Autoverkopers
- RVV
Autoverkopers
Wat doen ze, waar zijn ze voor, wat willen we van ze, maar vooral! Wat willen we niet. Vind jij een autoverkoper meerwaarde bieden? Of zie je hem alleen maar als een extra hindernis om te nemen?
Waar kan een autoverkoper zich in onderscheiden. Zijn "gretige" jonge honden beter? Of liever een ervaren rot in het vak die vooral op routine verkoopt.
Waar is veel winst te behalen bij dealer/verkooporganisaties?
Overigens is het zeker niet de bedoeling om hier een autoverkoper bash draadje van te maken. De verhalen van horen zeggen tijdens een buurtfeestje of verjaardag mogen wel achterwege blijve. Obejectieve persoonlijke verhalen zowel positief als negatief kan mag natuurlijk wel.
De autoverkopers op DF, en die zijn er genoeg zouden ook de andere kant van de medaille kunnen melden, want die kunnen juist weer een "boekje" opendoen over klanten. Over de "zeikcultuur""die heerst onder de NL consument, korting/korting/korting etc.. inruil van de meest waardeloze/incourante modellen.. willen behandeld worden als een koning maar zich gedragen als een dramaqueen.
Waar kan een autoverkoper zich in onderscheiden. Zijn "gretige" jonge honden beter? Of liever een ervaren rot in het vak die vooral op routine verkoopt.
Waar is veel winst te behalen bij dealer/verkooporganisaties?
Overigens is het zeker niet de bedoeling om hier een autoverkoper bash draadje van te maken. De verhalen van horen zeggen tijdens een buurtfeestje of verjaardag mogen wel achterwege blijve. Obejectieve persoonlijke verhalen zowel positief als negatief kan mag natuurlijk wel.
De autoverkopers op DF, en die zijn er genoeg zouden ook de andere kant van de medaille kunnen melden, want die kunnen juist weer een "boekje" opendoen over klanten. Over de "zeikcultuur""die heerst onder de NL consument, korting/korting/korting etc.. inruil van de meest waardeloze/incourante modellen.. willen behandeld worden als een koning maar zich gedragen als een dramaqueen.
- Petrolhead Tom
Re: Autoverkopers
Jong, oud het maakt mij niet uit als hij maar kundig is en met de klant meedenkt. Servicegerichtheid vind ik erg belangrijk.
-
Matrassenverkopers...
Vindt jij dat je toegevoegde waarde hebt voor je klanten of dat ze net zo lief wat info van internet kunnen trekken om vervolgens goedkoop via een groupbuy weet ik het aan te schaffen? Of zou ik je tegen het zere been schoppen met zo'n opmerking.
Alle verkopers, zolang ze maar daadwerkelijk kennis hebben, vormen een toegevoegde waarde in je keuze. Of dat matrassen, auto's of andere dingen zijn.
Vindt jij dat je toegevoegde waarde hebt voor je klanten of dat ze net zo lief wat info van internet kunnen trekken om vervolgens goedkoop via een groupbuy weet ik het aan te schaffen? Of zou ik je tegen het zere been schoppen met zo'n opmerking.
Alle verkopers, zolang ze maar daadwerkelijk kennis hebben, vormen een toegevoegde waarde in je keuze. Of dat matrassen, auto's of andere dingen zijn.
- JP
Autoverkopers zijn in mijn ogen (ook) mensen die het liefst verkopen aan diegene die hun auto alleen gebruiken voor woon-winkel-werk verkeer. Mensen, aka liefhebbers zoals ze hier op DF zitten, hebben veelal meer kennis van auto's dan die zogenaamde verkopers en aan hun verkopen ze minder graag. Ja, ik weet, elke verkoop is er een, maar aan een liefhebber maken ze uiteindelijk toch minder winst. Een liefhebber weet wat hij wil, maar ook waar hij dit het voordeligst kan krijgen.
-
Ik weet altijd precies wat ik wil en welke opties. Dus belangrijk is inruil prijs en wat moet erbij. Is het een slecht bod even een deurtje verder.
Een gezellige autoverkoper is dan mooi meegenomen.
Een gezellige autoverkoper is dan mooi meegenomen.

