Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

Re: Wereldwijde recessie + bestuurscrisis NL/EU vanaf pagina

Bericht door dvh » 12 jun 2012, 10:56

Die eerste sliep na 1.5 jaar pas door en de tweede die1.5jaar na de eerste kwam deed er ook een jaar over.
Dus 2.5 jaar aaneengesloten gebroken nachten, leuk maar

NEVER AGAIN

:crazy:

Owja
Crisis

Wat leuke positieve filmpjes om de crisis door te komen en wellicht wat inspiratie op te doen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FcKebdC3 ... ata_player[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gBGqAr6_ ... ata_player[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fMtMWWJc ... ata_player[/youtube]

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 jun 2012, 11:15

<slappe vader draadje wordt dit>

We hebben haar al vrij rap ingebakerd, de zijkanten van d'r bedje afgeschermd en het bed volgens goede Feng Shui tradities neergezet. Daarnaast 2 dikke boeken onder de voet aan hoofdzijde geplaatst. Verder nog wel wat maatregelen getroffen, maar al met al heeft het geholpen. Regelmaat scheelt ook, net als d'r voeding en medicijnen tegen d'r reflux. koemelkallergie etc.

Wij zijn zelf erg gehecht aan goede nachtrust, maar toen ze nog echt ziek was en pijn had de 1e twee maanden wilden we er alles aan doen om haar ook die rust te geven, zodat ze 's nachts aan kon sterken na energie verslindende dagen (iedere dag sinds geboorte, gedurende 2 maanden).

Je moet als kersverse ouder verdomd sterk in je schoenen staan om veel goedbedoelde adviezen in de wind te slaan, omdat ze niet kloppen en dan ook nog je eigen kroost helpen die 't superzwaar heeft. Ik ben dus erg dankbaar dat wij 's nachts ff konden bijkomen en dat we niet ook nog eens gebroken nachten hebben gehad. Ik denk dat GF er anders aan onderdoor was gegaan en ikzelf waarschijnlijk ook. Met dank aan een paar pro's die hun steentje hebben bijgedragen en écht verstand van zaken hadden hebben we nu een gezond, blij kind. Dat kan geen enkele crisis ons doen verpesten. :)

dvh

Bericht door dvh » 12 jun 2012, 11:23

Om de druk nog even omhoog te schroeven begon ik eind 2008 ( crisis !) ook nog even met ondernemen.
Dat samen met die 2.5 jaar 3 tot 4 uur nachtrust per etmaal.. Heerlijk.

Vind het nu wel saai worden overigens. En ben veel geld kwijt aan kleurspoeling voor mijn grijze haren :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 12 jun 2012, 11:34

Dennis overzie jij dan ook al die koppen/kreten met -tig miljarden hier en -tig miljarden daar? Wie heeft daadwerkelijk hiero enig benul hoeveel een miljard euro is? Al die miljarden hier en daaro.. er wordt mee gesmeten door de pers en uiteraard alleen maar met negatieve insteek alsof het pepernoten zijn met Sinterklaas. Ik ben nu 17 jaar ondernemer, heb echt al heel wat geld, chartaal en giraal letterlijk en figuurlijk door mijn vingers zien gaan. Maar nog steeds heb ik geen idee hoeveel een miljard euro nou werkelijk is. Wie wel hiero? En waarom lees en hoor ik niks over de positieve miljarden? Elk perspectief en context is momenteel zoek. Neem gisteren nou.. 100 miljard nodig voor Spaanse banken flitse op het nieuws voorbij net voordat ik het journaal wegzapte.. het is toch geklaagd dat die 100 miljard even tijdens de koffie bij Klaas en Mien op schoot worden gelegd op het moment dat journaal kijken? Klaas en Mien duiken gelijk de schuilkelder in en tellen hun geld in de oude sok nog eens na.. en ja dan ben je schijtziek want diezelfde Klaas en Mien zouden vandaag voor 500 euro een matras ophalen bij mij. Nu durven ze niet meer.. chargeer even, maar er wordt zoveel somberheid op het bordje van de Nederlanse consument gelegd dat die nog banger is geworden dan bang.. en maar roepen zie je nou wel we hebben gelijk gekregen alles gaat naar de kloten.. het is een systeem waar je zelf ook onderdeel van uitmaakt Dennis. :wink:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 jun 2012, 11:38

