Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Michele

Re: Fotografie

Bericht door Michele » 15 feb 2013, 11:34

Peric schreef: En Michele.. :gek: wat een verhaal..
Zo vreemd is het toch niet? De heren uitvinders hebben zich de kop gebroken over hoe ze in godesnaam kleur moesten toevoegen aan iets wat in principe alleen donker of licht kan zien. Het bleek dat er een kleurpatroon toegewezen moest worden aan de verschillende lichtgevoelige pixels, zodat de procesor kan bepalen wat je nu eigenlijk ziet. Maar welk patroon is het beste?? Meneer Bayer vond een bepaald patroon uit dat het meest toegepast wordt:
Afbeelding
De firma Fuji vond dat wat simpel omdat er teveel kleurinfo "bijgerekend" moest worden met als gevolg kleurfouten en artefacten en besloot eerst dat het met een gekantelde "super sensor" beter werkte en maakte daar later de EXR sensor van:
Afbeelding
Ondertussen is die echter alweer vervangen door een op Bayer gebaserde Fuji X-trans sensor, die wat beter gelezen kan worden door RAW converters:
Afbeelding
In de tussentijd was er een eigenzinnig bedrijf genaamd Foveon dat een sensor bouwde net zoals vroeger een kleurenfilm opgebouwd was: in lichtgevoelige laagjes:
Afbeelding
Puur op basis van kleurweergave is de Foveon constructie de beste oplossing, maar de resolutie ligt lager dan van de andere merken. De Fuji sensoren leveren de schoonste en beste jpeg-beelden direct uit de camera, maar zijn moeilijk te lezen door RAW converters waardoor je niet zove kan me RAW. Bayer is het makkelijkst te produceren en wordt daarom het meest toegepast. Dan maar wat meer rekenen met de processor... Bovendien zijn alle 'third party' raw converters en ook photoshop gebaseerd op bayer, waardoor die perfect met RAW overweg kunnen.

of bedoelde je dat niet?? :angel:
Laatst gewijzigd door Michele op 18 feb 2013, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Peric

Bericht door Peric » 15 feb 2013, 11:51

Nog steeds :gek: :)
Dit is ook info wat boven m'n pet gaat, maar toch wel handig is om te weten. Alleen, omdat de techniek zo hard gaat tegenwoordig hoef je er niet teveel bij stil te staan.
Zijn er bijvoorbeeld merken die veel betere kleursensoren hebben?

Michele

Bericht door Michele » 15 feb 2013, 13:14

Even niet direct tegengas geven op losse onderdelen van onderstaand stuk maar helemaal doorlezen en als 1 geheel beschouwen, het is namelijk 1 reactie waarin ik probeer te onderzoeken waar het bij jou fout gaat.
KW schreef:Ik weet hoe dat werkt :) en heb 200% zeker die knop niet tussen het scherpstellen en richten losgelaten. Als die niet goed scherpgesteld heeft ligt dat toch echt aan de camera (of lens). Echt noemenswaardig verschil vind ik het trouwens niet. Precies iets dat ik nu deze dagen dus aan het uitzoeken ben, en als er iets niet juist is gaat het ding gelijk terug naar de winkel. Heb met die 16-85 in groothoek/uitgezoomed al vaak genoeg meegemaakt datie vindt dat het scherp is (dat rondje dat dan verschijnt, met lens in AF-stand ook vereiste omdatie anders uberhaupt geen foto maakt), terwijl het dat toch echt niet bleek te zijn. Deze foto is daar een perfect voorbeeld van. Scherpgesteld op die witte platen onderaan de toren, genoeg contrast leek me zo. Meerdere foto's allemaal hetzelfde probleem.
Afbeelding
De camera-AF vond dit dus scherp. Nou jeej ;)
Bovenstaand plaatje is niet maatgevend voor de kwaliteit van de AF. De bushokjes zijn bij vol daglicht genomen en verkeerd qua scherpte, terwijl dit plaatje duidelijk tegen het vallen van de avond gemaakt is. De AF module van de D3100 is minder geavanceerd dan die in bijvoorbeeld de D7000 of de D300S. In praktijk betekent het dat ie meer moeite heeft met donkere omstandigheden en weinig contrast. Maar het feit dat dit plaatje niet scherp is kan meerdere oorzaken hebben. Ik kan geen exif info vinden, maar het lijkt al knap donker te worden op het plaatje en dan verg je dus het uiterste van een AF systeem. Daarbij komt dat wellicht de sluitertijd hier ook meespeelt; net ietsjepietsje bewegingsonscherpte bijvoorbeeld door een lange sluitertijd en schieten uit de hand = er net naast zitten. Bovendien vermoed ik dat hier gewerkt is met volle opening en dan haal je nooit het maximale uit je camera en lens. Op volle opening blijven de prestaties altijd achter en de scherptediepte is minimaal.

Ter info, dit is een vergelijkbaar plaatje:Afbeelding
Hier heb ik ook handmatig moeten scherpstellen omdat de AF er teveel moeite mee had. Was een Canon EOS 10D, maar idee is hetzelfde. Deze is echter vanaf statief gemaakt met f/8 en 1/125 sec. Origineel is dan ook gewoon scherp (althans, voor de resolutie van die tijd = 6 megapixels in 2004)

Bij de bushokjes ligt de scherpte gewoon op de verkeerde plaats en dat is niet noodzakelijk het gevolg van de camera. Zeker bij de flatfoto is het verschil tussen het scherpgestelde punt (op de flat) en het punt waarop je scherpgesteld zou hebben (bushokje) zodanig groot qua afstand (tientallen meters) dat de camera dat echt niet zelf corrigeert. TENZIJ je de boel op Auto-AF hebt staan, dan bepaalt de camera namelijk zelf of ie S of C-AF moet toepassen vlak voor je de plaat maakt en kan er een verschil optreden. In de Exif zie je dan waarschijnlijk alleen waarvoor ie uiteindeljk gekozen heeft. Het bewegen van de camera (dus bijv. links scherpstellen en dan de compositie naar rechts veranderen waarbij de camera beweegt) zorgt er dan voor dat de camera denkt: "Hé, de boel beweegt, ik moet opnieuw scherpstellen". Diverse Canon camera's hadden deze eigenschap vroeger (jaar of 15 geleden) ook; zelf bepalen of er beweging is en dan kiezen voor S of C. Bij de D3100 kan je dat echter uitzetten en kiezen voor S, C of A. Als je de camera niet geheel aan eigen inzicht hebt aangepast vermoed ik dat ie op A-AF staat aangezien de handleiding daarmee begint. (zie ongeveer blz 35 handleiding). Ga dus svp eens precies controleren hoe je camera-instellingen nu eigenlijk staan.

Dan nog een algemene overweging mijnerzijds, los van bovenstaande reactie en niet bedoeld als kritiek:
Ik vermoed zo langzamerhand dat je denkt dat een dslr-instapcamera hetzelfde is als een compact, maar dan met wisseloptiek en een grotere sensor. "Ding moet gewoon goede foto's maken als je richt en schiet". Dat is niet zo. "Instap" wil zeggen dat het een basiscamera van een dslr lijn is, niet dat het een camera is die een compact vervangt. Een (instap) dslr is een camera waar je als fotograaf (term 'je' als 'men' gebruikt, niet persoonlijk op jou doelend) waanzinnige kwaliteit uit kunt halen als je weet hoe je er mee moet omgaan. Dan moet je echter wel leren hoe dat moet. Gebruik je 'm als een compact, dan komt die kwaliteit er uit, meer niet. Verdiep je je in de werking van het ding en in de elementaire samenhang van sluitertijd, diafragma en scherpsteling, dan kan je er veel meer uithalen. Kijk maar eens op de Zoom.nl website in de galerie. Daar zit heel veel werk tussen dat met redelijk simpele dslr's of compacten gemaakt is, maar waar de fotograaf precies wist hoe ie de camera moest gebruiken.
Helaas is het zo dat tegenwoordig veel mensen een dslr kopen "omdat die beter is" zonder te besseffen dat ze dan wel ook de kennis moeten hebben om die "betere camera" te kunnen gebruiken. Anders zijn ze meer gebaat bij een goede compactcamera die het denken vóór jou doet. Een goede verkoper kan je dat advies geven, maar doordat er steeds meer online gekocht wordt, is dat advies verdwenen en kopen veel mensen tegenwoordig een dslr omdat ze zien dat anderen er zulke mooie plaatjes mee maken.
Uiteraard komt daar ook een deel marketing om de hoek kijken want de hh fabrkanten bezigen termen als "professionele resultaten" etc. maar die willen alleen maar camera's verkopen. Ze bouwen geen fotocursus, dat moet je zelf doen als consument.

Michele

Bericht door Michele » 15 feb 2013, 13:48

Peric schreef:Nog steeds :gek: :)
Dit is ook info wat boven m'n pet gaat, maar toch wel handig is om te weten. Alleen, omdat de techniek zo hard gaat tegenwoordig hoef je er niet teveel bij stil te staan.
Zijn er bijvoorbeeld merken die veel betere kleursensoren hebben?
Klopt, de techniek is slimmer dan de mens, maar het is soms wel interessant om te weten waarom een bepaalde camera een betere kwaliteit levert dan een andere.

Er zijn niet zo heel veel fabrikanten die perfecte sensoren voor fotografie kunnen bouwen. Ter info: Nikon gebruikt bijvoorbeeld vaak Sony sensoren en diverse merken kopen in bij Toshiba en Aptina, maar je zult ook wel Kodak sensoren vinden als je een camera uit elkaar schroeft. Overigens was meneer Bayer (RIP 13-11-2012) een voormalige Kodak ingenieur die als eerste in 1976 een bruikbaar patroon uitvond waarmee de kleuren van het menselijk oog benaderd konden worden. Dat werd dus de standaard.

Alle fabrikanten behalve Fuji en Sigma gebruiken nu het Bayer patroon (sec gesproken is het trouwens een filter) om kleur toe te kennen aan de sensorinfo. Foveon en Fuji vonden (simpel gezegd) dat het bayer patroon niet voldoende aansloot bij de werkelijkheid zoals zij die zagen en besloten daarom zelf aan het sleutelen te gaan. De absolute kwaliteit van de sensor hangt echter niet af van het kleurpatroon, maar ook (en vooral) van hoe de fabrikant 'm bouwt en welke kwaliteit signaalverwerking er op losgelaten wordt.

frankv

Bericht door frankv » 15 feb 2013, 14:15

Weer veel interessants gelezen Michele!

Ter aanvulling, het Bayer patroon heeft (ongeveer?) tweemaal zoveel groene als rode en blauwe sensoren omdat het menselijk oog gevoeliger is voor groen en je daarvan dus de hoogste resolutie nodig hebt om een beeld in voldoende kwaliteit vast te leggen. Dat sommige fabrikanten van het Bayer patroon af willen wijken is omdat het Bayer patroon zonder anti aliasing filter ervoor tot moiré patronen kan leiden, de vreemde streepjes die op TV wel eens ziet als een presentator het verkeerde pak aan heeft. Om dat te voorkomen zit er een anti aliasing filter voor de sensor, maar die brengt de ultieme resolutie weer omlaag. Het is balanceren tussen de sterkte van het filter (wat de kwaliteit vermindert) en de gevoeligheid voor moiré.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Moirépatroon
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... r%E3%A9%3F

Leica heeft meen ik een camera zonder anti aliasing filter, of een heel zwak filter, waardoor die scherpere beelden geeft, maar af en toe moiré vertoont. Een andere oplossing is om het Bayer patroon te vervangen door een ander patroon dat geen last heeft van moiré en dus geen anti aliasing ffilter nodig heeft. Foveon en Fuji proberen dat. Met ook weer de nodige nadelen zoals RAW problemen.

Peric

Bericht door Peric » 15 feb 2013, 14:46

Dank heren! Zeer leerzaam.. :thumbup:
Maar of ik er betere foto's van ga maken... :D

Michele

Bericht door Michele » 15 feb 2013, 15:31

@frankv: Dank voor de aanvulling. Het menselijk oog heeft inderdaad een hogere groengevoeligheid en wikipedia legt dit nog veel dieper uit, maar ik wil het een beetje overzichtelijk houden.
Moiré is inderdaad een van de problemen bij een beeldsensor. Tegenwoordig zijn er diverse fabrikanten die de moiré anders aanpakken dan met een anti-alias filter. Soms door de software achteraf de boel te laten tackelen (Nikon D800E), soms door de processor er op los te laten of een ander patroon te gebruiken (Fuji). Leica is een gevalletje apart. Ze hebben onlangs een monochroom camera uitgebracht die helemaal geen kleurpatroon toepast en dus volledig zwarwit levert en ook geen moiré geeft. De detailscherpte zou daardoor hoger zijn. De oorspronkelijke Leica M8 en ook latere modellen hadden / hebben geen anti-alias filter want door de constructie van de sensor met speciale microcellen die het licht anders op de sensor laten vallen en een andere manier van uitlezen zou dat niet nodig zijn. Dat klopte, maar perfect was de sensor helaas absoluut niet. De M8 bleek namelijk belachelijk (infra)roodgevoelig te zijn en dat zorgde ervoor dat je de camera eigenlijk niet kon gebruiken zonder een infraroodfilter voor de lens. Oeps... Bij latere modellen werd er dus een infraroodfilter direct voor de sensor geplaatst.

