Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
frankv

Re: Fotografie

Bericht door frankv » 25 jan 2013, 09:23

@kw top in elk geval hoe je op alle "tips" reageert!

Ik ben het toch met michele eens dat je met een eenvoudige 1.8 standaardlens op pad zou kunnen gaan. Over de CA etc zou ik me dan even geen zorgen maken, de lens die je noemt en die op papier top zou zijn is wel erg kostbaar.

En over flare, dit is het soort dat ik bedoel, niet direct ghosting van de zon zoals in je eerste foto wle te zien is. Maar je kunt dus ook flare hebben als de zon niet in je beeld staat, wat leidt tot gereduceerd contrast en verzadiging, dingen die ik in een aantal van je foto's zie:
For good optical systems and most images (which do not have a bright light shining into the lens), flare is a secondary effect that is widely distributed across the image and thus not visible, though it reduces contrast. Lenses with large numbers of elements such as zooms tend to exhibit greater lens flare, as they contain multiple surfaces at which unwanted internal scattering occurs.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_flare

Die foto's van de eend hebben wel plop (zoals ik het maar even noem) en die hebben nu juist geen lucht er in en zijn helemaal van de zon af genomen.

Michele

Bericht door Michele » 25 jan 2013, 09:24

KW schreef:
Michele schreef:Die mensen koppelen echter gevoel voor fotografie aan gevoel voor apparatuur. Ik heb het idee dat KW vooralsnog vooral op zijn spullen focust. Maar zonder het juiste gebruik daarvan kom je niet ver. De fotograaf maakt namelijk de foto, niet de fotospullen.
Ik denk dat dat wel meevalt. Ik heb vaak ideeen om op de foto te zetten en dan heb ik daar vervolgens de juiste apparatuur niet voor, vandaar dat ik intussen 3 lenzen heb en al aan het rondkijken ben voor een volgende
Dat is dus precies wat ik bedoel: je focust je teveel op de spullen die je denkt nodig te hebben om een goede foto te maken, maar dat is niet zo. Je moet juist uit je bestaande spullen halen wat er in zit. Om een idee te geven: alle liggende beelden behalve de laatste drie op deze link zijn gemaakt met slechts 1 lens. Naderhand heb ik er wel met lightroom en photoshop aan gesleuteld, maar ik had slechts een enkele 17-50mm zoom ter beschikking.

Ik heb een voorstel. Online fotocursusje. Ga gewoon eens op stap met alleen maar je 16-85 en probeer eens om zoiets stoms als een bushokje op 6 verschillende, verrassende manieren in beeld te brengen met gebruik van slechts 6 opnamen. Juist: iedere opame moet anders zijn en je mag maar 6 foto's maken. Niet schieten, schieten en schieten en dan naderhand wissen, maar iedere opname raak. Dan leer je kijken en gebruik maken van wat je hebt.
Vervolgens pleur je die foto's zonder ze te aan te passen ergens neer met een linkje. Let op dat de exif info beschikbaar bljft! (dus niet uploaden als internetbestand naar een site waar alles gewist wordt, maar naar Flickr o.i.d.) en dat linkje plak je hier. Vervolgens vertel ik je hoe ik er over denk en wat je zou kunnen verbeteren. Mag openbaar, maar ook via PM als je dat prettiger vindt.
Oh ja, vergeet niet om je zonnekap op je lens te zetten als je aan de slag gaat. Voorkomt ook flare.
Laatst gewijzigd door Michele op 25 jan 2013, 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 25 jan 2013, 09:37

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, lijkt me een leuke en leerzame opdracht. Go for it KW, serieus. :) hell, misschien ga ik het zelf ook nog wel es doen. :)

allen

Bericht door allen » 25 jan 2013, 09:49

KW, er staat zoveel nu, dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen. Paar punten in het kort.

Ongecropte foto van die eend was al beter om naar te kijken. Één na laatste eend had z'n vriendjes bij het water gemist? Zegt me al meer. Al die eendenfoto's zijn uiteindelijk te krap. Had anders kunnen wezen als je van lager de foto had genomen. Dan maar een vies pak.
Ik lees ergens dat je het gevoel bij de Efteling wilt overbrengen, maar deze beesten hadden nu ook bij mij in het park kunnen staan.

Ik corrigeer nooit lijnen. In de foto. Als het er raar uit ziet probeer ik een andere hoek. Vergeet die dure software met veel te veel functies. Iets simpels als Aperture en Lightroom kost iets van 90-130 euro. Minder opties, meer overzicht.

Koop, zoals anderen zeggen gewoon een goedkope prime lens. Vergeet verder nu gewoon eens die tests op internet. Ga ermee lopen en schieten. Accepteer dat je niet alles meer op de foto kunt zetten. Bijv. Omdat er een sloot tussen zit, een hekwerk, weet ik het. Beperk je mogelijkheden, zodat je gedwongen wordt om anders te handelen. Ik zie de meest prachtige foto's voorbij komen van mensen met een 50mm lens van Canon van 9 tientjes! Je maakt me niet wijs dat dat niet kan bij Nikon. Anders heeft Ajax bij voorbaat van Feyenoord gewonnen. :mrgreen:

Als je het niet spannend vind dat mensen kunnen zien welke lens en settings je hebt gebruikt, knal je foto's dan eens op een site als flickr. Er zijn er vast meerdere van.
Er zijn vast hele goede fotografen, die dat liever niet laten zien, maar mij boeit dat niet. Ik wil juist dat iemand het ziet, om me eventueel bij te sturen.

Ik volg niet alles en onthouden van dingen op internet ben ik slecht in, welke lenzen had je nu eigenlijk naast dat kanon?

Als laatste wil ik zeggen dat je stronteigenwijs moet zijn, als ik zo je posts lees. Op de een of andere manier waardeer ik dat wel. :kikker:

Rupie

Bericht door Rupie » 25 jan 2013, 10:37

Is het woord compositie al een keer gevallen? Ik zie elke keer je onderwerp in het midden van de foto terugkomen, denk dat je door simpelweg dat te laten al een beter effect krijgt, naast alle andere dingen die er gezegd worden. Maar van deze kant ook waardering voor je volhardendheid :thumbup:

Macboy

Bericht door Macboy » 25 jan 2013, 10:56

Bus hokjes experiment is leuk :thumbup:

Die eenden hierboven al wat leuker KW. Niet leuk dat ik je talentloos noem. Maar soms moet je wakker geschud worden met de realiteit op dit moment en hoe leuk is het dan om later mijn ongelijk te bewijzen !

Go for it

KW

Bericht door KW » 25 jan 2013, 16:03

Robin Hartog schreef:@KW: Grappig, ik bedenk nooit wat ik ga fotograferen, ik pak gewoon mijn camera en kijk door de zoeker/op het schermpje en speel wat met composities en klik wat weg. Dat werkt vaak beter dan bedenken hoe je iets wilt fotograferen. Bij mij dan. Ik heb dan het gevoel dat ik er teveel over nadenk terwijl fotografie voor mij juist iets spontaans is en daar het beste uit halen :)
Dat doe ik ook, tijdens het rondlopen zie ik vanzelf wat ik tegenkom, dat bedenk ik me niet van te voren. Maar als ik wat zie dat potentieel interessant is, dan ga ik wel kijken en denken hoe ik dat het mooist op de foto ga zetten en klik dan dus niet altijd zomaar wat in het rond.

Het spontane had ik met die uhh... eenden, bv ;)

Ga je ook gewoon verdiepen in nabewerking, bij digitale fotografie ontkom je daar echt niet meer aan.
Dat weet ik, maar daarvan kan ik eerlijk zeggen dat ik niet goed genoeg weet wat ik doe. Ik zie vaak wel dat een foto niet helemaal lekker oogt qua kleuren, maar waar het aan ligt weet ik niet en krijg het ook niet vaak voor elkaar om dat goed te krijgen.

Ohja, en schiet gewoon in RAW. Zijn tientallen gratis RAW programmaatjes te krijgen. Irfanview gebruikte ik bijv. Of gewoon trial van Photoshop of Lightroom proberen.
Grappig, nog niet eerder iemand tegengekomen die Irfan gebruikt :P Da's mijn standaard viewer en editor, en bijna alle hier geposte foto's zijn daar qua kleuren ook mee bewerkt. Pas als het daar niet mee lukt ga ik naar Photoshop.

frankv schreef:@kw top in elk geval hoe je op alle "tips" reageert!
Haha thanx, ik ben niet voor 1 gat te vangen ;)

Over de CA etc zou ik me dan even geen zorgen maken, de lens die je noemt en die op papier top zou zijn is wel erg kostbaar.
Van die DX35 1.8 lees en zie ik echt teveel negatiefs, niet alleen in reviews, maar zie het ook in de meest simpele voorbeeldfoto's die er mee geschoten zijn. Zelfde als voor die dure, dat die goed is is niet alleen op papier maar ook de ervaring van willekeurig anderen. Dat prijsverschil is er blijkbaar niet voor niks :P

En over flare, dit is het soort dat ik bedoel, niet direct ghosting van de zon zoals in je eerste foto wle te zien is.
Die rij met gekleurde rondjes vanuit het lichtpunt door het midden van de lens is toch juist flare? Da's wat ik altijd begrepen heb in ieder geval.

Hier is een foto van de andere kant. Qua kleur ongetwijfeld een stuk beter en mooier, maar zo kwamen de ijstorens van die fontein er minder mooi op omdat die aan de andere kant zitten.

Afbeelding

Maar je kunt dus ook flare hebben als de zon niet in je beeld staat, wat leidt tot gereduceerd contrast en verzadiging, dingen die ik in een aantal van je foto's zie:
For good optical systems and most images (which do not have a bright light shining into the lens), flare is a secondary effect that is widely distributed across the image and thus not visible, though it reduces contrast. Lenses with large numbers of elements such as zooms tend to exhibit greater lens flare, as they contain multiple surfaces at which unwanted internal scattering occurs.
Ja dat klopt, dat is inherint aan tegenlicht. Een goedkope lens heeft daar snel meer last van dan een dure. Met de lenzen die ik heb valt het wel mee want die zijn niet de goedkoopsten.

Die foto's van de eend hebben wel plop (zoals ik het maar even noem) en die hebben nu juist geen lucht er in en zijn helemaal van de zon af genomen.
Klopt. Bewijst weer hoe belangrijk licht is :) Ook de reden dat ik die foto's snel even genomen heb. Die eenden kon ik heel dichtbij komen zonder dat ze wegliepen. Die foto van die bruine eend op die rand stond ik amper anderhalve meter vanaf en bleef gewoon rustig stilzitten. Tegen m'n neefje zei ik al dat ik daar niet te lang mee bezig wilde zijn omdat ik dat hier in het park ook kan (al blijven die niet zo goed zitten).

Michele schreef:Dat is dus precies wat ik bedoel: je focust je teveel op de spullen die je denkt nodig te hebben om een goede foto te maken, maar dat is niet zo. Je moet juist uit je bestaande spullen halen wat er in zit.
Dat snap ik maar dat lukt dus niet zo goed. Lichtgevoeligheid ofwel diafragmagrootte is hierbij het grootste probleem, aangezien de ISO omhoog gooien voor mij geen optie is ivm teveel ruis (de ruis is met ISO 100 al te zien, laat staan boven de 400).

Om een idee te geven: alle liggende beelden behalve de laatste drie op deze link zijn gemaakt met slechts 1 lens. Naderhand heb ik er wel met lightroom en photoshop aan gesleuteld, maar ik had slechts een enkele 17-50mm zoom ter beschikking.
In de Efteling had ik wel zowel de 16-85 als 70-200 bij, maar die 70-200 heb ik maar voor 1 object gebruikt en verder heel de dag met die 16-85 rondgelopen. Die had ik bij voorbaat als standaardlens uitgekozen en daar voldoet die nog steeds prima aan. Maar het wordt met die lens snel lastig met minder licht.

Ik heb een voorstel. Online fotocursusje. Ga gewoon eens op stap met alleen maar je 16-85 en probeer eens om zoiets stoms als een bushokje op 6 verschillende, verrassende manieren in beeld te brengen met gebruik van slechts 6 opnamen. Juist: iedere opame moet anders zijn en je mag maar 6 foto's maken. Niet schieten, schieten en schieten en dan naderhand wissen, maar iedere opname raak. Dan leer je kijken en gebruik maken van wat je hebt.
Vervolgens pleur je die foto's zonder ze te aan te passen ergens neer met een linkje. Let op dat de exif info beschikbaar bljft! (dus niet uploaden als internetbestand naar een site waar alles gewist wordt, maar naar Flickr o.i.d.) en dat linkje plak je hier. Vervolgens vertel ik je hoe ik er over denk en wat je zou kunnen verbeteren. Mag openbaar, maar ook via PM als je dat prettiger vindt.
Haha klinkt interessant :) dat ga ik es doen. Evt een ander object dan een bushokje mag ook, maar met zelfde idee/intentie?

Oh ja, vergeet niet om je zonnekap op je lens te zetten als je aan de slag gaat. Voorkomt ook flare.
Die heb ik er in de Efteling de hele dag op gehad, ook savonds in het donker.

allen schreef:Ongecropte foto van die eend was al beter om naar te kijken. Één na laatste eend had z'n vriendjes bij het water gemist? Zegt me al meer. Al die eendenfoto's zijn uiteindelijk te krap. Had anders kunnen wezen als je van lager de foto had genomen. Dan maar een vies pak.
Haha. Nou ik ging niet naar de Efteling om eendjes op de foto te zetten. Dit waren meer testobjecten tussendoor voor mij om te kijken wat kleurdiepte en scherpte doen met welk licht. Compositie was dus niet echt aan de orde.
Zowel lager standpunt als minder krap nemen zijn dus zoals ik al tegen Opa zei goede tips.

Koop, zoals anderen zeggen gewoon een goedkope prime lens. Vergeet verder nu gewoon eens die tests op internet. Ga ermee lopen en schieten. Accepteer dat je niet alles meer op de foto kunt zetten. Bijv. Omdat er een sloot tussen zit, een hekwerk, weet ik het. Beperk je mogelijkheden, zodat je gedwongen wordt om anders te handelen. Ik zie de meest prachtige foto's voorbij komen van mensen met een 50mm lens van Canon van 9 tientjes! Je maakt me niet wijs dat dat niet kan bij Nikon. Anders heeft Ajax bij voorbaat van Feyenoord gewonnen. :mrgreen:
Lol :P
Ben er dus al naar aan het rondkijken. Maar het probleem met een 50mm is dat het op een cropsensor meteen eq 75 wordt, en met die 16-85 lens is dat een gedeelte van het zoombereik dat ik bijna niet gebruik. En zoals gezegt is een van de weinige en betaalbare opties die DX35 1.8 (=eq 52,5), maar die wil ik niet.

Als je het niet spannend vind dat mensen kunnen zien welke lens en settings je hebt gebruikt, knal je foto's dan eens op een site als flickr. Er zijn er vast meerdere van.
Er zijn vast hele goede fotografen, die dat liever niet laten zien, maar mij boeit dat niet. Ik wil juist dat iemand het ziet, om me eventueel bij te sturen.
Ik vond het spannend maar nu eigenlijk niet meer. Irfan heb ik nog steeds ingesteld staan om de exif er niet in te zetten, dus alles dat ik online zet heeft bij voorbaat geen exif meer. Zal dat nu meteen es veranderen voor ik het weer vergeet.
- Done.

Edit: bovenstaande foto heeft exif. Werkt met Photobucket dus ook prima.

Ik volg niet alles en onthouden van dingen op internet ben ik slecht in, welke lenzen had je nu eigenlijk naast dat kanon?
Nikkor AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 G ED VR
Nikkor AF-S 70-200mm f2.8 G ED VR II
Sigma 50-500mm f4.5-6.3 APO DG OS HSM

Als laatste wil ik zeggen dat je stronteigenwijs moet zijn, als ik zo je posts lees. Op de een of andere manier waardeer ik dat wel. :kikker:
:mrgreen:

Ruben schreef:Is het woord compositie al een keer gevallen? Ik zie elke keer je onderwerp in het midden van de foto terugkomen, denk dat je door simpelweg dat te laten al een beter effect krijgt, naast alle andere dingen die er gezegd worden. Maar van deze kant ook waardering voor je volhardendheid :thumbup:
Ik ben er van op de hoogte maar met het schieten ben ik er niet altijd mee bezig. Kan niet overal tegelijk op letten :mrgreen:

Macboy schreef:Bus hokjes experiment is leuk :thumbup:

Die eenden hierboven al wat leuker KW. Niet leuk dat ik je talentloos noem. Maar soms moet je wakker geschud worden met de realiteit op dit moment en hoe leuk is het dan om later mijn ongelijk te bewijzen !

Go for it
Was k*t om te horen idd maar ik begreep hoe je het bedoeld had ;)

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 25 jan 2013, 17:52

Ik ben er van op de hoogte maar met het schieten ben ik er niet altijd mee bezig. Kan niet overal tegelijk op letten
You're kidding, right?

allen

Bericht door allen » 25 jan 2013, 18:32

Je kunt roepen over het gebrek aan kwaliteit wat je wilt KW, maar ik heb net even snel op Flickr gekeken naar wat foto's uit uit een 35mm 1.8.
Als je daar geen mooie platen mee weet te schieten zal dat enkel door je eigen beperkingen komen.
Ik ben zelf heel bewust van het feit dat ook ik de beperkende factor ben mbt tot mijn foto's. Ligt niet aan m'n camera en niet aan het objectief.

Doe jezelf eens een serieus plezier en ga ook eens kijken wat je met zo'n lens kunt doen. Niet dat je die hoeft te kopen, maar om een indruk te krijgen van de resultaten die je ermee kunt behalen.

KW

Bericht door KW » 25 jan 2013, 18:45

Robin Hartog schreef:You're kidding, right?
Uhh nee? Waarom zou ik? Is dat zo raar dan? Kun jij wel overal tegelijk op letten? Vooral op momenten waar je amper tijd hebt om te klikken?

allen schreef:Je kunt roepen over het gebrek aan kwaliteit wat je wilt KW, maar ik heb net even snel op Flickr gekeken naar wat foto's uit uit een 35mm 1.8.
Als je daar geen mooie platen mee weet te schieten zal dat enkel door je eigen beperkingen komen.
Ik ben zelf heel bewust van het feit dat ook ik de beperkende factor ben mbt tot mijn foto's. Ligt niet aan m'n camera en niet aan het objectief.
Ik ben idd ook de beperkende factor wbt compositie omdat ik vaak niet in beeld gebracht krijg wat ik in gedachten heb. Daar doet goede gear niet veel aan. Geen probleem om dat toe te geven :) Maar bij de foto's die ik wel in beeld krijg zoals ik wil vind ik de beeldkwaliteit nog wel es te wensen over laten, wat alleen met betere cam/lens op te lossen is. Een mooie plaat wordt niet alleen bepaald door goede compositie en inzicht van de fotograaf.

Kortgezegt kun je het zo stellen:
- compositie wordt bepaald door de fotograaf
- beeldkwaliteit wordt bepaald door de camera en lens

En zover ik foto's van die DX35 1.8 gezien heb laat die wbt beeldkwaliteit ernstig te wensen over, al is de compositie nog zo goed. Ik stoor me mateloos aan de CA, al is het maar weinig.

MartijnS

Bericht door MartijnS » 25 jan 2013, 19:18

KW schreef:
Robin Hartog schreef:You're kidding, right?
Uhh nee? Waarom zou ik? Is dat zo raar dan? Kun jij wel overal tegelijk op letten? Vooral op momenten waar je amper tijd hebt om te klikken?
Tja, het principe van fotografie is toch gewoon dat je eerst kijkt hoe je de compositie wilt hebben, voordat je klikt..? In de Efteling heb je daarvoor tijd genoeg lijkt me..

markk

Bericht door markk » 25 jan 2013, 20:18

Gisteren naar het werk. Prachtige lucht maar niets bij me. Dus vanochtend dacht ik "dat gaat mij vandaag niet gebeuren".

Het was prachtig om te zien en ben ook tevreden over het eindresultaat qua foto's. Was alleen vrij laat op het werk :-)

[1]
Afbeelding

[2]
Afbeelding

[3]
Afbeelding

En dan deze omdat:
- dit driving-fun.com is
- ie ook best aardig is (IMHO)
- het misschien wel de laatste keer is dat ik ermee naar het werk ben gegaan als ie zondag a.s. verkocht wordt

[4]
Afbeelding

Mark.

dvh

Bericht door dvh » 25 jan 2013, 20:21

Nr1 en 2 zijn schitterend Mark !
Lekker helder(e kleuren)!

Ik had vanochtend spijt dat ik m'n camera niet toch meegenomen had..

KW

Bericht door KW » 25 jan 2013, 21:09

MartijnS schreef:Tja, het principe van fotografie is toch gewoon dat je eerst kijkt hoe je de compositie wilt hebben, voordat je klikt..? In de Efteling heb je daarvoor tijd genoeg lijkt me..
Natuurlijk, dat heb ik dan ook gedaan, ondanks dat ik helemaal niet veel tijd had (3,5 a 4 uur voor heel de Efteling is veel te weinig).

allen

Bericht door allen » 25 jan 2013, 21:59

Zoals gezegd, ik ben gek op electriciteitsmasten... :mrgreen:

@KW: het zal een eindeloze discussie zijn, maar een goede plaat wordt imho wel alleen bepaald door de fotograaf.

Afbeelding
Ik vind het prachtig om naar foto's als hierboven te kijken. Alles behalve scherp, maar kon ik maar hele dagen lekker rond blijven slenteren om dit soort dingen tegen te komen en te leren vastleggen!

dvh

Bericht door dvh » 25 jan 2013, 22:06

:thumbup:

Peric

Bericht door Peric » 25 jan 2013, 22:22

Ik had vanmorgen ook spijt dat ik de camera niet bij me had. Laaghangende bewolking met een hele mooie lucht daarboven. Op een gegeven moment reed ik dóór de bewolking en kon je de vlagen bewolking zien. Érg mooi..
Mooie platen weer Mark.

En succes met de verkoop!

frankv

Bericht door frankv » 25 jan 2013, 22:40

Ik denk dat KW (zoals hij zelf aangeeft) geen tijd heeft voor composities omdat hij oog heeft voor m.n. twee andere dingen:

apparatuur:
Afbeelding

100% crops:
Afbeelding

Vrij naar de Chuck Norris meme: KW doesn't compose, he decides what a composition is composed of.

Maar wat belangrijk is, is dat iedereen op zijn eigen manier plezier beleeft aan zijn hobbies!

dvh

Bericht door dvh » 25 jan 2013, 22:48

Gave foto overigens van de bird... :kikker:
Over gear gesproken.
Afbeelding
Afbeelding
M.ZUIKO DIGITAL ED 12mm 1:2.0

Me likey

Tom Verhaaf

Bericht door Tom Verhaaf » 25 jan 2013, 23:19

Onderstaande foto heb ik een tijdje geleden gemaakt. Ik vond hem wel redelijk geslaagd (met m'n beperkte fotografiekennis :mrgreen:).

