Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

Re: Fotografie

Bericht door dvh » 24 dec 2012, 20:28

Thnx Mark

Heb ik geprobeerd maar er vast weinig meer van te maken dan dit.
Juist het donkere publiek aan de voorkant en de pilaren aan beide zijkanten heb ik in de zwarte achtergrond laten overlopen om slechte fotokwaliteit ( en slecht photoshopwerk ^-^ ) te verdoezelen.
Als ik die donkere vlakken op ga halen, blijft er enkel ( zeer ) slechte fotokwaliteit over.

Publiek aan de voorkant zijn elke keer dezelfde 2 mensen. Een kale man en een oudere vrouw die ik gewoon even 8x heb gekopieerd. Door het donker te maken valt dit niet direct op.

Om je een idee van de originele kwaliteit te geven, hier is de originele foto :-)
Afbeelding

Edit
kleine aanpassing.. nu ga ik onder de kerstboom zitten :mrgreen:
Afbeelding

markk

Bericht door markk » 24 dec 2012, 22:01

Onlangs mooi prijsje gewonnen. Een klein model autootje, een 208gti.

Kortom ik flitser erbij, witte tafel erbij, macro lens erbij en beetje oefenen.

Kids waren weekendje weg naar Maastricht dus ik haal grapje uit en zet onderstaande foto op facebook met "208 gti gewonnen, zojuist opgehaald". Niets aan gelogen, had 'em echt gewonnen en had 'em echt net opgehaald.

Afbeelding

Heb 'em nog niet op een ini-mini telefoonschermpje bekeken, maar eh, hoeveel mensen je dus benaderen van "oh heb je echt een auto gewonnen". Scary...

Mark.

KW

Bericht door KW » 24 dec 2012, 22:42

Lol, die mensen zijn dan wel echt blind als ze denken dat dat een echte auto is :D

markk schreef:Dank KW voor de feedback.

En spannend he als je voor een huwelijk gevraagd wordt. Moest ook wel even slikken toen bij Metchu/Metin. Toch een hele verantwoordelijkheid.

Wat betreft iso en diafragma. Je moet sowieso flitsen want je hebt te weinig licht. Flitslicht belicht alleen de voorgrond / je hoofdonderwerp en niet de omgeving. Een hogere iso betekent meer omgevingslicht en minder flits. Dus meer sfeer en achtergrond. Ongewenst zij-effect meer ruis.

Hetzelfde geldt in de basis voor een groter diafragma (dus kleiner f-getal zoals een f2.8, F1.8, f1.4, etc.). Ook dat geeft meer omgevingslicht en minder flitst en meer sfeer / achtergrond. Zij-effect is echter een geringe scherpte-diepte. Of dat positief of negatief is hangt van de foto en je bedoeling af.

Ik heb heel bewust gekozen voor beide. Hoge iso (3200) en groot diafragma dus relatief weinig flits. Je camera en lenzen bepalen hoe ver je kan gaan. Gaat jouw lens maar tot f4 dan zit je gewoon wat meer aan flits vast. Gaat body maar tot iso 800 voor een acceptabel ruis niveau, idem.

Weet niet wat voor body je hebt. Maar als je in raw werkt kun je nog redelijk wat ruisreducatie toepassen software matig (ik gebruik Lightroom4.3). F1.4 is ook niet direct nodig maar een f1.8 of f2.8 prime is wel handig ja.

Mark.
Alleen m'n 70-200 f2.8 heeft f2.8, die 16-85 is dus f3.5-5.6 en die 50-500 zal ik het helemaal maar niet over hebben. Dus een f2.8 of betere medium-breedhoeklens (24-50 mm)(prime of zoom) voor binnen is dan haast wel een must. Evenals die flitser.

Mijn Nikon D3200 gaat tot ISO 6400, maar ik vind het dus boven de 800 niet grappig meer. Daarbij is het een APS-C sensor wbt lichtgevoeligheid ook weer iets in het nadeel is t.o.v. full frame.

N.a.v. je fotoshoot op dat feest en je opmerkingen over invulflits was ik daar al es op gaan zoeken en e.e.a. gelezen, en ik zie dat ik ook daarin nog veel moet leren :P

markk

Bericht door markk » 24 dec 2012, 23:13

50mm 1.8 scoren of 35mm als je dat leuker vindt.
D3200 moet echt wel boven iso 800 kunnen komen. Met mn d90 (ouder) ging ik al naar iso 1600. Wel in raw en dan wat ruisreductie toepassen in de nabewerking.

(disclaimer: nooit een d3200 in mn handen gehad :))

D700 push ik zonder problemen tot iso 6400. D3s staat zelfs bij mij op auto iso tot 12800. Ruis is dan vaak nog niet eens het echte probleem. Het beperktere dynamisch bereik bij de hogere iso's vind ik vervelender...

Mark.

Fernando

Bericht door Fernando » 24 dec 2012, 23:33

Intocht van Sinterklaas:

Afbeelding

KW

Bericht door KW » 25 dec 2012, 00:46

@ Markk: in RAW schieten heb ik nog nooit gedaan, camera en mogelijkheden beetje bij beetje verkennen en leren kennen :) dus wat daarmee de mogelijkheden zijn weet ik nog niet.

@ Fernando: mooie lucht en weerspiegeling in het water, wel jammer dat het de sint en publiek een beetje overtreft. Het contrast (-30) een eind verlagen en gamma (+30) en saturatie (+100) een eind verhogen geeft op mijn scherm al een stuk betere foto zonder dat de sfeer van de avondlucht wegvalt.

Afbeelding

Fernando

Bericht door Fernando » 25 dec 2012, 01:18

@KW

Ik denk idd dat de meerderheid voor jouw bewerking gaat maar soms hou ik wel van een beetje "over the top" lekker dik aangezet :wink:

KW

Bericht door KW » 25 dec 2012, 02:31

Ligt er maar net aan wat je onderwerp op de foto is, als dat niet sinterklaas en de mensen zijn is jouw foto prima :)

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 25 dec 2012, 14:40

KW schreef:Alleen m'n 70-200 f2.8 heeft f2.8, die 16-85 is dus f3.5-5.6 en die 50-500 zal ik het helemaal maar niet over hebben. Dus een f2.8 of betere medium-breedhoeklens (24-50 mm)(prime of zoom) voor binnen is dan haast wel een must.
Ik heb de Tamron 17-50mm. f/2.8 voor eventueel landschapjes en binnenfotografie, een heel fijn lensje, voor een hele nette prijs......ongeveer €325,- nieuw. :)

Thom

Bericht door Thom » 25 dec 2012, 23:14

Wat Mark zegt over de 50mm 1.8 klopt helemaal, een wereld van verschil. Zie foto's hieronder geschoten met mijn EOS 1000D, ISO 1600, met een geleende 50mm 1.8. Met bewerken is er vast nog meer van te maken.
Zo'n lensje kost erg weinig en is zeker de moeite waard.

Afbeelding

Afbeelding

markk

Bericht door markk » 26 dec 2012, 00:01

Mooie foto's Thom...
Mark.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 26 dec 2012, 12:22

Zo'n lens staat hier ook nog op de planning, kost praktisch niets en heb er ook een keer mee mogen spelen en dat viel zeker niet tegen.

Ik heb gisterenavond nog even met onze kater zitten "spelen":

Afbeelding

Belichting is niet gek voor een flitser van een jaar of 20 oud dacht ik zo :D
Foto is niet bewerkt of wat dan ook

KW

Bericht door KW » 26 dec 2012, 15:32

Gisteren met de halve fam in de Efteling geweest. Voorspellingen waren belabberd slecht maar viel heel erg mee. Amper regen gehad, maar wel hele dag zwaar bewolk geweest op een zeldzaam zonnestraaltje na. Donkere dag dus. Had geen zin al m'n dure m'n camera-spul mee te nemen, dus het was een dagje om m'n nieuwe ultra compact Coolpix S6400 weer es mee te nemen.

Het was uiteraard bedoeld voor wat point&shoot de fam erop zetten en niet voor fotografie, maar kon het toch niet laten af en toe wat te proberen :mrgreen: Viel uiteraard niet mee. Hoge iso en altijd te lange sluitertijden met zo'n klein ding.

Bijna alle foto's zien er op originele resolutie uit als een penceel schilderij, echt te belabberd voor woorden. Ik gok dat de veel te sterke ingebouwde niet uit te schakelen ruisonderdrukking daar een van de hoofdredenen van is.

Toch zijn enkelen wel aardig gelukt qua kleur en compositie, door de cam (in volgorde van deze pics) op een zwerfkei, paaltje, of hek stil te houden. Deze pics zijn wel flink bewerkt wbt contrast (sterk verlagen), gamma (beetje verlagen) en saturatie (beetje verhogen), beetje sharpen, verder niks speciaals.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb even getwijfeld om deze foto uberhaupt hier te posten, maar ik doe het toch.
Bij de show van Raveleijn (waar ik voor het eerst kwam) zaten we langs zij-achter in een restaurant gedeelte, meteen naast de arena. Er kwamen geregeld paarden langs, en heb een aantal pogingen gedaan die erop te krijgen. Diafragma en sluitertijd zijn niet instelbaar, dus het is gokken wat erop komt terwijl ze met een flinke snelheid rakelings voor m'n neus langskomen. Met het maken van de foto's verwachtte ik dan ook dat er niets van terecht zou komen. Bij de meesten was dat ook zo :P maar 1 vind ik niet eens zo heel gek gelukt.

Afbeelding

KW

Bericht door KW » 26 dec 2012, 18:14

Thom schreef:Wat Mark zegt over de 50mm 1.8 klopt helemaal, een wereld van verschil. Zie foto's hieronder geschoten met mijn EOS 1000D, ISO 1600, met een geleende 50mm 1.8. Met bewerken is er vast nog meer van te maken.
Zo'n lensje kost erg weinig en is zeker de moeite waard.
Bedoel je dan een 50mm lens of een 50mm foto? Een 50mm lens maakt op een APS-C camera namelijk een 75mm foto. Je 1000D is ook APS-C als ik het goed heb, zijn die foto's van 50mm of 75mm? Wel mooie foto's in ieder geval :) dus over de kwaliteit twijfel ik niet, maar wel over het nut in mijn situatie.

Mijn oude compact deed op z'n wijdst eq 36mm en dat vond ik voor binnen vaak nog niet breed genoeg (daarom ervaar ik mijn 16-85 = eq 24mm op z'n wijdst al als verademing). Heb gisteravond wat rondgezocht en zo'n 50mm f1.8 kost idd niet zoveel, echter las ik in reviews dat de DX 35-mm f1.8 nogal last van CA heeft en lijkt me dus niet zo geschikt.

En waarom zijn lenzen die ik interessant vind meteen zo achterlijk duur? Zoals bv de Nikkor 24mm 1.4 a 1700 euro... :roll: maar in een review daarover las ik oa de vraag van de reviewer: heb je het echt nodig? Dat ivm prijs, z'n enige echte minpunt in hele review was dan ook de prijs. Verder erg goed ding dus. Maar idd, goede vraag, heb ik het nodig en is er (veel) goedkoper alternatief?

Hij zei trouwens dat je zo'n lens alleen wil om van heel dichtbij te fotograferen om door kleine scherpte-diepte een extreem wazige achtergrond te krijgen. Ik zoek een lichtsterke lens juist voor veel licht en dus kortere sluitertijd bij niet zo hoge iso. Als je niet met die lens bovenop iets of iemand gaat zitten valt het met die kleine scherptediepte toch wel mee? (is mijn ervaring iig met elk diafragma, focus verder weg = grotere scherptediepte).

Die erg dure 24mm f1.4 is de enige lens die sneller is dan f2.8 en equivalent 36mm of minder is. Wijder met dergelijk diafragma heb ik nog niet kunnen vinden. Bestaat dat uberhaupt wel? Een evt 2e kandidaat is de Nikkor 28mm f1.8. Maar die bestaat nog niet zo lang en er staat bij tweakers nog geen review bij, dus daar moet ik nog ff naar zoeken.

Voor portretjes kan ik zoals Markk mijn 70-200 f2.8 gebruiken maar iets meer op de foto, zoals een groep familieleden gaat daarmee niet, en binnen met alleen sfeerlicht gaat met m'n 16-85 op max f3.5 echt niks worden.

Edit:
ik ga nog uitzoeken door proefondervindelijk rond te lopen met m'n 16-85 lens op 24, 28, 35 en 50 mm en kijken wat ik dan op de foto kan krijgen en wat niet.
Laatst gewijzigd door KW op 26 dec 2012, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

dvh

Bericht door dvh » 26 dec 2012, 18:16

Bovenste 3 zijn lekker scherp !
Het kan dus wel ;-)

Nice pics

KW

Bericht door KW » 26 dec 2012, 18:20

Thanx :) maarre, als je het goed gelezen hebt, het origineel wil je echt niet zien :bag:

dvh

Bericht door dvh » 26 dec 2012, 18:30

Keek op de iphone, nu op laptop. Nr2 is lekker scherp, de rest neem ik terug :tooth:

KW

Bericht door KW » 26 dec 2012, 20:24

dvh schreef:Keek op de iphone, nu op laptop. Nr2 is lekker scherp, de rest neem ik terug :tooth:
:mrgreen:

bijna alles is zo erg als die ene originele die ik voor jou postte :bag: maar het ligt aan hetgeen op de foto hoe erg je het ziet, grote egale vlakken met scherpe rechte randen hebben er niet zo snel last van, maar gras en bomen en veel kleine details zijn een ramp.

Achja, als ergens ik iets show van wat ik op de foto gezet heb is het toch eigenlijk altijd wel zo'n klein plaatje dus zo erg is het niet :P

trouwens
dvh schreef: Het kan dus wel ;-)
Sat ging over die Sigma 50-500 voor m'n dSLR, deze zijn gemaakt met een ultracompact. Die 50-500 op m'n dSLR doet op z'n slechtst echt wel beter dan wat die ultracompact ooit voor elkaar kan krijgen :mrgreen:

Opa

Bericht door Opa » 27 dec 2012, 16:36

Een paar foto's van afgelopen voorjaar uit 't archief getrokken....de jonge labrador is de hond van de overburen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En deze kon ik gister nog op de gevoelige plaat vastleggen:

Afbeelding

Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 27 dec 2012, 16:59

:D

Nr. 2.

dvh

Bericht door dvh » 27 dec 2012, 17:37

Mooie foto's Opa !
Nr2 v/d valk is erg strak !

En nogmaals complimenten voor de Duitse Herder. Ziet er perfect uit. zowel qua bouw als qua kleur.
Wordt nog wel wat breder denk ik als ie wat ouder is ?

KW

Bericht door KW » 27 dec 2012, 17:48

Honden foto nummer 2 vind ik de mooiste compositie hebben, de herder op de 3e foto vind ik de mooiste hond.
Vogel foto nummer 1 vind ik het mooist, is meeste van de vleugels te zien.
Waar zie je die eigenlijk vliegen? Hoe krijg je zoiets mooi op de foto?

Opa

Bericht door Opa » 27 dec 2012, 19:49

Thnx! :)

dvh schreef:Wordt nog wel wat breder denk ik als ie wat ouder is ?
Ten tijde van de foto was ie 1,5 jaar oud, maar veel breder is ie 't laatste half jaar niet geworden.....misschien wat anabolen steroïden? :mrgreen:

KW schreef: de herder op de 3e foto vind ik de mooiste hond.
Dat is onze eigen Pipo. :blink:

KW schreef:Waar zie je die eigenlijk vliegen? Hoe krijg je zoiets mooi op de foto?
Ik weet niet waar je woont, maar torenvalkjes zie je door heel Nederland, deze heb ik gister een kilometer of 4 van m'n huis kunnen fotograferen.
Op sommige plekken zitten er meer dan op andere plekken, ik ben vrachtwagenchauffeur en kom ze bijna overal wel tegen, hetzelfde met buizerds.
Op 't moment[in de winter] zitten er meer buizerds dan de rest van de seizoenen, omdat er veel overwinteraars uit het noorden van Europa nu hier zitten.
Ik fotografeer deze vogels bijna altijd vanuit de auto, omdat ze weg vliegen als je uitstapt....heel veel vliegen al weg als je stopt met de auto, dus er komt ook wel wat geluk bij kijken.
Dit torenvalkje stond vlak naast een dijkweggetje te bidden en bleef nog even hangen toen ik naast 'm stopte.
Als ik 'm dan in de verte zie hangen stel ik m'n camera alvast goed in voordat ik er naartoe rij, onderweg er naartoe het raampje aan de goede kant alvast open[in dit geval de passagierskant] en dan hopen dat ie niet gelijk weg vliegt als je naast 'm stopt.
Ik moest zelf helemaal naar achteren leunen om 'm geheel in beeld te krijgen, zo dichtbij stond ie in de lucht[vaste 400mm. lens].
Als je nog meer wilt weten, of als je in de buurt woont en je wilt een keer mee dan laat je 't maar weten.
Ik durf alleen niet met 100% zekerheid te zeggen dat je dan wel met een buizerd of torenvalkje op de foto thuis komt, want ik heb ook niet altijd geluk.
Wat ook erg belangrijk is is 't licht bij deze foto's....in deze tijd is 't veel mooier als 't zonnetje je onderwerp verlicht, dus gister scheen ie weer even en toen ben ik gelijk een rondje gaan rijden om te kijken of ik nog wat tegen kwam.
Deze foto is 1 of 2 minuten later gemaakt dan de 2 hierboven, alleen was toen 't zonnetje net effe weg:

Afbeelding

KW

Bericht door KW » 27 dec 2012, 21:14

Aha ok thx voor de uitleg :) op die manier fotograferen vanuit de auto heb ik voorheen met m'n grote compact cam ook wel es gedaan, al waren dat nooit vogeltjes :P

Ik woon in Den Bosch en zie ze hier eigenlijk nooit, kan me ook niet herinneren ze hier uberhaupt ooit gezien te hebben, al kan ik me niet voorstellen dat ze hier helemaal niet zitten.

Ik werk het beste en makkelijkste met zien wat ik tegen kom en dat dan op de foto proberen te zetten. Daarom had ik met m'n zoektocht naar lenzen ook geen specifiek doel voor ogen: ik wil alles erop kunnen krijgen :P namelijk maar net wat ik tegenkom. Een gave auto, een mooi dier, vliegtuig, zonsondergang, surfer op het water, noem maar op. Wat ik met m'n nieuwe apparatuur alleen moeilijk vind, waarschijnlijk gewoon onkunde/onwetendheid, dat ik nog niet van te voren weet welke settings ik voor welke situatie, buitenlichtintensiteit nodig ga hebben. Maar daarom dus een of meer cursussen komend jaar, naast de uiteraard waardevolle info die ik hier af en toe al krijg.

Opa

Bericht door Opa » 27 dec 2012, 22:04

Den Bosch kom ik eigenlijk nooit, maar soms wel langs Tilburg en Eindhoven en langs de A58 en A67 zie ik regelmatig buizerds en soms ook een torenvalkje.
Ze zitten vaak in de buurt van boerderijen, waar wat bomen omheen staan, dan kunnen ze in die bomen nestelen en die gebruiken ze ook als uitkijkpost en/of rustplaats.
Het jagen naar meest muizen doen ze dan boven de uitgestrekte landerijen.....tijdje terug kon ik er nog 1 fotograferen met prooi, in dit geval een vogeltje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie