Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Fedmas
Auto: G21 330e

Re: Fotografie

Bericht door Fedmas » 09 mar 2013, 20:39

Ik durf je helaas geen tips te geven, ben ook niet zo'n held qua settings.

Trouwens, wat een wagen is dit.. Vandaag stukje meegereden. Damn wat baal ik dat ik nog geen 18 ben..

Afbeelding

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 10 mar 2013, 23:29

Ik heb twee flitsers gekocht(een voor de digitale en een voor de analoge) en daar valt nog een hoop te leren......De SB-700 heb ik voorlopig nog alleen op de auto stand gebruikt.

Vandaag heb ik wat foto's van de kinderen gemaakt met de Nikon FM3a(mechanische camera) met een SB-80DX flitser. Ik had nog twee oude iso 800 rolletjes en heb er een van gebruikt. Jammer genoeg heb ik bij de camera geen gebruiksaanwijzing en site mir.com ligt er vandaag uit volgens mij.
Hoe kun je met redelijke korte sluiter tijden werken i.c.m. deze camera en een flitser? Ik weet niet hoe de combi te gebruiken eerlijk gezegd.

Tom

Bericht door Tom » 10 mar 2013, 23:35

Fedmas schreef:Ik durf je helaas geen tips te geven, ben ook niet zo'n held qua settings.

Trouwens, wat voor een wagen is dit.. Vandaag stukje meegereden. Damn wat baal ik dat ik nog geen 18 ben..

Afbeelding
Ziet er uit als een toyota corolla

allen

Bericht door allen » 10 mar 2013, 23:41

Ar schreef:Ik heb twee flitsers gekocht(een voor de digitale en een voor de analoge) en daar valt nog een hoop te leren......De SB-700 heb ik voorlopig nog alleen op de auto stand gebruikt.

Vandaag heb ik wat foto's van de kinderen gemaakt met de Nikon FM3a(mechanische camera) met een SB-80DX flitser. Ik had nog twee oude iso 800 rolletjes en heb er een van gebruikt. Jammer genoeg heb ik bij de camera geen gebruiksaanwijzing en site mir.com ligt er vandaag uit volgens mij.
Hoe kun je met redelijke korte sluiter tijden werken i.c.m. deze camera en een flitser? Ik weet niet hoe de combi te gebruiken eerlijk gezegd.
Hier kun je de handleiding van je camera in 2 delen downloaden:
http://www.butkus.org/chinon/nikon/niko ... n_fm3a.htm

Met de werking tussen die twee kan ik je niet helpen.

Fedmas
Auto: G21 330e

Bericht door Fedmas » 11 mar 2013, 09:40

Tom schreef:
Fedmas schreef:Ik durf je helaas geen tips te geven, ben ook niet zo'n held qua settings.

Trouwens, wat voor een wagen is dit.. Vandaag stukje meegereden. Damn wat baal ik dat ik nog geen 18 ben..

[FOTO]
Ziet er uit als een toyota corolla
Goed geraden!

Macboy

Bericht door Macboy » 11 mar 2013, 10:34

Tom is daar altijd vrij scherp in.

Michele

Bericht door Michele » 11 mar 2013, 10:34

Ar schreef:Ik heb twee flitsers gekocht(een voor de digitale en een voor de analoge) en daar valt nog een hoop te leren......De SB-700 heb ik voorlopig nog alleen op de auto stand gebruikt.

Je kan met de FM3A niet sneller werken dan de flitsynchronisatie. Reden: de camera stuurt geen informatie vanaf het filmvlak door naar de flitser zoals bij moderne camera's. TTL is ook oldschool TTL: de flitser krijgt door wat de lichtmeter gemeten heeft en daarna is het flits. Geen continue flitsmonitoring, geen afstandsinformatie en geen filmvlakmeting dus.
Overigens is de SB-80DX ook geschikt voor een hele serie digitale camera's. Alleen op de modellen vanaf de D3 / D300 en nieuwer werkt ie niet meer. Ik gebruik m op mijn D2X-en en als tweede filters bij gebruik van mijn SB 800 of D300.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 mar 2013, 10:46

Mark 320iS schreef:Ik volg dit draadje altijd met grote interesse. Prachtige foto's staan er zo nu en dan tussen! Ik ben zelf niet zo'n fotograaf, maar ben er vandaag nog eens met de M3 op uit getrokken om een beetje te spelen en een paar mooie platen te schieten.

