frankv schreef:Wel is de foto een paar stops onderbelicht, als ik het origineel 2 stops opkrik heb ik maar een heel klein clipping puntje.
Het is met die D3200 erg lastig, aangezien elke foto op het schermpje helderder wordt weergegeven dan dat ik hem achteraf op de computer bekijk. Dat ligt niet aan mijn pc want heb het alleen met foto's van die D3200. Tijdens het schieten kan ik (blijkt dus) dus amper beoordelen of hij onder- of overbelicht is. Elke foto blijft een gok.
Deze foto's zagen er op mijn schermpje namelijk erg goed uit qua belichting en contrast.
Verder is het deels ook bewust om iets te onderbelichten, omdat de maan erg fel is clippen de lichte delen dus erg snel. En waar die clipt kan ik tijdens het schieten niet zien.
Je had hem dus beter op 1/125ste kunnen nemen bij ISO 100, ipv 1/500ste zoals je nu gedaan hebt. dat had met het statief best gekund.
Bij het minste of geringste zit er al beweging in met die exterme zoomfactor en dat flutstatief, zonder stabilizer, dan heb je al snel bewegingsonscherpte. Als ik de cam in de hand hou en klik voel ik al de G-krachten die het op- en terugklappen van de spiegel op de behuizing uitoefent.
Maar, ik had het idd kunnen proberen. Vond het echter wel genoeg zo met een foto of 15.
Expose to the right voor zo min mogelijk ruis. Nu heb je feitelijk 1/500ste en ISO400 gebruikt omdat je hem 2 stops onderbelicht hebt op ISO100, en daarna hebt opgekrikt. En ik weet intussen hoe allergisch je voor ruis bent...
ISO 200 en niet opkrikken geeft al meer ruis dan ISO 100 en wel opkrikken. Keuze is dus makkelijk.
Zeker mooi ja
Michele schreef:@KW: leuke opname van de maan inderdaad. Toch ga ik een paar kritische nootjes kraken: hij is ongeveer 1,5 tot 2 stops onderbelicht en vrij vlak qua contrast en scherpte. Wat logisch is als ik je exif info even doorneem. Je hebt met spotmeting gefotografeerd en daarbij ongetwijfeld op de maan gemeten. De maan is echter een stuk helderder dan het 18% grijs waarop een lichtmeter gebaseerd is. Je krijgt dan hetzelfde als wanneer je een sneeuwpop in de sneeuw fotografeert; de meter denkt dat het heeeeeeel erg licht is en probeert dat te corrigeren, wat resulteert in een te snelle sluitertijd of een te krap diafragma. Of beide.
Voor zoiets als de maan gebruik ik de metering helemaal niet, ik werk puur op manual en zien wat er op m'n schermpje komt. De reden daarvan is dat als ik de metering-waarden gebruik is de maan ernstig overbelicht, dat heb ik al een keer geprobeerd.
Verder vertrouw ik de Exif-info niet helemaal, aangezien hij altijd aangeeft dat noise-reduction uit staat, ook als die aan stond. Dus wellicht datie andere door jou genoemde waarden ook niet goed opslaat.
Je hebt het plaatje geknipt op Manual met 1/500 en f/10, maar je had in dit geval beter 1/125 of f/5.6 kunnen kiezen. Nou zit f/5.6 niet op een Bigma en is het ding bij volle opening niet echt geweldig, dus is het logisch dat je kiest voor een diafragma waarop de lens wél behoorlijk presteert. Probleem is dat daar dan echter een te snelle sluitertijd tegenover staat.
Klopt helemaal.
Je had beter op 200 ISO dezelfde waarden kunnen instellen, dan was het beeld al wat frisser geweest.
Nope, helaas, heb ik zelfs nog geprobeerd vannacht, iso-200 met 1/1000s op f10 of f11 of zo, maar zag al meteen op het schermpje dat het helemaal niks werd. Na uitzoeken van de foto's had ik alleen deze nog over, dus die kan ik je niet meer laten zien.
Nog wat extra info die ik uit je exif haal: het lijkt er op dat je je camera zo uit de doos bent gaan gebruiken zonder enige aanpassing aan de JPEG instellingen.
Lol ja hoe anders? Vergeet niet dat ik een leek ben op DSLR-gebied en alle mogelijkheden. Heb niet voor niks het instapmodel
Alles staat op standaard, inclusief de kleurverzadiging en kleurruimte en dat betekent dat je niet het maximale uit je plaatje haalt. Ik ga er wel vanuit dat je op JPEG fine schiet, maar dat kan ik helaas niet uit de exif vissen.
Beste JPEG kwaliteit en grootste formaat idd, nog niet anders gebruikt.
Als je op JPEG fine de variabelen in het Picture Control menu op 'Vivid' zet en/of de instellingen van de 'Standaard' variabelen aanpast (blz. 76 tm 79 in de USA handleiding die ik even van het net geplukt heb) heb je in het vervolg al veel frissere plaatjes: verscherping, contrast, verzadiging en helderheid wat pittiger zetten dus.
Dat ben ik nog niet tegengekomen in m'n camera? Kan alleen die presets selecteren. Verder heb ik 0 verstand van al die waarden dus voor het beste resultaat moet ik daar vooral niet aan gaan zitten, is mijn ervaring met soortgelijke dingen. Oa door een overload aan teveel variabelen waar ik niet mee over weg kan. Moet voor mij vooral simpel blijven. En standaardwaarden zijn 99% van de tijd meer dan genoeg. Evt bijwerking hebben we Irfan en Photoshop voor
Ik heb jouw maan -originel qua belichting 2 stops gecorrigeerd met photoshop en het contrast iets opgekrikt. Zie onder voor het resultaat.
Sorry maar dat vind ik dus helemaal niks. Echt veel te hoog contrast. Is ook niet realistisch, als je met blote oog naar de maan kijkt zijn die donkere vlakken helemaal niet zo donker. De foto die ik hier online gezet heb is bewust zo gemaakt qua helderheid en contrast. En de kraters worden vooral met hoge scherpte beter, niet zozeer met hoog contrast.
En als je grote duidelijke kraters wil zien moet je een foto maken bij ongeveer halve maan zoals die foto van Frank, omdat de zon dan voor ons beter zichtbaar strijklicht maakt over het maanoppervlak (nou ik dit zeg moet ik dat ook nog maar es proberen).
Thanx voor de comments iig