GTRene schreef:gister was de atom nog ff op fifth gear, normaal kijk ik nog weinig auto spul op TV toevallig gisteren wel ff, dat ding ging ook al als een malle
deed het tegen een dure radical, won het ook nog nipt en die bestuurder euh? die vertelde dat ie de atom koos, die was wat levendiger? wel melde hij dacht ik dat de remmen iets minder waren...dus zal wel ergens wat in zitten, maar het rijden was dikke fun oid
hij koos dus die Atom.
De remmen beoordelen aan de hand van filmpjes is lastig/weinig representatief bij de Atom, want ze komen met diverse remopstellingen en instellingen. Heb je de goedkoopste set, dan heb je een berg minder kracht als ik, maar met dezelfde set verkeerd ingesteld is het ook een pannekoek...
Het voordeel én soms het nadeel van de Atom dat je alles af en in kunt stellen...je kunt hem laten varieren van enorme dweil tot precisie gereedschap...maar over het algemeen zal hij voor dergelijke tests goed afgesteld staan met een vleugje naar de hooligan toe.
Sommige willen ook hele brede banden erop voor heel veel mechanische grip en proberen hem zo neutraal mogelijk in te stellen, ik vind wat minder grip en kwispelende staart nou net weer helemaal top.
Het mooie aan het remmen met de Atom is dat je echt 1 met de machine bent, je voelt (en ziet) precies welk wiel tegen de grens van de grip aan komt en daar kun je de remdruk op aanpassen...zet je echter iemand achter het stuur die dat gevoel niet heeft met een auto en de abs mist...dan is het weer zijn nadeel!
Mijn remdruk was bij aanschaf helemaal ruk afgesteld, ik dacht bij de rit naar huis (in de regen) echt dat ik zou gaan sterven in dat ding...thuis de remdruk veel meer naar achter gezet, testen en zo afgesteld dat je volaan kan remmen en dat als je grip verliest, dat net voor gebeurd ipv achter...werelden van verschil, niet normaal! Nu is het de best remmende auto tot nu toe, daarvoor veruit de slechtste!
De Atom heeft veel gewicht en grip achter, dus daar moet veel meer druk dan wat je zou doen bij een lotus 7 ofzo, te veel druk voor en je verliest bij het minste drukje op t pedaal alle grip aan de voorwielen, werkelijk doodeng. (Vooral tijdens je eerste rit op de snelweg in de stromende regen, met een helm waarvan het vizier beslaat)