Ik heb heel wat foto's gemaakt, maar ik eigenlijk over geen enkele foto tevreden. Voor mijn gevoel zijn ze allemaal onscherp.
Hieronder een paar voorbeelden in .jpeg onbewerkt, ik heb ze ook in RAW. De RAW beelden heb ik bewerkt in ViewNX van Nikon, maar ook dat geeft niet het gewenste resultaat. Hebben de kenners onder jullie tips, of kunnen jullie zien wat ik verkeerd doe?
Ik weet niet of de data van de foto's nog leesbaar is voor jullie. Ze zijn allemaal gemaakt met een D3100, 18-55 kitlens op iso 400 en allen precies scherpgesteld op de auto met enkelpunt AF.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Je hebt overal vrij veel landschap in beeld. Probeer daarmee te varieren.

Foto 1 is wat mij betreft prima qua compositie. Het is geen spannende foto, maar je ziet wel dat je een mooie weg hebt uitgekozen die past bij de auto waarmee je op pad bent.

De rest van de foto's daarentegen nodigen niet uit om aan te klikken. Je kunt gaan proberen om je auto meer centraal te stellen. Ga iets verder weg staan en zoom dan in op 35 - 55 mm en richt je op de auto als onderwerp ipv op het landschap waarin de auto 'verzuipt', zeker bij zo'n druilerige dag en sombere kleuren die worden versterkt door het donkerblauw van de auto. Let ook op je white balance. Stel die eens in op 'bewolkt', ook als je RAW bewerkt. Wordt de foto sowieso al minder somber van. Op de laatste foto zie je ook dat je auto heel donker wordt omdat je tegen het licht in fotografeert. Dat soort situaties kun je voorkomen, of juist benutten, maar je moet er wel op letten en desnoods je instellingen aanpassen (maak gewoon meerdere foto's in verschillende standen, of vanuit een andere hoek).

Zet de iso weer wat lager. Gebruik desnoods een statief en speel eens met je diafragma en sluitertijd, zodat je zowel hele scherpe foto's krijgt, maar ook foto's met mooie scherpte-diepte.

Ik ben daar zelf ook meer mee aan 't spelen de laatste tijd en heb echt het idee dat ik progressie boek (eindelijk).

Als je toch in Raw fotografeert kun je in Photoshop (of Lightroom... geen idee of jouw programma dat ook heeft?) vignetering toevoegen om iets meer drama te creëren. Verhoog ook je contrast (kan ook op je camera bij instellingen). Dan zul je zien dat je foto een stuk sprankelender (lees: spannender) wordt.

Nog een tip: Loop al schietend een paar rondjes om je auto, vanaf verschillende afstanden. In groothoek stand van dichtbij, van veraf en vanaf een aantal meters ingezoomd. Kijk goed naar de achtergrond die je erbij wil betrekken (al dan niet wazig). Wat je nu hebt gedaan is eigenlijk een soort landschapsfotografie in groothoekstand. Ik zie op de locaties die je hebt gevonden wel wat potentie.

Dit is een foto waar ik zelf wel blij mee ben (met mijn Lumix gemaakt):

Afbeelding

Zoals je ziet ben ik vrij ver bij de auto vandaan gelopen. Heb ingezoomd. Compositie bepaald (auto iets uit het midden, zicht naar de industrie op de achtergrond en voldoende zand (maar niet teveel!) op de voorgrond). Daarna scherp gesteld op 't front van de auto. ISO100, AWB (of bewolkt).

Ik had nog een paar foto's minder ingezoomd waarbij de auto een beetje in 't niet viel (zoals op jouw foto's ook gebeurt), of juist te ver ingezoomd waardoor de auto heel het beeld in beslag nam. Prima foto, iets scherper dan deze, maar ik vind de compositie hier gewoon leuker door 't zand, de struiken en de industrie en het water op de achtergrond. En ik zag achteraf ook terug dat ik bij sommige foto's de horizon of de auto scheef in beeld had. Deze foto was gewoon goed, zonder te hoeven bewerken. Dat laatste scheelt gewoon tijd en ergernis als je vaker fotoshoots doet.

Ik heb het idee om binnenkort eens een road trip te organiseren, met een fotografie cursus van een DF-fotograaf. Gewoon lekker met een stel autoliefhebbers rijden, lekker eten onderweg, automuseum bezoeken, foto's maken op mooie locaties, uitleg van een goede fotograaf erbij en 's avonds nog een beetje leren nabewerken/selecteren etc. Gewoon elkaars auto fotograferen en elkaar tips en aanwijzingen geven.

Dat idee kwam in mij op omdat ik er zelf behoefte aan heb om meer te leren over fotografie en van de DF/Octane fotografen de afgelopen tijd al één en ander heb opgestoken waardoor mijn lol in het fotograferen weer een boost heeft gekregen en ik nog wel een hoop verbeterpunten zie bij mezelf. En ik wil ff een rondje knallen in mijn MX-5 als 'ie binnenkort klaar is.

Route gaat via Brussel naar de Ardennen en terug. Twee dagen rij- en fotoplezier. I'll keep you posted.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 11 mar 2013, 11:17

@Allen
Dank je!

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 11 mar 2013, 20:34

Thanx Dennis. Ik probeer ook altijd wel met diafragma en sluitertijd te spelen, met name hoge scherptediepte vind ik wel mooi, maar ik vind het moeilijk om dat goed uit de verf te laten komen. ISO had ik op 400 gezet om de sluitertijd hoger te krijgen zodat de foto mooi scherp zou worden, en dat is nu juist wat me zo tegenvalt aan deze foto's.
Ik heb ze hier wel lokaal staan met bewerkte kleuren en anders uitgesneden, en dat doet ze veel goed.

dvh

Bericht door dvh » 11 mar 2013, 20:50

Leuke foto Dennis !

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 11 mar 2013, 20:51

Was je daar aan het keren Dennis?

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 11 mar 2013, 21:00

Mark 320iS schreef:Hebben de kenners onder jullie tips, of kunnen jullie zien wat ik verkeerd doe?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De verbeteringen zitten voornamelijk in de compositie denk ik, zeker icm met nat asfalt en 343pk op de achterwielen..

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 11 mar 2013, 21:20

Steven N. schreef:
Mark 320iS schreef:Hebben de kenners onder jullie tips, of kunnen jullie zien wat ik verkeerd doe?

De verbeteringen zitten voornamelijk in de compositie denk ik, zeker icm met nat asfalt en 343pk op de achterwielen..
Héhé, maar dat is zo moeilijk op de foto te krijgen in je eentje :-)

Michele

Bericht door Michele » 11 mar 2013, 21:51

Mark, heb je ook info over de sluitertijden? De foto's lijken me namelijk in zijn geheel iets onscherp als ik op de voorvertoning in photobucket afga. Dat kan betekenen dat ze bewogen zijn door een te lange sluitertijd. Downloaden lukt niet.dus kan helaas geen exif opvragen.
Statief gebruikt? Zelfontspanner gebruikt bij werken vanaf statief? AF vergrendeling nadat je op de auto had scherpgesteld? Allemaal factoren die meespelen.
Laatst gewijzigd door Michele op 12 mar 2013, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 12 mar 2013, 17:32

Michele schreef:Mark, heb je ook info over de sluitertijden? De foto's lijken me namelijk in zijn geheel iets onscherp als ik op de voorvertoning in photobucket afga. Dat kan betekene dat ze bewogen zijn dor eente lange sluitertijd. Downloaden lukt niet.dus kan helaas geen exif opvragen.
Statief gebruikt? Zelfontspanner gebruikt bij werken vanaf statief? AF vergrendeling nadat je op de auto had scherpgesteld? Allemaal factoren die meespelen.
De sluitertijden moet ik thuis even nakijken, volgens mij niet ontzettend laag. Ik heb geen statief gebruikt. De focus lag echt op de foto, kan ik ook zien in ViewNX van Nikon.

dvh

Bericht door dvh » 12 mar 2013, 19:03

Doggie :-)

Afbeelding

allen

Bericht door allen » 12 mar 2013, 20:29

Ik vind de hond mooi, maar ik moet eerlijk bekennen dat als ik zelf in dit geval een kleiner diafragma had gebruikt. Ik vind de bokeh nu te rommelig. Gewoon alle takjes e.d. in beeld. niets mis het laten zien van de mooie natuur toch?
Smaken verschillen uiteraard. ;)

Even gecorrigeerd, ik zag net dat ik een hele zware technische tikfout had gemaakt. :bag:
Laatst gewijzigd door allen op 12 mar 2013, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.

dvh

Bericht door dvh » 12 mar 2013, 22:10

Ik hou wel van een aardige portie bokeh :-)

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 12 mar 2013, 23:32

Mark 320iS schreef: Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik quote mezelf maar even, de sluitertijden zijn allemaal 1/60. Ik heb dus zitten pitten en ben teveel met diafragma bezig geweest en heb dus de sluitertijd onbewust op 1/60 laten staan en dat zal wel te weinig zijn om uit de hand de schieten.

Michele

Bericht door Michele » 12 mar 2013, 23:49

Vermoedelijk wel als je niet stevig met beide poten in de klei stond of met je gat op de grond. Ik zie met dit weer echter regelmatig mensen balanceren op de punten van hun schoenen of op een halve knie en dan moet je wel een heel vaste hand + stabiliser in de lens hebben om niet net ietsjes te bewegen.
Goed statief kopen. En als je het al hebt: gebruiken!!!

dvh

Bericht door dvh » 12 mar 2013, 23:52

Ik heb het idee om binnenkort eens een road trip te organiseren, met een fotografie cursus van een DF-fotograaf. Gewoon lekker met een stel autoliefhebbers rijden, lekker eten onderweg, automuseum bezoeken, foto's maken op mooie locaties, uitleg van een goede fotograaf erbij en 's avonds nog een beetje leren nabewerken/selecteren etc. Gewoon elkaars auto fotograferen en elkaar tips en aanwijzingen geven.

Dat idee kwam in mij op omdat ik er zelf behoefte aan heb om meer te leren over fotografie en van de DF/Octane fotografen de afgelopen tijd al één en ander heb opgestoken waardoor mijn lol in het fotograferen weer een boost heeft gekregen en ik nog wel een hoop verbeterpunten zie bij mezelf. En ik wil ff een rondje knallen in mijn MX-5 als 'ie binnenkort klaar is.

Route gaat via Brussel naar de Ardennen en terug. Twee dagen rij- en fotoplezier. I'll keep you posted.
Leuk idee!

Joop

Bericht door Joop » 12 mar 2013, 23:55

Idd. leuk idee Dennis...

...afh. van uiteindelijke programma lijkt het me ook wel wat. :df: :foto:

MartijnS

Bericht door MartijnS » 13 mar 2013, 15:56

Probleempje..

Iemand enig idee hoe het komt dat m'n Canon 1Dmk2, het diafragma vast houdt op 22 als m'n flitser (580ex) aanstaat?
Dat wil ik niet en was eerst ook niet zo.
Hotshoe zat los en heb ik weer aangedraaid, maar dat is helaas niet de oplossing!

Michele

Bericht door Michele » 13 mar 2013, 17:46

Staat de flitser ook op F22?? zo ja, dan communiceert er iets niet goed met je TTL meting. Zo nee, dan is de aansturing van je diafragma door de flitsersoftware vermoedelijk het probleem. In beide gevallen eerst even proberen met een andere 580EX voor je wat opstuurt.

Plaats reactie