MX-5T / BtG 7.51,7
- Hielke
- Berichten: 11459
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Wij MX-5 rijders genieten gewoon langer van die momenten
De rondetijden moeten echt uit remmen en bochtsnelheden komen.
De rondetijden moeten echt uit remmen en bochtsnelheden komen.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
dat is ook zo en zie je vaak goed terug op het circuit.
tis een beetje het joojoo effect
tis een beetje het joojoo effect
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
De kracht van een MaX5 om ~2:07 te rijden op CPZ ziet niet in vermogen, maar in remmen en bochten. Zo haal je slechts ca 170 op het rechte stuk, terwijl een turbo (tot nu toe) 212kmh doet.GTRene schreef:ja dat is ook weer zo
en idd, dat verschil is niet zo groot, al had ik wel verwacht dat ie wat vlotter van 100 naar 160 zou gaan
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
klopt, remmen en banden, gewicht en onderstel e.d. zijn bijna onverslaanbaar
dat jojo effect tussen bv de snellere auto en de better prepped car zie je ook vrij vaak, de snelle rijd wat weg op de langere stukken maar die meer track gerichte auto is er al weer achter bij en door de bochten
als een vervelende mug
212km/h daar is een best hoge snelheid daar voor zoiets
zal ook wel mooi zijn bij bocht uit om weer op gang te komen met turbo, tenminste als ie mooi gelijdelijk opspoelt
dat jojo effect tussen bv de snellere auto en de better prepped car zie je ook vrij vaak, de snelle rijd wat weg op de langere stukken maar die meer track gerichte auto is er al weer achter bij en door de bochten
als een vervelende mug
212km/h daar is een best hoge snelheid daar voor zoiets
zal ook wel mooi zijn bij bocht uit om weer op gang te komen met turbo, tenminste als ie mooi gelijdelijk opspoelt
- Hielke
- Berichten: 11459
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Ze willen in de toekomst graag geleidelijk de bocht uit René, maar voor nu is het inderdaad nog gelijdelijk.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
een supercharger zou in dat geval beter zijn, ook qua warmte huishouding denk, zijn er trouwens van die MX5 die daar mee racen?
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Met 0,8bar geen slippen, hetgeen een acceleratieverlies betekent van 4 - 5% en aangezien je 70% van de rondetijd aan het accelereren bent toch wel van significante invloed op de tijd.MX5T schreef:Vanavond testen of met turbodruk van 0.85en overeenkomstig lager vermogen en koppel de koppeling het wel houdt anders moet ik verstek laten gaan want een geschikte koppeling is niet zo snel te krijgen.
Om weer snelheidsritme op te doen is het wel ok om te rijden ook met minder vermogen.
Als je binnen de powerband blijft is er nauwelijks turbolag ofonverwachte plotse vermogenstoename. De auto's laten zich prima rijden met name in de hogere versnellingen. Het is natuurlijk niet op het niveau van een goede N/A maar goed doenbaar.Ze willen in de toekomst graag geleidelijk de bocht uit René, maar voor nu is het inderdaad nog gelijdelijk.
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Dit is wel een leuk plaatje:
- 2:08.6 in een MaX5 (960kg met bestuurder)
- 1:59.0 in een MX99T (1120kg met bestuurder)
Eindelijk kom ik qua apex-speed op niveau van een MaX5 met de turbo.
- 2:08.6 in een MaX5 (960kg met bestuurder)
- 1:59.0 in een MX99T (1120kg met bestuurder)
Eindelijk kom ik qua apex-speed op niveau van een MaX5 met de turbo.
- Bijlagen
-
- keenonracing-max5-vs-mx99t.PNG (38.24 KiB) 3419 keer bekeken
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Volgens mijn eenvoudige rekenmethodeL@urens schreef: - 2:08.6 in een MaX5 (960kg met bestuurder en 122 pk op HP banden)
- 1:59.0 in een MX99T (1120kg met bestuurder en 292 pk op slicks)
gewichtsnadeel MX99T 160 kg = + 2 sek
vermogensvoordeel MX99T 170 pk = - 11 sek
slickvoordeel MX99T = -0,4 sek
turbotijd tov MAX5 1.59,2 (met als niet berekende variabelen de baan- en weersomstandigheden)
- Hielke
- Berichten: 11459
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Vind ik altijd mooie grafieken om te zien.
Apex Vmin is in de langzaamste bochten met de turbo net niet op het niveau van de MAX5. Daar zie je de handicap van het oppakken van de turbo. Remvertraging is met de turbo op slicks marginaal beter dan de MAX5. Maar onder de de streep komen de krachten van de twee auto's griezelig dicht bij elkaar. Je rijdt ze aldus ook beide op de limiet.
Maar wat een verschil in gewicht nog. 1.8 blok, turbo, intercooler, bak/dif/steekassen, remmerij. Je kunt je bijna niet voorstellen dat die onderdelen zoveel zwaarder zijn.
Die 1.59 is toch op gebruikte Hankook slicks gezet? Met frisse A-merk slicks ga je daar geheid nog 2 seconden onder.
Apex Vmin is in de langzaamste bochten met de turbo net niet op het niveau van de MAX5. Daar zie je de handicap van het oppakken van de turbo. Remvertraging is met de turbo op slicks marginaal beter dan de MAX5. Maar onder de de streep komen de krachten van de twee auto's griezelig dicht bij elkaar. Je rijdt ze aldus ook beide op de limiet.
Maar wat een verschil in gewicht nog. 1.8 blok, turbo, intercooler, bak/dif/steekassen, remmerij. Je kunt je bijna niet voorstellen dat die onderdelen zoveel zwaarder zijn.
Die 1.59 is toch op gebruikte Hankook slicks gezet? Met frisse A-merk slicks ga je daar geheid nog 2 seconden onder.
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Gewichtsverschil door de diverse extra's op de turbo- variant van L@urens
turbo
intercooler
oliekoeler
grotere radiateur
grotere remmen V + A
hardtop (ca 18 kg)
splitter (ca 6 kg)
vleugel (ca 5 a 6 kg)
passagierstoel
Ik denk dat de Vmin ook komt door het net iets te lang remmen voor / in de bocht omdat de snelheid vóór de bocht zoveel hoger is dan met de MAX5.
Voor zover ik begrepen had van L@urens waren de slicks in dat jaar gekocht en hadden toen hun derde trackday.
turbo
intercooler
oliekoeler
grotere radiateur
grotere remmen V + A
hardtop (ca 18 kg)
splitter (ca 6 kg)
vleugel (ca 5 a 6 kg)
passagierstoel
Ik denk dat de Vmin ook komt door het net iets te lang remmen voor / in de bocht omdat de snelheid vóór de bocht zoveel hoger is dan met de MAX5.
Voor zover ik begrepen had van L@urens waren de slicks in dat jaar gekocht en hadden toen hun derde trackday.
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Ja die ouwe liet het afweten op het moment suprème. Toen de baan eindelijk droog genoeg was naar de zin van scribent was het afgelopen en kon het rode karretje weer onaangeroerd mee naar NL.L@urens schreef: hopelijk kan ik die ouwe een beetje bijhouden op de Ring...
Het was weliswaar niet erg druk op de baan maar het viel me toch op tijdens het rondje met L@urens hoeveel auto's je nog moet inhalen, ik wil niet weten hoeveel auto's Gerwin wel niet heeft moeten inhalen met BtG-tijden rond 7.30
Tijd om een nieuwe koppeling in te bouwen en nog wat kleine aanpassingen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9362
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Top valt mij nog iets tegen van de Turbo moet ik zeggen.
Als ik kijk naar de waarden van mijn M3, 1300 KG / 286 PK ca. 210 en met 330-340 PK ca 220-225.
Had verwacht dat de mazda nog wat harder lopen zou met weinig frontale weerstand, smalle bandjes en die pk/kg. Veel drag misschien?
Verder klopt het wel wat Hielke zegt, het scheelt echt een stuk in wat voor staat je slicks zijn. Gebruikt scheelt iets maar als je een aantal heatcycles verder bent en ze uitharden dan raak je zo 5-10 sec kwijt.
Als ik kijk naar de waarden van mijn M3, 1300 KG / 286 PK ca. 210 en met 330-340 PK ca 220-225.
Had verwacht dat de mazda nog wat harder lopen zou met weinig frontale weerstand, smalle bandjes en die pk/kg. Veel drag misschien?
Verder klopt het wel wat Hielke zegt, het scheelt echt een stuk in wat voor staat je slicks zijn. Gebruikt scheelt iets maar als je een aantal heatcycles verder bent en ze uitharden dan raak je zo 5-10 sec kwijt.
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Top van 211-212 kmu op het rechte eind wordt toch grotendeels beperkt door de relatief hoge luchtweerstand.Bert ///M3 schreef:Top valt mij nog iets tegen van de Turbo moet ik zeggen.
Had verwacht dat de mazda nog wat harder lopen zou met weinig frontale weerstand, smalle bandjes en die pk/kg. Veel drag misschien?
Cw schat ik op een 0,41-0,43 met splitter en vleugel en 225 banden (standaard met hardtop ca 0,36) en frontaal opp 1,75 m2.
Door de meerdere stints tijdens trackdays en de daarbij behorende heatcycles zijn slicks qua duurzaamheid minder geschikt dan semi's of straatbanden met na een beperkt aantal gebruiksdagen afbouw van de grip tot gevolg.
