205 Rallye Tracktool

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Re: 205 Rallye Tracktool

Bericht door Ferdi » 12 mar 2011, 19:23

Nou, vandaag in totaal 327,5 kilometer gereden naar het stukje Nederland dat nog net bij ons schijnt te horen, namelijk Zeeland...

Al met al was het die wereldreis zeker waar, de uiteindelijk prestaties ben ik zeker over tevreden :)
Aan de wielen heeft de 205 dus 129,0 pk en 176,2 nm, komt aan de krukas op 149 pk en 202 nm.
Qua vermogen missen er dus 6 knollen, maar heb wel weer 19 nm meer als af fabriek en het verloop durf ik ook wel netjes te noemen.

Afbeelding

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 13 mar 2011, 12:41

Peugeot was een beetje fanatiek met het omrekenen van KW naar PK's, dus eigenlijk mis je er maar 3! (152pk). Mooie waardes!

Ferdi

Bericht door Ferdi » 13 mar 2011, 19:38

Dat de waardes niet helemaal klopten ging ik al half vanuit gezien het feit dat Fransozen tijdens die tijd nooit zo goed waren met cijfertjes.
Maar in dat geval is de "schade" alleen maar kleiner.

Ik klaagde al niet, maar nu we nog iets dichter bij de originele waardes zitten worden we er stiekem alleen maar blijer van :)

Ferdi

Bericht door Ferdi » 21 jan 2012, 20:33

Kuche kuch! Even het stof hier een beetje af blazen :hot:

Tijd weinig nieuws aan de 205 te melden gehad, vorig jaar eigenlijk alleen maar wezen slalommen in Lelystad en wat toertochten gereden.
Motorisch klein beetje pech gehad, ding liep een tijdje even wat minder lekker maar dat is allemaal weer opgelost.

Later nog een setje Bilstein B6 Sport schokbrekers aan de voorkant gemonteerd om de oude gele Koni's die hun beste tijd wel hadden gehad te vervangen.

Dit jaar nieuwe start nieuw begin, de auto staat nu een goeie 2 maanden geschorst en in een schuur in Voorthuizen en over een maand gaan we hem weer ophalen en bij een maatje droppen.
Die gaat de achteras reviseren, alle rubbers in het onderstel (voor zover mogelijk) vervangen voor Powerflex zwart, voor Merwede veren monteren (staan hier thuis in de grondverf en moet ze nog een nieuw kleurtje geven) en als laatste aanpassing aan het onderstel achter Bilstein Motorsport groep N schokbrekers monteren.
Verder komt er op de buitenkant een killswitch bij en gaat het achterste sleepoog eindelijk vervangen worden voor een exemplaar dat hier thuis al een poos stof ligt te happen.

Tijdje terug nog Morette koplampen voor weinig geld op de kop weten te tikken in een aardige staat.
Zo kwamen ze aan:
Afbeelding

Gelijk maar uit elkaar gehaald:
Afbeelding

Lang verhaal, kort verhaal... heb ducts besteld die perfect in de binnenste openingen passen en dit was het eerste resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Niet helemaal mijn zin en 5 lagen zwarte verf verder:
Afbeelding

Vandaag ben ik naar de Rallye toe geweest en heb de lampen gemonteerd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Had de hoop om mijn BMC te kunnen draaien, maar dat ging helaas niet. Heb toen de aanvoerslang wat ruimte moeten geven en deze op een nette manier op de Morette aan de bestuurderskant aan kunnen sluiten:
Afbeelding
Het lijkt alsof 1 blauwe slang een beetje plat wordt gedrukt, maar dat valt reuze mee. Slangen zijn van erg dikke kwaliteit en zo plat staat hij niet.

Afbeelding

Ben zelf heel erg blij met hoe de lampen staan, had ze in eerste instantie voor hun functie gekocht maar het staat ook nog eens vele malen beter dan ik had verwacht.

Verder nog aan het stickeren geweest:
Afbeelding

Afbeelding
Dat is toch maar even mooi 5 pk extra! :mrgreen:

Afbeelding

Het doel is dat de Rallye 16 maart toch echt wel klaar is en ik ermee op Zandvoort kan komen rijden.
Vorig jaar amper gereden doordat mijn vorige dagelijkse auto nogal wat geld had gekost door vele problemen, dus het "budget" voor de 205 is daar toen helaas aan op gegaan en moest eerst weer aangevuld worden.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 21 jun 2012, 12:28

Tijd voor een update geloof ik :tooth:

Na de stalling is de auto naar Midnight Motorsport geweest, de achteras is daar gereviseerd, achter zijn er Bilstein Motorsport dempers op gekomen en is de achterasbevestiging massief geworden.
Resultaat is dat het kontje nu super vertrouwd aan voelt! Voor zijn er Merwede veren geplaatst die +/- net zo ver verlagen als de oude veren, maar wel ruim 2 keer zo dik zijn. Achter is de hoogte nu op voor aangepast.
Om ze daar bezig te houden zijn verder alle rubbers in de voortrein vervangen voor Powerflex zwart en is het subframe doorgelast en zit er nog een kruis in gelast voor nog meer stevigheid.

Dit alles heeft de auto veel voorspelbaarder gemaakt en de wegligging is er zeker van verbeterd :D

Sinds dit 2 keer Zandvoort gereden met DF, eerste keer alleen met een niet helemaal perfect werkende lambda...
Daarna paar keer wezen slalommen, wat goed ging tot 12 mei....

Eerst ging het zo:
Afbeelding

En een ronde later ging het zo....
Afbeelding

Jawel, ik was die l*l waarvan het voorwiel besloot dat rechtdoor een betere optie was dan linksaf de bocht door :bag:

Schade? Ja, 4 wielbouten kwijt, voorscherm krom en de remschijf was iets platter geworden.
Auto is op de baan weer op al z'n wielen gezet, buiten de baan schade bekeken en besloten het wiel stevig vast te draaien en rustig aan richting huis te gaan. Heb serieus nog nooit zoveel kleuren gescheten als tijdens die rit :mrgreen:

Auto vervolgens aan de kant gezet met het idee dat die binnenkort wel weer kwam, in de tussentijd wel een nieuwe einddemper gescoord.
Een redelijk zeldzame Devil Cone van RVS:

Afbeelding

Komt een erg gaaf geluid uit en deze demper is gelijk wat kleiner dan wat er nu onder zit.

Afijn, een originele verbreder was niet snel te vinden en Arnold Naber had nog een setje polyestervoorschermen met verbreders liggen en voor achter ook andere. Set is een 2,5 cm breder dan de originele verbreders en kon het voor leuk geld overnemen.
Ook zijn we nu van de wielbouten af en heb ik draadeinden + wielmoeren, voor zit het zaakje er in en achter moet ik nog op de 8 resterende moeren wachten.

Tijdens het monteren kwam nog wel het loslopen van het wiel duidelijk aan het licht, het rechter fusee is gewoon afgeschreven.. had daar begin van het "seizoen" een andere voor gehaald omdat de oude niet goed was en van deze is er een boutgat echt compleet "uit gelubberd"...

Verder deze week de nieuwe schermen en verbreders gemonteerd, sommige dingen zaten mee en sommige iets minder maar de boel zit er op :)

Wat foto's van voor/tijdens/na:

Afbeelding

Afbeelding
Die is dus echt plat...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nieuwe schijfjes met de draadeinden er alvast in

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen schoot het op:
Afbeelding

Mooi breed is niet lelijk:
Afbeelding

En de reden dat de auto daar nog scheef stond:
Afbeelding

Heb gisteren de laatste dingen netjes afgewerkt en sinds vanmorgen staat het witte hok weer defintief op 4 wielen.

Voor nu gaat de auto eerst onder de hoes en gaan we vakantie vieren, als dat is gebeurd gaat de auto weer naar Barneveld voor een nieuwe fusee (moet nog bedenken of ik ga rijden of de auto op een ambulance zet), apk, nieuwe uitlaatlijn die iets kleiner van diameter wordt dan de huidige en dan met de Devil erachter en een andere nokkenas plaatsen.
Die laatste is een originele die opnieuw is geslepen, etc en het schijnt aardig te werken. Ben dus benieuwd :)

Als dat alles is gebeurd eerst maar weer eens van de auto genieten en dan gaan we weer zo snel mogelijk de baan op :boogie:

Plaats reactie