Autoverkopers

Dit is ons algemene autoforum.
Jeroen K.

Re: Autoverkopers

Bericht door Jeroen K. » 16 feb 2013, 17:04

Tja, alle verkopers krijgen altijd veel commentaar. ik krijg vaak commentaar (via mijn baas) dat klanten mij te gericht vinden op de auto, en niet genoeg om de auto heen lullen over prive dingen (zoals de vakanties, en wat ze daar doen etc). Aan de ene kant snap ik het wel, je wilt ze natuurlijk thuis laten voelen (kan dat niet door over de auto te praten en ze goed advies geven etc?).

Maar aan de andere kant, je komt toch voor de auto? en niet om over je prive leven te praten? of zie ik dat nou weer verkeerd??

Ook krijg ik genoeg positief commentaar hoor daar niet van ;)

Persoonlijk heb ik geen ervaring met mijn auto kopen van een handelaar. heb mijn beide auto's prive gekocht. prijzen zijn toch lager en je vind vaker mooie liefhebbers autos (vind ik uit ervaring)

Luc B

Bericht door Luc B » 16 feb 2013, 18:04

Heb vrijwel alleen maar auto's van particulieren gekocht, vaak is er hier toch meer spraken van liefhebberij. Met name vanwege leeftijd word je vaak niet door verkopers voor vol aangezien. Nu snap ik dat er zo nu en dan wel eens testpiloten tussen zitten, maar op een bepaald moment moet het toch wel duidelijk zijn dat ik oprechte interresse heb.

Onlangs nog voor een aantal e65 7'ers wezen kijken. Vooral de reactie's die je dan krijgt zijn soms in en in triest. ''pappa's geld, of dat je nog wel even moet sparen''. Goedzo, steek 'm even ergens waar de zon niet schijnt.

JP

Bericht door JP » 16 feb 2013, 18:47

Sperdy schreef: Alle verkopers zijn man. Mannen luisteren slecht en zijn niet zo empathisch. :D voilà, het is dus een onoplosbaar probleem :)
In Utrecht paar jaar geleden een verkoopster gehad.
Ze luisterde nauwelijks, mocht niet zelf een bod doen op mijn inruiler, kwam met Seat mapjes om mijn VW (GTi jonhuh!) aankooppaperassen in te doen en achteraf had ze de auto helemaal niet op mijn naam gezet. Stond de auto nog een half jaar op de bedrijfsvoorraad.....

....maar wel erg sexy zo'n kort rokje bij het afleveren en dan maar in en uit die auto blijven glijden...... :blink: :hot:

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 16 feb 2013, 19:48

Luc B schreef:Onlangs nog voor een aantal e65 7'ers wezen kijken. Vooral de reactie's die je dan krijgt zijn soms in en in triest. ''pappa's geld, of dat je nog wel even moet sparen''. Goedzo, steek 'm even ergens waar de zon niet schijnt.
Mensen hier doen niet anders hoor als er iemand van 18 verteld dat ie een E46 M3 gekocht heeft... (spreek uit ervaring). helaas is dat gewoon hoe triest nederland is geworden

martll

Bericht door martll » 16 feb 2013, 20:01

Ik kreeg niet eens een BMW 120i mee, want de manager was er niet die dan mee moest gaan met een proefrit...

Verder vind ik eerlijkheid, betrouwbaarheid en een goede service het belangrijkste.
(en een goede prijs natuurlijk) :lol:

daNpy

Bericht door daNpy » 16 feb 2013, 22:46

Luc B schreef:Heb vrijwel alleen maar auto's van particulieren gekocht, vaak is er hier toch meer spraken van liefhebberij. Met name vanwege leeftijd word je vaak niet door verkopers voor vol aangezien. Nu snap ik dat er zo nu en dan wel eens testpiloten tussen zitten, maar op een bepaald moment moet het toch wel duidelijk zijn dat ik oprechte interresse heb.

Onlangs nog voor een aantal e65 7'ers wezen kijken. Vooral de reactie's die je dan krijgt zijn soms in en in triest. ''pappa's geld, of dat je nog wel even moet sparen''. Goedzo, steek 'm even ergens waar de zon niet schijnt.
Mjah, een E91 325i, is dat een liefhebbers auto? Over het algemeen niet.

En grappig is dat he, mensen die via de telefoon in jouw portemonnee kunnen kijken. Dan verkoop je toch lekker niets :dood:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 17 feb 2013, 12:32

Zoals anderen al aangegevenhebben is het gewoon een gun factor. Als zo'n verkoper schijnbaar of zichtbar z'n best doet om een zo hoog mogelijke inruilprijs te krijgen, de versie die jij wil iets eerder te krijgen etc ben ik zeker sneller om. Vorig week belde de BMW dealer waar ik vorig jaar een auto kocht of ik zin had om een lang weekend een M5 mee te nemen. Kost hm niks, maar hij kent m'n voorkeur en denkt aan me. Dat werkt zeker. Maar ook zeker regelmatig sjaggo weg gelopen vanwege drama service. Dus wat mij betreft is autokennis niet zo'n must, ik weet zelf meestal net zoveel of meer van de auto's waar in interesse in heb. Maar service werkt bij mij zeker wel.

Peric

Bericht door Peric » 17 feb 2013, 17:33

Mijn nicht is autoverkoper bij Vaartland - Stolwijk. Gaat prima voor zover ik weet.. :)
Laatst gewijzigd door Peric op 18 feb 2013, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 17 feb 2013, 17:53

Bij de Volkswagen had ik mijn vaste contactpersoon. Goeie gast, die weet waar ie het over heeft, en die mijn wensen & eisen begrijpt.
Maakt ook netjes notities in het systeem, dus heeft altijd alles precies bij de hand. Erg fijn!

Bij de BMW dealer hetzelfde, ik heb twee keer net niet de 1-serie (zowel de vorige als de huidige) besteld.
Maar toen ik twee jaar geleden de GTI had besteld in plaats van de 118i begreep hij dat goed. Ook hij heeft netjes in het systeem gezet dat ik ongeveer om de twee jaar een nieuwe auto wil, dus hij belde me een tijdje geleden ook, precies op tijd. Of ik een proefritje wou in de nieuwe 1-serie. Er was een speciale introductiemiddag, met heerlijke sushi hapjes.. Vind ik prettig!
Heb hem helaas 2 keer teleur moeten stellen.. Dat vind ik serieus jammer voor hem.
Maargoed, ik twijfel er bijna niet aan dat ik hem over twee jaar weer aan de lijn heb. ;)

Ik ben twee-en-een-half jaar geleden ook eens naar de Alfa dealer geweest (in Tilburg).
Voor proefrit & offerte voor de Alfa Giulietta.
Daar zat zo'n halve italiaan, met z'n haartjes strak achterover gekamd in zijn maatpak.. Die man heeft mij géén seconde serieus genomen voor mijn gevoel. Arrogante gast. Hoewel ik wel gewoon een Giulietta meekreeg voor een proefrit, ga ik daar in ieder geval nooit meer terug naartoe.
Als je voor 38K een auto aan een iemand kan verkopen doe je daar toch je best voor? Ook al ben ik inderdaad een jong gastje..

En de laatste, was de Volvo dealer. Eerst een oudere man, die het allemaal niet zo spannend vond. Duidelijk geen passie voor zijn baan. Maargoed, afspraak gemaakt voor een proefrit.
En toen ik daarvoor terugkwam - een paar dagen later - werd ik aangesproken door een jongere gast, die zei: "Jij rijdt toch een Renault Megane?" (Mijn vorige auto!) Daar was ik verbaasd over. Blijkt dat ik meer dan twee jaar geleden met hem in de kroeg over auto's had zitten lullen.
Dán ben je goed bezig als verkoper, als je zulke dingen onthoudt.

Luc B

Bericht door Luc B » 17 feb 2013, 18:55

Bij de VW dealer overigens goede ervaringen mee, ook bij de aankoop van een gebruikte Golf 6 erg goed geholpen. Alleen niet vermeld dat het motorblok vervangen was, en waarom moet het afleveringsklaarmaken meer als een week duren ?

Audi dealer echter wat mindere ervaring. Jaar geleden moest de Mercedes C-klasse plaats maken voor z'n opvolger. De strijd ging een beetje tussen Mercedes E, Audi A6, BMW 5. Bij Mercedes en met name BMW erg goed geholpen en de optie boekjes eens flink doorgespit. Echter bij de audi kwam er 0 reactie van de verkopers, bij het vragen van een proefrit werd alleen nummer en datum genoteerd en nieteens verder gevraagd naar wat het plan was. :nah: Vooral de manier waarop was erg arrogant, schijnbaar was haar spelletje op de computer belangrijker als een volle A6 verkopen.

note:
Is dan ook een dikke sjaak van een 5-serie geworden.

Luco

Bericht door Luco » 17 feb 2013, 20:46

Jeroen K. schreef:
Luc B schreef:Onlangs nog voor een aantal e65 7'ers wezen kijken. Vooral de reactie's die je dan krijgt zijn soms in en in triest. ''pappa's geld, of dat je nog wel even moet sparen''. Goedzo, steek 'm even ergens waar de zon niet schijnt.
Mensen hier doen niet anders hoor als er iemand van 18 verteld dat ie een E46 M3 gekocht heeft... (spreek uit ervaring). helaas is dat gewoon hoe triest nederland is geworden
Dat ligt meer aan hoe jij je gedraagt.
Als jij je wat fatsoenlijker op zou stellen en wat normaler zou doen is er niemand die jouw die auto misgunt.

FDD

Bericht door FDD » 17 feb 2013, 21:29

Luco,

Dat ligt niet alleen aan Jeroen K, maar zeer zeker ook aan het gedrag van NL-ers tegenwoordig. Wij denken alles te weten, ook hoe het in een andere landen moet werken en dat is gewoon arrogant en egoistisch....... Ik zit heel veel in het buitenland en als ik dan terug in NL kom ben ik niet altijd blij en waar mogelijk mijd ik NL-ers in het buitenland......

Voordat ik teveel off-topic ga, wij NL-ers zijn dus niet het goede volkje wat wij pretenderen te zijn als er weer eens commentaar gegeven word op andere culturen met dat vermanende vingertje :kotsen: :kotsen: :kotsen:

ON-topic

Toen ik ging shoppen voor mijn jaguar hetzelfde meegemaakt totaal niet serieus genomen door de heren verkopers, mijn revanche is toen heel simpel geweest. Toen ik een Jaguar gekocht had ben ik bij de bedrijven nog even langs geweest en gevraagd naar de heren verkopers ze mee naar buiten genomen en vermeld dat ze hun bonus gemist hebben en het misschien wel gekregen hadden als ze me serieus genomen hadden......Vervolgens een prettige dag gewenst en weg gereden...

PD power

Bericht door PD power » 17 feb 2013, 22:04

Luco schreef:
Jeroen K. schreef:
Dat ligt meer aan hoe jij je gedraagt.
Als jij je wat fatsoenlijker op zou stellen en wat normaler zou doen is er niemand die jouw die auto misgunt.

Sterker nog Luco, ben helemaal niet wereldvreemd, maar als 18 jarige koop je geen E46 M3 van je krantenwijk of van een jaarsalaris in een beginnersfunctie, dan zit er gewoon een "kruiwagen" tussen, of dat dan een paps of een oom is, zal me een worst wezen, beetje realiteits zin is ook niet verkeerd, binnen een verwaande droomwereld.

En dat heeft niks met misgunnen te maken, maar doe niet netzo of je het allemaal zelf hebt verdient, want iedereen die in groep 8 of voor de ouderen zoals ik klas 6 een rekenmachine kan en wil gebruiken prikt daar dwars doorheen.

Een mooie uitspraak van m'n opa vond ik altijd: " de geldbuidel en de bedelstaf hangen nooit 3 generaties aan dezelfde kapstok", en ik moet zeggen als je goed rondkijkt, zit daar een kern van waarheid in.

Shakes

Bericht door Shakes » 17 feb 2013, 22:12

Wat een onzin.

Alsof je op je 18e niet al succesvol kunt zijn en kunt kiezen om een deel, groot of klein, van je inkomen aan een auto uit te geven. Denk voor het gemak maar even aan ITers een aantal jaar terug. Sky was the limit.

PD power

Bericht door PD power » 17 feb 2013, 22:33

Wat voor jou misschien onzin is, is voor meesten gewoon realiteitszin, als IT student hou je op je 18e niet zomaar een M3 E46 over.

Luco

Bericht door Luco » 17 feb 2013, 22:59

@FDD
Ik misgun iig niemand zijn auto, al is het een auto van 1,5 miljoen, maar als je dan ook nog op gaat scheppen dat je je geld verdient met het achterhouden van geld voor een goed doel moest je je ogen uit je kop schamen.

@Nandor
The sky was misschien wel de limit, maar dat was maar voor een enkeling, die bv een eigen bedrijf startte of een gat in de markt vond, dan is er ook niks mis mee, maar die mensen hoor je niet in elke zin de waarde van hun auto en de nieuwprijs van hun vriendjes de auto schreeuwen, die zijn een stuk bescheidener.

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 17 feb 2013, 23:14

Shakes schreef:Wat een onzin.

Alsof je op je 18e niet al succesvol kunt zijn en kunt kiezen om een deel, groot of klein, van je inkomen aan een auto uit te geven. Denk voor het gemak maar even aan ITers een aantal jaar terug. Sky was the limit.
tis geen van beiden groot of klein deel, het is ALLES! maar dan ook elke cent die ik binnenkrijg gaat in mijn auto's. vind ik ook helemaal niet erg. uitgaan is saai. alcohol is ranzig, kleding trekt me niet, maar autos zijn alles voor mij dus ik spendeer letterlijk elke cent aan mijn autos (met veel plezier overigens)

Shakes

Bericht door Shakes » 18 feb 2013, 08:00

Wat is het punt?

Niet iedereen heeft de behoefte of mogelijkheid om op z'n 18e een M3 te kopen maar dan nog. Moet je als verkoper dan deze doelgroep maar negeren? Hoe vaak ik niet in een winkel/showroom ben geholpen omdat ik te jong was, geen "dure" kleding aanhad, verkeerde postuur heb, of geen lekker wijf ben.

Als verkoper ben je geen concurrent van je klant maar ben je begeleider bij de verkoop. Het is niet moeilijk maar sommige verkopers maken het zichzelf en de klant erg lastig. Elders op het forum ook het "service in NL" topic met tal van voorbeelden.

PD power

Bericht door PD power » 18 feb 2013, 08:20

Shakes schreef:Wat is het punt?

Niet iedereen heeft de behoefte of mogelijkheid om op z'n 18e een M3 te kopen maar dan nog. Moet je als verkoper dan deze doelgroep maar negeren? Hoe vaak ik niet in een winkel/showroom ben geholpen omdat ik te jong was, geen "dure" kleding aanhad, verkeerde postuur heb, of geen lekker wijf ben.

Als verkoper ben je geen concurrent van je klant maar ben je begeleider bij de verkoop. Het is niet moeilijk maar sommige verkopers maken het zichzelf en de klant erg lastig. Elders op het forum ook het "service in NL" topic met tal van voorbeelden.
Hier ben ik het ook mee eens Nandor.

In mijn ogen moet een verkoper gewoon verkopen, en door de juiste vragen te stellen, zorgen dat het produkt zo goed mogelijk aan sluit bij de wensen.

Dan misschien een leuke andere vraag.

Is een verkoper ook medeverantwoordelijk voor het wel of niet kunnen permiteren van het produkt?

dvh

Bericht door dvh » 18 feb 2013, 08:46

Een E46 M3 kost 20k ?
Genoeg kinderen die vanaf d'r 15e al een bijbaantje hebben om vervolgens op hun 18e een veel te dure auto kopen van al hun spaargeld.

ErikS

Bericht door ErikS » 18 feb 2013, 08:53

Nou, 18 is wel heel gek....

Ik heb ook altijd hard gewerkt, maar een E46 M3 zat er toen niet in...
Toen ik 20 was had ik het prima kunnen doen, en nu helemaal geen probleem...

Ik heb een -niet te oude kop- voor iemand van 24 en word ook nooit nergens aangesproken...
Zéér irritant.
Ben de laatste 2 jaar behoorlijk wat aangekomen en heb nu eindelijke een iets volwassenere kop, dat scheelt wel wat.

Laat ik het zo zeggen: 9 van de 10 die op hun 18e een E46 M3 kopen hebben verder geen kosten omdat ze een behoorlijke som geld krijgen voor hun verjaardag.. (kennis van mij ook, krijgt altijd 3 mille voor haar verjaardag..............) Als je niet kwa kleding ed. behoorlijk gesponsord word is op je 18e 20K een behoorlijk bedrag. Dan moet je vanaf je 16e fulltime stratenmaker zijn ofzo..... Je verdient geen drol op die leeftijd.
(minimum voor fulltime op je 18e is? 900 euro?)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 feb 2013, 09:28

JP schreef: ....maar wel erg sexy zo'n kort rokje bij het afleveren en dan maar in en uit die auto blijven glijden...... :blink: :hot:
dan ben je de rest meteen vergeten he :kikker:

Wat ik overigens wel enorm irritant vind van de meeste verkopers in de tweede hands universeel handel dat als je belt om te vragen hoe een auto is dan wordt hij altijd als nieuw omschrijven, beste wat er te koop staat, zo mooi is er geen tweede en weet ik veel hoeveel termen ze hebben...

en dan kom je aanrijden en zie je op afstand de eerste beschadigingen etc al zitten :please: opzich zijn die beschadigingen niet erg maar als iemand er naar vraagt omschrijf het dan ook eerlijk scheelt mij weer een ritje voor niks :bag:

Shakes

Bericht door Shakes » 18 feb 2013, 09:33

@ Erik

Heb hier wat bouwvakkers over de vloer gehad. Pakken met redelijk gemak een kleine kop per dag. Geen BTW, hallo BMW.

ErikS

Bericht door ErikS » 18 feb 2013, 09:36

Shakes schreef:@ Erik

Heb hier wat bouwvakkers over de vloer gehad. Pakken met redelijk gemak een kleine kop per dag. Geen BTW, hallo BMW.
Van jonger dan 18?
Dat bedoel ik.. Voor je 18e kan je 'moeilijk' zelf geld maken in dat soort sectoren......

Alleen in de IT geen probleem.

Shakes

Bericht door Shakes » 18 feb 2013, 09:47

Ach 18 of een paar jaar ouder. Voor de verkoper zou dit niet relevant moeten zijn. De vraag of je op je 18e een M3 kunt kopen is een hele andere.

Am Ring reden er jongens met vocht achter de oren in GT3's rond. Goed bezig!

Plaats reactie