Trouwens, wat een wagen is dit.. Vandaag stukje meegereden. Damn wat baal ik dat ik nog geen 18 ben..

Ziet er uit als een toyota corollaFedmas schreef:Ik durf je helaas geen tips te geven, ben ook niet zo'n held qua settings.
Trouwens, wat voor een wagen is dit.. Vandaag stukje meegereden. Damn wat baal ik dat ik nog geen 18 ben..
Hier kun je de handleiding van je camera in 2 delen downloaden:Ar schreef:Ik heb twee flitsers gekocht(een voor de digitale en een voor de analoge) en daar valt nog een hoop te leren......De SB-700 heb ik voorlopig nog alleen op de auto stand gebruikt.
Vandaag heb ik wat foto's van de kinderen gemaakt met de Nikon FM3a(mechanische camera) met een SB-80DX flitser. Ik had nog twee oude iso 800 rolletjes en heb er een van gebruikt. Jammer genoeg heb ik bij de camera geen gebruiksaanwijzing en site mir.com ligt er vandaag uit volgens mij.
Hoe kun je met redelijke korte sluiter tijden werken i.c.m. deze camera en een flitser? Ik weet niet hoe de combi te gebruiken eerlijk gezegd.
Goed geraden!Tom schreef:Ziet er uit als een toyota corollaFedmas schreef:Ik durf je helaas geen tips te geven, ben ook niet zo'n held qua settings.
Trouwens, wat voor een wagen is dit.. Vandaag stukje meegereden. Damn wat baal ik dat ik nog geen 18 ben..
[FOTO]
Je kan met de FM3A niet sneller werken dan de flitsynchronisatie. Reden: de camera stuurt geen informatie vanaf het filmvlak door naar de flitser zoals bij moderne camera's. TTL is ook oldschool TTL: de flitser krijgt door wat de lichtmeter gemeten heeft en daarna is het flits. Geen continue flitsmonitoring, geen afstandsinformatie en geen filmvlakmeting dus.Ar schreef:Ik heb twee flitsers gekocht(een voor de digitale en een voor de analoge) en daar valt nog een hoop te leren......De SB-700 heb ik voorlopig nog alleen op de auto stand gebruikt.
Vandaag heb ik wat foto's van de kinderen gemaakt met de Nikon FM3a(mechanische camera) met een SB-80DX flitser. Ik had nog twee oude iso 800 rolletjes en heb er een van gebruikt. Jammer genoeg heb ik bij de camera geen gebruiksaanwijzing en site mir.com ligt er vandaag uit volgens mij.
Hoe kun je met redelijke korte sluiter tijden werken i.c.m. deze camera en een flitser? Ik weet niet hoe de combi te gebruiken eerlijk gezegd.
Mark 320iS schreef:Ik volg dit draadje altijd met grote interesse. Prachtige foto's staan er zo nu en dan tussen! Ik ben zelf niet zo'n fotograaf, maar ben er vandaag nog eens met de M3 op uit getrokken om een beetje te spelen en een paar mooie platen te schieten.
Ik heb heel wat foto's gemaakt, maar ik eigenlijk over geen enkele foto tevreden. Voor mijn gevoel zijn ze allemaal onscherp.
Hieronder een paar voorbeelden in .jpeg onbewerkt, ik heb ze ook in RAW. De RAW beelden heb ik bewerkt in ViewNX van Nikon, maar ook dat geeft niet het gewenste resultaat. Hebben de kenners onder jullie tips, of kunnen jullie zien wat ik verkeerd doe?
Ik weet niet of de data van de foto's nog leesbaar is voor jullie. Ze zijn allemaal gemaakt met een D3100, 18-55 kitlens op iso 400 en allen precies scherpgesteld op de auto met enkelpunt AF.
Héhé, maar dat is zo moeilijk op de foto te krijgen in je eentjeSteven N. schreef:Mark 320iS schreef:Hebben de kenners onder jullie tips, of kunnen jullie zien wat ik verkeerd doe?
De verbeteringen zitten voornamelijk in de compositie denk ik, zeker icm met nat asfalt en 343pk op de achterwielen..
De sluitertijden moet ik thuis even nakijken, volgens mij niet ontzettend laag. Ik heb geen statief gebruikt. De focus lag echt op de foto, kan ik ook zien in ViewNX van Nikon.Michele schreef:Mark, heb je ook info over de sluitertijden? De foto's lijken me namelijk in zijn geheel iets onscherp als ik op de voorvertoning in photobucket afga. Dat kan betekene dat ze bewogen zijn dor eente lange sluitertijd. Downloaden lukt niet.dus kan helaas geen exif opvragen.
Statief gebruikt? Zelfontspanner gebruikt bij werken vanaf statief? AF vergrendeling nadat je op de auto had scherpgesteld? Allemaal factoren die meespelen.
Leuk idee!Ik heb het idee om binnenkort eens een road trip te organiseren, met een fotografie cursus van een DF-fotograaf. Gewoon lekker met een stel autoliefhebbers rijden, lekker eten onderweg, automuseum bezoeken, foto's maken op mooie locaties, uitleg van een goede fotograaf erbij en 's avonds nog een beetje leren nabewerken/selecteren etc. Gewoon elkaars auto fotograferen en elkaar tips en aanwijzingen geven.
Dat idee kwam in mij op omdat ik er zelf behoefte aan heb om meer te leren over fotografie en van de DF/Octane fotografen de afgelopen tijd al één en ander heb opgestoken waardoor mijn lol in het fotograferen weer een boost heeft gekregen en ik nog wel een hoop verbeterpunten zie bij mezelf. En ik wil ff een rondje knallen in mijn MX-5 als 'ie binnenkort klaar is.
Route gaat via Brussel naar de Ardennen en terug. Twee dagen rij- en fotoplezier. I'll keep you posted.
Gebruikers op dit forum: liquidpopcorn, Mark, Will F. en 19 gasten