Weer even een gear vraag voor de verandering..
Ik mag vanaf augustus een half jaar in Singapore studeren, en wil tijdens/na deze periode ook andere landen in Azië verkennen.. Gezien ik fotograferen erg leuk vind (ook al kijk ik de laatste tijd alleen nog maar plaatjes

) wil ik daar natuurlijk ook mooie foto's kunnen maken.
Vier jaar geleden heb ik een Nikon D60 + 18-55 VR en 55-200 VR gekocht, en hier staan nu ongeveer 15k clicks op. Echter, de laatste keer dat ik deze gebruikt heb is zomer 2011 geweest..
Op dat moment stond ik op het punt de kitlens te vervangen voor een Tamron 17-50 2.8, dit heb ik echter niet gedaan.
Daarnaast heb ik nog een iPhone 4S waar ik op de spontane momenten foto's mee kan maken..
Mijn idee is om tijdens de verdere reizen mijn Nikon mee te nemen, en op de andere momenten alles met mijn iPhone te schieten.
Ik heb onder andere door dit topic ook voor een Pen gekeken, maar uit een aantal tests kwam dat het grootste voordeel daarvan de compactheid was, en dat de Nikon toch wel de mooiere foto's kon maken.
Daarnaast vind ik dat toch wel een erg grote investering.
Zelf had ik al bedacht om mijn Nikon te laten reinigen, aangezien er in 2011 al wat stofjes op de sensor zaten.. Daarnaast misschien een nieuwe batterij kopen, en een andere lens aanschaffen.
Dat is ook het punt waarop ik graag van jullie advies gebruik zou willen maken.
Is de Tamron nog steeds de beste lens voor een budget van maximaal €350,-, wanneer je een groot bereik wilt en redelijke lichtgevoeligheid? Voor een eventuele goede tweedehands sta ik ook open.
Een andere zoomlens hoef ik niet, deze gebruik ik haast nooit en de 55-200 VR is naar mijn idee toch wel beter dan de 18-55 VR.