Afbeelding

KW

Bericht door KW » 25 jan 2013, 23:27

allen schreef:@KW: het zal een eindeloze discussie zijn, maar een goede plaat wordt imho wel alleen bepaald door de fotograaf.

http://iconicphotos.files.wordpress.com ... .jpg?w=700
Ik vind het prachtig om naar foto's als hierboven te kijken. Alles behalve scherp, maar kon ik maar hele dagen lekker rond blijven slenteren om dit soort dingen tegen te komen en te leren vastleggen!
Da's dan toch persoonlijke smaak, want ik vind het niks. En over smaak valt niet te twisten ;)

Xave30

Bericht door Xave30 » 25 jan 2013, 23:34

markk schreef:
[1]
Afbeelding
Hallmark , Hallmark , Hallmark ! :D

Hielke

Bericht door Hielke » 25 jan 2013, 23:40

Over de relatie fotogear en de kwaliteit van de foto's zoals hierboven door mensen besproken.

Zolang je het OOG niet voor de te nemen plaat hebt is die relatie, die er vanzelfsprekend is, van totaal ondergeschikt belang. Dvh's iPhone foto's zijn het bewijs. Bijna zonder uitzondering schitterende platen door onderwerp, moment en compositie.

Het ZIEN kun je jezelf overigens voor een deel wel aanleren.

dvh

Bericht door dvh » 25 jan 2013, 23:41

@KW, ik zat net even door wat oude foto's te snuffelen.
Nu ik een paar weken een nieuwe camera heb en wat gewend ben geraakt aan de betere kwaliteit daarvan, heb ik bij veel oude foto's toch wel zoiets van: 'ow'.. really ? Kwaliteit is beduidend slechter. Uiteraard. Ik gebruikte voorheen alleen de iphone voor zover dat een camera genoemd mag worden.

Toch kon ik me er redelijk mee redden.
Als ik nu naar wat onderstaande foto's kijk, vind ik ze nog steeds goed te doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn punt? Afgelopen jaren was ik niet overtuigd van het feit dat een betere camera ook betere foto's maakte.
En probeerde dat via mijn foto's ook duidelijk te maken.
Dat was geen missie op zich. Ik vind het maken van foto's gewoon erg leuk.. En juist de underdog uitgangen met je iphone is natuurlijk helemaal leuk.

Dat de OMD beter foto's maakt dan de Iphone mag ook wel.. Dat verwacht je gewoon. Daar is imho ook weinig bijzonders voor nodig. Beetje leuk hoek zoeken, focus instellen en het is al snel een strakke plaat.. Maar er wat creatiefs mee doen, dat heeft totaal niks met je gear te maken. Als je dat niet ziet, is het ook erg moeilijk aan te leren. Denk ik dan.

Ik heb totaal geen kennis van fotografie. Sterker nog, tot een paar weken geleden begreep ik er werkelijk geen fluit van. Maar sinds het bestaan van de digitale camera ben ik er al mee bezig.
( ooit begonnen met een sony(?) met floppydisk erin... ! Lache.. )

De foto van Mark komt gewoon van Hallmark wat Xave al zegt :mrgreen:

Edit Zie net dat ik genoemd wordt in Hielkes post :----) Dit was geen vooropgezet plan .... :mrgreen:
Maar toch dank voor het compliment!
Laatst gewijzigd door dvh op 25 jan 2013, 23:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 25 jan 2013, 23:45

Voor mij ook nr.1 en nr.2 Markk.....mooie platen! :thumbup:

KW schreef:Kortgezegt kun je het zo stellen:
- compositie wordt bepaald door de fotograaf
- beeldkwaliteit wordt bepaald door de camera en lens

En zover ik foto's van die DX35 1.8 gezien heb laat die wbt beeldkwaliteit ernstig te wensen over, al is de compositie nog zo goed. Ik stoor me mateloos aan de CA, al is het maar weinig.
Compo wordt iig. bepaald door de fotograaf, maar de fotograaf heeft ook heel veel invloed op de kwaliteit....het is nog altijd de fotograaf die de camera instelt en als de camera niet goed ingesteld is dan wordt de kwaliteit daar ook niet beter van.
Ook met goeie spullen kun je onscherpe, niet op 't juiste punt scherpe, te weinig/veel scherpte-diepte, overbelichte, onderbelichte, te blauwe/gele[witbalans], korrelige, enz. foto's maken.

CA is trouwens vaak met Photoshop weg te werken, zijn meest magenta tinten. :wink:

Plaats reactie