205 Rallye Tracktool

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: 205 Rallye Tracktool

Bericht door Youp » 23 feb 2010, 13:07

Loopt het topic tenminste een beetje vol! :mrgreen:

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 24 feb 2010, 01:33

Kijk, dat vordert al lekker Ferdi. Rolkooi er in. Ben zelf ook erg tevreden over mijn Cobra stoelen, paar uur in rijden is prima vol te houden. Die motorkap is dat de oude motorkap van Arnold Naber?

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 24 feb 2010, 09:58

De stoelen zitten zeker prima ja, heb er nu al meerdere grote afstanden mee gereden en ondanks mijn niet geweldige rug nog nergens last van gehad.

Motorkap is inderdaad de oude van Arnold, mijn eigen kap stond niet netjes meer in de lak en was ook krom

Ferdi

Bericht door Ferdi » 04 mar 2010, 12:32

Hier is het ondertussen ook maar weer eens tijd voor een update...

Vrijdagavond de 205 na net geen 4 weken bij Midnight Motorsport weer opgehaald nadat hij daar flink onder handen is genomen :)

De wijzigingen:

- 306 S16 blok met standaard 155 pk en 183 nm
- 306 S16 versnellingsbak
- Passende uitlaat met tussendemper en nette Remus einddemper
- 307 HDi 283 mm remmerij aan de voorkant met standaard schijven en Ferodo DS2500 remblokken
- 306 schijfremmen achter (zijn hetzelfde als die van een 205, alleen net wat nieuwer)
- 406 HDi HRC
- Instelbare remdruk verdeler
- OMP Schroefkooi is ingebouwd, maar wel compleet gelast in plaats van gebout
- Nieuwe stoelbevestiging, die steviger en minimaal 5 cm lager is dan de originele
- Accu is naar achteren verhuisd
- Mocal oliekoeler die op het vorige blok zat is op het S16 blok over gebouwd
- Polyster motorkap met Aerocatch sluitingen en de reclame van Arnold zijn bedrijf zit er nog op

Gelijk vanaf de eerste paar meters viel al op hoe soepel zo'n S16 blok eigenlijk wel niet is, op lage toeren geen bokkende motor meer en zelfs op vrij lage toeren is het al aardig vlot te noemen.

Gisteren voor het eerst echt een rondje met de 205 gedaan, eerst op een parkeerplaats de remdrukverdeler zo gezet dat het voor mijn gevoel goed staat en daarna voorzichtig eens echt gas gegeven.
En wat een feest was dat, het verschil met het oude 1.9 GTi blok was eigenlijk groter als ik had verwacht, het gaat nu echt wel een stuk vlotter van z'n plek af.
En wat schakelt zo'n S16 bak lekker in verhouding met een 205 bak, mijn quickshift pook zit er ook nog op en dat maakt de slagen nog eens heerlijk kort.

Heb ook totaal geen spijt van de keuze om voor 307 HDi remmen te gaan, die zijn heel erg doseerbaar en er zit flink wat stopkracht in.

Om een lang verhaal kort te maken, zoals de Rallye nu is, zo zou een 205 voor mij moeten zijn 8)

En gisteren natuurlijk nog even wat foto's gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ga binnenkort de auto van binnen van een nieuw laagje verf voorzien, de bodem van de auto wordt zowieso weer wit en denk er heel sterk over na om de rolkooi rood te maken

Ferdi

Bericht door Ferdi » 30 mar 2010, 16:24

Het is even stil geweest, maar heb weer wat nieuws te vertellen :):

Heb eind vorige week de bodem voorzien van een 2e witte laag Hamerite en dat dekte goed genoeg om niet aan een 3e laag te hoeven beginnen.
Zaterdag al het schilderstape verwijderd en de kooi voorin voorzien van bescherming.