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Vandaag toch nog even naar de Ring om de eerste ronde dit jaar te maken om het gevoel met de auto daar weer op te bouwen. Boost ca 0,07 teruggeregeld (ca 15 pk minder) om de koppeling wat te ontzien
Zoals te verwachten was het weer volle bak want weekend en droog weer
Vandaag was de TUV inspecteur er niet maar mijn vleugel trok de aandacht van de gele mannetjes aan de poort. Gevolg; vandaag werd maar één ronde toegestaan en volgende keer geen vleugel tenzij ik een ECE typegoedkeur van deze vleugel voor deze auto kan overleggen en dat zit er niet in vrees ik.
In mijn eerste en laatste rondje geen gekke dingen aan de auto gemerkt dus dat is ok. Vanwege het vele verkeer geen snelheid kunnen maken en de laptimer klokte dan ook pas af bij BtG8.32
Voorlopig is L@urens dus niet alleen op CPZ maar ook op NS sneller.
Zoals te verwachten was het weer volle bak want weekend en droog weer
Vandaag was de TUV inspecteur er niet maar mijn vleugel trok de aandacht van de gele mannetjes aan de poort. Gevolg; vandaag werd maar één ronde toegestaan en volgende keer geen vleugel tenzij ik een ECE typegoedkeur van deze vleugel voor deze auto kan overleggen en dat zit er niet in vrees ik.
In mijn eerste en laatste rondje geen gekke dingen aan de auto gemerkt dus dat is ok. Vanwege het vele verkeer geen snelheid kunnen maken en de laptimer klokte dan ook pas af bij BtG8.32
Voorlopig is L@urens dus niet alleen op CPZ maar ook op NS sneller.
- Paskal
- Berichten: 3686
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Zonde Ton dat je voor één rondje helemaal die kant op bent gegaan Hoe ga je dat nu met die vleugel oplosen? Of ga je je nu richting op de trackdays op de NS?
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Ik zal me zoals de meesten neerleggen bij de strengere eisen van de GmbH. Ik had de rolkooi ook keurig ingepakt zoals voorgeschreven en gokte met de vleugel. En de gok pakte niet goed uit en betekent dat als ik nog eens een TF doe dat dan de vleugel eraf moet. Het zal de auto wat onstabieler maken maar in 2009 ging het ook zonder.Paskal schreef:Zonde Ton dat je voor één rondje helemaal die kant op bent gegaan Hoe ga je dat nu met die vleugel oplosen? Of ga je je nu richting op de trackdays op de NS?
Voor de Time Attack ben ik toch aangewezen op Trackdays dus geen drama wat mij betreft.
De rit naar en van de Ring is met deze auto geen straf, het ding rijdt op de openbare weg ook meer dan prima.
-
- Berichten: 18546
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Andere vleugel geen optie?
Blijft een geweldig topic om te volgen.
Blijft een geweldig topic om te volgen.
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Dat moet dan een vleugel worden met EC goedkeur voor de MX5. Ik weet eigenlijk niet of dit op de markt is en waarschijnlijk wil ik de prijs niet wetenErikS schreef:Andere vleugel geen optie?
Blijft een geweldig topic om te volgen.
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
BtG 7.51,67
- Hielke
- Berichten: 11459
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Hoe komt dat zo ineens?
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Vandaag een keer een beetje gas gegeven ...........met verkeersoponthoud (zoals bijna gebruikelijk bij mij helaas).Hielke schreef:Hoe komt dat zo ineens?
Er wordt getracht of een theoretische beste rond uit de data van 9 ronden gehaald kan worden dan weet ik waar de auto met mij toe in staat is als alles meewerkt.
Er moet met wat meer baanroutine uit het mannetje ook nog wel een paar sekonden te halen zijn.
Technisch is er ook nog wel wat te verbeteren.
- Paskal
- Berichten: 3686
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Hey Ton, leuk je zaterdag bij de ELE weer even gesproken te hebben en je hebt me weer op allerlei verkeerde ideëen gebracht
Zonder vleugel dit keer? Was het verschil goed merkbaar?
Zonder vleugel dit keer? Was het verschil goed merkbaar?
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Trackday dus kunnen rijden met vleugel maar met lagere steunen zodat dit misschien ook kan op een doordeweekse TF.Paskal schreef:Hey Ton, leuk je zaterdag bij de ELE weer even gesproken te hebben en je hebt me weer op allerlei verkeerde ideëen gebracht
Zonder vleugel dit keer? Was het verschil goed merkbaar?
De ideëen worden pas verkeerd als je ze gaat uitvoeren.
Mijn principes KISS en 80/20 regel kunnen daarvoor prima toegepast worden
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Dat gaat de goede kant op!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Fabian en 2 gasten