Ik had me voorgenomen om iets degelijk , zuinig en roestbestendig te kopen. Ik legde mezelf een budget op van maximum 4000 EUR en VW fanboy zijnde begon ik het net af te schuimen op zoek naar Golf 4 TDI's.
Ik had al ettelijke mooie kandidaten gevonden en stond op het punt om wat afpsraken te maken en over te gaan tot bezichtiging en hopelijk aankoop.
Totdat de petrolheadfee hier een stokje tussenstak. Juist toen ik een mail wou opstellen naar slachtoffer nummer 1 , een zilvergrijze Golf 4 tdi 110pk highline stootte ik op de advertentie van de protagonist in dit draadje. Een Golf 3 GTI met het 2.0 16v ABF blok in het vooronder die toen een 150 000 km had afgelegd.
Deze werd door de 2de eigenaaresse geadverteerd en stond in Schaerbeek , een randgemeente van Brussel. Niet bepaald de plaats waar ik voor GTI's in goede staat zou gaan zoeken , maar na wat googlewerk bleek er ook nog een aardige buurt te zijn daar en juist daar stond hij. Liefde op het eerste gezicht

Ik heb altijd veel spijt gehad dat ik mijn eerste auto verkocht heb , een zeer zuivere Golf 3 GTI 16v, al zeg ik het zelf

Hij zag er goed uit op foto dus effe rendez-vous geregeld in gebrekkig frans en de volgende dag stond ik in Schaerbeek met een bevriende Golf 3 fanaat. Het was een druilerige regenachtige dag en bij aankomst bleek dat de Golf cosmetisch wel wat aandacht kon gebruiken. De bruine pest begon zich hier en daar al lichtjes te manifesteren maar voor een Golf 3 viel het nog wel mee en de prijs was er ook naar.
Zo zag hij er toen uit.
Besloten om een testrit te maken, op dat vlak zeker geen klagen, strak onderstel , geen piepjes of kraakjes.
De motor trok mooi door en had een mooie vermogensafgifte, de bak schakelde boterzacht, alle elektronica werkte ook ( elektrische ramen en airco

Wat direct opviel was dit:
This needed some explaining, zo gevraagd zo gekregen:
In 1995 zag dit exemplaar het levenslicht in de fabriek van Vorst hier in België. Daarna werd hij prompt naar Chambourcy ( in de buurt van Parijs) getransporteerd om door de eerste gelukkige eigenaar als firmawagen in ontvangst te worden genomen. Deze eigenaar verhuisde een paar jaar later voor zijn werk naar Polen , uiteraard samen met de GTI. Na een paar jaar kreeg de golf engelse lichten en een mijlenteller en vertrok hij mee naar London. Dit allemaal onder dezelfde eigenaar met elke onderhoudsfactuur erbij. 6 jaar geleden is hij dan terug naar België geimporteerd geweest. Toen weeral van lichten veranderd , en daarom heb ik geen hoogteverstelling meer. Hier in België was de wagen van het petekind van de rondreizende man. Zij was knocked up en had nood aan een meerdeurig voertuig.
Nu ik eraan denk, ik heb de gegevens van de eerste eigenaar nog en de laatste keer dat ik het gecheckt had werkte hij nog altijd als hoge piet bij Citibank, ik zou hem eigenlijk eens moeten laten weten wat er van zijn Golfje is geworden. Dat even geheel terzijde

Na verificatie van de algemene staat van de Golf was de deal rap beklonken en reed ik weer Golf GTI

Nog een paar plaatjes:
Tijdens lichte werkzaamheden:
Voor de lol de oude engelse plaat er nog eens opgehangen
Voor de betrouwbaarheid te garanderen heb ik direct na aanschaf wat preventief onderhoud gedaan in de vorm van: frisse nieuwe motorsteunen, alle riemen en spanrollen vernieuwd , waterpomp en t-stat, alles wat vloeibaar was en wat filterde vervangen. Achteraf nog de koppeling en slave cilinder vervangen ( spijt dat ik toen geen lichter vliegwiel heb gestoken !) en nog wat dingen die ik niet direct herriner. De krikpunten en het spatbord rechtsachter heeft toen ook aandacht gekregen door een carrosier, maar dit is ondermaats gedaan, dus daar moet op termijn ook nog aan geklust worden. 1 keer heeft hij mij laten staan, toen was de starter overleden, die heb ik dan vervangen en verder heb ik er gewoon altijd op kunnen rekenen en van genieten

Na een dik jaar heb ik dan de fout gemaakt om met mijn Golf naar de Nürburgring te rijden om er een paar recreatieve rondjes te draaien. Gewoon, om het eens een keer te hebben gedaan. Ik vond dit evenwel zo leuk dat het niet bij 1 keer is gebleven. Ik heb de Golf dan van zijn dagelijkse taak ontheven, hij fungeert nu alleen nog als speelgoed, Ik heb hem eens een keer uit "rationele overwegingen" te koop gezet omdat 2 funauto's financieel wel wat doorweegt maar na een dikke maand was ik dat wel rap beu. Dus hij blijft bij mij tot het einde van zijn of mijn dagen

Om hem wat ringtauglicher te maken heb ik volgende stappen gezet:
- Bilstein b14 schroefkutje
- OEM speedline velgen met R888'en
- H&R spacers 10 mm spacers voor de r888'en passend te krijgen
- Pagid remblokjes , blauwe, rs-weetikveel

- Goodridge stalen remflexibels met deftige verse remvloeistof
- Bartek motorsport 13 rijen oliekoeler met thermostaat
- Wiechers veerpootbruggen voor en achteraan
- achterbank eruit

- Powersprint tjoening-eindpot
Qua aanpassingen naar de toekomst toe kan ik nog heel ver gaan. Rolkooi, kuipjes, gordels, CAE shifter, motor opkietelen, dikkere stabi's, subframe versterken, camberplates, sperdiff, dikkere remmen, airco delete, schroefkut upgraden, vermageringskuur,... Je kan echt bezig blijven. Welke van deze updates ik nog ga doen en wanneer is maar de vraag. Deze zomer ga ik eigenlijk gewoon zoals vorige zomer in deze setup zoveel mogenlijk plezier proberen te hebben en mijn eigen skills wat proberen aanscherpen. Als de Golf zich kranig houdt dan kan ik naar 2014 wel eens kijken wat ik van bovenstaand lijstje ga uitvoeren.
Momenteel wordt er niet veel mee gereden en liggen de semi's mooi op zolder, maar binnen een dikke maand beginnen we er weer aan