrekker van de bovenste plank, maar hij loopt prima. Door de verse bougiekabels en bougies loopt hij nog net wat gelijkmatiger. Bij aankoop was bekend dat hij wat olie verbruikt en dat doet hij uiteraard nog steeds. Zo nu en dan pluimt hij lichtjes zodra je wegrijdt bij het verkeerslicht. Waarschijnlijk zal het iets zijn met klepsteelrubbers zijn of zo, maar met 1 liter per 2.500 km vind ik het wel prima en kiep ik er zo nu dan een litertje in. Wat ik geweldig blijf vinden is het 5 cylinder roffel-geluid. Met dank aan het K&N inlegfilter klinkt hij zelfs nog net iets mooier dan standaard. Het blijft een genot om hem zo nu en dan eens door de toeren heen te trekken.
Tot op heden heb ik hem nog niet veel als trekauto gebruikt, maar de ambu met daarop de 205 (ca 1.500 kg) trok hij probleemloos door het vlakke Nederland. De nivomat schokdempers achter houden hem ook nog eens mooi vlak bij zware belading of als er een aanhanger achter hangt dus da's wel erg prettig. Het gemiddeld verbruik ligt rond de 1:10,8 wat ik nog best schappelijk vind voor een 1450 kg zware 5 cylinder uit die tijd.
Zitpositie & rijgedrag
Hoe ze het doen bij Volvo weet ik niet, maar feit blijft dat die stoelen zelfs na 350.000 km nog steeds uitermate goed zitten. Ik ben erg blij met het half leer aangezien ik het vol leer in 850's/V70 classics veel te glad vind. Stoel en stuur zijn prima op elkaar af te stellen en je rijdt dus ook probleemloze vele honderden kilometers aan een stuk.
De V70 is natuurlijk geen bochtenridder eerste klas en zal dat ook nooit worden. Het comfort in de auto is echter van ongekend hoog nivo. Zowel MdV als ondergetekende hebben het idee dat hij in het interieur stiller is dan de X5 met zijn grote windvangende spiegels en 285-sloffen die het nodige geluid produceren.
Degelijkheid:
Deze oude V70's worden natuurlijk geroemd om hun degelijkheid en tot op heden stelt hij ook op dat vlak helemaal niet teleur. In de afgelopen 3,5 mnd en 6.000 km is er geen enkel probleem opgetreden. Airco, verwarming, cruise-control, alarm, el.ramen etc het functioneert allemaal nog zoals het hoort. Er zal ongetwijfeld nog een keer iets stuk gaan, maar tot op heden niets dan lof over de degelijkheid van deze wagen. De radiateur zweet iets (was bij aanschaf ook al zo) dus die heb ik even vervangen. Er zit wat lichte speling op een voorste draagarm en de remschijven voor mogen over een paar maandjes ook wel een keer vervangen worden, maar dit was bij aanschaf al het geval en valt meer onder normale slijtage.
Ruimte:
De enorme ruimte die je in de V70 hebt is natuurlijk een groot voordeel. De kofferbak is met neergeklapte achterbank een stuk groter (met name in de lengte) dan de X5. In de afgelopen maanden heb ik daar stiekem al aardig wat gebruik van gemaakt. Zo vervoerde ik er 16 velgen met banden in van de ene stalling naar de andere stalling. Ook bij de verhuizing van West naar Oost-Brabant kwam de ruimte uitermate goed van pas. Afgelopen weekend heb ik er nog een deel van een hoekbank in vervoerd, maar ook een compleet twee persoonsbed inclusief matrassen en lattenbodems (90x200) ging er in. De mogelijkheid om de rechter leuning voorover te klappen kwam hierbij prima van pas.
Budget rijden:
Uiteraard is een V70 op benzine met zijn bijbehorende benzinekosten met 1500 a 2000 km per mnd niet het goedkoopste om te rijden, maar toch lach ik me helemaal rot. 80€ aan vaste lasten (MRB en verzekering) per maand is toch wat anders dan > 300€ per mnd voor een X5. Los daarvan heb ik natuurlijk geen afschrijving aangezien de V70 slechts 750€ kostte. Het mooiste zijn eigenlijk nog wel de verbaasde blikken van kennissen/collega's als je hen vertelt dat ze in een auto meerijden van 750€. Ze kijken je dan echt aan alsof ze water zien branden

. Nu ben ik wel een autoliefhebber dus ik ga er toch wel zorgvuldig mee om qua parkeren e.d. maar mocht er eens een deur tegenaan gaan dan is de ellende minder groot dan bij een strakke X5. Wat dat betreft is het wel een relaxte gedachte. Binnenkort ga ik hem eens helemaal detailen wat het uiterlijk ongetwijfeld ten goede zal komen.
Goede aankoop ja/nee?
Ik de auto gekocht met de intentie er tijdelijk in te rijden, maar nu na 4 mnd heb ik in ieder geval besloten om hem de winter door te trekken tot de apk half april. Er liggen inmiddels verse winterbanden onder dus volgende week op naar Oostenrijk voor een lang weekend skiën. Tot op heden ben ik zeer tevreden met deze auto en als hij het blijft doen zoals hij nu doet kan het zo maar eens zijn dat ik er voorlopig in blijf rijden. Kortom: een volmondig JA.
De V70 als verhuiswagen. Hij hangt stilstaand nog op zijn kont, maar na een paar hobbels houden de nivomat-dempers hem netjes op hoogte.
Bij verhuizen hoort ook opruimen: