Macboy schreef:Dat er geen plek was voor 30cm extra breedte is natuurlijk onzin. Als je naar de plaatjes kijkt dan zie je al dat je die paar centimeter overal vandaan kan halen. Bovendien doet Paskal net of die spitsstrook er al half lag. Het aanleggen van die spitsstrook is net zoveel moeite als het aanleggen van die paar cm extra voor een volle baan.
Milieueisen bij een extra baan heb ik nooit begrepen. Of 20.000 autos nou over 2 banen rijden of over 3 banen maakt toch voor het milieu niks uit ? Causaal verband tussen meer rijbanen en meer verkeer is volgens mij nooit echt aangetoond. Nog los van de juist betere doorstroming.
Die 30 cm ruimte is er misschien wel, maar zoals ik al eerder zei zit je aan lange procedures vast zodra je over lange afstand aan de zijkant asfalt aan gaat brengen. En ja, dat geldt ook bij 30 cm.
Wat bedoel je met "alsof die spitsstrook er al half lag"? Ja, al dat asfalt lag er ook al toen die spitsstrook links er nog niet was. Simpelweg gezegd is het gewoon het herindelen van de bestaande plak asfalt dor de strepen elders te zetten, Je kunt dat op de onderste foto ook goed zien: de oorspronkelijke linker kantstreep is weggestraald en links daarnaast is de nieuwe linker kantstreep aangebracht. Het is aan het asfalt ook goed te zien dat de linker rijstrook niet vervangen is. Veelal wordt de deklaag van rijstrook 2 en 3 (geteld vanaf de middenberm) wel vervangen omdat de verkeersbelasting van deze beide rijstroken groter is dan rijstrook 1 en dat resulteert in combinatie met een weggestraalde asstreep en rechter kantstreep te snel in rafeling en dus gaten in het asfalt.
Daarnaast denk je wel heel makkelijk over "even 30 cm breder maken"

. Een spitsstrook links maken is veel eenvoudiger dan even 30 cm asfalt eraan plakken.
Spitsstrook links: linker kantstreep wegstralen en nieuwe linker streep aanbrengen + deklaag rijstrook 2 en 3 wegfrezen (5 cm) en nieuwe aanbrengen. Als rijstrook 1 slecht is, kiest men er soms ook voor om de complete deklaag van 5 cm weg te frezen en die helemaal opnieuw aan te brengen.
Verbreden met 30 cm: compleet nieuwe opbouw aanbrengen op dat nieuwe stuk wat dus zo'n 30 cm dik is. Naast de deklaag van 5 cm moet er ook nog een tussenlaag en onderlaag + puinfundering aangebracht worden. Om te voorkomen dat dat strookje van bv 30 cm breed direct afbrokkelt moet je het trapsgewijs aanbrengen en dien je dus altijd ook een deel van het huidige asfalt te verwijderen. Uiteindelijk komt het er dus vaak op neer dat je al snel meer dan 75 cm compleet opnieuw op moet bouwen.
Ik hoop dat het duidelijk is dat er heel wat meer kosten mee gemoeid zijn dan simpelweg een deklaagje frezen en een paar nieuwe strepen trekken. Oh ja, ik zit een beetje in die business, maar dat wist je wellicht al
Hieronder zie je de oorspronkelijke inmiddels weggestraalde linker kantstreep nog: