Volvo 850R => Megane RS op komst

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Tomj

Volvo 850R => Megane RS op komst

Bericht door Tomj » 09 mar 2013, 21:47

In de zomer van 2010 had ik mijn E46 320ci verkocht en was ik op zoek naar dagelijks transport.
Ik had me voorgenomen om iets degelijk , zuinig en roestbestendig te kopen. Ik legde mezelf een budget op van maximum 4000 EUR en VW fanboy zijnde begon ik het net af te schuimen op zoek naar Golf 4 TDI's.
Ik had al ettelijke mooie kandidaten gevonden en stond op het punt om wat afpsraken te maken en over te gaan tot bezichtiging en hopelijk aankoop.

Totdat de petrolheadfee hier een stokje tussenstak. Juist toen ik een mail wou opstellen naar slachtoffer nummer 1 , een zilvergrijze Golf 4 tdi 110pk highline stootte ik op de advertentie van de protagonist in dit draadje. Een Golf 3 GTI met het 2.0 16v ABF blok in het vooronder die toen een 150 000 km had afgelegd.
Deze werd door de 2de eigenaaresse geadverteerd en stond in Schaerbeek , een randgemeente van Brussel. Niet bepaald de plaats waar ik voor GTI's in goede staat zou gaan zoeken , maar na wat googlewerk bleek er ook nog een aardige buurt te zijn daar en juist daar stond hij. Liefde op het eerste gezicht :love:

Ik heb altijd veel spijt gehad dat ik mijn eerste auto verkocht heb , een zeer zuivere Golf 3 GTI 16v, al zeg ik het zelf :) . Ik ben door de jaren heen ook een grote fan van dit specifieke model geworden. Ik weet dat dit een kleine fanclub is. In Nederland al helemaal , dat is meer een VR6 land, hier in België betaal je 2 keer zoveel rijtaks voor een VR6 als voor een 16V. En in veel gevallen moet het 2 litertje niet bijster veel onderdoen voor grote broer. Pas op , een goede VR6 kan ik zeker ook smaken ! Over het algemeen staat een Golf 3 ook niet hoog aangeschreven als "drivers car" Mijns inziens grotendeels de schuld van de 8klepper variant en het zachte onderstel af fabriek.

Hij zag er goed uit op foto dus effe rendez-vous geregeld in gebrekkig frans en de volgende dag stond ik in Schaerbeek met een bevriende Golf 3 fanaat. Het was een druilerige regenachtige dag en bij aankomst bleek dat de Golf cosmetisch wel wat aandacht kon gebruiken. De bruine pest begon zich hier en daar al lichtjes te manifesteren maar voor een Golf 3 viel het nog wel mee en de prijs was er ook naar.

Afbeelding
Zo zag hij er toen uit.

Besloten om een testrit te maken, op dat vlak zeker geen klagen, strak onderstel , geen piepjes of kraakjes.
De motor trok mooi door en had een mooie vermogensafgifte, de bak schakelde boterzacht, alle elektronica werkte ook ( elektrische ramen en airco :D ) Een check op de MFA boordcomputer ( selectiehendel op "menu 2" voor de kenners) onthulde dat het gemiddelde verbruik op 8,5 liter per 100 km stond. Hier moest echt netjes mee gereden zijn geweest ! De verkoopster was nu ook niet bepaald het type dat deze wagen zou gaan afraggen, later meer daarover.

Wat direct opviel was dit:

Afbeelding

This needed some explaining, zo gevraagd zo gekregen:

In 1995 zag dit exemplaar het levenslicht in de fabriek van Vorst hier in België. Daarna werd hij prompt naar Chambourcy ( in de buurt van Parijs) getransporteerd om door de eerste gelukkige eigenaar als firmawagen in ontvangst te worden genomen. Deze eigenaar verhuisde een paar jaar later voor zijn werk naar Polen , uiteraard samen met de GTI. Na een paar jaar kreeg de golf engelse lichten en een mijlenteller en vertrok hij mee naar London. Dit allemaal onder dezelfde eigenaar met elke onderhoudsfactuur erbij. 6 jaar geleden is hij dan terug naar België geimporteerd geweest. Toen weeral van lichten veranderd , en daarom heb ik geen hoogteverstelling meer. Hier in België was de wagen van het petekind van de rondreizende man. Zij was knocked up en had nood aan een meerdeurig voertuig.

Nu ik eraan denk, ik heb de gegevens van de eerste eigenaar nog en de laatste keer dat ik het gecheckt had werkte hij nog altijd als hoge piet bij Citibank, ik zou hem eigenlijk eens moeten laten weten wat er van zijn Golfje is geworden. Dat even geheel terzijde :D

Na verificatie van de algemene staat van de Golf was de deal rap beklonken en reed ik weer Golf GTI :hangloose: , ruim binnen het vooropgestelde TDI budget.

Nog een paar plaatjes:

Afbeelding

Tijdens lichte werkzaamheden:

Afbeelding

Voor de lol de oude engelse plaat er nog eens opgehangen

Afbeelding

Voor de betrouwbaarheid te garanderen heb ik direct na aanschaf wat preventief onderhoud gedaan in de vorm van: frisse nieuwe motorsteunen, alle riemen en spanrollen vernieuwd , waterpomp en t-stat, alles wat vloeibaar was en wat filterde vervangen. Achteraf nog de koppeling en slave cilinder vervangen ( spijt dat ik toen geen lichter vliegwiel heb gestoken !) en nog wat dingen die ik niet direct herriner. De krikpunten en het spatbord rechtsachter heeft toen ook aandacht gekregen door een carrosier, maar dit is ondermaats gedaan, dus daar moet op termijn ook nog aan geklust worden. 1 keer heeft hij mij laten staan, toen was de starter overleden, die heb ik dan vervangen en verder heb ik er gewoon altijd op kunnen rekenen en van genieten :)

Na een dik jaar heb ik dan de fout gemaakt om met mijn Golf naar de Nürburgring te rijden om er een paar recreatieve rondjes te draaien. Gewoon, om het eens een keer te hebben gedaan. Ik vond dit evenwel zo leuk dat het niet bij 1 keer is gebleven. Ik heb de Golf dan van zijn dagelijkse taak ontheven, hij fungeert nu alleen nog als speelgoed, Ik heb hem eens een keer uit "rationele overwegingen" te koop gezet omdat 2 funauto's financieel wel wat doorweegt maar na een dikke maand was ik dat wel rap beu. Dus hij blijft bij mij tot het einde van zijn of mijn dagen :angel:

Om hem wat ringtauglicher te maken heb ik volgende stappen gezet:

- Bilstein b14 schroefkutje
- OEM speedline velgen met R888'en
- H&R spacers 10 mm spacers voor de r888'en passend te krijgen
- Pagid remblokjes , blauwe, rs-weetikveel :tooth:
- Goodridge stalen remflexibels met deftige verse remvloeistof
- Bartek motorsport 13 rijen oliekoeler met thermostaat
- Wiechers veerpootbruggen voor en achteraan
- achterbank eruit :headbang:
- Powersprint tjoening-eindpot

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Qua aanpassingen naar de toekomst toe kan ik nog heel ver gaan. Rolkooi, kuipjes, gordels, CAE shifter, motor opkietelen, dikkere stabi's, subframe versterken, camberplates, sperdiff, dikkere remmen, airco delete, schroefkut upgraden, vermageringskuur,... Je kan echt bezig blijven. Welke van deze updates ik nog ga doen en wanneer is maar de vraag. Deze zomer ga ik eigenlijk gewoon zoals vorige zomer in deze setup zoveel mogenlijk plezier proberen te hebben en mijn eigen skills wat proberen aanscherpen. Als de Golf zich kranig houdt dan kan ik naar 2014 wel eens kijken wat ik van bovenstaand lijstje ga uitvoeren.

Afbeelding

Momenteel wordt er niet veel mee gereden en liggen de semi's mooi op zolder, maar binnen een dikke maand beginnen we er weer aan :df: :
Laatst gewijzigd door Tomj op 20 feb 2016, 15:44, 12 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Re: Golf 3 GTI 16klepper, trage transformatie naar ringtoy

Bericht door Niels » 09 mar 2013, 23:17

Leuke kar, eigenlijk hadden ze de 8V nooit als GTI moeten verkopen. De geruchten gaan dat de ABF wat geknepen is om niet in de buurt van de VR6 te komen en gemakkelijk 170pk moet leveren met wat aanpassingen van de ECU.

