Cursus autotechniek
- Raimond
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 26 jun 2006, 20:24
Cursus autotechniek
ik ben op autotechnisch vlak een behoorlijke leek en wil daar graag verandering in aanbrengen. Doel is om uiteindelijk zelf aan een circuitauto te kunnen sleutelen (qua techniek ben ik dus meer geinteresseerd in wat oudere modellen, maar het gaat mij meer om algemene kennis dan specifiek voor 1 bepaald type of model).
Bij diverse LOI-achtige bedrijven kun je een thuiscursus volgen maar daar lees ik zeer wisselende ervaringen over... Heeft iemand hier misschien ervaring met zo'n cursus?
Verder heb ik ook gedacht, om gewoon de schoolboeken van een MBO autotechniek opleiding te gaan lezen, maar ik heb tot nu toe niet goed kunnen achterhalen welke boeken dat nou precies zijn. Misschien dat er iemand van hier me daarmee op weg kan helpen (misschien heeft iemand die boeken zelfs nog thuis liggen op zolder??)
Bij diverse LOI-achtige bedrijven kun je een thuiscursus volgen maar daar lees ik zeer wisselende ervaringen over... Heeft iemand hier misschien ervaring met zo'n cursus?
Verder heb ik ook gedacht, om gewoon de schoolboeken van een MBO autotechniek opleiding te gaan lezen, maar ik heb tot nu toe niet goed kunnen achterhalen welke boeken dat nou precies zijn. Misschien dat er iemand van hier me daarmee op weg kan helpen (misschien heeft iemand die boeken zelfs nog thuis liggen op zolder??)
- HJ2
- Berichten: 3689
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Cursus autotechniek
'k zou ook wel interesse hebben.
Ik doe al veel zelf, maar b.v. distributieriem vervangen, remmenrevisie of veren vervangen zonder dat 't dak van je garage gaten gaat vertonen zou ik wel leuk vinden om te leren
(safety first)
Ik doe al veel zelf, maar b.v. distributieriem vervangen, remmenrevisie of veren vervangen zonder dat 't dak van je garage gaten gaat vertonen zou ik wel leuk vinden om te leren

- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Cursus autotechniek
Ik ga dit ook volgen! Dus ervaringsdeskundigen brand maar los!
- Robertdj
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
- Locatie: NJC
Re: Cursus autotechniek
Same here! Totale leek qua techniek maar wil het graag leren.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Cursus autotechniek
Straks kunnen we nog een groupbuy opzetten als er boeken geopperd worden 

-
Onlinemarkk
- Berichten: 3893
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Cursus autotechniek
Leuk.
Als zoon van een rijinstructeur heb ik vrijveel auto techniek meegehad. Als kind altijd Pa helpen met inbouwen LPG, mobielophoon (schrijf je dat zo ?), koppeling vervangen, remmen vervangen, etc.
Ook natuurlijk veel geknutselt aan brommers, e.d. in m'n jeugd. Verder zelf rijles gegeven en onderdeel van de opleiding tot rij-instructeur is ook een stuk autotechniek.
Doe het basisonderhoud allemaal zelf. Distributie of kleppenstellen doe ik (nog) niet. Niet omdat ik de theorie / techniek niet snap maar gewoon omdat ik het nog nooit gedaan heb en niet een S54 blokje wil mollen. Ga het wel binnenkort met de monteur van de garage samen doen. Lijkt me erg leuk.
Speel ook altijd nog met de gedachte om HBO autotechniek te gaan doen. Vooral zaken zoals motortechniek, materiaal, gas/vloeistof dynamica, onderstel techniek, etc., etc. boeit me echt bijzonder.
Ander project waar ik al een tijdje over denk is een oud motorfiets blok kopen voor een paar tientjes en dat helemaal uit elkaar halen en weer opbouwen. Lijkt me zo stoer als ie daarna gewoon start/loopt.
Maar ja, tijd he...
Mark.
Als zoon van een rijinstructeur heb ik vrijveel auto techniek meegehad. Als kind altijd Pa helpen met inbouwen LPG, mobielophoon (schrijf je dat zo ?), koppeling vervangen, remmen vervangen, etc.
Ook natuurlijk veel geknutselt aan brommers, e.d. in m'n jeugd. Verder zelf rijles gegeven en onderdeel van de opleiding tot rij-instructeur is ook een stuk autotechniek.
Doe het basisonderhoud allemaal zelf. Distributie of kleppenstellen doe ik (nog) niet. Niet omdat ik de theorie / techniek niet snap maar gewoon omdat ik het nog nooit gedaan heb en niet een S54 blokje wil mollen. Ga het wel binnenkort met de monteur van de garage samen doen. Lijkt me erg leuk.
Speel ook altijd nog met de gedachte om HBO autotechniek te gaan doen. Vooral zaken zoals motortechniek, materiaal, gas/vloeistof dynamica, onderstel techniek, etc., etc. boeit me echt bijzonder.
Ander project waar ik al een tijdje over denk is een oud motorfiets blok kopen voor een paar tientjes en dat helemaal uit elkaar halen en weer opbouwen. Lijkt me zo stoer als ie daarna gewoon start/loopt.
Maar ja, tijd he...
Mark.
Re: Cursus autotechniek
Als er interesse is kan er wel een keer een dagje sleutelen georganisserd worden.
Olie verversen en remmenrevisie is een makkie
Veren vervangen ook
Zou evt hier kunnen en er is vast een monteur die uitleg kan geven en wat dingen wil doen (zijn best monteurs op df)
Wil zelf ook wel wat dingen uitleggen, maar heb mezelf alles aangeleerd sinds ik ben gaan racen.
Veerpoten en oude vastgerotte remmen heb ik zat liggen om mee te oefenen
Olie verversen en remmenrevisie is een makkie
Veren vervangen ook
Zou evt hier kunnen en er is vast een monteur die uitleg kan geven en wat dingen wil doen (zijn best monteurs op df)
Wil zelf ook wel wat dingen uitleggen, maar heb mezelf alles aangeleerd sinds ik ben gaan racen.
Veerpoten en oude vastgerotte remmen heb ik zat liggen om mee te oefenen

- Martijn_bmw
- Berichten: 28495
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Cursus autotechniek
ik heb zelf zo'n curcus bij NTI gedaan (is 2 grote mappen vol met info)
wel redelijk ouderwetse techniek die wordt uitgelegd maar wel duidelijk uitgelegd.
daarna ben ik in de pratijk gewoon met kleine dingen begonnen en steeds verder uitbreiden met proberen, goed kijken hoe iets vast zit, inlezen op i-net etc.
moet zeggen dat ik nu zo goed als alles zelf kan aan een auto, dus ja die curcus heeft mij een hoop gebracht
wel redelijk ouderwetse techniek die wordt uitgelegd maar wel duidelijk uitgelegd.
daarna ben ik in de pratijk gewoon met kleine dingen begonnen en steeds verder uitbreiden met proberen, goed kijken hoe iets vast zit, inlezen op i-net etc.
moet zeggen dat ik nu zo goed als alles zelf kan aan een auto, dus ja die curcus heeft mij een hoop gebracht

- Niels
- Berichten: 22502
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Cursus autotechniek
HTS gaat imho te ver als het om wat hobby sleutelen gaat, MTS is dan beter imho. Gewoon praktischer en gaat qua stof diep genoeg. Op de HTS leer je rekenen hoe groot de koel vinnen moeten worden op de alu carterpan terwijl je op de MTS een motor uit elkaar moet draaien bij wijze van.markk schreef: Speel ook altijd nog met de gedachte om HBO autotechniek te gaan doen. Vooral zaken zoals motortechniek, materiaal, gas/vloeistof dynamica, onderstel techniek, etc., etc. boeit me echt bijzonder.
Je tweede idee is een goede: koop wat oude zooi, koop een werkplaatshandboek en draai het uit elkaar en weer in elkaar.
Leren sleutelen leer je niet uit een boek al zijn ze wel handig

- stefan740
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
- Locatie: Nijmegen
Re: Cursus autotechniek
Ik ben erbijLuco schreef:Als er interesse is kan er wel een keer een dagje sleutelen georganisserd worden

-
Onlinemarkk
- Berichten: 3893
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Cursus autotechniek
Eens, om practisch te leren sleutelen zal een MBO veel beter zijn.Niels schreef:HTS gaat imho te ver als het om wat hobby sleutelen gaat, MTS is dan beter imho. Gewoon praktischer en gaat qua stof diep genoeg. Op de HTS leer je rekenen hoe groot de koel vinnen moeten worden op de alu carterpan terwijl je op de MTS een motor uit elkaar moet draaien bij wijze van.markk schreef: Speel ook altijd nog met de gedachte om HBO autotechniek te gaan doen. Vooral zaken zoals motortechniek, materiaal, gas/vloeistof dynamica, onderstel techniek, etc., etc. boeit me echt bijzonder.
Je tweede idee is een goede: koop wat oude zooi, koop een werkplaatshandboek en draai het uit elkaar en weer in elkaar.
Leren sleutelen leer je niet uit een boek al zijn ze wel handig
Maar dat kennen we al

Juist de wat meer natuurkundige kant van motorenbouw, materialen, ondersteltechniek, e.d. lijkt me super interessant.
Mark.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Cursus autotechniek
Raimond schreef:ik ben op autotechnisch vlak een behoorlijke leek en wil daar graag verandering in aanbrengen. Doel is om uiteindelijk zelf aan een circuitauto te kunnen sleutelen (qua techniek ben ik dus meer geinteresseerd in wat oudere modellen, maar het gaat mij meer om algemene kennis dan specifiek voor 1 bepaald type of model).
Bij diverse LOI-achtige bedrijven kun je een thuiscursus volgen maar daar lees ik zeer wisselende ervaringen over... Heeft iemand hier misschien ervaring met zo'n cursus?
Verder heb ik ook gedacht, om gewoon de schoolboeken van een MBO autotechniek opleiding te gaan lezen, maar ik heb tot nu toe niet goed kunnen achterhalen welke boeken dat nou precies zijn. Misschien dat er iemand van hier me daarmee op weg kan helpen (misschien heeft iemand die boeken zelfs nog thuis liggen op zolder??)
Note: ik heb geen ervaring met zulke cursussen.
Uit boeken leer je niet zelf sleutelen

Stap 2 is dat je heel vaak er tegenaan zult lopen is dat je nog niet de juiste tools hebt. Houd hier rekening mee, want het kost geld, en het kan best geld blijven kosten. Houd er tevens rekening mee dat omdat je in het begin je nog wel eens iets niet weet je ook dingen gaat verkr**hten en je onder de streep voor die specifieke actie duurder uit bent dan dat je het direct door de garage zou laten doen. Zie dit als leergeld (schoolgeld), dat is veel beter voor de gemoedsrust. Ik heb ook wel eens de vraag gekregen 'zou je mij dat niet willen leren, dat sleutelen, scheelt een boel geld'. Het antwoord was toen: fout, behalve als je het structureel gaat doen. In het begin kost het ook nog wel eens geld, zeker als je de boel gaat modificeren (je koopt eens wat verkeerde onderdelen, past niet, je besteld het nog een keer).
Succes in ieder geval, en een cursus veiligheid bij sleutelen is zeker geen gekke gedachte want er zijn een aantal dingen wat je liever niet wilt hebben tijdens het sleutelen (brand, auto op je bakkes, veer tegen je smoel, veer tegen iemand anders z'n smoel etc. etc.).
- Joy
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Cursus autotechniek
LOI Autotechniek cursus gedaan. Kreeg je een paar mappen gekopieerde rommel van de jaren 70 thuis gestuurd. Carburatie-motoren en techniek van 30 jaar terug. Tja dat vond ik toch wel erg tegenvallen. Ook meteen weer opgezegd.
- Andry
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Cursus autotechniek
Wat Gerdinand al zei leer je niet sleutelen uit een boek, maar je leert het door het te doen. Met een werkplaatshandboek binnen handbereik en her en der een toekijkend oog van een ervaren monteur werkt veel beter. Ook is het een gevoelskwestie hoe je bijvoorbeeld de distributieriem en/of multi v-riem op spanning zet, of wat de weerstand van je voelermaat is bij kleppenstellen. Dit gevoel opbouwen duurt ff en doe jer er een tijd niets mee ben je het ook weer zo kwijt. De theorie zal bijna altijd met oudere techniek beginnen want dat is de basis en langzamerhand bouw je dit op naar de huidige moderne technieken. Bijblijven lukt toch niet mits je zeer geregeld (bijscholings)cursussen volgt. Ik ben nu ruim 10 jaar uit de autobranch (gelukkig
) dus het kan inmiddels veranderd zijn.

- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Cursus autotechniek
Andry schreef:Wat Gerdinand al zei leer je niet sleutelen uit een boek, maar je leert het door het te doen. Met een werkplaatshandboek binnen handbereik en her en der een toekijkend oog van een ervaren monteur werkt veel beter. Ook is het een gevoelskwestie hoe je bijvoorbeeld de distributieriem en/of multi v-riem op spanning zet, of wat de weerstand van je voelermaat is bij kleppenstellen. Dit gevoel opbouwen duurt ff en doe jer er een tijd niets mee ben je het ook weer zo kwijt. De theorie zal bijna altijd met oudere techniek beginnen want dat is de basis en langzamerhand bouw je dit op naar de huidige moderne technieken. Bijblijven lukt toch niet mits je zeer geregeld (bijscholings)cursussen volgt. Ik ben nu ruim 10 jaar uit de autobranch (gelukkig) dus het kan inmiddels veranderd zijn.
Nee, techniek is nog steeds aan ontwikkeling onderhevig en dus loop je per definitie achter de nieuwste ontwikkelingen aan

- HJ2
- Berichten: 3689
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Cursus autotechniek
Als autodidact loop je gewoon tegen grenzen aan. Bij mij is die grens veiligheid.
Ik KAN best een rem uit elkaar schroeven, reviseren en terugbouwen, maar er is niemand die me wijst op potentieel gevaarlijke dingen die je gewoon van iemand moet leren. Hoe ga ik die remmen b.v.weer fatsoenlijk vullen en ontluchten?
Die brandveiligheid vond ik ook een goede. De eerste keer dat ik met WD40 aan de turbo was geweest (hitteschild loshalen), en daarna weer ging rijden, schrok ik me de tandjes! Witte rook!, en ik ben geeneens katholiek
Afijn, van die dingen dus
Daarom wil ik dat soort dingen leren van een expert. Iemand met veel ervaring. Ik heb 2 rechter handen en ben zeer technisch (ik sleutel aan raketmotoren en satelliet onderdelen
en heb de meeste gereedschappen wel. Autotechniek is echter toch weer een vak apart. Veel doe ik al zelf. Ik wil alleen efficiënt mijn eigen grenzen verleggen 
Een buddy is ook een goed iedee! Wie wil mijn sleutelbuddy zijn in de regio haaglanden?
Een cursus voor het echte werk zou ik ook niet overslaan.
Ik heb een leuke wagen om aan te sleutelen, en neem alleen genoegen met het beste
Ik KAN best een rem uit elkaar schroeven, reviseren en terugbouwen, maar er is niemand die me wijst op potentieel gevaarlijke dingen die je gewoon van iemand moet leren. Hoe ga ik die remmen b.v.weer fatsoenlijk vullen en ontluchten?
Die brandveiligheid vond ik ook een goede. De eerste keer dat ik met WD40 aan de turbo was geweest (hitteschild loshalen), en daarna weer ging rijden, schrok ik me de tandjes! Witte rook!, en ik ben geeneens katholiek


Daarom wil ik dat soort dingen leren van een expert. Iemand met veel ervaring. Ik heb 2 rechter handen en ben zeer technisch (ik sleutel aan raketmotoren en satelliet onderdelen


Een buddy is ook een goed iedee! Wie wil mijn sleutelbuddy zijn in de regio haaglanden?
Een cursus voor het echte werk zou ik ook niet overslaan.
Ik heb een leuke wagen om aan te sleutelen, en neem alleen genoegen met het beste

- Raimond
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 26 jun 2006, 20:24
Re: Cursus autotechniek
thanks voor de reacties tot zover 
uiteraard is de praktijk een betere manier om te leren, maar ik wil wel graag weten waar ik aan zit te scheuren voordat ik weet hoe het eraf gaat en er weer opgaat
Dus in eerste instantie pure basiskennis over hoe een auto in elkaar zit, en daarna verder op de onderhoud/reparatie kan ingaan.
En de theorie over hoe een auto werkt moet toch prima uit een boek te leren zijn, dus wie kan mij daar iets voor aanraden?

uiteraard is de praktijk een betere manier om te leren, maar ik wil wel graag weten waar ik aan zit te scheuren voordat ik weet hoe het eraf gaat en er weer opgaat

En de theorie over hoe een auto werkt moet toch prima uit een boek te leren zijn, dus wie kan mij daar iets voor aanraden?
-
Online
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Cursus autotechniek
Ik heb zelf geen ervaring met deze cursussen, echter wel met opleidingen op dit gebied.
Je moet uiterraad weten hoe iets werkt,voor dat je echt begrijpt wat je doet. Mijn ervaring op dit forum is dat de meeste mensen beschikken over een redelijke theoretische kennis van het autovak. Ik denk zelf dat je dan weinig aan zo`n cursus hebt, iemand die je dan helpt in de praktijk of even praktische tips geeft heb je dan veel meer aan.
Ik heb hier bijvoorbeeld een paar mooie dikke boeken liggen over autoelectronica, ken je deze uit je hoofd mag je je zelf Eerste auto electronica technicus noemen of Diagnose specialist, Maar zonder pratijk achtergrond kom je dan niet veel als het v.v van een zekering
Als ik iemand een keer ergens mee kan helpen, of een keer een zaterdagje zin heeft om te helpen met een paar auto`s te repareren om het zo onder de knie te krijgen roep maar!
Woon in de buurt van Lochem.
Je moet uiterraad weten hoe iets werkt,voor dat je echt begrijpt wat je doet. Mijn ervaring op dit forum is dat de meeste mensen beschikken over een redelijke theoretische kennis van het autovak. Ik denk zelf dat je dan weinig aan zo`n cursus hebt, iemand die je dan helpt in de praktijk of even praktische tips geeft heb je dan veel meer aan.
Ik heb hier bijvoorbeeld een paar mooie dikke boeken liggen over autoelectronica, ken je deze uit je hoofd mag je je zelf Eerste auto electronica technicus noemen of Diagnose specialist, Maar zonder pratijk achtergrond kom je dan niet veel als het v.v van een zekering

Als ik iemand een keer ergens mee kan helpen, of een keer een zaterdagje zin heeft om te helpen met een paar auto`s te repareren om het zo onder de knie te krijgen roep maar!
Woon in de buurt van Lochem.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Cursus autotechniek
Sleutelen moet je inderdaad leren door het te doen. De theorie is daarbij wel belangrijk. Je moet tenslotte wel weten wat je aan het doen bent en wat het specifieke onderdeel doet in het geheel.
Ik heb zelf een opleiding MTS Motorvoertuigentechniek gedaan en daarna IVA. Sleutelen kon ik al omdat ik vanaf mijn 16e op een autosloperij gewerkt heb. Als je ergens leert sleutelen is het daar wel!!
Ik zou zeggen, begin met de basistechnieken te leren zodat je snapt hoe een benzine- en dieselmotor werken. Weet hoe een remsysteem functioneert en wat de absolute do's en don'ts zijn. Als je dan weet, dan kan je gaan beginnen met sleutelen. Begin inderdaad klein. Een beurtje, remblokken vervangen etc. Haal bij een sloperij een versnellingsbak en maak hem open. Bekijk de onderdelen en probeer alles weer in elkaar te zetten.
De huidige techniek is gewoon niet te leren uit boeken zonder dat je de basis kent. Iedere monteur moet regelmatig op cursus om de nieuwste technieken onder de knie te krijgen. Zelfs mensen bij de importeurs moeten dat.
Als je eenmaal lekker aan het rommelen bent met de basiszaken, dan kan je dat uit gaan breiden en zul je merken dat het eigenlijk wel vanzelf gaat. Zolang je de basis maar kent!
Ik heb zelf een opleiding MTS Motorvoertuigentechniek gedaan en daarna IVA. Sleutelen kon ik al omdat ik vanaf mijn 16e op een autosloperij gewerkt heb. Als je ergens leert sleutelen is het daar wel!!
Ik zou zeggen, begin met de basistechnieken te leren zodat je snapt hoe een benzine- en dieselmotor werken. Weet hoe een remsysteem functioneert en wat de absolute do's en don'ts zijn. Als je dan weet, dan kan je gaan beginnen met sleutelen. Begin inderdaad klein. Een beurtje, remblokken vervangen etc. Haal bij een sloperij een versnellingsbak en maak hem open. Bekijk de onderdelen en probeer alles weer in elkaar te zetten.
De huidige techniek is gewoon niet te leren uit boeken zonder dat je de basis kent. Iedere monteur moet regelmatig op cursus om de nieuwste technieken onder de knie te krijgen. Zelfs mensen bij de importeurs moeten dat.
Als je eenmaal lekker aan het rommelen bent met de basiszaken, dan kan je dat uit gaan breiden en zul je merken dat het eigenlijk wel vanzelf gaat. Zolang je de basis maar kent!
- HJ2
- Berichten: 3689
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Cursus autotechniek
... Dan maar wat concreter:
Wie vind het leuk om mij te helpen met mijn remmen?
Ik heb inmiddels de achterklauwen helemaal gereviseerd, stahlflex leidingen gemonteerd, en de voor remmen vervangen voor wat grotere (Wilwood). Ook de schijven zijn afgedraaid, en omdat ze tegen een lasnaad van de naaf aanliepen heb ik er een schuin kantje in laten draaien. De passing lijkt goed, alles zit in elkaar, maar:
1. Sponzig pedaal (ontluchten nog niet goed dus, denk ik)
2. Een (Wilwood) wiel loopt niet lekker , lijkt aan te lopen en wordt warm.
Nu zit ik dus een beetje vast, en heb of een goede 'hands on' cursus nodig of liever een buddy!

Wie vind het leuk om mij te helpen met mijn remmen?
Ik heb inmiddels de achterklauwen helemaal gereviseerd, stahlflex leidingen gemonteerd, en de voor remmen vervangen voor wat grotere (Wilwood). Ook de schijven zijn afgedraaid, en omdat ze tegen een lasnaad van de naaf aanliepen heb ik er een schuin kantje in laten draaien. De passing lijkt goed, alles zit in elkaar, maar:
1. Sponzig pedaal (ontluchten nog niet goed dus, denk ik)
2. Een (Wilwood) wiel loopt niet lekker , lijkt aan te lopen en wordt warm.
Nu zit ik dus een beetje vast, en heb of een goede 'hands on' cursus nodig of liever een buddy!

- HJ2
- Berichten: 3689
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Cursus autotechniek
Dank voor alle hartverwarmende reacties (kuch)
Zoals dat gaat met leren: inmiddels zelf diagnose gesteld en opgelost
Lasnaad Hub liep nog steeds aan tegen schijf, chamfer was te klein, uitgedraaid.. presto!
Na de 5e keer ontluchten remt de wagen ook boven de 120 weer kaarsrecht alhoewel de rembalans wat naar voren is verschoven door de Wilwoods
Dusss... nog even (over 50 jaar dan) en ik ga zelf wel cursussen geven :drinking:

Zoals dat gaat met leren: inmiddels zelf diagnose gesteld en opgelost
Lasnaad Hub liep nog steeds aan tegen schijf, chamfer was te klein, uitgedraaid.. presto!
Na de 5e keer ontluchten remt de wagen ook boven de 120 weer kaarsrecht alhoewel de rembalans wat naar voren is verschoven door de Wilwoods
Dusss... nog even (over 50 jaar dan) en ik ga zelf wel cursussen geven :drinking:
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
Re: Cursus autotechniek
@HJ: je hebt best een grote klus aangepakt, eentje die maar weinigen aandurven. respect.
5x ontluchten is niet zo gek als je het hele systeem uit elkaar hebt gehad.
Maar het kan sneller... met de juiste tools... soms moet je net even weten wat de handige methode is.
Voor remmen ontluchten gebruik ik een zgn. easybleed tool die ik aansluit op een autoband (luchtdruk op het remreservoir. Daarmee kan ik in een uurtje solo de remvloeistof van alle 4 de remmen en de koppelingscilinders vervangen. In een keer perfect.
Als je je rembalans probleem wil oplossen kan je overwegen of je een rembalans regelaar in de leiding naar achteren ertussen te plaatsen, je hebt ze traploos met draaiknop en getrapt met een pookje. Goed merk: Tilton.
Maar of dan het ABS nog goed werkt/regelt is onduidelijk...
Hoe het bij mij allemaal begon:
het is erg handig als je b.v. al veel aan fietsen en brommers/scooters hebt gesleuteld voordat je aan auto's begint. Dat was het geval bij mij.
Vanaf mijn 16de ben ik gaan sleutelen aan auto's ( van Pa! LOL)
Ik had de insteek: als in een garagewerkplaats het onderhoud aan de remmen (...) wordt toevertrouwd aan een LTS-er autotechniek dan kan ik dat ook. Het is geen rocketscience!
Ik kocht toen gewoon een specifiek op het type auto toegespitste onderhouds manual. (Ford Taunus!
)
Olyslager, Haynes, Bentley, dat zijn bekende uitgevers van dit soort boeken.
Dan vervolgens met eenvoudige klussen beginnen:
- bepaald de klus die je wil gaan doen en lees je goed in. De moeilijkheidsgraad staat vaak aangegeven in zo'n manual! voorbeeld van een simpele klus: olie verversen, lees ook de adviezen over veilig werken! b.v. hoe krik je een auto op en hoe ondersteun je de auto veilig zodat je er veilig onder kan werken. Eenmaal een auto op je harses en de fun is (definitief) over...
- bepaal of je het juiste gereedschap er voor in huis hebt.
(heb je een: olieopvangbak, carterplugsleutel, oliefiltertang?)
- haal de spullen/onderdelen in huis
(oliefilter, olie, pakkingring voor de aftapplug)
- als je al het bovenstaande geregeld heb: ACTIE! (hou je hoofd erbij, gebruik je verstand en controleer je eigen werk 2x)
Ben je klaar met de klus? Testritje!
en controleer nogmaals je werk. (in geval van oliewissel: op lekkages en oliepeil checken)
En geniet van de voldoening van het zelf doen!
De keer daarna kan je een iets moeilijkere klus aanpakken.
Zo krijg je gaandeweg steeds meer zelfvertrouwen en sleutelervaring.
pas op: De hobby kan erg uit de hand lopen! Op den duur draai je je hand niet meer om voor het uit elkaar trekken en opbouwen van een blok en voor je het weet restaureer je je eigen klassieker of bouw je je eigen rally/racewagen op!
al klussend zal je meer algemene automotive kennis willen opdoen.
Dan zijn studie boeken van Innovam of Bosch technische boeken(zakboekjes) erg prettig om te lezen.
Dan kan je ook wat gerichter gaan studeren op bv brandstofsystemen, of transmissiesystemen. zeg maar wat generieker. Verder zijn merk/type specifieke autofora soms goudmijnen waar zeer veel waardevolle info te vinden is.
suc6!
Jan
5x ontluchten is niet zo gek als je het hele systeem uit elkaar hebt gehad.
Maar het kan sneller... met de juiste tools... soms moet je net even weten wat de handige methode is.
Voor remmen ontluchten gebruik ik een zgn. easybleed tool die ik aansluit op een autoband (luchtdruk op het remreservoir. Daarmee kan ik in een uurtje solo de remvloeistof van alle 4 de remmen en de koppelingscilinders vervangen. In een keer perfect.
Als je je rembalans probleem wil oplossen kan je overwegen of je een rembalans regelaar in de leiding naar achteren ertussen te plaatsen, je hebt ze traploos met draaiknop en getrapt met een pookje. Goed merk: Tilton.
Maar of dan het ABS nog goed werkt/regelt is onduidelijk...
Hoe het bij mij allemaal begon:
het is erg handig als je b.v. al veel aan fietsen en brommers/scooters hebt gesleuteld voordat je aan auto's begint. Dat was het geval bij mij.
Vanaf mijn 16de ben ik gaan sleutelen aan auto's ( van Pa! LOL)
Ik had de insteek: als in een garagewerkplaats het onderhoud aan de remmen (...) wordt toevertrouwd aan een LTS-er autotechniek dan kan ik dat ook. Het is geen rocketscience!
Ik kocht toen gewoon een specifiek op het type auto toegespitste onderhouds manual. (Ford Taunus!

Olyslager, Haynes, Bentley, dat zijn bekende uitgevers van dit soort boeken.
Dan vervolgens met eenvoudige klussen beginnen:
- bepaald de klus die je wil gaan doen en lees je goed in. De moeilijkheidsgraad staat vaak aangegeven in zo'n manual! voorbeeld van een simpele klus: olie verversen, lees ook de adviezen over veilig werken! b.v. hoe krik je een auto op en hoe ondersteun je de auto veilig zodat je er veilig onder kan werken. Eenmaal een auto op je harses en de fun is (definitief) over...
- bepaal of je het juiste gereedschap er voor in huis hebt.
(heb je een: olieopvangbak, carterplugsleutel, oliefiltertang?)
- haal de spullen/onderdelen in huis
(oliefilter, olie, pakkingring voor de aftapplug)
- als je al het bovenstaande geregeld heb: ACTIE! (hou je hoofd erbij, gebruik je verstand en controleer je eigen werk 2x)
Ben je klaar met de klus? Testritje!

