BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Bavaria
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2012, 13:25
Locatie: Amersfoort

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E38 v12 Restauratie

Bericht door Bavaria » 26 aug 2012, 20:09

steve smith schreef:Wat is het dan voor gelul over een e38 in de titel? M70 heeft nooit in e38 gezeten. Enkel in e31 & e32.

Ik had blok uit schade auto gekocht ik heb de auto niet gezien.. maar ik begreep van de oude eignaar dat dit e38 was... maar bouwjaar is 94 wat ik op de motor aan stempels kan vinden dat is en model m70


Gelul tja ik weet niet hoe streng je moet zijn voor fouten :ziek: :hot:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22512
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E38 v12 Restauratie

Bericht door Niels » 26 aug 2012, 22:28

Leuk project :D

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E38 v12 Restauratie

Bericht door dvh » 27 aug 2012, 18:44

Bavaria schreef:
steve smith schreef:Wat is het dan voor gelul over een e38 in de titel? M70 heeft nooit in e38 gezeten. Enkel in e31 & e32.

Ik had blok uit schade auto gekocht ik heb de auto niet gezien.. maar ik begreep van de oude eignaar dat dit e38 was... maar bouwjaar is 94 wat ik op de motor aan stempels kan vinden dat is en model m70


Gelul tja ik weet niet hoe streng je moet zijn voor fouten :ziek: :hot:
Nou je hebt het over BMW. En dit is DF weet je wel.
Dus ja..
Watch your steps...

Volgende keer = instant ban ! :mrgreen:

Bavaria
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2012, 13:25
Locatie: Amersfoort

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door Bavaria » 27 aug 2012, 21:59

Ben nu wel; bewust dat deze niet uit e38 komt :bag:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door Tim N » 28 aug 2012, 06:42

Het kan idd ook wat minder kort door de bocht Steve.

Leuk project, ben je van plan er flink tijd in de steken? (dat het een beetje te volgen blijft)

Bavaria
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2012, 13:25
Locatie: Amersfoort

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door Bavaria » 28 aug 2012, 10:10

Tim N schreef:Het kan idd ook wat minder kort door de bocht Steve.

Leuk project, ben je van plan er flink tijd in de steken? (dat het een beetje te volgen blijft)

Thanx Tim

Inderdaad zal ik de eerste tijd in het motor gedeelte behandelen en het aanpassen van de remmen&subframe gelukkig heb ik het hele voorste gedeelte van de auto toen met de v12 in zijn geheel gekocht.
Gelukkig heb ik tweede subframe van de oude e3 dus kan er een verkl.... maar dat zal wel mee vallen.

Ik heb nu de oude motorsteunen hiervan verwijderd nu kan ik de hoogte goed bepalen van de bestaande subframe van de m70 motor en goed zien of deze het zelfde word als die van de e3 subframe zodat ik geen problemen krijg met wiel ophanging.

En zodat ik zeker weet de aandrijfas 100% aansluit op de versnellingsbak voordeel is dat ik het front van de auto verwijderd is deze had schade inmiddels een ander gekocht deze kunnen ook goed roesten….

Deze laat ik zo en zal later deze met bouten vast zetten normaal zit deze gepuntlast op chassis.
Dit ga ik nu met strip en borgpunten vast zetten links en recht zoals op deze foto.
Afbeelding

Grote voordeel van dit is dat onderhoud makkelijker word en dat motor erg makkelijk kan verwijderen.
Maar het weekend gaat de oude 6 cilinder er uit zodat ik met v12 er makkelijk kan passen en meten en er uit kan halen wanneer ik wil .

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6755
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door EvdP » 28 aug 2012, 10:14

Je gaat de automaat die achter de M70 zit gebruiken?

Bavaria
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2012, 13:25
Locatie: Amersfoort

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door Bavaria » 28 aug 2012, 12:33

zerotolerance schreef:Je gaat de automaat die achter de M70 zit gebruiken?

daar zit ik nog aan te twijfelen.... is kijken welk bak past lees er veel verhalen over wat wel en niet pas..

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6755
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door EvdP » 28 aug 2012, 15:53

Het makkelijkst is om de M70 bak te gebruiken. Het bout patroon past dan en je kan de originele bakelboom gebruiken. (Tenzij de aansturing van de bak niet in de motorkanelboom zit verweven, maar dat weet ik eigenlik niet) Ook weet je dan zeker dat je bak het koppel aan kan.

Een automaat wordt het in ieder geval, tenzij jij de handbak van een E31 op de kop weet te tikken. Bij mijn weten is er namelijk geen ander bellhouse wat zo 1-2-3 op een V12 past.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door GTRene » 28 aug 2012, 16:22

de E31 schijnt idd wel met handbak en autom te zijn geleverd, schijnbaar de E32 niet met beide...>>

http://bmwfans.info/parts/catalog/E31/C ... _s6s_560g/

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6755
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door EvdP » 28 aug 2012, 21:00

De E31 is de enige V12 die handgeschakeld gemaakt is af fabriek.het bout patroon van de V12 wijkt af van de rest. V8 hangeschakeld zie je nog wel eens (al zijn de 6 bakken daarvan ook erg duur) maar een handbak uit een 850 ben ik nog niet tegen gekomen.

Bavaria
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2012, 13:25
Locatie: Amersfoort

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door Bavaria » 02 sep 2012, 21:06

Zo het was druk weekje vrijdag en zaterdag was de grote schoonmaak na de zomerstop in de autohobbyclub.
En ik was strond verkouden...... maar goed nu gaat stuk beter vandaag alles los gehaald zodat de motor nu allen nog op sub frame rust.

