Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Michele

Re: Fotografie

Bericht door Michele » 30 dec 2012, 15:46

Ik heb net een Fuji X10 aangeschaft voor op vakantie / reis. Als het speciaal om een fotoreis gaat is het wat anders, maar 'gewoon op vakantie' is wat mij betreft vanaf nu: topcompact mee en doen wat je leuk vindt.
Voorheen nam ik altijd 1 body, een standaardzoom en een lichte tele mee (D2X, AF-S Nikkor 17-55mm f/2.8 en een Nikkor AiS 135mm f/2.8 Manual Focus), maar zelfs dat vind ik eigenlijk nog te zwaar (en in grote steden ook te link, iedereen kijkt naar je met zo'n camera om je nek).

Wilde tip: analoog! gewoon een gebruikte Rolleicord V of Vb kopen (tweeoog) + lichtmetertje en een zwikje zwartwit rolfilms (100-400 ISO) of een paar Fuji Velvia's. Mensen zijn niet bang van een tweeoog en je wordt gedwongen na te denken over je fotografie omdat iedere film maar 12 opnamen heeft. Levert doorgaans betere foto's op dan een ongelimiteerde geheugenkaart.
Afbeelding
Afbeelding
Sicilia by Michiel Mulder photography, on Flickr

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 30 dec 2012, 15:53

Op vakantie loop ik vaak de hele dag met een kleine 2kg los in mijn hand. Gewoon vaker naar de sportschool gaan....

markk

Bericht door markk » 30 dec 2012, 16:00

Robin Hartog schreef:
markk schreef:Ik neem normaal op vakantie mee een rugtasje met d3s, 70-200 f2.8, d700+grip, 24-70 f2.8, sb700 flitser, 1.7tc, 14-24 f2.8 , 50 f1.4 en verder manfrotto statief en setje lensfilters natuurlijk.

Default vakantie gear :)
Althans met de auto. Als ik ga vliegen dan blijft meestal 1 body, het statief en de 14-24 thuis...

Mark.
Jij moet je echt een breuk sjouwen of niet? :duh:

Valt mee hoor. Alleen als ik met de auto ga maar dan maakt het ook niet zoveel uit. Licht alleen in de achterbak. Anders gewoon een rugtasje vol. Zal zo rond de 8 a 10 kg wegen denk ik. Goed voor de spieren en conditie !

Mark.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 30 dec 2012, 16:02

Analoog heb ik geprobeerd, maar is niks voor mij..

Ik heb wel een oplossing bedacht; PEN + 20 1.7 in de broekzak en 7D + 85 1.8 + flitser in de hand/tas. Zo heb ik van beide werelden goeie shit en "valt het nog wel mee" qua gewicht etc. Nu maar eens mijn bankrekening lief aankijken. :)

KW

Bericht door KW » 30 dec 2012, 16:31

markk schreef:Ik neem normaal op vakantie mee een rugtasje met d3s, 70-200 f2.8, d700+grip, 24-70 f2.8, sb700 flitser, 1.7tc, 14-24 f2.8 , 50 f1.4 en verder manfrotto statief en setje lensfilters natuurlijk.

Default vakantie gear :)
Althans met de auto. Als ik ga vliegen dan blijft meestal 1 body, het statief en de 14-24 thuis...

Mark.
Je hebt de Nikkor 14-24 f2.8? Kun je daar wat meer over vertellen? Wat zijn je ervaringen? Heb je ervaring met die lens op een APS-C sensor?

Gisteravond heb ik met m'n 70-200 f2.8 (m'n enige 2.8 lens) geprobeerd wat de belichting van de foto doet op f2.8 als ik de vuistregel mm=sluitertijd aanhou voor die 14-24 en dus sluitertijd 1/15 en 1/25 gebruik, en dat viel qua belichting op zich niet tegen, maar het blijft een 1/15 en 1/25 wat altijd bewegingsgevoelig blijft. Was met ISO-400 en sfeerlicht binnen.