De Recaro's zijn geweldig! Ik had ze destijds in mijn TDI en VR6 :df:

Tomj

Bericht door Tomj » 10 mar 2013, 02:49

Niels schreef:Leuke kar, eigenlijk hadden ze de 8V nooit als GTI moeten verkopen. De geruchten gaan dat de ABF wat geknepen is om niet in de buurt van de VR6 te komen en gemakkelijk 170pk moet leveren met wat aanpassingen van de ECU.

De Recaro's zijn geweldig! Ik had ze destijds in mijn TDI en VR6 :df:
Die geruchten hoor je veel en blijken te kloppen. Mettertijd zou ik graag naar een 170 a 180 echte betrouwbare pk's willen gaan.

En dan is er nog altijd de volgende stap :mrgreen:

daNpy

Bericht door daNpy » 10 mar 2013, 11:26

Afbeelding

Die dingetjes lopen goed ja.
Ook de oranje Golfjes 3 doen al jaren mee met de 24h.

Ben benieuwd wat de uitkomst gaat zijn, veel succes en plezier met de opbouw :)

Macboy

Bericht door Macboy » 10 mar 2013, 14:36

Leuk project :thumbup:

Joene

Bericht door Joene » 12 mar 2013, 22:42

Top auto kerel!

Ik ben stw spec 16v aan het opbouwen voor m'n mk2.. Ook wel leuk voor een Golf 3.

Maar mocht je de Recaro's eens weg doen. Hoor ik het graag!

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 12 mar 2013, 22:55

Welkom, nette auto, doe je goed!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 13 mar 2013, 09:17

Gaaf project!

Tomj

Bericht door Tomj » 13 mar 2013, 19:13

Die knopjes van "nieuw topic"' en "nieuwe reactie" staan wel dicht bij mekaar :D

anyway:

en vraagje: ik heb in augustus 2012 de olie ververst , sindsdien zijn er nog een 2000 km's met de Golf gereden maar hij heeft ook heel de winter buitengestaan ! het betreft hier 10w40 castrol halfsyntheet.
Moet ik ze nu al terug vervangen?

hanske

Bericht door hanske » 13 mar 2013, 19:32

Weet niet wat de olie wissel interval is voor een 16V Volkswagenblokje maar normaal is dat b.v. 15.000 km, of 1 jaar. Dus als je een goede kwaliteits olie erop hebt zitten kan je rustig dit seizoen nog lekker doortrappen op deze olie. Zelf rijd ik met een E36 328i op de Ring en meerdere trackdays per jaar met 10W60 Castrol TWS. Deze olie blijft zo helder als wat ondanks constante misbruik (lees- toerenteller constant tegen of in het rode gebied). Geen verbruik, nada nix noppes en blijft bij mij gewoon een jaar zitten. Geen probleem.

Bij een hoogtoerig V8 raceblok van enkele tienduizende euro's word het natuurlijk een ander verhaal. :bag:

daNpy

Bericht door daNpy » 13 mar 2013, 20:01

Als de olie altijd goed warm is vervuilt het ook bijna niet en voert het de afvalstoffen goed af. De olie verkleurt dan ook bijna niet :)

Tomj

Bericht door Tomj » 02 jul 2013, 19:55

De Golf heeft een probleem :blink: , soms start hij niet goed, hij slaagt aan en valt dan direct terug stil, stationairregeklep werkt perfect, vacuumdarmen die er gaar uit zagen zijn vervangen , gasklep is gereinigd. Uiteindelijk na veel pogingen krijg je hem gestart en dan loopt hij normaal zowel stationair als rijden gaat goed , trekt goed door. Soms blijf hij iets onder de 2000 rpm hangen als je aan het rijden bent, hij wilt eerder gewoon niet onder die 2000 rpm. Als je stilstaat blijft hij daar rond de 2k rpm hangen.