De motor staat nu waterpas zoals op de foto morgen ga ik hem laten zaken.
Zodat de v12 waar ik frame voor ga lassen op wielen op de hoogte staat zoals deze moet zijn ten opzichten van cardan en het subframe waarom ik denk dat ik nog diversen keren de motor moet verwijderen en wil dit niet elke keer met kraan gaan doen.

Ik heb een mal gemaakt van centerpunt vankrukaspoelie zodat dit punt zelfde word als die van de v12.

Afbeelding
Afbeelding

Bavaria
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2012, 13:25
Locatie: Amersfoort

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door Bavaria » 04 sep 2012, 07:53

Zo na wat prusten is de motor uit de auto :wave: nu kan ik beginnen met de ombouw.

Ik zal eerst alles onvetten en schoon maken gelukkig geen rotigheid :ongeveer als:
Nu ga ik eerst het frame lassen waar v12 op komt met draai wieltjes zodat deze precies op hoogte is van oude frame en waterpas om nodige aantepassen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door ///Joost » 30 okt 2012, 22:48

Nog updates hier Amstel Light??? Dit is wel een zeer interessant project om te volgen.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door frank de jonge » 01 nov 2012, 13:12

850CSI was er met handbak

Bavaria
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2012, 13:25
Locatie: Amersfoort

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door Bavaria » 27 dec 2012, 20:34

zo het is even geleden dit komt door drukte op mijn werk en het project waar ik al mee bezig was de oprijwagen.
Deze moest ik 13 november voor de keuring bij de rdw doen en is glansrijk er dooheen :df: die laatste dingen waren best wel veel werk...
Zijn nog wat kleine dingen maar die komen in de zomer wel hij rijd en kan soms ritje doen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eerste rit je ... geen kleine jongen..

Afbeelding

Inmiddels ook druk bezig met v12 aanpassingen want volgend jaar besteed vol aan de bmw.
Subframe is nu aangepast op bestaande motorsteunen ben nu druk bezig de stuurpomp aantepassen.
Zodra dit geheel af is en stuurhuis werkt naar behoren kan ik alles in bouwen en of het past

dan kan ik alles aflassen en versterken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bavaria
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2012, 13:25
Locatie: Amersfoort

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door Bavaria » 04 jan 2013, 07:56

Zo afgelopen zondag ff de garage opgeruimt om het blok optehalen bij de auto hobby club.
Tevens een motortakel van vriend geleent om alles makkelijk te gaan meten en passen.

Op eerste gezicht lijkt ie makkelijk te passen het stuurhuis moet ik nu verwijderen gezien de buis van rembekrachtiger nu in de weg zit de meeste verlengen deze ik moet het nog even bekijken wat ik doe.


Afbeelding

subframe word afgelast zodra alles 100% goed zit en sterker gemaakt ik heb de oude ogen gebruikt.

Afbeelding

Bavaria
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2012, 13:25
Locatie: Amersfoort

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door Bavaria » 06 jan 2013, 12:30

Gisteravond even bezig geweest het geluk is dat ik dit nu lekker thuis kan doen en niet elke keer in hilversum.

Ik ben bezig geweest met demonteren van de airco en kachelhuis om schutbord te demonteren (ofwel zagen) het was ff klooien uiteindelijk bleek er twee boutjes de boel nog vast tehouden..... :devil:

De bedoeling is dit om de rodelijn weg te zagen zo dat het geheel naar achteren kan ik gok 6 a 7 cm.
Als ik hem op de rode lijn verwijder en er weer met vul rand in las lijkt het bijna orgineel ;-) en zie je er bijna niks meer van.

twee dingen nadeel kachelhuis zal heel anders worden... voordeel stuurhuis zit gelijk goed na iets intekorten

Afbeelding
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6755
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door EvdP » 06 jan 2013, 15:31

Zat er airco op de E3?

Maar nog zat werk dus.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22512
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door Niels » 06 jan 2013, 17:56

Geen kinderachtig projectje :thumbup:

Bavaria
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2012, 13:25
Locatie: Amersfoort

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door Bavaria » 06 jan 2013, 19:35

Jep er zit airco in ;-) alleen heeft vorige eignaar erg lomp de radio pas gemaakt
Afbeelding

Tevens vandaag is zagen goed gelukt motor zit bijna op zijn plek :swinging:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door GTRene » 06 jan 2013, 19:42

kiekeboe zegt de motor :mrgreen:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door Petrolhead Tom » 06 jan 2013, 20:30

Echt een gaaf project!

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door Mnrk » 07 jan 2013, 09:37

Meer van dit graag! :)

Bavaria
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2012, 13:25
Locatie: Amersfoort

Re: BMW E3 Bavaria 1973 Conversion E32 v12 Restauratie

Bericht door Bavaria » 07 jan 2013, 20:15

Ondanks alles redelijk makkelijk gaat komt de motor iets lager in te liggen op het subframe ik las er wel extra bescherming in dat niet carter beschadigd.
Het schutboard zal ongeveer 6 cm meer naar achteren gaan dit geeft wel problemen met de bestaande kachelhuis meschien kan ik deze inkorten....

zoals ik het schutboard er nu uit heb gehaald is het voordeel dat deze strak op tunnel naar achteren kan plaatsen en zijkanten van tunnel na buiten kan vouwen waardoor de opening breeder word.

Dat je eigelijk straks van het geheel bijna niks ziet.

De bak loopt geheel vrij dus de tunnel hoeft niet breeder de steunen zullen wel aangepast worden in de tunnel heel meschien kan ik de bestaande gebruiken als ik deze los slijp dit moet ik nog even bekijken.

de doelstelling is dat motor ruimte de bling bling word en de trots word van de auto.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Edwin de Haas, KoenM, TurboClouseau en 4 gasten