Ariel Atom 2 Supercharged. 205 is ook weer weg...

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Roy RS

Re: Ariel Atom 2 Supercharged.nieuwe look(p15)klaar, nu rijd

Bericht door Roy RS » 16 mar 2013, 18:29

Macboy schreef:Die nieuwe lampen zijn echt veel beter. Bizar wat een groot verschil. Kap ook erg fraai :thumbup:

Alleen ontzettend teleurstellend dat je maar 17sec video laat zien ...

Was t enige enigszins (legaal) boeiende deel...de rest was op legale snelheid toeren en als er al iets spannends gefilmt was...dan had ik dat zeker niet op youtube gezet :coffee:

Ik probeer jouw diensten te vermijden :D

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 16 mar 2013, 19:13

:mrgreen:

Macboy

Bericht door Macboy » 16 mar 2013, 19:35

:thumbup:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 16 mar 2013, 19:38

Ben je ergens dit jaar ook nog op een trackday te vinden Roy? Ben wel benieuwd naar de Atom in real life! Nog nooit zo'n ding van dichtbij kunnen bekijken.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 16 mar 2013, 21:07

Hey Roy,
Hoe is het trouwens met de remkracht van die dingen? Ik meende ergens (dacht Autoweek) een test gelezen te hebben van remafstanden van allerlei auto's waarbij de Ariel er bedroevend slecht vanaf kwam.

Kom hem graag eens in real life bekijken als ik weer eens een avondje in mijn huis in Helmond ben :)

Roy RS

Bericht door Roy RS » 16 mar 2013, 21:15

@riceaux: waarschijnlijk pas bij de avondsessies, maar er is vast nog wel een evenementje voor die tijd waar ik bij ben.

@paskal:
Hier de uitslag van een test van autocar, daar zit de remafstand bij in, dus dat zit wel snor. Bij autoweek zullen ze wel niet snappen hoe ze de remkracht verdeler in moeten stellen...bij mij stond die ook op standje altijd blokkeren.

Je bent altijd welkom om even langs te komen

in km's
0-160-0 in 11.35
0-160 in 6.79 seconds

These were all the times:
0-160-0

Ariel Atom SC / 11.35
Brooke Double R / 12.15
LP640 Roadster / 12.70
Gallardo SL / 12.90
997GT3 / 13.65
SP GT40 MK1 / 13.65
Ford Roush GT600 / 14.45
Lotus 2-11 / 14.90
Caterham R400 / 15.25
BMW M5 Wagon / 15.40
Audi R8 / 15.50
Cayenne Turbo / 15.60
Alpina B3 / 16.05
Merc Cl63 AMG / 16.05
Impreza RB320 / 17.15
BMW335i / 17.25

Best 0-160kmh times are:

Ariel Atom SC / 6.79
MG SV Drag Racer(1700hp) / 7.31
Brooke Double R / 7.68
Gallardo SL / 7.81
Murcile Lp640 Roadster / 8.22
SP6T40 MK1 / 8.54
997GT3 / 8.82
:(

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 16 mar 2013, 21:59

Die Lambo zit niet ver van de tijd van die kit car af.......had meer verwacht....... :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 16 mar 2013, 23:21

Moet je nagaan Hans. Zoveel geld uitgeven en dan wordt je nog voorbij gereden door zo'n Engels bouwpakket. :df:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 17 mar 2013, 09:47

allen schreef:Moet je nagaan Hans. Zoveel geld uitgeven en dan wordt je nog voorbij gereden door zo'n Engels bouwpakket. :df:
Daar kan je dan ook wel heel het jaar mee rijden, dat vergeet je even...... :mrgreen:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 17 mar 2013, 10:20

Downforce Hans schreef:
allen schreef:Moet je nagaan Hans. Zoveel geld uitgeven en dan wordt je nog voorbij gereden door zo'n Engels bouwpakket. :df:
Daar kan je dan ook wel heel het jaar mee rijden, dat vergeet je even...... :mrgreen:

Maar bij de Atom houdt je genoeg over om een leuke corvette erbij te kopen voor dagelijks gebruik...is wel niet vooruit te branden, maar het houdt je droog en brengt je (als je niet te veel bochten tegenkomt) vlot van A naar B :devil:

GTRene

Bericht door GTRene » 17 mar 2013, 10:33

gister was de atom nog ff op fifth gear, normaal kijk ik nog weinig auto spul op TV toevallig gisteren wel ff, dat ding ging ook al als een malle :tooth:
deed het tegen een dure radical, won het ook nog nipt en die bestuurder euh? die vertelde dat ie de atom koos, die was wat levendiger? wel melde hij dacht ik dat de remmen iets minder waren...dus zal wel ergens wat in zitten, maar het rijden was dikke fun oid :ongeveer als:
hij koos dus die Atom.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 17 mar 2013, 10:55

GTRene schreef:gister was de atom nog ff op fifth gear, normaal kijk ik nog weinig auto spul op TV toevallig gisteren wel ff, dat ding ging ook al als een malle :tooth:
deed het tegen een dure radical, won het ook nog nipt en die bestuurder euh? die vertelde dat ie de atom koos, die was wat levendiger? wel melde hij dacht ik dat de remmen iets minder waren...dus zal wel ergens wat in zitten, maar het rijden was dikke fun oid :ongeveer als:
hij koos dus die Atom.

De remmen beoordelen aan de hand van filmpjes is lastig/weinig representatief bij de Atom, want ze komen met diverse remopstellingen en instellingen. Heb je de goedkoopste set, dan heb je een berg minder kracht als ik, maar met dezelfde set verkeerd ingesteld is het ook een pannekoek...
Het voordeel én soms het nadeel van de Atom dat je alles af en in kunt stellen...je kunt hem laten varieren van enorme dweil tot precisie gereedschap...maar over het algemeen zal hij voor dergelijke tests goed afgesteld staan met een vleugje naar de hooligan toe.

Sommige willen ook hele brede banden erop voor heel veel mechanische grip en proberen hem zo neutraal mogelijk in te stellen, ik vind wat minder grip en kwispelende staart nou net weer helemaal top.

Het mooie aan het remmen met de Atom is dat je echt 1 met de machine bent, je voelt (en ziet) precies welk wiel tegen de grens van de grip aan komt en daar kun je de remdruk op aanpassen...zet je echter iemand achter het stuur die dat gevoel niet heeft met een auto en de abs mist...dan is het weer zijn nadeel!

Mijn remdruk was bij aanschaf helemaal ruk afgesteld, ik dacht bij de rit naar huis (in de regen) echt dat ik zou gaan sterven in dat ding...thuis de remdruk veel meer naar achter gezet, testen en zo afgesteld dat je volaan kan remmen en dat als je grip verliest, dat net voor gebeurd ipv achter...werelden van verschil, niet normaal! Nu is het de best remmende auto tot nu toe, daarvoor veruit de slechtste!

De Atom heeft veel gewicht en grip achter, dus daar moet veel meer druk dan wat je zou doen bij een lotus 7 ofzo, te veel druk voor en je verliest bij het minste drukje op t pedaal alle grip aan de voorwielen, werkelijk doodeng. (Vooral tijdens je eerste rit op de snelweg in de stromende regen, met een helm waarvan het vizier beslaat)

GTRene

Bericht door GTRene » 17 mar 2013, 11:21

das wel mooi dan (als je weet hoe dat moet) dat afstellen van de remmen, je gaat er vanuit dat het goed is bij zo'n ding :)
waar kun je die bij jou atom stellen dan, zit er zo'n + en - knop ofzo om de balans naar voor of achter in te stellen? foto? :foto:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 17 mar 2013, 11:35

Roy RS schreef:
Downforce Hans schreef:

Maar bij de Atom houdt je genoeg over om een leuke corvette erbij te kopen voor dagelijks gebruik...is wel niet vooruit te branden, maar het houdt je droog en brengt je (als je niet te veel bochten tegenkomt) vlot van A naar B :devil:
De meeste mensen kopen een kit car er bij, zegt mij genoeg.......
Dat een Corvette niet vooruit te branden is ligt denk ik meer aan jou capaciteit als rijder..... :mrgreen:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 17 mar 2013, 13:28

Downforce Hans schreef:
Dat een Corvette niet vooruit te branden is ligt denk ik meer aan jou capaciteit als rijder..... :mrgreen:

Daar heb je een puntje, maar toch ga ik in de Atom harder dan in de Corvette...en als we een goede rijder beide auto's laten testen zal het resultaat hetzelfde zijn, maar dat was niet het punt wat ik wilde maken....( jou weer op de kast krijgen was slechts een leuke extra :D), het punt was dat diezelfde test, maar dan tegen een lambo van veul centjes het ook niet gaat redden en dat áls het dan echt storend is dat er geen dak op zit, dan je dan gewoon geld over hebt om een Corvette of een M3 oid te kopen....ervan uitgaande dag je het lambo budget hebt :kikker:

Het is onze derde auto, dus dat is voor erbij...maar mocht ik een lambo kunnen kopen, dan kocht ik dus een Atom voor erbij én nog iets leuks van het wisselgeld...ook voor erbij

Los daarvan is het geen kitcar...je kunt hem niet in delen kopen en ze bouwen jaarlijks meer dan 100 auto's voor de europese markt, komt usa nog bij, verdomme waarom reageer ik daar nou op, laat ik me net zo kennen als die Amerikaanse boten liefhebber

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 17 mar 2013, 14:14

Jongens, koop gewoon een GT-R, klein beetje extra peper er in, minstens net zo snel als die kitcar/Atom en minstens net zo luxe als die Corvette ;) ...

Mijn objectieve :mrgreen: mening ...

Ben

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 17 mar 2013, 14:17

Roy RS schreef:
Downforce Hans schreef:

Daar heb je een puntje, maar toch ga ik in de Atom harder dan in de Corvette...en als we een goede rijder beide auto's laten testen zal het resultaat hetzelfde zijn, maar dat was niet het punt wat ik wilde maken....( jou weer op de kast krijgen was slechts een leuke extra :D), het punt was dat diezelfde test, maar dan tegen een lambo van veul centjes het ook niet gaat redden en dat áls het dan echt storend is dat er geen dak op zit, dan je dan gewoon geld over hebt om een Corvette of een M3 oid te kopen....ervan uitgaande dag je het lambo budget hebt :kikker:

Het is onze derde auto, dus dat is voor erbij...maar mocht ik een lambo kunnen kopen, dan kocht ik dus een Atom voor erbij én nog iets leuks van het wisselgeld...ook voor erbij

Los daarvan is het geen kitcar...je kunt hem niet in delen kopen en ze bouwen jaarlijks meer dan 100 auto's voor de europese markt, komt usa nog bij, verdomme waarom reageer ik daar nou op, laat ik me net zo kennen als die Amerikaanse boten liefhebber
idd prutser, je had beter moeten weten :lol: :thumbup:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 17 mar 2013, 14:41

Erg stoer, de nieuwe look! :ken ik jou:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 17 mar 2013, 15:05

Ik stel voor dat jullie een giro nummer voor mij openen! Wat zou ik graag een gt-r hebben...en dan houd ik de atom erbij voor als ik zelf wil rijden

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 17 mar 2013, 15:31

Ik begrijp eigenlijk niet dat je met deze car wacht op een streetcar sessie.... levensgevaarlijk!

Roy RS

Bericht door Roy RS » 18 mar 2013, 09:13

GTRene schreef:das wel mooi dan (als je weet hoe dat moet) dat afstellen van de remmen, je gaat er vanuit dat het goed is bij zo'n ding :)
waar kun je die bij jou atom stellen dan, zit er zo'n + en - knop ofzo om de balans naar voor of achter in te stellen? foto? :foto:

Hier is een foto, het is geen rocket science verder, volgens mij heeft elke zelfrespecterende raceauto het. Ik heb een Wilwood instelbare pedalbox, aan de hand van een lange bout verstel je de ingaande slag op de 2 remcilinders (1 aparte voor achter en 1 aparte voor voor de vooras, de stand van die bout bepaald hoe ver een remcilinder ingedrukt wordt en dus hoe hard hij voor of achter remt.
Ik heb een remote brake bias adjuster, wat eigenlijk simpelweg een knop op mijn dash is, met een soort remkabel erin, waarmee je dus zonder op te staan en tijdens het rijden de remdruk aan kunt passen, je hebt dan dus als je een beetje een rustige weg hebt binnen een paar minuten je remdruk perfect afgesteld.
(eerst helemaal naar achteren zetten (dan blokkeert ie achter als eerste) en dan telkens een paar tikjes terug tot ie voor als eerste blokkeert, dan is het ok.)

pica:
Afbeelding

Spijkerhard schreef:Ik begrijp eigenlijk niet dat je met deze car wacht op een streetcar sessie.... levensgevaarlijk!
Omdat ik geen hele dag hoef, geen die hard trackboy ben en gevaarlijk discutabel is, ik denk dat het het gevaarlijkst is in de sessie waar je je het minst op je gemak voelt...bij de streetcar voel ik me prima en het duurt maar 1-2 uurtjes. Mijn ervaring is vooral dat het er niet zo druk is.

Misschien dat ik best nog een gewone dag meepik, maar over het algemeen is circuit rijden voor mij een aardigheidje bij een dagje uit, niet echt een doel op zich. Als ik naar de ring ga, doe ik eigenlijk nooit een rondje.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 mar 2013, 11:14

best apart zo in je dash :D

wel duidelijk zo :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 28 mar 2013, 10:04

ha die Roy, ik zou nog ff in de gaten houden als ik wat tegen kwam over de Ariel Atom in mijn mappen met autobladen...

Toevallig kwam ik gisteren tijdens wat lezen/kijken alvast een groot artikel tegen uit het blad EVO en nog
een SC versie ook met 300bhp net zoiets dus als die van jou dacht ik...

EVO 100 artikel 100 issues, Ten Faststest met dus de snelste auto's van toen...

ik kwam toen met wat zoeken ook uit bij het blad EVO waar je op testen kan zoeken en zo nog meer testen tegen komt waarvan sommige mij ook bekend voor kwamen...
hier kan je links je auto invoeren en er komen 14 testen te voor schijn, die wat ik bedoel is nr 4 van Jan 7

http://www.evo.co.uk/search/?make=181&m ... by=website" onclick="window.open(this.href);return false;

dan kom je hier terecht met een kort overzicht...jou auto is 3de terwijl de radical met veel minder vermogen 1ste geworden is :shock:
vandaaruit kun je rechts van die kant naar jou auto om details te zien en daar weer rechts de specs>>

http://www.evo.co.uk/carreviews/cargrou ... en_f1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

hieronder vind je alvast een wat uitgebreidere lezing van die test>>

http://www.vagsg.com/forums/showthread.php?t=2580" onclick="window.open(this.href);return false;

doch is niet helemaal als origineel maar denk dat je het blad wel kan vinden on the web of wat pagina's er van nu je alvast gegevens hebt :D

veel plezier met lezen van die info :thumbup:
LAP TIMES
1 Radical SR3 1300 = 204bhp 1.17.10
2 Caterham R500 Evo = 250bhp 1:19.00
3= Ariel Atom SC = 300bhp 1:19.60
3= Caterham CSR 260 = 256bhp 1:19.60
5 Dax Rush MC = 300bhp 1:19.70
6 Porsche Carrera GT = 604bhp 1:20.20
7 McLaren F1 = 627bhp 1:21.20
8 Ferrari Enzo = 650bhp 1:21.30
9 Litchfield Type-25 = 415bhp 1:22.25
10 Lotus Exige S = 218bhp 1:22.40

Roy RS

Bericht door Roy RS » 28 mar 2013, 10:12

thanks René, dat ga ik zeker doorspitten! Leuk.

Zonder het verhaal gelezen te hebben kan ik al wel bedenken waarom de Atom niet zou winnen van de Radical, downforce, dat heeft ie veel meer en dus kan ie best winnen. Het is ook een beetje wat de testers graag willen wie er wint, zo de testen inrichten en voila, Atom heeft ook al veel testen gewonnen van de Radical. Wat ik altijd wel bijzonder vind, want uiteindelijk is de Radical veel meer trackgericht dan de Atom en zou hij op de baan altijd moeten winnen van de Atom.
Pas als je 0-100 ofzo test of zo gaat doen maakt ie in mijn optiek kans. Ik heb hem ook niet voor de beste rondetijden, maar voor het hooligan gehalte, dan heb je niks aan veel downforce :D

GTRene

Bericht door GTRene » 28 mar 2013, 10:46

een hooligan is zoiets wat jij hebt idd met zo'n 300pk wel :mrgreen: :df:

zodra ik weer wat tegen kom (kan ff duren) en er weer aan denk zoek ik ook weer ff wat info erbij op het net en drop het dan weer in je draadje, heb ook wat NL Atom info ergens dacht ik.

plaats 2 tot/met 5 doen elkaar niks/weinig qua ronde tijden op dat test circuit viel me op, doch de beleving zal heel anders zijn lijkt me.

Plaats reactie