Moet hier en daar nog wel wat plekjes bijwerken, maar na 5 dagen verven vind ik het voorlopig even goed zo.
Zal het begin april afmaken en daarna is het wat betreft de bodem helemaal klaar :)
Verder heb ik nog een stukje carbon ontvangen dat aankomende maand in het dashboard kom met hierop een noodstroomschakelaar en de raamschakelaars.

De noodstroomschakelaar neem ik tijdens de toertocht op 10 april van Frank over en dan is het kijken wanneer ik tijd heb om bij Martijn langs te gaan als hij tijd heeft.

Heb de 205 gisteren verder weer op de semi's gezet, smoelt gelijk weer een stuk beter en vooral niet te vergeten... het rijd ook nog eens een heel stuk beter dan de Mabor Sportjet banden die nog om de Speedlines zitten :)
Vandaag de 205 gewassen en voor het eerst in 2 weken tijd weer eens een echt rondje gedaan en onderweg even gestopt voor wat foto's;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh ja, de carbon deurpanelen komen in de auto als de raamschakelaars in het dashboard zitten.
Kan anders de ramen niet meer open of dicht doen omdat die schakelaars nu in de deurbakken zitten en die komen niet meer terug op de nieuwe panelen.

Verder heb ik geen echt wilde plannen meer met de Rallye, het vermogen is nog altijd meer dan zat om een grote glimlach op mijn gezicht te toveren :D

Voor Pugfest komen er om de Speedlines nog nieuwe bandjes te liggen en ga na de vakantie eens bedenken wat ik met die velgen ga doen, verkopen of opnieuw laten coaten.

En verder eind van het jaar misschien alle rubbers van het onderstel vervangen voor stuggere exemplaren.

Voor nu staat er vooral veel rijden op het programma, heb net aan 300 km sinds de ombouw gereden :roll:
Laatst gewijzigd door Ferdi op 30 mar 2010, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 30 mar 2010, 18:19

Helemaal goed, de kleur van de kooi!! Erg leuke auto, complimenten!!

Ferdi

Bericht door Ferdi » 01 mei 2010, 13:53

Gisteren een dagje op circuit Zolder gereden, was de eerste circuitdag met de nieuwe set-up en dat beviel per ronde steeds beter en beter.

Donderdag nog op pad geweest voor een stuk kachelpijp voor op de uitlaat zodat ik geen problemen kreeg met de db limiet en....

Heb geen 1 waarschuwing gehad :D

's Ochtends 2 instructiesessies gereden en 's middags zelf de baan op gegaan om alles wat we hebben geleerd zo goed als het ging in de praktijk te brengen.
Ruim 70 rondes gereden en het rijden ging steeds beter en beter en toen.... overschatte ik mezelf en gingen we met een aardig tempo over een chicane heen.
Kon kiezen of samen met een andere auto de vangrails in of zelf de chicane over, dat laatste maar gekozen en netjes met 4 wielen van de grond gekomen :lol:

Vervolgens de pitstraat in gereden en na een korte inspectie niets kunnen ontdekken en vervolgens valt er net buiten de pitstraat een stuk dashboard op schoot.
Hier was door de klap een klemmetje vanaf gebroken en het zit nu tijdelijk met ducktape vast.

Daarna weer heerlijk gereden en ben helemaal tevreden met hoe de 205 rijd :D
Kreeg van een instructeur zelfs nog de complimenten over hoe mijn auto op de weg ligt en rijd.

Heb gisteren ook de noodstroomschakelaar gekregen die er al eerder zou komen, dus binnenkort weer even langs Nijkerk en dan kunnen daarna eindelijk de nieuwe deurpanelen erin en is de 205 klaar :)

Wat actiefoto's van gisteren:

Afbeelding

Porsche GT3 die ik inhaalde (eigenaar durfde niet volgas te gaan):
Afbeelding

Afbeelding

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 01 mei 2010, 15:07

Haha die uitlaat! :banaan: :mrgreen:

RJay

Bericht door RJay » 01 mei 2010, 16:43

top hoor, gave auspuff :thumbup:

Ferdi

Bericht door Ferdi » 01 mei 2010, 17:38

Dat is gewoon vette tjoening jonguh :mrgreen:

Het zag er niet uit, maar werken deed het gelukkig wel :D
Vrees dat ik zonder die bocht van de baan af was gestuurd

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 02 mei 2010, 10:28

Ge-ni-aal die uitlaat! :mrgreen:

Dat kan zomaar een boel schelen ja...

Tom Verhaaf

Bericht door Tom Verhaaf » 04 mei 2010, 17:40

Haha, doet me denken aan de aloude project Starslet met z'n Vaillant Exhaust System. :thumbup:

Ferdi

Bericht door Ferdi » 14 mei 2010, 00:39

We hadden al tijden carbon interieurpanelen onder het bed liggen (je moet het tenslotte toch ergens laten :mrgreen: )

En ben er daarom gisteren maar eens mee begonnen om die in de auto te monteren.
Heb het oude paneel kaal gemaakt en de plaat die je aan de deur vast klikt bewaard, hierop zit het carbon paneel gelijmd en zo gaan de panelen er nog makkelijk af als dat ooit zou moeten. (en is de makkelijkste manier om het te doen)

Heb ook besloten de deurbakken ook weer op de carbon panelen te gebruiken, moest hiervoor simpelweg wat gaten boren en zo konden de raamschakelaars ook in de deur blijven zitten. Kan er net bij onder de deurstang door, maar net is goed genoeg :)

Ga het dashboard nog wel een keertje aanpassen en dan komt hier een noodstroomschakelaar in die ik ook al klaar heb liggen.

Maar voor nu een foto van het eerste paneel dat erin zit:
Afbeelding

Ben er erg blij mee en na dit paneel geprobeerd te hebben gaan we snel de rest afmaken :)

Youp

Bericht door Youp » 14 mei 2010, 09:46

Tom Verhaaf schreef:Haha, doet me denken aan de aloude project Starslet met z'n Vaillant Exhaust System. :thumbup:
DIE was vet! :lol: :lol:

Ferdi

Bericht door Ferdi » 17 mei 2010, 20:56

Dit weekend verder gegaan met de carbon deurpanelen en alles zit erin.
Ben erg blij met het eindresultaat :banaan:

Heb ook gelijk de radio eruit gehaald, aangezien er geen boxen meer in de auto zaten heeft zo'n ding ook maar erg weinig nut.
Ligt nog een stukje carbon in de schuur en ga daarvan een afdekkapje maken voor over het gat van de radio.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 17 mei 2010, 20:58

Dat ziet er netjes uit. Heb je de panelen ter hoogte van de achterbank ook vervangen?

Ferdi

Bericht door Ferdi » 17 mei 2010, 21:05

Dank u :)

De achterpanelen zijn ook vervangen voor carbon exemplaren, vind het zonde om daar een groot gat te laten zitten of de oude te gebruiken daar.
Kost wat, maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 13 jul 2010, 20:00

Hee Ferdi!
Mooi project heb je hier ondertussen lopen... Heb het allemaal doorgelezen en goed er goed uit :D
Ik heb hier alweer een aantal ideeën opgedaan voor m'n eigen 205je! :clap:

Ferdi

Bericht door Ferdi » 16 jul 2010, 16:32

Bedankt voor het compliment :D

Binnenkort komen er nog 1 of 2 hele kleine aanpassingen en dan is het voorlopig wel even mooi zo.
Dan gaan we beginnen met een planning voor de langere termijn :banaan:

Ferdi

Bericht door Ferdi » 30 aug 2010, 15:24

Zal hier ook eens een laagje stof vanaf blazen...

Sinds de laatste update ben ik met de 205 naar Engeland geweest.
Eerst met mijn ouders op vakantie mee en in de 2e week dat ik daar was doorgereden naar een andere plaats en daar met een groepje van Rallye.nl een paar dagen opgetrokken en we hebben op Pugfest gestaan.

Die vakantie ging best goed, heeft me een nieuwe oliepeilstok gekost en de oliekoeler was begonnen met lekken.
Grappig feit is dat hij daarmee is gestopt tijdens de terugreis naar huis toe :lol:

Afbeelding

Vrij kort na de vakantie heb ik de 205 voorzien van een brandblusser, aangezien die er nog niet in zat

Afbeelding
(foto is een beetje vanuit de verkeerde hoek, in het echt zit de brandblusser ruim voor de passagiersstoel en niet eronder)

En afgelopen vrijdag hebben we weer op Zandvoort gereden.
Had hier ontzettend veel zin in, want ik kon hier goed merken hoe de aanpassingen zich verhouden ten opzichte van de setup van vorig jaar.

En dat beviel uitstekend! :D
Het ging een stuk harder, heb alleen niet heel veel gereden.
De motortemperatuur werd hoger dan normaal op het circuit en ben daarom de pits ingegaan om alles te checken zodra het zaakje af was gekoeld.
Koelvloeistof stond netjes op peil en kon verder niets raars ontdekken, dus zijn we weer gaan rijden.

De oliekoeler is ook wederom gaan lekken en aan het einde van de sessie waren mijn voorschijven een beetje blauw.

Wat foto's die ik van vrijdag heb kunnen vinden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande puntjes zijn hopelijk zo snel mogelijk opgelost, want halverwege september ga ik op circuit Malmedy rijden.
Is de 205 voor die tijd niet helemaal klaar dan laat ik die dag schieten.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 04 dec 2010, 18:41

Tijd voor weer een kleine update...

Circuit Malmedy waar ik het in de laatste post over had is niet doorgegaan.
Zag het niet zo zitten om met een warmlopende 205 daar te gaan rijden en er was gelukkig iemand die in mijn plaats wilde gaan.

In de tussentijd heb ik de ruitenwisser aan de achterkant verwijderd, deze deed het niet meer en zonder vind ik mooier staan.

Afbeelding

Daarna heeft de Rallye nog een poos stilgestaan totdat Midnight Motorsport tijd en plek had.
Uiteindelijk heeft de auto er een tijd gestaan, maar dat had als reden dat ik geen haast had en hij nog wat klusjes tussendoor kreeg.

Afgelopen donderdag ben ik hem weer op wezen halen, er is wel iets meer gedaan dan waar ik vanuit ging maar het resultaat mag er wezen :D
De kop is aardig gevlakt en verder waren er een aantal klep zetels uit gezakt welke vernieuwd zijn. Een flink aantal klepgeleiders waren ingesleten en zijn ook grotendeels vernieuwd, verder zijn alle kleppen opnieuw ingeslepen en zijn de klepzetels zijn op een iets andere manier geplaatst waardoor de spoeling beter is.
Dit is iets dat ze bij het revisiebedrijf bij rally en race koppen doen.

Verder is de lekkende oliekoeler gefixt, zijn de remschijven voor vervangen en is de voorbumper voorzien van wat gaten.
Dit wilde ik al een hele tijd doen, maar had het nog steeds niet gedaan en dat is nu voor mij gedaan :D

Afbeelding

De oliekoeler zit grotendeels achter de voorbumper verstopt en pakte zo maar weinig rijwind, met wat gaten voor de koeler is dit dus gelijk opgelost :)
Ook krijgt het blokje nu net wat meer koeling, was niet echt nodig maar kwaad kan het zeker niet.

Heb hier thuis nog een BMC CDA liggen die er op gaat zodra het wat beter weer is (het is me nu te koud :bag: ) en liggen er nog naafkapjes klaar die op de velgen moeten.

Twijfelde om dit jaar nog meer aan de Rallye te doen, maar heb besloten eerst maar eens een jaar lekker te gaan rijden en nog verder te wennen aan het gebakje.
Ding is eigenlijk aardig naar mijn zin en het blijft gewoon erg leuk speelgoed :banaan:

Sander Prinsen
Auto: Honda S2000 & Jaguar F-Type

Bericht door Sander Prinsen » 04 dec 2010, 21:35

Mooie update Ferdi! Wil volgend jaar weleens een keertje meerijden op een trackday, wil weleens voelen hoeveel sneller hij nu is tov van mijn gebakje :P

Ferdi

Bericht door Ferdi » 04 dec 2010, 21:52

Dat moet volgens mij wel goed komen :shakeit:

Denk dat die van jou onderin een stuk sterker is en die van mij eenmaal op toeren weer wat vlotter is, vanaf 4000 toeren gaat het pas echt goed vooruit

Ferdi

Bericht door Ferdi » 08 mar 2011, 16:02

Ondertussen een goeie 4 maanden verder en toch wel weer tijd voor een update...

In de winter is de 205 nog even tijdelijk de dagelijkse auto geweest en dat ging prima.
Toen alleen niet gemerkt dat de koelventilator het niet meer deed en ben daar een paar weken terug achter gekomen.

Uiteindelijk afgelopen woensdagavond daarvoor langs geweest en het bleek gelukkig een simpel massaprobleem te zijn dat binnen 5 minuten op was gelost.
Ook is de BMC CDA gemonteerd.
Niet echt op de gebruikelijke manier, maar ik merk tot nu toe al een behoorlijk verschil op het K&N open filtertje dat behoorlijk vuil was en eigenlijk op de verkeerde plek zat:

Afbeelding

Afbeelding

En toen... ben ik afgelopen zaterdag naar de Wimedo slalom op circuit Midland geweest.
Heb me een dag ontzettend vermaakt :D

's Ochtends aangekomen, mezelf ingeschreven en de auto laten "keuren".
Na geholpen te hebben de laatste dingen op de baan in orde te hebben was een maatje die ook mee zou rijden ook aanwezig en heb ik 4 oefenrondes gereden.
Had een parcours zoals dit nog nooit gedaan en de lol was vanaf ronde 1 al gigantisch!

Na het oefenen werd het tijd om echt op tijd te gaan rijden en in ronde 1 resulteerde dat al in een schuiver het gras in naast de baan.
Nog wel even een schietgebedje gedaan om de greppel in het gras niet te raken en gelukkig gebeurde dat niet.
Daarna een naar mijn idee behoorlijk nette ronde gereden en heb daarna een tijdje toeschouwer gespeeld.
Tijdens het kijken begon het alleen helaas te motregenen en werd het baantje al vrij snel behoorlijk glad doordat er ook nog wat vuil op lag.
Toch nog de "gok" gewaagd toen het weer op hield met regenen en die ronde eindigde in een 180 graden schuiver in de scherpste bocht van de hele slalom.
Daarna gelijk weer een ronde gedaan en met iets voorzichtiger rijden zonder al te rare glijers de ronde uit gereden.

Toch besloten om toen weer even te wachten en al snel werd de baan weer droger en heb ik mijn laatste rondes gereden en de laatste van de dag was ook mijn snelste.
Zag gisteren dat ik uiteindelijk 6e ben geworden in de klasse waarin ik reed en vond dat niet heel slecht voor een eerste keer.

Grootste nadeel waar ik achter kwam is dat ik mijn semi's niet echt warm kreeg tijdens het tijdrijden omdat je gewoon lang stilstaat om te wachten totdat je de baan weer op kan en daardoor kon ik het motorvermogen ook niet echt lekker kwijt.

Al met al een ontzettend leuke dag gehad en ik ga zeker weten vaker naar dit soort dagen :df:

Paar foto's bij het verhaaltje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb mijn camera ook nog aan gehad en moet alleen de eerste ronde waar we in het gras zijn geëindigd nog even opnieuw van de camera halen want die is een beetje verloren gegaan op de laptop.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 08 mar 2011, 17:34

Het is zeker weten een aanrader om te doen, kost niet veel en je hebt behoorlijk wat lol.

Zal je het bedrag pm-en wat ik kwijt ben geweest voor mijn deurpanelen

Plaats reactie