Volgens mij is het toch een vacuumprobleem , en met name een remvacuumprobleem. Als hij stationair draait en ik pomp op de rem beginnen de toeren te stijgen , een 100 a 200 rpm , duidelijk niet normaal ( getest op een andere 16v en deze doet dit niet ) daarjuist probeer ik hem te starten en het lukte weer niet , dan maar wat beginnen spelen met de rem, pompen veranderde niets , maar als ik de rempedaal gewoon lang intrapte startte hij gewoon. Kan puur toeval zijn, maar toch...

Ik heb geprobeerd met iets ontvlambaar en vluchtig langs alle vacuumleidingen te spuiten , ook langs de rembekrachtiger en de daaraan verbonden vacuumleidingen, dit heb ik ook gedaan terwijl er iemand in de auto op de rem zat te pompen. Maar dit had geen effect. Visueel zie ik niets dat lucht kan lekken.

Weet er iemand nog eenvoudige trukjes om dit probleem te diagnoseren? :bag:

Joopieboy

Re: Golf 3 GTI 16klepper, raar vacuum probleem

Bericht door Joopieboy » 02 jul 2013, 20:15

Hoe is je ontsteking, heb je die al eens gecontroleerd? Valse lucht of lekken heb je nu al getest, gasklephuis ook goed terug gemonteerd neem ik aan? Eventueel kun je je brandstofpomp een eruit halen en testen, of wisselen met een goed werkende (waarvan je zeker weet dat die goed werkt).

Tomj

Bericht door Tomj » 02 jul 2013, 20:22

Joopieboy schreef:Hoe is je ontsteking, heb je die al eens gecontroleerd? Valse lucht of lekken heb je nu al getest, gasklephuis ook goed terug gemonteerd neem ik aan? Eventueel kun je je brandstofpomp een eruit halen en testen, of wisselen met een goed werkende (waarvan je zeker weet dat die goed werkt).
Ontsteking heeft ie , Benzinepomp functioneert ook einwandfrei , hij heeft het zowel warm als koud. Mijn kop eraf als dit niet met de remvacuum te maken heeft, maar wat... :)

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 02 jul 2013, 20:33

Maar is de ontsteking krachtig genoeg (heldere sterke vonk)? En ik weet niet hoe je remsysteem in elkaar zit bij deze, maar vaak is het vacuüm van je remmen en je koppeling samen, verder niet. Zijn idd lastige zaken. Geen foutmelding of iets op je dash, roken of ploffen uit de uitlaat?

Tomj

Bericht door Tomj » 02 jul 2013, 20:44

Joopieboy schreef:Maar is de ontsteking krachtig genoeg (heldere sterke vonk)? En ik weet niet hoe je remsysteem in elkaar zit bij deze, maar vaak is het vacuüm van je remmen en je koppeling samen, verder niet. Zijn idd lastige zaken. Geen foutmelding of iets op je dash, roken of ploffen uit de uitlaat?
De bobijn is nog recentelijk vervangen geweest zelfs, Ik heb een ABS foutmelding , maar deze is volgens mij te wijten aan stilstand, ( ik startte een keer na een maand buiten stilstaan en het lampje ging branden) en is gekomen toen dit probleem de kop al had opgestoken , volgende week wordt het uitgelezen. Voor de rest geen foutmeldingen geen roken of ploffen uit de uitlaat.

Waar kan zo een remsysteem allemaal vacuum lekken? Kan dit ook inwendig ? Hij remt trouwens nog goed.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 02 jul 2013, 21:32

Remslangen kunnen poreus zijn of een remklauw is niet fris meer. Maar een ABS sensor vervuilt vaak en werkt dan vaak met een foutmelding... Maar vaag probleem, ik ben benieuwd als je het vind.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 02 jul 2013, 22:16

vacuüm lekkage in het remsysteem kan alleen in de rembekrachtiger of de leiding er naar toe zitten. de rest van het systeem is hydraulisch en heeft niks met motorvacuüm te maken.
wat veel voorkomt bij VW is dat de slang naar de rembekrachtiger gaat lekken. gaat een harde kunststof leiding heen deze scheurt dan.

je zal hem evt. kunnen afdoppen op het inlaat spuitstuk en dan starten, als het dan goed is zit het in de leiding of ergste geval de bekrachtiger zelf.

heb je al gereden sinds de abslamp brand? grootte kans dat hij anders vanzelf weer uitgaat. een keer te lage spanning op het systeem veroorzaakt dit al

