Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
allen

Re: Fotografie

Bericht door allen » 05 mar 2013, 18:02

dvh schreef:Moet nog even wennen aan de focuslengte van de 75mm ( omgerekend 150mm voor spiegelcamera's )
150mm op een kinderboerderij?
Ik neem aan dat jij deze foto's buiten het hek hebt genomen?! :mrgreen:

Lens oogt scherp, maar ook ik moet in dit geval even met Robin mee gaan. Achtergrond werkt wellicht niet mee in dit geval.
Ik zou zeggen, even een nieuwe poging.

dvh

Bericht door dvh » 05 mar 2013, 18:30

Ligt vooral aan de achtergrond. Hekwerk en dode takjes.
Lens komt en voelt als de 45mm , maar dan wat verder weg :-)

KoenM

Bericht door KoenM » 05 mar 2013, 20:04

Weer even een gear vraag voor de verandering..

Ik mag vanaf augustus een half jaar in Singapore studeren, en wil tijdens/na deze periode ook andere landen in Azië verkennen.. Gezien ik fotograferen erg leuk vind (ook al kijk ik de laatste tijd alleen nog maar plaatjes ;)) wil ik daar natuurlijk ook mooie foto's kunnen maken.

Vier jaar geleden heb ik een Nikon D60 + 18-55 VR en 55-200 VR gekocht, en hier staan nu ongeveer 15k clicks op. Echter, de laatste keer dat ik deze gebruikt heb is zomer 2011 geweest..
Op dat moment stond ik op het punt de kitlens te vervangen voor een Tamron 17-50 2.8, dit heb ik echter niet gedaan.
Daarnaast heb ik nog een iPhone 4S waar ik op de spontane momenten foto's mee kan maken..

Mijn idee is om tijdens de verdere reizen mijn Nikon mee te nemen, en op de andere momenten alles met mijn iPhone te schieten.
Ik heb onder andere door dit topic ook voor een Pen gekeken, maar uit een aantal tests kwam dat het grootste voordeel daarvan de compactheid was, en dat de Nikon toch wel de mooiere foto's kon maken.
Daarnaast vind ik dat toch wel een erg grote investering.

Zelf had ik al bedacht om mijn Nikon te laten reinigen, aangezien er in 2011 al wat stofjes op de sensor zaten.. Daarnaast misschien een nieuwe batterij kopen, en een andere lens aanschaffen.

Dat is ook het punt waarop ik graag van jullie advies gebruik zou willen maken.
Is de Tamron nog steeds de beste lens voor een budget van maximaal €350,-, wanneer je een groot bereik wilt en redelijke lichtgevoeligheid? Voor een eventuele goede tweedehands sta ik ook open.
Een andere zoomlens hoef ik niet, deze gebruik ik haast nooit en de 55-200 VR is naar mijn idee toch wel beter dan de 18-55 VR.

KoenM

Bericht door KoenM » 05 mar 2013, 20:04

-Dubbel-

dvh

Bericht door dvh » 05 mar 2013, 20:08

Hier nog even de originele foto v/d gans.
Zoals je ziet is het niet de mooiste achtergrond. Het takkenbosje zorgt inderdaad voor een niet zo'n fraaie vervaging.

Waar ik wel van sta te kijken is de scherpte. Hij is echt scherp !

Origineel:
Afbeelding

Crop 100%
Afbeelding

Origineel
Afbeelding

Crop 100%
Afbeelding

Origineel
Afbeelding

Crop 100%
Afbeelding

Let wel, .jpg + ruisreductie aan.

Maar goed.
Waarom heb ik deze lens ? Voornamelijk voor familiefoto's.
Als ik met de kinderen op het strand ben, of in het bos, of wat dan ook. Dan heb ik met deze lens een groter bereik, hoef ik er niet zo achteraan te rennen zeg maar :-)

Volgens mij is dit ook een mooie lens op auto's geïsoleerd op de foto te zetten. Zoals Mark z'n 130 foto.

Enige wat ik nog mis in de collectie is de 12mm.
Die komt er ook nog.