@peric: nee je gaat er niet beter van fotograferen, maar als je weet dat een digitaal beeld is voorzien van kleurinformatie, kan je wel in de nabewerking je voordeel doen met dit soort techspecs. Als je de kleurinformatie wegggooit door het beeldje om te zetten naar zwartwit met de "grayscale"- functie van Photoshop, verlies je kwaliteit. Ga je de channel mixer gebruiken in PS, dan kan je per kleurkanaal (rood, groen, blauw) de sterkte bepalen net als vroeger in de doka met een kleurenkop en zwartwit film. Er blijft dan veel meer info behouden en je houdt dus een kwalitatief beter beeld over aan het eind van de nabewerkingsrit.

Peric

Bericht door Peric » 15 feb 2013, 16:10

Ik was al even bezig geweest met Lightroom. En zag toen inderdaad dat je de kleuren ook erg kunt beïnvloeden. En dat is natuurlijk erg onderhevig aan persoonlijke smaak. Iedereen heeft zo z'n voorkeur voor bepaalde kleuren die men mooi vindt.
Maar even wachten op beter weer, dan ga ik er weer 's op uit met de camera.
Is een simpele 1100D, met kitlens 18-55.

dvh

Bericht door dvh » 15 feb 2013, 17:33

Verdikkeme wat is de 25mm/1.4 een fijn lensje...
Vanavond wat voorbeeldfoto's

dvh

Bericht door dvh » 15 feb 2013, 19:53

Ja! Dus..

Vandaag de 25mm binnen. En wat een fijne lens!
Net als de 45mm een mooie scherptediepte.

Je merkt echt een gigantisch verschil qua snelheid tov de 14/ 2.5.. En zelfs tov de 45/1.8.
Deze lens is echt razendsnel! Zelfs in slecht licht, snelle focus en dan ook gewoon een scherpe plaat.

Het is wel een grote dikke unit. En hij ratelt er flink op los. Maar het resultaat mag er zijn. De 45mm blijft voorlopig even in het tasje :whistle:

Moest na mijn werk nog even wat spullen halen en afleveren en heb ondertussen wat snapshots gemaakt.
Gewoon zonder het raam open te doen. Dus je ziet spiegelingen van het raam en andere ruis en storingen.
Daarna thuis nog wat kiekjes geschoten. Allemaal onder kunstlicht en of geen licht.

Foto's zijn niet gesneden of gecropt. Enkel heb ik de ze even heel snel door lightroom gehaald.
Foto's zijn scheef. Er staan randen op of hoeken die normaal gesproken weggewerkt worden of dergelijke.
Maar om even een indruk te wekken kijk naar onderstaande foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf de parkeerplaats tot aan huis :tooth:
Serieus goed lensje! Maar dat had ik gezegd volgens mij... :hosanna:

frankv

Bericht door frankv » 15 feb 2013, 20:57

Gefeliciteerd met de aanschaf van de 25/1.4! Wel dik 530 euri natuurlijk... 50% duurder dan de 50/1.4 FF lenzen van Canon en Nikon, maar de kwaliteit is er volgens mij ook naar.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 15 feb 2013, 21:05

Hmm, ik vind de foto's van de 45 1.8 leuker eigenlijk dvh! Maar ziet er wel uit als een prima lensje. :D

@Frank: 50 1.4... Die gaat er hier komen samen met de 85 1.8 als de 5D II of III hier op tafel ligt. :)

Luco

Bericht door Luco » 15 feb 2013, 21:29

De mooiste lens die ik heb is de 100-400 van Canon, doe er alleen te weinig mee.

dvh

Bericht door dvh » 15 feb 2013, 21:31

Thnx Frank/Robin

Betreft leuker, denk dat dat nog moeilijk te bepalen is. Eerst maar eens wat fatsoenlijke pics maken :-)
Qua werkbaarheid valt hij mij iig gelijk positief op. Erg prettig.

Xave30

Bericht door Xave30 » 15 feb 2013, 21:59

dvh schreef: [...]
Vanaf de parkeerplaats tot aan huis
[...]
:) Gefeliciteerd met je aankoop Dvh.

dvh

Bericht door dvh » 15 feb 2013, 22:10

Thnx Xav!

KW

Bericht door KW » 16 feb 2013, 01:23

Veel plezier met je nieuwe speelgoed!

Michele schreef:Bovenstaand plaatje is niet maatgevend voor de kwaliteit van de AF. De bushokjes zijn bij vol daglicht genomen en verkeerd qua scherpte, terwijl dit plaatje duidelijk tegen het vallen van de avond gemaakt is. De AF module van de D3100 is minder geavanceerd dan die in bijvoorbeeld de D7000 of de D300S. In praktijk betekent het dat ie meer moeite heeft met donkere omstandigheden en weinig contrast. Maar het feit dat dit plaatje niet scherp is kan meerdere oorzaken hebben.
Het klopt dat het plaatje niet maatgevend is, het was een voorbeeld waarbij ik zelfs met meerdere foto's gezien heb datie het als scherp aanmerkt terwijl het dat niet is. In geval van die set foto's had ik beter kunnen richten op die driehoekpunten op de speeltorens. Helaas viel het me pas op toen ik ze op de PC ging bekijken anders had ik natuurlijk ter plekke meteen nieuwe gemaakt.

Ik kan geen exif info vinden, maar het lijkt al knap donker te worden op het plaatje en dan verg je dus het uiterste van een AF systeem. Daarbij komt dat wellicht de sluitertijd hier ook meespeelt; net ietsjepietsje bewegingsonscherpte bijvoorbeeld door een lange sluitertijd en schieten uit de hand = er net naast zitten. Bovendien vermoed ik dat hier gewerkt is met volle opening en dan haal je nooit het maximale uit je camera en lens. Op volle opening blijven de prestaties altijd achter en de scherptediepte is minimaal.
Qua donker valt wel mee, door het tegenlicht en de lucht niet overbelicht willen hebben wordt de sluitertijd al vrij gauw snel. Max diafragma ongetwijfeld ja (kan dat niet meer terugzien), maar dat veroorzaakt nooit zo'n wazig beeld als de focus wel goed is. Dat is een verschil tussen soft en wazig :P

Ter info, dit is een vergelijkbaar plaatje:Afbeelding
Hier heb ik ook handmatig moeten scherpstellen omdat de AF er teveel moeite mee had. Was een Canon EOS 10D, maar idee is hetzelfde. Deze is echter vanaf statief gemaakt met f/8 en 1/125 sec. Origineel is dan ook gewoon scherp (althans, voor de resolutie van die tijd = 6 megapixels in 2004)
Dan vind ik het heel knap dat je dat handmatig kan, manual zit ik er 9 van de 10x veel meer naast dan de AF op z'n slechtst.

TENZIJ je de boel op Auto-AF hebt staan, dan bepaalt de camera namelijk zelf of ie S of C-AF moet toepassen vlak voor je de plaat maakt en kan er een verschil optreden. In de Exif zie je dan waarschijnlijk alleen waarvoor ie uiteindeljk gekozen heeft. Het bewegen van de camera (dus bijv. links scherpstellen en dan de compositie naar rechts veranderen waarbij de camera beweegt) zorgt er dan voor dat de camera denkt: "Hé, de boel beweegt, ik moet opnieuw scherpstellen". Diverse Canon camera's hadden deze eigenschap vroeger (jaar of 15 geleden) ook; zelf bepalen of er beweging is en dan kiezen voor S of C. Bij de D3100 kan je dat echter uitzetten en kiezen voor S, C of A. Als je de camera niet geheel aan eigen inzicht hebt aangepast vermoed ik dat ie op A-AF staat aangezien de handleiding daarmee begint. (zie ongeveer blz 35 handleiding). Ga dus svp eens precies controleren hoe je camera-instellingen nu eigenlijk staan.
In het begin heb ik daar nog niks mee gedaan, iets nieuws leren kennen gaat bij mij niet zo snel, en heeftie stock op AF-A gestaan. Nadat ik een hele tijd geleden hier van iemand hier een opmerking over kreeg ben ik er mee gaan spelen en sindsdien staatie eigenlijk alleen nog maar op AF-S. S en A functies gebruik ik bijna niet, dus of P of M.

