Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: Fotografie

Bericht door Dennis Cavallino » 05 feb 2013, 19:07

allen schreef:----
Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat ik op 'Nederlandse' foto's altijd sfeer en karakter mis. Misschien ben ik het Hollandse gewoon geworden. Foto's uit Aziatische landen, Midden Oosten, Zuid Amerika, etc... Iedere keer lijkt de foto dan zoveel meer uitstraling te hebben.
Dat ben ik dus echt niet met je eens, maar ik snap wel wat je bedoelt.

Juist knappe foto's uit NL vind ik méér verrassend dan de zoveelste exotische beelden vanaf de andere kant van de globe. Juist NL-foto's laten je anders kijken naar hetgeen je al 'kent'. En als een fotograaf sfeer (of juist kilte) vast weet te leggen vind ik dat heerlijk om naar te kijken. Het nadeel is dat veel mensen gewoon in de Program stand om 12 uur 's middags precies dezelfde foto maken zoals 1000 anderen op diezelfde plek doen.

frankv

Bericht door frankv » 05 feb 2013, 20:31

@dvh, please niet die kitlens. Het ding is te groot en heeft bijna geen opening, wat denk je daar nu mee te kunnen? Koop dan de 14/2.5 en de 20/1.7 voor maar ietsje meer, 525 euro zijn ze samen meen ik. Of koop dan alleen de 20/1.7, dat is een klassieker, ik wist bv al dat een aantal van die van Robin er mee gemaakt waren zodra ik zijn foto's zag, die heeft een bepaalde signatuur met de combinatie van scherpte en de vignettering wijd open.

KW

Bericht door KW » 05 feb 2013, 20:52

Robin Hartog schreef:Inderdaad, fijne foto's KW. :)

@ Allen: Die foto had imho boeiender geweest als je wat meer met extremere DOF had gespeeld.

Ik had ze al elders geplaatst, maar hier nog niet. Serie uit India. :)
Thanx :)

En om te beginnen vind ik al je foto's behalve de laatste erg mooi, maar als ik moet kiezen:
2, 4, 6, 10 en 11.

allen schreef:Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat ik op 'Nederlandse' foto's altijd sfeer en karakter mis. Misschien ben ik het Hollandse gewoon geworden. Foto's uit Aziatische landen, Midden Oosten, Zuid Amerika, etc... Iedere keer lijkt de foto dan zoveel meer uitstraling te hebben.
Daar ben je niet de enige in, dat heb ik ook. En niet alleen de foto's, maar ook het werkelijk zelf ergens zijn.

dvh schreef:Niet alleen Aziatische. Als je door Italië of Frankrijk gaat, is gewoon mooiere omgeving.
Nederland is gewoon vlak, strak en misschien wel té netjes.

Qua omgeving valt er, buiten de cliché foto's , weinig speciaals te maken.
Zo zie je de Rotterdamse brug ook 100.000x terug.
Teveel fotografen, te weinig interessante omgeving :-)
Haha idd. Andersom zal iemand uit een bergachtig gebied hier in NL weer z'n ogen uit kijken... hou je altijd. Gewenning maakt gewoon.

dvh schreef:Zit een beetje te twijfelen..
Die 12mm waar ik al even mee in m'n hoofd zit of misschien toch de 12-50mm kitlens.
Waarom de kitlens? Een compromis.

- goedkoop (scheelt me 400-450,- tov de 12mm m-zuiko )
- zit een macro mode op die redelijk goed is
- spatwaterdicht en daardoor een mooie vakantielens icm de spatwaterdichte omd
- de kitlens maakt best fraaie foto's http://www.flickr.com/groups/1870876@N24/pool/
- en ik heb de 45mm ernaast.

Wat denken jullie?
Die 12mm is z'n geld waard hoor. Maar de kitlens is wel lekker compleet icm macro..
En met z'n 12mm kan ik gewoon dezelfde hoek gebruiken.
Ik ben toch echt een zoom-persoon, dus ik zou vrijwel zeker (ik ken ze beide niet dus ik 'oordeel' neutraal) die 12-50 nemen, omdat die gewoon veelzijdiger is dan een 12 prime. En zeker als ik al een prime had. Maar dat moet je vooral voor jezelf beoordelen.

Dennis Cavallino schreef:Juist knappe foto's uit NL vind ik méér verrassend dan de zoveelste exotische beelden vanaf de andere kant van de globe. Juist NL-foto's laten je anders kijken naar hetgeen je al 'kent'. En als een fotograaf sfeer (of juist kilte) vast weet te leggen vind ik dat heerlijk om naar te kijken. Het nadeel is dat veel mensen gewoon in de Program stand om 12 uur 's middags precies dezelfde foto maken zoals 1000 anderen op diezelfde plek doen.
Hier moet ik je eerlijk gezegt dan wel weer gelijk in geven. Het verhaal heeft 2 kanten.

Hielke

Bericht door Hielke » 05 feb 2013, 20:57

dvh schreef:Ik snap nog steeds niet wat voor boeken het zijn. Iets met gebouwen/architectuur ?

De zon moet eens snel gaan schijnen zodat ik naar buiten kan :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort eens snel de 12mm bestellen welke ik niet uit m'n hoofd krijg.. :swinging:

@Hielke
Bokeh effect is nice. Alleen had het horloge iets verder weg mogen liggen voor iets meer scherpte/diepte feel.
Hoe je dat direct kan linken via flickr weet ik ook niet.. Ik plaats gewoon [url = < url > ] tags om de img tag heen.
Als ik met de Canon S90 inzoom dan gaat automatisch m'n f-nummer omhoog dvh. Met de minimale scherptediepte waarop ik mikte lukt het dan niet.

Gigantisch mooi die o zo geringe scherptediepte van je Zuiko 45mm 1.8 Bokeh effect met blauwe achtergrondkleur achter die iPhone doet 't super. Ook de vorm van de OM-D, superretro. Ik kan het weten, heb back in the eighties jaren een OM-2 gehad.

dvh

Bericht door dvh » 05 feb 2013, 23:01

De looks zijn cool idd :-) En verschilt heel weinig van de oude OM's.
frankv schreef:@dvh, please niet die kitlens. Het ding is te groot en heeft bijna geen opening, wat denk je daar nu mee te kunnen? Koop dan de 14/2.5 en de 20/1.7 voor maar ietsje meer, 525 euro zijn ze samen meen ik. Of koop dan alleen de 20/1.7, dat is een klassieker, ik wist bv al dat een aantal van die van Robin er mee gemaakt waren zodra ik zijn foto's zag, die heeft een bepaalde signatuur met de combinatie van scherpte en de vignettering wijd open.
Ja, de 20/1.7 Ik heb hem al regelmatig voorbij zien komen.
De 14/2.5 spreekt me dan meer aan. Maar de 12/2.0 nog meer. Gewoon lekker breed. De kleuren en het beeld wat deze lens geeft spreekt mij persoonlijk meer aan dan de 20/1.7.

De 12-50mm is geen (super)goede lens. Dat weet ik. En voor de 50mm heb ik hem helemaal niet nodig.
Zou de lens geen macro-functie hebben dan vond ik hem al helemaal niet interessant. Meer een mooie compromis, zo dacht ik.

Maar als ik naar mezelf kijken wat ik echt wil, dan is het toch de 12mm. Dus wat Allen zegt moet ik maar opvolgen..
Inmiddels alle reviews en youtube-filmpjes weg gezien en gelezen, ook van andere lenzen. De 12 blijft trekken.
Het enige wat me stoort, en waar ook een waarheid in zit, is dat er overal verteld wordt dat het gewoon veel geld is voor zo'n (goede) lens. Als iedereen het nou een koopje zou vinden zou ik het mezelf makkelijker gunnen namelijk ....... :-)

@Kw, ik ben geen zoom type. Ik hou ervan foto's te maken van dingen zoals ik ze zie. Ik ben een snap-shot iemand. De 45mm vind ik schitterend omdat dat juist een kunstmatige mooie vervaging geeft. Ik hou namelijk van bewerkingen, en of bewerkte foto's. Als het maar een mooi resultaat geeft. Maar zoom, dat kan handig zijn, in de dierentuin ofzo. Maar ik ben geen vogelspotter, ik zal ook niet een ochtend opofferen om een foto te willen maken van een specifiek dier wat ik graag op de plaat vast wil leggen. Dus ik zie er weinig in om mezelf een zoom-lens cadeau te doen.

Een vaste lens, 12mm , 45mm , 75mm , en dan gewoon geen compromis, maar gewoon enkelvoudig het beste op die afstand, dat vind ik fijner. Is ook makkelijker. Je wordt namelijk sneller verwend met een mooie scherpe foto :-)

allen

Bericht door allen » 05 feb 2013, 23:12

Ik zal je helpen. De prijs valt reuze mee als je je bedenkt dat je straks niet alsnog een lens moet verkopen met verlies om deze te kopen. Plezier is verder ook wat waard.

KW

Bericht door KW » 06 feb 2013, 00:47

@dvh: Je laatste verhaal maakt het erg duidelijk zo, de beste keuze voor jou is dan die 12/2.0 :P

Ik ben laatste week weer wat minder naar lenzen aan het kijken, maar weer meer naar full frame bodies :bag: Heb nog altijd de meeste interesse in de D800 of D800E (liever de E in dat geval). Maar aanschaffen gebeurt voorlopig niet, mag niet van mezelf, en voorlopig uberhaupt nog veel te duur.

De flink goedkopere (al bijna betaalbare) D600 heeft nadelen die de 800 beter heeft, maar nou kwam ik gisteren via via toevallig tegen dat de 800 weer veel meer ruis geeft dan de 600, en bij nazoeken op dpreview.com werd dat bevestigd (op zich niet vreemd, 36 vs 24 MP op dezelfde oppervlakte). Het is aan de andere kant nog steeds flink veel minder dan m'n D3200 aan ruis geeft :P dus erop vooruit gaan doe ik dan zowiezo wel.

De reden dat ik hier nu over nadenk heeft namelijk weer te maken met evt nog aan te schaffen lenzen. Zoals ik eerder postte vind ik nu vooral de Nikkor 14-24 f2.8 heel interessant, omdat dat de beste lens in z'n soort is voor op m'n D3200 (dat wordt dan namelijk 21-36mm). Maar op een full frame wordt dat bereik weer zodanig wijd dat ik m'n twijfels ga hebben of dat niet weer iets teveel van het goeie is (heel wijd vind ik gaaf, maar moet weer niet 'te' zijn), en of ik dan niet beter iets meer kan uitgeven aan de 24mm f1.4, die op een full frame camera hetzelfde beeld geeft als m'n huidige 16-85mm nu doet.

Lastig allemaal :mrgreen: maargoed tijd zat om na te denken

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 06 feb 2013, 08:47

Thnx voor de complimenten allemaal. :)

@KW: Zou willen dat ik jouw budget had, ga nou eens lekker fotograferen met dit spul joh. ;)

Peric

Bericht door Peric » 06 feb 2013, 09:23

Heheh.. :) Ik dacht hetzelfde Robin.
Dat gelul over camera's, lenzen.. Leer nou eerst 's goed fotograferen.. Ik vind het zo makkelijk om de apparatuur de schuld te geven.

Tom V

Bericht door Tom V » 06 feb 2013, 09:26

Ik snap de keuze voor FF ook niet helemaal KW. Je hebt me hier weinig zien posten maar lees graag alles mee in dit topic. Zou je niet eerst het maximale uit je huidige set halen? Lijkt me meer dan voldoende.

Recent weer eens gelezen op Tweakers:

Amateurs worry about equipment,
professionals worry about money,
masters worry about light,
I just take pictures...
- Vernon Trent

dvh

Bericht door dvh » 06 feb 2013, 10:00

Die meneer Trent maakt mooie kiekjes.
Maar dat zal vast niet met zijn iphone gebeuren.

En gezien ik me niet vanaf m'n 10e ( volgens z'n website ) met fotografie bezig houdt is het een fijne populistische quote om neer te pennen tegen kneusjes zoals ik die hun achtergrondinformatie via fora's bij elkaar proberen te sprokkelen.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 06 feb 2013, 10:08

dvh schreef:Die meneer Trent maakt mooie kiekjes.
Maar dat zal vast niet met zijn iphone gebeuren.

En gezien ik me niet vanaf m'n 10e ( volgens z'n website ) met fotografie bezig houdt is het een fijne populistische quote om neer te pennen tegen kneusjes zoals ik die hun achtergrondinformatie via fora's bij elkaar proberen te sprokkelen.
Gaat het niet om dvh, z'n onderlinge punt is gewoon dat je lekker moet fotograferen en als je tegen beperkingen aanloopt moet je er verandering in brengen. Niet andersom; je apparatuur aanpassen omdat je denkt dat je dan mooiere foto's kan maken terwijl je ze net zo mooi kunt maken met je huidige apparatuur. En niet beginnen over de iPhone, dat gaat natuurlijk nergens over. ;)

En nu houd ik even op over dit gear-gebitch, ik wil foto's zien boys! ;)

frankv

Bericht door frankv » 06 feb 2013, 11:43

Ok, foto's!