Deze 14-24 f2.8 lijkt me namelijk iets meer allround geschikt dan de 24mm f1.4 die ook nog es 200 euro duurder is. Maar 1.4 is 2 hele stops lichter dan 2.8 en dat gaat in lichtarme omgeving echt een voordeel zijn lijkt me.

Met m'n 16-85mm lens heb ik op de schaalverdeling gekeken wat 24, 35, 50mm en zo doet met wat ik dan nog door de zoeker zie, en dan zie ik dat voor binnen 24 echt max is (APS-C = 24 x 1,5 = eq 36mm).

Is er hier zowiezo iemand die ervaring heeft met die Nikkor 24mm f1.4 die daar iets over kan vertellen?
Laatst gewijzigd door KW op 30 dec 2012, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

frankv

Bericht door frankv » 30 dec 2012, 16:35

Nog twee foto's van Parijs.

Mooi effect van het blauwe uurtje voor zonsondergang, jammer alleen dat er niet net een strookje blauw tussen het verkeerslicht en de Madeleine zit, dat had hem afgemaakt. Maar ja, dat had ik niet door toen ik de foto maakte...
Afbeelding
La Madeleine in the blue hour by frnkvizr, on Flickr

Deze vind ik echt leuk. Ik had al een paar foto's gemaakt van deze telefonerende man, en le place de concorde was zoals altijd hectisch en druk. Dit is een mooie combi van een druk bewegende massa en plein, en een rustige stilstaande beller. Dit terwijl normaliter de beller vaak juist degene is die de rust verstoort...
Afbeelding
a mobile pause in hectic Paris by frnkvizr, on Flickr

markk

Bericht door markk » 30 dec 2012, 17:45

KW schreef: Je hebt de Nikkor 14-24 f2.8? Kun je daar wat meer over vertellen? Wat zijn je ervaringen? Heb je ervaring met die lens op een APS-C sensor?
Yep. Geen ervaring op aps-c sensor. Lijkt me ook een beetje overbodig. Dan zijn er goedkopere alternatieven. Ik had op mn D90 een Sigma 10-20.

De 14-24 f2.8 op FF is geweldig. Lichtsterk en verschrikkelijk scherp. Het is alleen wel veel eh groothoek.
F2.8 qua lichtsterkte (vs F1.4) heb ik niet zo'n last van. Gooi de ISO wel omhoog.

Voor dit werk is zo'n lens perfect: https://picasaweb.google.com/mrkinterne ... rProjectje#
Deze vind ik ook wel grappig: https://lh6.googleusercontent.com/-cdMi ... C_0059.jpg
En hier heb je een idee van de DOF: https://lh6.googleusercontent.com/-6Ipw ... C_0234.jpg

Nadeel van de 14-24 f2.8 is wel de bolle frontlens. Je kent er (standaard) geen filters op zetten zoals een CPL of een ND (grad).

Je triggert me wel, moet meer met groothoek gaan doen. Check...

Afbeelding
(nog op D90 met Sigma 10-20 @ 10mm)

Mark.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 30 dec 2012, 17:46

Robin Hartog schreef:Mooie foto's hier weer heren. :)

Ik ga 12 januari twee weken naar India en ik zit echt zwaar te twijfelen wat ik voor apparatuur mee zal nemen.. Ik was eerst overtuigd dat ik gewoon de PEN mee zou nemen met een nieuw lensje (20 1.7), maar nu heb ik met kerst weer de 7D ter hande genomen met de 50 1.8 en flitser en dat fotografeert toch eigenlijk nog steeds erg lekker.. Het is alleen zo'n gesleep.. En met 35 graden daar + flink wat excursies waarschijnlijk is dat niet echt fijn denk ik zo..

Iemand tips? (Wie is er al geweest, wat kan ik het beste meenemen volgens jullie?) :)
Ik bedenk me net: in 2008 had ik voor een maand Thailand een 5D1 met 20-35, 35/2 en 85/1.8 mee, ideaal voor op vakantie. Maar nu zou ik dat dus met de PEN doen... :)

dvh

Bericht door dvh » 30 dec 2012, 17:53

@Michelle, nr2, dat half standbeeld. Erg gaaf. Lekker kunstzinnig.
@Mark, dikke kont. Alleen lijkt de uitlaat wat scheef te trekken ? Zal wel door de lens komen :-)

Zelf heb ik de vreemde eigenschap dat ik het leuk vind om foto's van schoenen te maken, zo ook mijn laatste aanwinst.
Afbeelding

Iphone4, en wat nabewerking.
Edit: nog een beetje lightroom erop los gelaten ( perfect programma ! )
Laatst gewijzigd door dvh op 30 dec 2012, 21:52, 3 keer totaal gewijzigd.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 30 dec 2012, 18:01

markk schreef:[Je triggert me wel, moet meer met groothoek gaan doen. Check...
Bekend probleem, Tokina 11-16 is ook mijn minste gebruikte lens (voor foto dan), onlangs speciaal om die reden mee op pad gegaan!

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 30 dec 2012, 18:06

MartijnGizmo schreef:
Robin Hartog schreef:Mooie foto's hier weer heren. :)

Ik ga 12 januari twee weken naar India en ik zit echt zwaar te twijfelen wat ik voor apparatuur mee zal nemen.. Ik was eerst overtuigd dat ik gewoon de PEN mee zou nemen met een nieuw lensje (20 1.7), maar nu heb ik met kerst weer de 7D ter hande genomen met de 50 1.8 en flitser en dat fotografeert toch eigenlijk nog steeds erg lekker.. Het is alleen zo'n gesleep.. En met 35 graden daar + flink wat excursies waarschijnlijk is dat niet echt fijn denk ik zo..

Iemand tips? (Wie is er al geweest, wat kan ik het beste meenemen volgens jullie?) :)
Ik bedenk me net: in 2008 had ik voor een maand Thailand een 5D1 met 20-35, 35/2 en 85/1.8 mee, ideaal voor op vakantie. Maar nu zou ik dat dus met de PEN doen... :)
Hoe bevalt/beviel de 85 1.8? Ik zou hem dan gaan gebruiken op de 7D, zal wel wat anders aanvoelen dan op FF denk ik.

On a sidenote; waar staan die foto's? :D

@ Groothoek verhaal; ik heb een tijd terug mijn Canon 10-22 verkocht omdat ik er niks meer mee deed. Maar een geniale lens blijft het..

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 30 dec 2012, 18:19

Op FF een ideale lens, vooral op een 5D1. Verkocht na aanschaf van een 100/2.8L IS, maar weet niet of dat nu helemaal zo slim was... :tooth: Op de 7D vond ik het niets, net wat te lang en door de crop-sensor met hoge pixelpitch veel CA en een gebrek aan scherpte <f/2.8, en daar koop je hem nou net voor.

Foto's staan ergens hier op DF en op Flickr.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 30 dec 2012, 18:34

MartijnGizmo schreef:Op FF een ideale lens, vooral op een 5D1. Verkocht na aanschaf van een 100/2.8L IS, maar weet niet of dat nu helemaal zo slim was... :tooth: Op de 7D vond ik het niets, net wat te lang en door de crop-sensor met hoge pixelpitch veel CA en een gebrek aan scherpte <f/2.8, en daar koop je hem nou net voor.