Dan nog een algemene overweging mijnerzijds, los van bovenstaande reactie en niet bedoeld als kritiek:
Ik vermoed zo langzamerhand dat je denkt dat een dslr-instapcamera hetzelfde is als een compact, maar dan met wisseloptiek en een grotere sensor. "Ding moet gewoon goede foto's maken als je richt en schiet". Dat is niet zo. "Instap" wil zeggen dat het een basiscamera van een dslr lijn is, niet dat het een camera is die een compact vervangt. Een (instap) dslr is een camera waar je als fotograaf (term 'je' als 'men' gebruikt, niet persoonlijk op jou doelend) waanzinnige kwaliteit uit kunt halen als je weet hoe je er mee moet omgaan. Dan moet je echter wel leren hoe dat moet. Gebruik je 'm als een compact, dan komt die kwaliteit er uit, meer niet. Verdiep je je in de werking van het ding en in de elementaire samenhang van sluitertijd, diafragma en scherpsteling, dan kan je er veel meer uithalen. Kijk maar eens op de Zoom.nl website in de galerie. Daar zit heel veel werk tussen dat met redelijk simpele dslr's of compacten gemaakt is, maar waar de fotograaf precies wist hoe ie de camera moest gebruiken.
Helaas is het zo dat tegenwoordig veel mensen een dslr kopen "omdat die beter is" zonder te besseffen dat ze dan wel ook de kennis moeten hebben om die "betere camera" te kunnen gebruiken. Anders zijn ze meer gebaat bij een goede compactcamera die het denken vóór jou doet. Een goede verkoper kan je dat advies geven, maar doordat er steeds meer online gekocht wordt, is dat advies verdwenen en kopen veel mensen tegenwoordig een dslr omdat ze zien dat anderen er zulke mooie plaatjes mee maken.
Uiteraard komt daar ook een deel marketing om de hoek kijken want de hh fabrkanten bezigen termen als "professionele resultaten" etc. maar die willen alleen maar camera's verkopen. Ze bouwen geen fotocursus, dat moet je zelf doen als consument.
Ik weet dat het ding veel meer kan dan een compact, maar ik geef toe dat ik mede door het jarenlange gebruik van alleen een compact moeite heb met het ding anders te gebruiken. Een van de grootste verschillen/moeilijkheden is dat ik door de zoeker niet kan zien hoe de foto gaat worden zoals je dat met live-view (zoals een compact alleen heeft) wel ziet. Andersgezegt wil ik er wel meer mee kunnen dan een compact maar lukt dat tot nu toe nog niet echt. Daarom hoop ik, en daar blijf ik ook m'n best voor doen, om dat uiteindelijk wel te kunnen :thumbup:

markk

Bericht door markk » 16 feb 2013, 09:29

Mooi lensje (en foto's) dvh. Ga je veel plezier aan beleven.

Ik heb gisteren een 2e hands D300 (crop) + grip opgehaald voor het telewerk. Fullframe is geweldig maar 70-200 is dan toch wat te beperkt. Zelfs de 150-500 (Sigma). En om nou een 600 f4 te gaan kopen gaat mij ook wat te ver ;-)

Nu loopt ik thuis een beetje te spelen met de 150-500 op de D300 cropcamera. Ga je dus gewoon tot 750mm equivalent. Het is verdomme alsof je een verrekijker op je toestel hebt :-)

Nog geen mooie foto's ermee gemaakt, maar dan komt wel...
(binnenkort weekje Tenerife)

Mark.

Macboy

Bericht door Macboy » 16 feb 2013, 10:10

He DVH leuk die nieuwe lens maar de meeste van je geplaatste fotos zijn totaal nietszeggend en ook vreemde hoeken en lijnen hier en daar voor mij. Dat was bij de oude lens wel even anders. De afgelopen 10 paginas hier op DF constant wow factor als je een foto plaatste. Nu gewoon ... tja ... prut. Sorry als het wat hard overkomt maar is echt een mega wereld van verschil voor mij.

Kan je uitleggen hoe dit kan ??

dvh

Bericht door dvh » 16 feb 2013, 10:22

Ja.
Foto's zijn ook niet bedoelt als showfoto's maar puur als test.

Ik heb zomaar brainless wat geschoten zonder enige moeite.
De echte foto's moeten nog komen ;-)
Moest na mijn werk nog even wat spullen halen en afleveren en heb ondertussen wat snapshots gemaakt.
Gewoon zonder het raam open te doen. Dus je ziet spiegelingen van het raam en andere ruis en storingen.
Daarna thuis nog wat kiekjes geschoten. Allemaal onder kunstlicht en of geen licht.

Foto's zijn niet gesneden of gecropt. Enkel heb ik de ze even heel snel door lightroom gehaald.
Foto's zijn scheef. Er staan randen op of hoeken die normaal gesproken weggewerkt worden of dergelijke.
Maar om even een indruk te wekken kijk naar onderstaande foto's.
Snapshots/kiekjes = nietszeggend en niks bijzonders.
Meer om even de zuiverheid en fotolook v/d lens te laten zien.

frankv

Bericht door frankv » 16 feb 2013, 10:28

Ik onderschrijf wel enigzins wat macboy zegt. Alhoewel prut te ver gaat. Maar macboy gebruikt wel vaker harde woorden :blackeye: Maar het doet me wel afvragen hoeveel nabewerking je doet voordat je een foto normaliter plaatst. Ik gebruik meestal zelf wel de combinatie van rechtzetten, croppen en belichting voordat ik echt tevreden ben, maar met name het croppen doe ik liefst minimaal om net een storend uiteinde van een boomstronk weg te halen. Zoals meen ik dat randje bovenaan bij de roltrapfoto van je, die ik best leuk vind.

dvh

Bericht door dvh » 16 feb 2013, 10:33

Jullie vergissen je door te denken dat ikzelf tevreden zou zijn over bovenstaande ;-)
Puur test"kiekjes".
Misschien had ik ze beter niet kunnen posten.

Van al mijn voorgaande foto's is er overigens misschien een handje vol waar ik echt tevreden over ben.
Beschouw bovenstaande dan ook niet als 'de rest'.
Maar het doet me wel afvragen hoeveel nabewerking je doet voordat je een foto normaliter plaatst
Ik? Nabewerken?
:whistle: :mrgreen:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 16 feb 2013, 10:58

Leuk lensje dvh, ik denk dat we er nog wel mooie foto's van gaan zien. :)

KW schreef: Een van de grootste verschillen/moeilijkheden is dat ik door de zoeker niet kan zien hoe de foto gaat worden zoals je dat met live-view (zoals een compact alleen heeft) wel ziet.
Hoe kom je erbij dat alleen een compact een goeie live-view heeft?
Ik weet zeker dat allebei m'n Sony's[A55 en A77] een betere live-view hebben dan welke compact dan ook en het schermpje is in alle standen te verdraaien[bij de A77 nog iets meer dan de A55], zodat je voor lage standpunten ook niet meer plat op je buik hoeft.
Ik gebruik 't soms weleens in bepaalde omstandigheden, maar ik kijk toch liever door de zoeker als dat mogelijk is.....beiden laten overigens 100% het beeld zien wat je fotografeert. :wink:

Michele

Bericht door Michele » 16 feb 2013, 11:37

markk schreef:Ik heb gisteren een 2e hands D300 (crop) + grip opgehaald voor het telewerk. Fullframe is geweldig maar 70-200 is dan toch wat te beperkt. Zelfs de 150-500 (Sigma). En om nou een 600 f4 te gaan kopen gaat mij ook wat te ver ;-)
D300 is een heerlijk ding. Laatst eentje opgehaald als vervanger van een van mijn D2X-en die gestuiterd was, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik sinds die tijd de D2X tot tweede camera heb gedegradeerd. Nou ja, tot het begint te regenen dan...

Liveview van de D300 is soms ook wel handig.

Michele

Bericht door Michele » 16 feb 2013, 11:39

KW schreef:et heel knap dat je dat handmatig kan, manual zit ik er 9 van de 10x veel meer naast dan de AF op z'n slechtst.
Dan ga ik toch ook aan je ogen twijfelen... :duh:

Plaats reactie