Cursus autotechniek

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Re: Cursus autotechniek

Bericht door Dennis Cavallino » 02 nov 2012, 11:44

Sinds 'iemand' mijn 4 remblokken met 't plastic naar de remschijf had gemonteerd net voordat ik ermee de Nordschleife op wilde, doe ik mijn onderhoud zoveel mogelijk zelf. Het begon met olie wissels, remblokken vervangen en wordt steeds meer. Meestal wel met hulp van meer bekwame mensen dan ik zelf. Ik ben niet superhandig, maar door stap voor stap te werken en dankzij handleidingen op internet is 't goed te doen allemaal. Goed gereedschap en een eigen garage scheelt enorm.

Ik wil echter nog weleens wat (te) grote klussen voor mij uitschuiven... :hot:

@Robin: ik zei ná het weekend. :lezen: :lol: Dat is overigens alweer met een week opgeschoven omdat ik een nieuwe opdracht heb gekregen en een paar dagen van huis ben. Ik laat hier we weten als ik echt ga beginnen, dan kun je aanschuiven als je wilt. Koffie en dat boek staan dan sowieso klaar.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 02 nov 2012, 11:50

Inmiddels dat boek van vorige pagina even doorgebladerd; ja dat is nog even too much. :lol: Kwam er gisteren ook achter dat m'n pa er schijnbaar ook wel 'het een en ander' van af weet, dus da's mooi. Ik denk dat k toch maar even een ruimte ga versieren in of bij het huis om een motor uit elkaar te slopen!

@Dennis: Ehm.. :oops: Alsnog houd ik het in gedachten! :)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 02 nov 2012, 11:54

Overigens wordt die paar keer dat ik dan iets uit moet besteden altijd weer duidelijk waarom ik dat zo min mogelijk doe. Bij mij zijn dat bij door - heel gek - gebrek aan de apparatuur meestal de banden. Ik heb nu al 2x gehad in 3 jaar tijd dat zo'n bandentent (2 verschillende) de verkeerde banden er op zetten :? . En dan kom je er weer veeeeel te laat achter natuurlijk. Vanaf nu ga ik ook echt elke keer als er een band op gelegd is voor ik op pad ga checken of het goed gegaan is: rijrichting, verkeerde maat, andere band dan afgesproken... het gebeurt... terwijl ik denk: zo moeilijk kan het toch niet zijn.

dvh

Bericht door dvh » 02 nov 2012, 11:57

Ik heb al jaren het voornemen zelf te leren klussen aan de auto.
Thuis heb ik de mogelijkheden. Een grote schuur met alle voorzieningen. Brug, (co2)lasapparaten , 220/330 (?)stroom . Alle gereedschappen. Mijn pa rijdt zijn hele leven al bmw dus allerlei speciaal gereedschap, diagnose spullen , noem het maat op en het is er. Zelfs een draaitafel.

Maar ik ben van de fijne techniek. Een auto vergt toch een andere aanpak :-)
Meekijken heb ik al veel gedaan. Koppelingen vervangen, uitlaten losmaken, aandrijfassen en hoezen vervangen en demonteren, remschijven vernieuwen. Oliefiltertjes en koppakingen, tot het uitboren van afgebroken schroeven aan een spruitstuk wat op een onmogelijke plek vast zit.

Mijn vader is altijd mijn privemontuur geweest. Heel zijn leven wilde hij een eigen plek om te hobby'en aan zijn auto's. Die schuur was ook zijn hobby en is in de loop der jaren (over)compleet gemaakt.

Op het gebied van kosten ben ik erg verwend. Want hoge garagekosten zijn mij vreemd.
Ik realiseer me alleen dat mijn vader steeds ouder wordt en minder de behoefte heeft om tijdens een koude herftsdag te klussen aan andermans auto's. Hij bied het nog steeds aan maar er komt een tijd dat hij er niet meer toe in staat is, of het niet meer kan.

Het zou sonde zijn als ik zijn " levenswerk" zou moeten opruimen omdat ikzelf nooit de moeite en tijd genomen heb om er zelf mee leren om te gaan.

Dat voornemen is er nog steeds. En kan ook heel leuk zijn.
Eigenlijk moet ik er gewoon tijd voor vrij maken.
Goed voornemen voor 2013.
:-)

daNpy

Bericht door daNpy » 02 nov 2012, 12:02

Waar is die schuur? ;)

Jussi

Bericht door Jussi » 02 nov 2012, 12:03

Mijn beste vriend is autotechnieker bij BMW. Hij huurt een hangar voor zijn projectwagen en heeft bij zijn vorig werk (Jaguar) ook een 4-palenbrug gekregen. Inmiddels is die werkend gemaakt dus kan er veel zelf gebeuren. De grootste bottleneck was natuurlijk het materiaal. Daarom heb ik voor zijn afgelopen verjaardag met alle vrienden bijgelegd om een gevulde gereedschapskar van De Sjaak hier op het forum te kopen.
Inmiddels gebruikt die dat ding dagelijks voor zijn, mijn en vrienden hun auto's.
Hij doet dan ook bijna alle herstellingen aan mijn wagen met mij erbij. In ruil daarvoor help ik hem met zijn andere projecten. Op die manier leer ik bij en hoef ik alleen maar de onderdelen te betalen.

Alleen de echte klussen die speciaal gereedschap vereisen, besteed ik soms nog uit.

Ik heb toen ik 16 was ook in avondschool automechanica gevolgd. Op die manier heb ik een goeie basis gekregen mbt techniek en het sleutelen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 nov 2012, 12:12

dvh schreef:Ik heb al jaren het voornemen zelf te leren klussen aan de auto.
Thuis heb ik de mogelijkheden. Een grote schuur met alle voorzieningen. Brug, (co2)lasapparaten , 220/330 (?)stroom . Alle gereedschappen. Mijn pa rijdt zijn hele leven al bmw dus allerlei speciaal gereedschap, diagnose spullen , noem het maat op en het is er. Zelfs een draaitafel.

Maar ik ben van de fijne techniek. Een auto vergt toch een andere aanpak :-)
Meekijken heb ik al veel gedaan. Koppelingen vervangen, uitlaten losmaken, aandrijfassen en hoezen vervangen en demonteren, remschijven vernieuwen. Oliefiltertjes en koppakingen, tot het uitboren van afgebroken schroeven aan een spruitstuk wat op een onmogelijke plek vast zit.

Mijn vader is altijd mijn privemontuur geweest. Heel zijn leven wilde hij een eigen plek om te hobby'en aan zijn auto's. Die schuur was ook zijn hobby en is in de loop der jaren (over)compleet gemaakt.

Op het gebied van kosten ben ik erg verwend. Want hoge garagekosten zijn mij vreemd.
Ik realiseer me alleen dat mijn vader steeds ouder wordt en minder de behoefte heeft om tijdens een koude herftsdag te klussen aan andermans auto's. Hij bied het nog steeds aan maar er komt een tijd dat hij er niet meer toe in staat is, of het niet meer kan.

Het zou sonde zijn als ik zijn " levenswerk" zou moeten opruimen omdat ikzelf nooit de moeite en tijd genomen heb om er zelf mee leren om te gaan.

Dat voornemen is er nog steeds. En kan ook heel leuk zijn.
Eigenlijk moet ik er gewoon tijd voor vrij maken.
Goed voornemen voor 2013.
:-)
Als ik de mooiste verspreking van DVH ooit mag opschrijven dan is 't Privémontuur, hahahaha ik lig helemaal dubbel hier.
Eigenlijk zou je pa hier dus ook moeten posten. Klinkt als een vakman met mooi geoutilleerde stek.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 02 nov 2012, 12:20

Lol @ privémontuur :roflol:

Het is al een heel stuk leuker en makkelijker als je veel ruimte en goed gereedschap hebt, ik zit zelf te beunen in mijn krappe garage en dat is soms wel wat behelpen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 02 nov 2012, 12:27

Als ik zelf alles tot mijn beschikking had van brug tot pers dan zou ik misschien ook zelf wel het onderhoud doen. Goed gereedschap scheelt je gewoon zoveel ellende :lol:

dvh

Bericht door dvh » 02 nov 2012, 12:31

Waar het hart vol van is loopt de mond van over, zeggen ze toch :-)

Ik stal er mijn winterbanden en poetsspullen.
En zomers is het heerlijk rommelen. Poort dicht, schuurdeur open. Beetje klussen ( poetsen ) en wat kleine klusjes.

Zonder zo'n aangename plek zou ik er helemaal geen zin in hebben.

Luco

Bericht door Luco » 03 nov 2012, 11:34

Net ff de troep voor een grote beurt aan de clio gekocht, schade 68 euro :lollerdelol:

Luco

Bericht door Luco » 03 nov 2012, 14:04

en alweer klaar op interieurfilter na

Plaats reactie