Foto's staan ergens hier op DF en op Flickr.
Hmm, nee je koopt hem juist voor die lichtsterkte. Maar persoonlijk vind ik de 50 net wat te kort. Tussenweg de 60/2.8? :mrgreen:

Hoewel ik wel twijfel of ik het gebrek aan scherpte echt zal zien na verkleinen voor webformaat? (Wat ik waarschijnlijk toch zal doen)

Heb nog even getwijfeld om de 7D en 200€ in te ruilen voor een 5D2, maar dat lijkt me dan weer een te grote stap. En dan "moet" ik alsnog een 85/1.8. Of ik moet dat heel snel kunnen regelen, misschien weet jij nog iemand met een 5D2 die een 7D zoekt? :mrgreen:

Edit: Schitterend pics trouwens! :love:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 30 dec 2012, 18:50

7D > 5D2 alleen doen als je weinig haast hebt. Man man man, wat is die AF dan een bummer. Onlangs een 5D3 gebruikt, die is helaas niet heel veel beter... Voor betaalbare FF met bruikbare AF moet je bij Nikon zijn qua fotografie, en ja, dat zeg ik als Canon-fanboy.

Ik vond vooral de PF van de 85 erg tegenvallen op de 7D, zeker bij daglicht, en dat zie je ook op kleiner formaat. De 5D1 is met maar 12,8MP op FF erg vergevingsgezind voor lenzen. Primes met f/2.8 in dat bereik hoef je het niet voor te doen, kun je net zo goed een 17-55/2.8 gebruiken, krijg je er nog IS bij ook.

Michele

Bericht door Michele » 30 dec 2012, 19:02

dvh schreef:@Michelle, nr2, dat half standbeeld. Erg gaaf. Lekker kunstzinnig.
.
Dank, maar uhm... het beeld staat er in z'n geheel op (sokkeltje niet dan).... en de tempel maar voor de helft. Tis overigens Michele ZONDER dubbele l.

KW

Bericht door KW » 30 dec 2012, 19:22

markk schreef:Yep. Geen ervaring op aps-c sensor. Lijkt me ook een beetje overbodig. Dan zijn er goedkopere alternatieven. Ik had op mn D90 een Sigma 10-20.
Waarom is die 14-24 op APS-C overbodig? Op een APS-C is het juist belangrijk om erg weinig mm's te hebben omdat die door de 1,5x cropfactor van zichzelf al veel minder wijd is dan full frame.

Heb even gezocht, en de enige Sigma 10-20 die ik kan vinden is f4-5.6, voor mij geen optie aangezien de eis juist f2.8 of lichtsterker is.

Enige vergelijkbare dat ik zogauw zie is de Tokina AT-X 116 PRO DX II 11-16mm f/2.8 (Nikon).

Gemaakt met die 14-24 f2.8? Erg fraai :) :thumbup:

Nadeel van de 14-24 f2.8 is wel de bolle frontlens. Je kent er (standaard) geen filters op zetten zoals een CPL of een ND (grad).
Heb het gezien, maar denk niet dat ik dat zo'n probleem ga vinden.

Je triggert me wel, moet meer met groothoek gaan doen. Check...

Afbeelding
(nog op D90 met Sigma 10-20 @ 10mm)
Ziet er ook goed uit. En leuk dat ik iemand met m'n vragen aanzet tot meer breedhoekfotografie :P

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 30 dec 2012, 21:17

MartijnGizmo schreef:7D > 5D2 alleen doen als je weinig haast hebt. Man man man, wat is die AF dan een bummer. Onlangs een 5D3 gebruikt, die is helaas niet heel veel beter... Voor betaalbare FF met bruikbare AF moet je bij Nikon zijn qua fotografie, en ja, dat zeg ik als Canon-fanboy.

Ik vond vooral de PF van de 85 erg tegenvallen op de 7D, zeker bij daglicht, en dat zie je ook op kleiner formaat. De 5D1 is met maar 12,8MP op FF erg vergevingsgezind voor lenzen. Primes met f/2.8 in dat bereik hoef je het niet voor te doen, kun je net zo goed een 17-55/2.8 gebruiken, krijg je er nog IS bij ook.
Ja, qua AF ga je er al snel op achteruit als je van een 7D komt. Echt een geweldige AF heeft dat ding.

Megapixels zeggen mij niet zoveel, wat zeg jij van de foto kwaliteit van een 5D1 t.o.v. een 7D? Het is echt zeer interessant geworden om een 5D1 "erbij" te nemen, dingen kosten bijna niks meer tegenwoordig! :) EF lenzen heb ik allemaal al, dus da's het probleem niet. Qua snelheid zal ik erop achteruit gaan, menu structuur ook natuurlijk, snelheid van foto's verwerken zal ook wat langzamer zijn, maar het is natuurlijk wel FF (groot voordeel).

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 30 dec 2012, 21:30

Ik heb die van mij al meer dan een jaar niet gebruikt, zal dat binnenkort weer eens doen... :)

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 30 dec 2012, 21:39

Doe dat eens snel, ik heb nog 2 weken! :mrgreen:

frankv

Bericht door frankv » 30 dec 2012, 23:24

Een fotografisch raadsel. Ik heb deze foto zelf gemaakt. Hoe zit dit in elkaar? En dat terwijl ik mij ook in het kunstwerk bevind. En het is geen zelfontspanner. Het is een kunstwerk van dali. Zoek maar eens op dali en mae west

Afbeelding

Maik

Bericht door Maik » 30 dec 2012, 23:40

KW schreef:.....

Enige vergelijkbare dat ik zogauw zie is de Tokina AT-X 116 PRO DX II 11-16mm f/2.8 (Nikon).
Ik heb die Tokina en dat is een prima lensje (voor mij). Ik schiet ermee met een D90. Ik gebruik hem veel binnen en dan heb je veel profijt van de groothoek én de lichtsterkte.
Geen beeldstabilisatie maar die mis ik niet heel erg bij deze lens, vooral als je mensen aan het fotograferen bent zodat je toch al met korte sluitertijden moet werken om geen onscherpte van hun bewegingen te krijgen. Dus toch wel snel de ISO omhoog gooien. Maar met ISO 800 moet je al een eind kunnen komen met deze lens in veel omstandigheden (binnen).
Volgende keer voor een iets betere body gaan die je wat hoger in de ISO kan gooien met bevredigende resultaten, tenminste, nu ik zie dat je naar hele dure lenzen aan het kijken bent die imo wat over de top zijn voor jouw "setup", om één of twee stopjes te winnen...

Xave30

Bericht door Xave30 » 31 dec 2012, 00:05

frankv schreef:
Afbeelding[/url]
a mobile pause in hectic Paris by frnkvizr, on Flickr
Super gelukt! :D

Maik

Bericht door Maik » 31 dec 2012, 00:34

Hier een foto gemaakt met de Tokina (11mm, f/4.5, 1/15, ISO1000), onbewerkt.
Klik op de link voor een grote versie voor het pixelnerden. Foto is op 100% niet superscherp maar dat kwam door de omstandigheden. Lens kan echt heel goed scherp :wink:

Afbeelding

100% linkje

KW

Bericht door KW » 31 dec 2012, 06:00

@Maik: thanx voor de info :)
Op die foto op 100% formaat en gaan zitten pixelnerden zie ik een paar dingen: de foto is op zich erg netjes en lijkt redelijk scherp, maar er zit duidelijk teveel ruisonderdrukking in, in ieder geval een effect wat voor mij mede hoofdreden was om van een compact naar een SLR over te stappen omdat ik dat effect nooit meer in mijn foto's wil terugzien :mrgreen: Verder zie ik iets dat op 2 hotpixels lijkt :P Maar algeheel best een mooie foto :thumbup:

Ik heb idd duurdere lenzen dan de body, maar goede lenzen zijn zover ik begrijp belangrijker dan een goede body. Ik ben van een compact cam (Powershot S3IS) ingestapt in het dSLR-wereldje en dat is toch een heel eind anders, veel wennen, andere mogelijkheden, enz. Daarom expres een instap-cam genomen. Het was ook uberhaupt niet de bedoeling hele dure lenzen te kopen, maar hoe langer hoe meer ik reviews las, voorbeeldfoto's bekeek, nadacht, enz, hoe meer ik ongewild toch bij dure goede lenzen terecht kwam :mrgreen: Als die 50-500 meteen leverbaar was had ik die 70-200 f2.8 waarschijnlijk niet alsnog gekocht, terwijl dat nu andersom wel het geval blijkt te zijn :P. De D3200-body zelf zal ik nog een tijdje houden, zo lang als mogelijk. Ik heb hem nu dus ik doe het er mee, maar als het goed is gaan de lenzen langer mee dan de body (mag ik toch hopen) en dan hoop ik dat tegen die tijd de prijzen zodanig gezakt zijn dat een D800E-soortgelijke minstens de helft van z'n huidige prijs kwijt is, dan neem ik ongetwijfeld een full-frame body.

Wbt de groothoeklenzen gaat momenteel mijn voorkeur het meest uit naar de eveneens belachelijk dure Nikkor 14-24 f2.8, vanwege de lichtgevoeligheid, bekend is dat het superkwaliteit is (op alle vlakken), en een voor mij bruikbaar zoombereik. 11-16 lijkt me ook erg leuk maar voor mij denk ik net iets over de top op dit moment.

Even wat anders:
Heb net na 2 avonden "studeren" een Nikon SB-400 flitser besteld, met diffusorkapje, een Hama reflectieschermpje dat hopelijk op dat ding past, en een diffusorkapje (3 kleuren) voor de popup-flitser van de body. Kan ik daar vast mee gaan spelen voorlopig. Die lichtgevoelige groothoeklens komt later wel :P

En nog wat anders, waar ik al lang aardig moeite mee heb:
wat voor camera-tas hebben jullie?
Heb na 2x verkeerde inschatting en omruilen nu een Lowepro Flipside-300 rugzak, maar toen een tijd later die 50-500 erbij kwam was die natuurlijk gelijk te klein. Ik wacht nog even met een nieuwe tot die groothoeklens er is omdat ik dan pas weer op zoek kan naar het juiste formaat.

Ik was aanvankelijk op zoek naar een schoudertas omdat dat makkelijker in gebruik is, maar met het gewicht wat ik nu al heb, en straks nog meer is, is een rugzak zeker comfortabeler en makkelijker dragen.

Waar kiezen jullie voor? Alles dat je hebt in 1 grote tas/rugzak of heb je 2 of 3 kleinere en neem je alleen die mee die je nodig denkt te hebben? Ik heb iig geen zin om meer dan 1 tas mee te moeten nemen :)

Michele

Bericht door Michele » 31 dec 2012, 09:50

@KW: ik kan jou niet helemaal meer volgen. Je geeft een vermogen uit aan glas vanwege je kaliteitseisen, maar als het gaat om een flitser ga je voor de simpelste. Terwijl een goede en veelzijdige flitser juist heeeeeel veel creatieve mogelijkheden biedt. Koop dan direct een SB700, daar heb je tenminste wat aan. De SB400 is nauwelijks spannender dan de ingebouwde flitser van je camera. Ik bedoel: of je nou 129 uitgeeft aan een simpel recht vor zijn raap flitsertje of 249 aan iets waar je alle kanten mee uit kunt en jaren plezier van hebt, maakt niet zo heel veel meer uit, tis een afrondingsverschilletje op het bedrag waar jij mee speelt.

P.S. tassen zijn persoonlijk. Ik heb er vijf en pak de tas die voor het doel het meest geschikt is als ik ergens heen moet. Meestal een Domke F2 reportagetas, maar soms ook een rugzak of een fotovest en losse lenskokers. Als je alles in 1 tas wilt hebben kan je kijken naar een Lowepro Photo trekker. Dat zijn echte rugzakken met goed draagcomfort en veel ruimte.

Plaats reactie