Zojuist nog wat testkiekjes geschoten waar hij voor bedoeld is.
( * aaaaaaahh... * :mrgreen: )
Afbeelding
Afbeelding

dvh

Bericht door dvh » 05 mar 2013, 21:07

Hij is wel een stuk groter.. Maar wel sexy..
Afbeelding
Afbeelding

Michele

Bericht door Michele » 05 mar 2013, 21:28

KoenM schreef:Weer even een gear vraag voor de verandering..
[...]
Op dat moment stond ik op het punt de kitlens te vervangen voor een Tamron 17-50 2.8, dit heb ik echter niet gedaan.
[...]
Is de Tamron nog steeds de beste lens voor een budget van maximaal €350,-, wanneer je een groot bereik wilt en redelijke lichtgevoeligheid?
Ja en nee. Ja als het gaat om lichtgevoeligheid en absolute scherpte voor het geld, nee voor wat betreft bereik. 17-50 is niet heel spannend qua bereik. De 17-50mm f/2.8 zonder stabiliser is echter een van de allerscherpste zoomlenzen die je voor het geld kan kopen en net zo scherp als Nikon's professionele 17-55mm f/2.8. Enige echte verchil is de degelijkheid.

allen

Bericht door allen » 05 mar 2013, 21:39

Bovenste foto van je zoontje is erg leuk David.

KoenM

Bericht door KoenM » 05 mar 2013, 21:51

Michele schreef:
KoenM schreef:Weer even een gear vraag voor de verandering..
[...]
[...]
Is de Tamron nog steeds de beste lens voor een budget van maximaal €350,-, wanneer je een groot bereik wilt en redelijke lichtgevoeligheid?
Ja en nee. Ja als het gaat om lichtgevoeligheid en absolute scherpte voor het geld, nee voor wat betreft bereik. 17-50 is niet heel spannend qua bereik. De 17-50mm f/2.8 zonder stabiliser is echter een van de allerscherpste zoomlenzen die je voor het geld kan kopen en net zo scherp als Nikon's professionele 17-55mm f/2.8. Enige echte verchil is de degelijkheid.
Nu zit ik weer een beetje te googlen, en kom ik de Nikkor 18-70 weer tegen..
Deze is ook lekker scherp als ik het me goed herinner?
Is het alleen de afweging of ik liever meer lichtgevoeligheid, of een groter bereik heb..
Daarnaast is deze tweedehands vrij goedkoop te verkrijgen..

Welke zou jullie voorkeur hebben?
Eventueel nog een goed alternatief?

Michele

Bericht door Michele » 05 mar 2013, 21:56

Ik heb ooit die 18-70 gehad. Leuk lensje voor het geld maar minder goed dan de Tamron. Met name last van kleurschifting in het telebereik.

allen

Bericht door allen » 05 mar 2013, 21:59

Persoonlijke voorkeur, maar ik zou zeggen, kijk of je een prime wat vindt. Je moet wat meer lopen, maar 17-55 is toch al niet zo'n groot verschil. Mijn 24-70 bleef in de kast op het moment dat ik een 35mm lens had.

KoenM

Bericht door KoenM » 05 mar 2013, 22:03

Michele schreef:Ik heb ooit die 18-70 gehad. Leuk lensje voor het geld maar minder goed dan de Tamron. Met name last van kleurschifting in het telebereik.
Maar wel een grote vooruitgang t.o.v. de 18-55 VR?
Je leest veel dat de Tamron vaak niet goed gecalibreerd is, daar heb ik niet zo'n zin in..

Blijft lastig dit..

KW

Bericht door KW » 05 mar 2013, 22:14

Ben sinds vanmiddag camera-loos...
Zowel D3200 als Sigma 50-500 bij de winkel achter gelaten voor onderzoek en evt 'reparatie' van die autofocusproblemen. Ben benieuwd... (en een super service dat ze daar die 50-500 wilde aannemen terwijl ik die ergens anders gekocht had).

Edit:
En op de terugweg naar huis, op de A27, met m'n telefoon gemaakt. Bijna onbewerkt.

Afbeelding

dvh schreef:Congrats WJ, ben benieuwd ;-)

@Frank, leuke foto's. Verder weinig op aan te merken. Onderwerp spreekt me alleen niet aan. Echt zo'n land waar ik nooit naartoe zal gaan omdat het me vanaf de foto's al totaal niet aanspreekt.

Niet dat ik erg ver kom. Druk met niks en ook nog eens lekker verkouden. Dus verder dan een wandeling met de hond langs de maas kom ik niet.

Vanochtend met dichtgeknepen ogen nog wat opkomende winterklokjes op de foto gezet. Ik had zin in lekker veel bokeh. Zodat alles goed vaag is. Net zoals ik de wereld zag vanochtend :mrgreen:

http://farm9.staticflickr.com/8085/8527" onclick="window.open(this.href);return false; ... 223e_b.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8367/8527" onclick="window.open(this.href);return false; ... 6485_b.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8392/8526" onclick="window.open(this.href);return false; ... 5048_b.jpg
Ziet er goed uit :) Vooral nr 1.

WJ schreef:Vind die eerste echt super, dvh.

Ik heb me lens, dus dat word even klooien. Testobject#1 was gelijk voor foto #1 de lul. :mrgreen:

http://cogency.me/random/asdfkat.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Haha prachtige foto. Alleen de puntjes van de oortjes idd.

dvh schreef:Heerlijk weer vandaag.
Vanmiddag pakketje ontvangen met daarin de 75mm zuiko.
Helaas nog niet veel tijd gehad om ermee te spelen. Met de kinderen naar de speeltuin en daar liepen wat dieren rond die ik heb lopen stalken.

Moet nog even wennen aan de focuslengte van de 75mm ( omgerekend 150mm voor spiegelcamera's )

http://farm9.staticflickr.com/8105/8530" onclick="window.open(this.href);return false; ... e762_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8091/8531" onclick="window.open(this.href);return false; ... 34b8_z.jpg
Ook leuk! Gefeli met je aankoop.

allen schreef:Persoonlijke voorkeur, maar ik zou zeggen, kijk of je een prime wat vindt. Je moet wat meer lopen, maar 17-55 is toch al niet zo'n groot verschil. Mijn 24-70 bleef in de kast op het moment dat ik een 35mm lens had.
Dat is dan idd persoonlijk, maar 17 of 55 vind ik nogal een verschil. Daarbij als je ver weg op vakantie bent ontkom je echt niet aan zowel wijd als telebereik, en dan is een zoomlens (iig wat mij betreft) dus echt een must.

@ KoenM: wellicht dat een Nikkor 16-85 f3.5-5.6 zoals ik heb 2e hands nog binnen je budget past? Zover mijn ervaringen gaan en lees een erg goede lens met een erg prettig zoombereik. Deze is ook Weathersealed dus ook in vochtige Aziatische landen wellicht een puntje om aan te denken.
Laatst gewijzigd door KW op 30 apr 2013, 17:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Michele

Bericht door Michele » 05 mar 2013, 23:01

KoenM schreef:
Michele schreef:Ik heb ooit die 18-70 gehad. Leuk lensje voor het geld maar minder goed dan de Tamron. Met name last van kleurschifting in het telebereik.
Maar wel een grote vooruitgang t.o.v. de 18-55 VR?
Nee, alleen meer bereik en minder plastic maar optisch niet beter. Liever de 24-85mm 2.8-4 ook laten staan om reden van kleurschifting.
KoenM schreef: Je leest veel dat de Tamron vaak niet goed gecalibreerd is, daar heb ik niet zo'n zin in..
Hé, da's nieuw voor me. Ik ken alleen lovende recensies als het gaat om echte testers (dus niet meningen op kieskeurig o.i.d.)
Enige waar de 17-50 wel eens last van heeft is beeldveldwelving, maar ik ken weinig mensen die op volle opening hun onderwerp buiten het midden plaatsen.

allen

Bericht door allen » 06 mar 2013, 12:51

Vanavond even de stofjes wegwerken, maar ben al niet ontevreden met de foto's die ik na poging 1 uit Betsy tover. Waarschijnlijk gooi ik na m'n werk nog wel 2 of 3 foto's online.

Afbeelding
Draaibrug by Tookaphotoof, on Flickr
Laatst gewijzigd door allen op 06 mar 2013, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Xave30

Bericht door Xave30 » 06 mar 2013, 13:39

Classy foto Allen.

allen

Bericht door allen » 06 mar 2013, 14:16

Zal ik die andere 3 ook maar vast erop gooien? Want als ik het vanavond eerst ga bewerken duurt het 6 eeuwen. :tooth:

Afbeelding
501cm 003 by Tookaphotoof, on Flickr

Afbeelding
501cm 006 by Tookaphotoof, on Flickr

Afbeelding
501cm 004 by Tookaphotoof, on Flickr
Laatst gewijzigd door allen op 06 mar 2013, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Xave30