En geniet van de voldoening van het zelf doen!
De keer daarna kan je een iets moeilijkere klus aanpakken.
Zo krijg je gaandeweg steeds meer zelfvertrouwen en sleutelervaring.
pas op: De hobby kan erg uit de hand lopen! Op den duur draai je je hand niet meer om voor het uit elkaar trekken en opbouwen van een blok en voor je het weet restaureer je je eigen klassieker of bouw je je eigen rally/racewagen op!

al klussend zal je meer algemene automotive kennis willen opdoen.
Dan zijn studie boeken van Innovam of Bosch technische boeken(zakboekjes) erg prettig om te lezen.
Dan kan je ook wat gerichter gaan studeren op bv brandstofsystemen, of transmissiesystemen. zeg maar wat generieker. Verder zijn merk/type specifieke autofora soms goudmijnen waar zeer veel waardevolle info te vinden is.
suc6!
Jan
- ErikMartijn
- Berichten: 1816
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
- Locatie: 323ti
Re: Cursus autotechniek
Super Jan! Zo'n post hebben we wat aan.



- HJ2
- Berichten: 3689
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Cursus autotechniek
Ah! Weer een fijne uitgebreide post! Gaat dit draadje toch weer een beetje leven 
Overigens: Ik heb 5x ontlucht met een eezibleed
Ik heb remdrukverdelers erop zitten, maar de balans is verchoven omdat ik nu voren grote pannekoeken met 4 pots klauwen heb in plaats van Opel Corsa schijfjes met 1 pots zwevende klauwen :twisted:
ABS zal geen probleem zijn... dat zit er niet op!
Kort erop heb ik een bijzonder leuke rit gereden met een bijzonder leermomentje wat me een nieuwe momentsleutel heeft opgeleverd... Ik verloor een bout waarmee de klauw aan de wagen zit. (oeps) Omdat ik, zeker met de remmen, van de veiligheid ben, (check re-check, en check de re-check) was ik zeer verbaasd. Na controle van mijn momentsleutel (de laatste schakel die ik controleerde) met de nieuwe (okay, slechts een indicatieve check, maar toch...) bleek er een flinke afwijking in te zitten. Nu weer een vers gekalibreerde iig. dat slaapt toch een stuk lekkerder
Ik heb er weer flink van bijgeleerd!
Die aftermarket regelaars houd ik in gedachten, maar ik ben er op voorhand nog geen fan van.
Voor de rest: Helemaal eens met je post!
Sinds mijn eerste berichtje op DF rijden mensen al 200 KM vanuit het buitenland om bij mij een shortshifter te laten monteren. Het gaat de goede kant op!
Volgende week de Inspectie II + remmenservice van de beamert afmaken. Genoeg om bij te leren dus

Overigens: Ik heb 5x ontlucht met een eezibleed

Ik heb remdrukverdelers erop zitten, maar de balans is verchoven omdat ik nu voren grote pannekoeken met 4 pots klauwen heb in plaats van Opel Corsa schijfjes met 1 pots zwevende klauwen :twisted:
ABS zal geen probleem zijn... dat zit er niet op!

Kort erop heb ik een bijzonder leuke rit gereden met een bijzonder leermomentje wat me een nieuwe momentsleutel heeft opgeleverd... Ik verloor een bout waarmee de klauw aan de wagen zit. (oeps) Omdat ik, zeker met de remmen, van de veiligheid ben, (check re-check, en check de re-check) was ik zeer verbaasd. Na controle van mijn momentsleutel (de laatste schakel die ik controleerde) met de nieuwe (okay, slechts een indicatieve check, maar toch...) bleek er een flinke afwijking in te zitten. Nu weer een vers gekalibreerde iig. dat slaapt toch een stuk lekkerder

Die aftermarket regelaars houd ik in gedachten, maar ik ben er op voorhand nog geen fan van.
Voor de rest: Helemaal eens met je post!
Sinds mijn eerste berichtje op DF rijden mensen al 200 KM vanuit het buitenland om bij mij een shortshifter te laten monteren. Het gaat de goede kant op!
Volgende week de Inspectie II + remmenservice van de beamert afmaken. Genoeg om bij te leren dus

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 1234pk6 en 0 gasten