- Dennis Cavallino
In de loop der jaren heb ik ze allemaal meegemaakt. The good, the bad and the ugly. Zowel privé als zakelijk. Dat laatste betrof het bestellen directieauto's van opdrachtgevers. Privé ging het om mijn eigen oude barrels en auto's van 't gezin.
Heb je een paar A4-jes, dan zal ik het Cav van 't koren scheiden in mijn relaas, want er zitten een paar goede en slechte voorbeelden tussen?
Een goede verkoper stelt de juiste vragen, luistert goed, geeft advies als dat iets toevoegt en is duidelijk over de deal die hij kan/mag/wil maken. En hij heeft productkennis.
Als je als showroombezoeker eerlijk en duidelijk bent, dan wordt dat in ieder geval gewaardeerd is mijn ervaring. En dat is dan wederzijds.
Heb je een paar A4-jes, dan zal ik het Cav van 't koren scheiden in mijn relaas, want er zitten een paar goede en slechte voorbeelden tussen?
Een goede verkoper stelt de juiste vragen, luistert goed, geeft advies als dat iets toevoegt en is duidelijk over de deal die hij kan/mag/wil maken. En hij heeft productkennis.
Als je als showroombezoeker eerlijk en duidelijk bent, dan wordt dat in ieder geval gewaardeerd is mijn ervaring. En dat is dan wederzijds.
- Petrolhead Tom
Dat lijkt me ook een must voor een fatsoenlijk gesprek tussen koper en verkoper. Al vergeten volgens mij veel mensen vaak dat een verkoper je anders benaderd als je aangeeft dat je gewoon wat rond wil kijken in plaats van wanneer je aangeeft concreet interesse te hebben in een product.Dennis Cavallino schreef:
- RVV
Nee hoor, want onze klanten vinden zeker dat wij als verkopers een toegevoegde waarde hebben. https://www.klantenvertellen.nl/beoordelingen/meditras/allen schreef:Matrassenverkopers...
Vindt jij dat je toegevoegde waarde hebt voor je klanten of dat ze net zo lief wat info van internet kunnen trekken om vervolgens goedkoop via een groupbuy weet ik het aan te schaffen? Of zou ik je tegen het zere been schoppen met zo'n opmerking. Alle verkopers, zolang ze maar daadwerkelijk kennis hebben, vormen een toegevoegde waarde in je keuze. Of dat matrassen, auto's of andere dingen zijn.

- Chris van S.
Ik zeg beide zijn goed maar ik zie het anders. Onder het motto zoveel mensen zoveel wensen. Elke klant wil anders behandelt worden ofwel in hun eigen "taal" worden aangesproken. De een doet liever handjeklap en betaald uit de linkerbroekzak en de ander word liever herkend en besteld het liefst de zoveelste nieuwe koets bij dezelfde verkoper. Mijn ervaring in de branche is dat een goed autobedrijf een mix van type van uitersten van verkopers neerzet in de showroom zodat elke "type" klant zich thuis kan voelen en auto's komt kopen.RVV schreef:Waar kan een autoverkoper zich in onderscheiden. Zijn "gretige" jonge honden beter? Of liever een ervaren rot in het vak die vooral op routine verkoopt.
-
Jammer dat je niet mag bashen in dit topic
Maar je hebt denk ik twee soorten kopers. Degene die geïnformeerd willen worden en degene die graag met enthousiasme ontvangen willen worden. Er zijn denk ik weinig verkopers die überhaupt een van beide kunnen. Op dit moment sluit ik me dan aan bij de mening van Andre, alhoewel ik persoonlijk het enthousiasme eigenlijk nog wel een vereiste vind. Zorg dat je iets met je product hebt behalve je broodwinning. Ik kom niet voor jou, ik kom niet voor je baas, ik kom voor het product.

- 350 Z
Verkoper is er voor mij om alleen een zo goed mogelijke inruilprijs te geven.
Voor mij heeft deze ook totaal geen toegevoegde waarde verder.
Voor mij heeft deze ook totaal geen toegevoegde waarde verder.
- Hielke
Als ik een rondje in een demomodel wil bietsen dan heb ik graag zo snel mogelijk de sleutels in handen! Voor de rest vind ik het wel goed.
-
Ik hoef geen vrienden te worden met autoverkopers maar zo'n droplul waar je niks aan hebt en z'n vak niet verstaat vind ik knullig, zegt wat over het autobedrijf.
Twee dingen die Ik waardeer:
- productkennis en enthousiasme: als ik met wat internetkennis meer weet dan een verkoper dan heeft er iemand het verkeerde beroep gekozen, en dat ben ik niet. Droge feitjes (cijfers en prijzen etc.) hoeven ze niet uit het hoofd te kunnen ophoesten maar je moet wel weten waar je het over hebt. Enthousiasme voor het merk vind ik ook belangrijk... ooit keer bij Porsche aan de praat geraakt en die knakker wist niet waarom de sleutel links zat bij Porsche... tja dan heb je het niet begrepen en val je door de mand. Juist bij zo'n merk kun je mensen enthousiast maken door te vertellen over de geschiedenis. Zijn dingen die je na een dagje Porsche museum zuffenhausen weet.
- nuchterheid bij verkoop: dat hele "spel" is niet aan mij besteed.. vind het eerder lachwekkend als je gaat onderhandelen en die figuren opstaan met een moeilijk gezicht en gaan praten met de allerhoogste baas (=buiten sjekkie draaien en extra lang wegblijven).
Twee dingen die Ik waardeer:
- productkennis en enthousiasme: als ik met wat internetkennis meer weet dan een verkoper dan heeft er iemand het verkeerde beroep gekozen, en dat ben ik niet. Droge feitjes (cijfers en prijzen etc.) hoeven ze niet uit het hoofd te kunnen ophoesten maar je moet wel weten waar je het over hebt. Enthousiasme voor het merk vind ik ook belangrijk... ooit keer bij Porsche aan de praat geraakt en die knakker wist niet waarom de sleutel links zat bij Porsche... tja dan heb je het niet begrepen en val je door de mand. Juist bij zo'n merk kun je mensen enthousiast maken door te vertellen over de geschiedenis. Zijn dingen die je na een dagje Porsche museum zuffenhausen weet.
- nuchterheid bij verkoop: dat hele "spel" is niet aan mij besteed.. vind het eerder lachwekkend als je gaat onderhandelen en die figuren opstaan met een moeilijk gezicht en gaan praten met de allerhoogste baas (=buiten sjekkie draaien en extra lang wegblijven).
- dvh
Ja, dat dus.
Elke klant is er weer een. Juist vandaag.
Als er zo laks mee omgesprongen wordt zegt dat vaak al iets over het bedrijf en de mentaliteit.
Elke klant is er weer een. Juist vandaag.
Als er zo laks mee omgesprongen wordt zegt dat vaak al iets over het bedrijf en de mentaliteit.
-
OnlineLuco
Heb een flink aantal jaren ford gereden, nieuw en gebruikt.
Liepen destijds drie verkopers.
Eentje altijd netjes in het pak en zeer beleefd, maar erg onpersoonlijk.
Een jongere gast die was wel joviaal maar te weinig kennis.
En een verkoper die er al twintig jaar werkte en echt alles wist van ford
Die laatste hield ook wel van direct, meestal wist ik wat ik wilde en welke uitvoering, dus kosten wist ik al, dus inruilprijs noemen en binnen 15 min was de nieuwe auto gekocht, heerlijk, geen urenlange onderhandelingen met prijzen die mijlenver uit elkaar lagen, gewoon eerlijke prijs en klaar.
Met de eerste heb ik het toen ook een keer geprobeerd omdat de andere een 2 maanden op vakantie was, lang verhaal kort te maken, uren daar gezeten, kwamen er niet uit.
De andere koper was weer terug van vakantie en de koop was binnen 15 minuten geregeld
Liepen destijds drie verkopers.
Eentje altijd netjes in het pak en zeer beleefd, maar erg onpersoonlijk.
Een jongere gast die was wel joviaal maar te weinig kennis.
En een verkoper die er al twintig jaar werkte en echt alles wist van ford
Die laatste hield ook wel van direct, meestal wist ik wat ik wilde en welke uitvoering, dus kosten wist ik al, dus inruilprijs noemen en binnen 15 min was de nieuwe auto gekocht, heerlijk, geen urenlange onderhandelingen met prijzen die mijlenver uit elkaar lagen, gewoon eerlijke prijs en klaar.
Met de eerste heb ik het toen ook een keer geprobeerd omdat de andere een 2 maanden op vakantie was, lang verhaal kort te maken, uren daar gezeten, kwamen er niet uit.
De andere koper was weer terug van vakantie en de koop was binnen 15 minuten geregeld

- Fabian
Ja, zo kan ik het ook RicoRVV schreef:Nee hoor, want onze klanten vinden zeker dat wij als verkopers een toegevoegde waarde hebben. https://www.klantenvertellen.nl/beoordelingen/meditras/allen schreef:Matrassenverkopers...
Vindt jij dat je toegevoegde waarde hebt voor je klanten of dat ze net zo lief wat info van internet kunnen trekken om vervolgens goedkoop via een groupbuy weet ik het aan te schaffen? Of zou ik je tegen het zere been schoppen met zo'n opmerking. Alle verkopers, zolang ze maar daadwerkelijk kennis hebben, vormen een toegevoegde waarde in je keuze. Of dat matrassen, auto's of andere dingen zijn.

https://www.autobedrijf.tevreden.nl/ove ... ions-Breda
Vakkennis en produktkennis is een pre.
Verplaatsen in de klant, vooral niet bezig zijn met verkopen an sich maar de klant begeleiden naar de juiste beslissing voor hem. Soms is het beter om eerlijk "nee" te verkopen en de klant iets anders te adviseren, op de lange termijn biedt dat veel meer resultaat. Altijd meer dan je best doen en de verwachting van de klant overtreffen. Afspraak is altijd afspraak. De klant het gevoel geven dat hij belangrijk is. Een kameleon zijn is noodzaak, iedere klant is anders, maar altijd bij je eigen kernwaarden blijven. Behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wilt worden.
Het is zo makkelijk, maar het echt goed doen heeft alles te maken met echt luisteren naar je klant.
Vergeet niet dat de df-ers hier echt wel heeeeeeel andere autokopers zijn als de rest van nl........
- RVV
fabian, dat is toch alleen maar positief zo'n cijfer! Op basis daarvan zie ik jullie wel als een betrouwbaar bedrijf.
-
OnlineLuco
Ja bij de exotische auto's misschien, maar als je een golfje of 107 of een fiesta gaat kopen, wat is er dan anders aan een df-er dan de gemiddelde andere koper van diezelfde auto?Fabian schreef:
Vergeet niet dat de df-ers hier echt wel heeeeeeel andere autokopers zijn als de rest van nl........
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Smiley vraagt zich af waarom de sleutel links zit op een porsche, terwijl maar 10-15% van de mensheid linkshandig is. 

-
Ik neem aan dat deze beste man inmiddels een DF ban heeft gekregen?smiley schreef:Smiley vraagt zich af waarom de sleutel links zit op een porsche, terwijl maar 10-15% van de mensheid linkshandig is.

- JP
Dfers weten wat ze willen en zijn absoluut niet wispelturig.......(uitzonderingen daargelaten)Luco schreef:Ja bij de exotische auto's misschien, maar als je een golfje of 107 of een fiesta gaat kopen, wat is er dan anders aan een df-er dan de gemiddelde andere koper van diezelfde auto?Fabian schreef:
- maarten22
- Auto: Porsche 911 964 C2
Had iets met Le Mans te maken. Rest google je zelf maar 

- Fabian
Wat velen vaak vergeten is dat "wij" autoverkopers het dagelijks doen. En de meesten eens in de paar jaar een auto kopen, daar moet je echt als verkoper in pogen te verplaatsen.Luco schreef:Ja bij de exotische auto's misschien, maar als je een golfje of 107 of een fiesta gaat kopen, wat is er dan anders aan een df-er dan de gemiddelde andere koper van diezelfde auto?Fabian schreef:
Een df-er is veel meer met auto's bezig als de andere 95% van nederland. Kan voordelig zijn voor de verkoper, maar ook nadelig zo'n betweter die echt zelf geloofd dat ie het beter weet en standaard van mening is dat hij toch belazert wordt door alle opgedane internetwijsheid

Jij zegt overigens "golfJE", maar voor veel mensen is een gebruikte Golf de duurste auto die ze ooit kunnen kopen. Niet onbelangrijk om dat te beseffen als verkoper....dus of iemand nu 8k of 80k bij me uitgeeft, ze krijgen dezelfde behandeling.
Maar goed, iedere klant is anders, iedere persoonlijke situatie is anders, door te luisteren naar je klant kom je er pas achter wat belangrijk is voor je klant.
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Interessant.maarten22 schreef:Had iets met Le Mans te maken.
Dus omdat een paar racers er 50 jaar geleden een paar miliseconden af konden schaven, kan nu 85 tot 90% van de porschekopers lopen klooien bij starten.
Man man man.
- Mathieu
Heritage, Smiley, heritage