Yay or nay?
Wat specs:
De nieuwe E 63 AMG beschikt over de 5,5-liter AMG V8 biturbo-krachtbron. Door een verhoogde inspuit- en turbodruk levert deze een vermogen van 410 kW/557 pk (was 386 kW/525 pk) bij 5.500 tpm. Het maximale koppel van 720 Nm (was 700 Nm) is beschikbaar tussen 1.750 en 5.250 tpm. In de uitvoering met achterwielaandrijving (uitsluitend Limousine) leidt dit tot een acceleratie van 0-100 km/h in 4,2 s en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km. De versie met sportief afgestemde 4MATIC-vierwielaandrijving sprint in 3,7 s van 0-100 km/h (Estate: 3,8 s). Nieuw is de E 63 AMG in S-specificatie, die standaard wordt geleverd met 4MATIC permanente vierwielaandrijving. Daarbij levert de AMG V8 een vermogen van 430 kW/585 pk bij 5.500 tpm en een koppel van maar liefst 800 Nm tussen 1.750 en 5.500 tpm. Het S-model heeft 3,6 seconden nodig voor de sprint van 0-100 km/h (Estate: 3,7 s). Ondanks het enorme prestatiepotentieel zijn de officiële verbruikscijfers volgens de New European Driving Cycle (NEDC) relatief gunstig. De achterwielaangedreven E 63 AMG Limousine laat 9,8 l/100 km voor zich optekenen (CO2: 230 g/km). Het gemiddelde verbruikscijfer voor de 557 pk en 585 pk sterke 4MATIC-versies bedraagt 10,3 l/100 km (CO2: 242 g/km). De Estate-modellen met 4MATIC zijn goed voor 10,5 l/100 km (CO2: 246 g/km). Met deze cijfers behoort de AMG V8 tot de meest efficiënte motoren in zijn segment. Bovendien voldoen alle versies aan de Euro 6-emissie-eisen die vanaf 2015 in werking treden.