Van een klimfeestje. Ik heb hem even netjes gemaakt (uitsnede, belichting, verscherping etc.) in Aperture en vind de combinatie van alle lijnen etc. wel interessant. Er zijn maar een paar dingen te zien (wand, blokjes, touw, plafond, licht), maar toch schept het een verwarrend beeld:

Afbeelding
the only way is up! by frnkvizr, on Flickr

ps. voor de gear bitches, gemaakt met de Panasonic G3 en 14/2.5 (een beeldhoek van 28mm op FF dus), wijd open op 1/60ste en ISO250.

allen

Bericht door allen » 06 feb 2013, 12:19

Ach, laat ik eens wat verstandigs zeggen. Vriendelijker zijn gaat me toch al steeds beter af, sinds ik ouder word en dit jaar een paar personen op dit forum geblocked heb. :mrgreen:
Zolang iemand blij is met de aanschaf van bepaalde spullen, vooral doen. Als je maar niet vergeet dat je er nog altijd foto's mee moet maken. Een beetje tijd tussen de verschillende aanschaffen door kan daarom wel handig zijn. Maar het is en blijft een feit dat bepaalde 'gear' iemand kan inspireren om betere foto's te maken. Of dat nu een Leica Monochrom, iPhone of een 30 euro kostende tweedehands Polaroid is. Alle drie de producten zullen genoeg negatieve kritiek te voorduren krijgen, maar ik denk liever aan "prijs / persoonlijk resultaat" dan "prijs / bewezen hightech van een product".

@Frank. Leuke foto maar ik vind het niet verwarrend. Misschien omdat ik zo'n hal al een paar keer van binnen heb gezien?Verwarrend zou het zijn als je de foto 90 graden de linksom had gekanteld. :mrgreen:

KW

Bericht door KW » 06 feb 2013, 14:22

Kwam ik net tegen op Nu.nl. Erg mooi!
En nee zo'n foto krijg je niet vanzelf door dure apparatuur, maar door het juiste moment en plaats.

Afbeelding

frankv

Bericht door frankv » 06 feb 2013, 14:26

en talent... je moet er oog voor hebben, want er zijn elke dag zat mensen die met de juiste apparatuur op het juiste moment op de juiste plaats staan, maar die het nog niet "zien"...

en het is een kunst om met de juiste apparatuur op het juiste moment op de juiste plaats te staan en het wel te zien...

Xave30

Bericht door Xave30 » 06 feb 2013, 14:58

Prachtige voorbeeld KW.

dvh

Bericht door dvh » 06 feb 2013, 15:29

Nice pic

KW

Bericht door KW » 06 feb 2013, 18:16

frankv schreef:en talent... je moet er oog voor hebben, want er zijn elke dag zat mensen die met de juiste apparatuur op het juiste moment op de juiste plaats staan, maar die het nog niet "zien"...

en het is een kunst om met de juiste apparatuur op het juiste moment op de juiste plaats te staan en het wel te zien...
Ja je moet het 'zien', maar toch blijft de juiste apparatuur wel degelijk een grote rol spelen. Je kan het wel zien, maar als je apparatuur niet kan wat jij in gedachten hebt (bv tele of heel wijd, hele kleine scherptediepte, in schemer/donker zorgen dat lichtpuntjes mooie sterretjes worden door handmatig klein diafragma in te stellen, enz) houdt het nog steeds op :)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 06 feb 2013, 18:33

Je hebt gelijk KW.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 06 feb 2013, 18:47

Petrolhead Tom schreef:Je hebt gelijk KW.
:D Idd.

@Frank: Fijne foto eigenlijk! Vind het wel vet, zo'n standpunt. :) Misschien nog eens bewerken?

Dat herinnert me trouwens, Allen, ik zal deze week nog ff jouw foto onder handen nemen die je had gestuurd. :) Ben benieuwd of ik nog wat kan uithalen. ;)

allen

Bericht door allen » 06 feb 2013, 19:14

Rustig aan Robin. Heeft geen haast. Het is me overigens niet gelukt om een raw file te uploaden. Ook niet via iets als Flickr.

Op de een of andere manier blijf ik toch altijd meer hebben met zwartwit, maar goed, twee versies hier:

Afbeelding
custom made doors by Tookaphotoof, on Flickr

Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 06 feb 2013, 19:18

Ik vind het een beetje jammer dat het eerste raam boven niet volledig afgebeeld is. Is de foto al gecropped boven? Verder ziet het mooi uit.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 06 feb 2013, 19:19

Vind bij deze foto de kleurenversie net iets mooier. Geeft de details aan de linkerkant wat beter weer. :)

allen

Bericht door allen » 06 feb 2013, 19:26

Helaas Xave, foto's worden bij mij zo goed als nooit gecropped. Kan er dus niets meer bijtoveren helaas. :mrgreen:

Plaats reactie