Bericht door Xave30 » 06 mar 2013, 14:24

Fraai.
Foto nr 3. mist net iets..... :hmmm:

Ik denk aan : een tas vol graffiti spullen........, of een oude fiets.........., of lege flessen alcoholische drank.

allen

Bericht door allen » 06 mar 2013, 14:34

Lege flessen alcoholische drank en een spuitje denk ik. Jammer dat Ruben niet wat op de post had kunnen zetten. Die was wat tegengekomen in Amersfoort... :mrgreen:

Goede kritiek wordt overigens altijd gewaardeerd, dus thnx Xave! Zal het meenemen in m'n bagage. ;)

Xave30

Bericht door Xave30 » 06 mar 2013, 14:58

Hahahahaha. Anytime Allen.

frankv

Bericht door frankv » 06 mar 2013, 15:57

@allen, ik moet wat wennen aan de (geringe?) mate van onscherpte van de achtergrond. Dat is natuurlijk voor elk formaat anders, en ook voor elke afmeting waarop je publiceert, maar hier ligt de verhouding nog niet helemaal natuurlijk lijkt het. Maar ik heb geen idee wat een normale diafragma tange voor zo'n formaat is.

Verder vind ik de grafitti foto niets missen. Ik vind hem zelfs wel grappig met het hekwerk direct tegen zo'n rot gebouw aan. Wat wordt hier nu tegen wat beschermd? Omstanders tegen vallend puin? Het kunstwerk op de gevel tegen vandalen? Dat vind ik een interessante vraag die bij je foto gesteld kan worden.

allen

Bericht door allen » 06 mar 2013, 16:11

Dat is het mooie van foto's Frank. Daar kun je over blijven discussiëren. ;)

De onscherpte in de bovenste twee foto's (ga ik even vanuit) is gedaan in de overweging hoe scherp je de achtergrond laat zijn. Bij de draaibrug heb ik de tanden nog willen laten zien. Maar stel dat ik die foto bijv. op F22 had geschoten, om maar een zijstraat te noemen, dan was het allemaal scherp, maar een rommeltje (ook dat is persoonlijk).

Met het bootje in de haven heb ik de rest van Dordt nog willen laten zien. Ik had daar misschien nog voor kunnen kiezen om 'alles' scherp te laten zijn, maar zo onscherp dat je niet meer ziet wat er nog meer is, is doorgaans niet m'n stijl.

Het woordje diafragma tange is wat te technisch voor me. Wellicht omdat ik me nooit daar mee bezig houd. ;)

frankv

Bericht door frankv » 06 mar 2013, 17:05

Hmm, dat weet niet wat een diafragma tange is, en vindt zichzelf een aardige amateur? :hmmm:

Ik heb zelf ook geen idee eigenlijk. Geen idee wat ik daar probeerde te typen... Ik denk dat ik "normale diafragma stand" probeerde te typen. :(

allen

Bericht door allen » 06 mar 2013, 17:28

Tja, wat wordt er verstaan onder normaal? Het is een 80mm en gaat van 2.8 tot 22.
Ik wil je gerust een keertje uitnodigen om haar voorzichtig eens te komen uitproberen. Het enige nadeel is dat je de resultaten pas kunt zien als het ontwikkelt is. Geen preview en geen delete knop. ;)

Michele

Bericht door Michele » 06 mar 2013, 18:04

@ frankv en wellicht ook Allen: Scherptediepte is niet alleen afhankelijk van je ingestelde diafragma maar ook van het opnameformaat.
Om die reden is een opname met een 50mm equivalent op f/2.8 met een middenformaat camera wezenlijk anders van scherptediepte dan op een fullframe, een APS-C of een digicompact. Vuistregel: hoe kleiner het opnameformaat bij gelijkblijvend (relatief) brandpunt, hoe groter de scherptediepte. Daarom is het ook zo lastig om met een digicompact of brugcamera een kleine scherptediepte te creëren.
Andersom: als je een technische camera pakt (4x5 inch bijvoorbeeld) dan heb je een scherptediepte die echt heel klein is. Kijk voor de gein eens op de website van David Burnet, die voornamelijk op grootformaat werkt. beeld wordt daardoor haast surrealistisch www.davidburnett.com.

Plaats reactie