Tomj

Bericht door Tomj » 02 jul 2013, 22:26

erwin20vt schreef:vacuüm lekkage in het remsysteem kan alleen in de rembekrachtiger of de leiding er naar toe zitten. de rest van het systeem is hydraulisch en heeft niks met motorvacuüm te maken.
wat veel voorkomt bij VW is dat de slang naar de rembekrachtiger gaat lekken. gaat een harde kunststof leiding heen deze scheurt dan.

je zal hem evt. kunnen afdoppen op het inlaat spuitstuk en dan starten, als het dan goed is zit het in de leiding of ergste geval de bekrachtiger zelf.

heb je al gereden sinds de abslamp brand? grootte kans dat hij anders vanzelf weer uitgaat. een keer te lage spanning op het systeem veroorzaakt dit al
Ik heb er al duchtig mee gereden, ik heb het nog al gehad en toen was er een sensor gaar , ik zal die leiding naar de booster eens afdoppen, volgens mij is die nog goed. Ik zal maar al beginnen zoeken naar een nieuwe bekrachtiger :D

Tomj

Bericht door Tomj » 03 jul 2013, 18:47

Vandaag kom ik thuis na een dagje hard labeur , ik wil hem starten en het is weer van dat.
Dus ik koppel de slang naar de rembekrachtiger af en dop de inlaat daar af, toen had hij het nog 1 keer , de volgende start was er geen vuiltje aan de lucht , een paar starts gedaan zonder problemen.

Van zodra ik terug de vacuumslang van de rembekrachtiger erop zette viel hij prompt terug stil.
De vacuumslang is met een terugslagklep zodat het vacuum in de rembekrachtiger behouden wordt.
Ik heb er wat op zitten blazen en zuigen, leek me volledig lekvrij , die slangen zien er ook nog "nieuw" uit.

Nu nog wat testjes op het net bekijken om te determineren of ik nu een gare rembekrachtiger heb.
Het lijkt me straf , omdat ik echt nog goede remdruk heb. :hmmm:

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 03 jul 2013, 19:48

rembekrachtiger zelf gaat niet vaak defect maar het kan wel.

als je er vacuum opzet met een pompje o.i.d moet hij deze vast houden.
kan best een klein gaatje in het membraam zitten, merk je dan met remmen idd heel weinig van. maar genoeg valse lucht om de motor slecht te laten lopen.

Tomj

Bericht door Tomj » 03 jul 2013, 22:09

erwin20vt schreef:rembekrachtiger zelf gaat niet vaak defect maar het kan wel.

kan best een klein gaatje in het membraam zitten, merk je dan met remmen idd heel weinig van. maar genoeg valse lucht om de motor slecht te laten lopen.
Het kan haast niet anders

Tomj

Bericht door Tomj » 01 aug 2013, 12:18

Tomj schreef:
erwin20vt schreef:rembekrachtiger zelf gaat niet vaak defect maar het kan wel.

Het kan haast niet anders
Terug uit vakantie, rembrekrachtiger getest en deze is nog prima in orde.

Nu weet ik het echt effe niet meer :stom:

Tomj

Bericht door Tomj » 12 aug 2013, 23:22

Probleem niet opgelost , toch gaan ringen, serieus gebeuld, gaf geen krimp , buiten 2 keer moeilijk starten. :tooth: Ik heb de wielgeometrie wat aangepast , 2 graden negatief vooraan en nulspoor , vanachter heeft hij 1,5 graad negatief camber, perfecte waarden zo blijkt.
Bijlagen
IMG_3188.jpg
IMG_3188.jpg (181.92 KiB) 7181 keer bekeken
IMG_3187.jpg
IMG_3187.jpg (185.67 KiB) 7181 keer bekeken
IMG_4759.JPG
IMG_4759.JPG (119.77 KiB) 7181 keer bekeken
1081226_10151860581012952_1782506254_n.jpg
1081226_10151860581012952_1782506254_n.jpg (66.19 KiB) 7181 keer bekeken

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 aug 2013, 09:47

Ik zit meer in de richting te denken van een defecte temperatuur sensor of heb je zowel koud als warm een start probleem?

Plaats reactie