Ohja, ik wilde ook nog ff een nieuw kussen uittesten, zonder te betalen uiteraard. Heb net ook m'n geld geteld :)
:mrgreen:
RVV schreef:Klaas en Mien duiken gelijk de schuilkelder in en tellen hun geld in de oude sok nog eens na.. en ja dan ben je schijtziek want diezelfde Klaas en Mien zouden vandaag voor 500 euro een matras ophalen bij mij. Nu durven ze niet meer...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 jun 2012, 12:11

RVV schreef:Dennis overzie jij dan ook al die koppen/kreten met -tig miljarden hier en -tig miljarden daar? Wie heeft daadwerkelijk hiero enig benul hoeveel een miljard euro is? Al die miljarden hier en daaro.. er wordt mee gesmeten door de pers en uiteraard alleen maar met negatieve insteek alsof het pepernoten zijn met Sinterklaas. Ik ben nu 17 jaar ondernemer, heb echt al heel wat geld, chartaal en giraal letterlijk en figuurlijk door mijn vingers zien gaan. Maar nog steeds heb ik geen idee hoeveel een miljard euro nou werkelijk is. Wie wel hiero? En waarom lees en hoor ik niks over de positieve miljarden? Elk perspectief en context is momenteel zoek. Neem gisteren nou.. 100 miljard nodig voor Spaanse banken flitse op het nieuws voorbij net voordat ik het journaal wegzapte.. het is toch geklaagd dat die 100 miljard even tijdens de koffie bij Klaas en Mien op schoot worden gelegd op het moment dat journaal kijken? Klaas en Mien duiken gelijk de schuilkelder in en tellen hun geld in de oude sok nog eens na.. en ja dan ben je schijtziek want diezelfde Klaas en Mien zouden vandaag voor 500 euro een matras ophalen bij mij. Nu durven ze niet meer.. chargeer even, maar er wordt zoveel somberheid op het bordje van de Nederlanse consument gelegd dat die nog banger is geworden dan bang.. en maar roepen zie je nou wel we hebben gelijk gekregen alles gaat naar de kloten.. het is een systeem waar je zelf ook onderdeel van uitmaakt Dennis. :wink:

Rico volgens mij zijn wij 't met elkaar eens dat ons systeem niet klopt als Klaas en Mien in dit geval de hand op de knip houden en hun bank dat ook doet als ze hen een nieuwe hypotheek weigeren.

'Ons' systeem werkt alleen als we jaarlijks inflatie hebben en ons inkomen daar op z'n minst aan vastgenageld is.

Een miljard euro kan ik wel aardig in perspectief zetten, maar de abstractheid van die bedragen ben ik roerend met je eens.

Volgens mij beseft iedereen op dit moment wel dat ons systeem ziek is en het niet kosteloos beter wordt. Iedereen realiseert zich steeds meer dat het lenen van geld, geld kost. Tegelijkertijd is geld lenen onderdeel van ons systeem. De renteopbrengsten, provisies, marges etc. van banken zijn absurd. Hun overhead idem dit. Het banksysteem net zo verziekt als de beurzen.

Er zou namelijk niets mis moeten zijn met geld uitlenen. Of je nu geld uitleent aan een startende ondernemer, een huizenkoper, of een multinational, in de basis klopt dat gewoon en zouden de risico's te overzien moeten zijn. Door dat systeem te hebben verkracht tot wat het de laatste decennia is geworden, is het infuus het enige redmiddel, tot iemand er definitief de stekker uittrekt en we overgaan op zelfredzaamheid. En dat laatste, daar behoed ik mijzelf voor, maar tegelijkertijd is er niets mis mee.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 jun 2012, 12:25

Even dichter bij huis. Iets waar ik mij de laatste jaren als ondernemer en als consument aan heb gestoord is 't feit dat alles overal goedkoper moet. Dat veroorzaakt op den duur een hoop ellende. Ons systeem is ingericht dat alles jaar in jaar uit duurder moet worden.

Uurtarieven mochten niet omhoog in mijn geval, terwijl ze al onder een acceptabel niveau zaten. Tegelijkertijd werd alles wel duurder. Dus sneed je jezelf als ondernemer in de vingers als je klakkeloos je prijzen NIET verhoogde. Automatische jaarlijkse indexatie in je contract zou verplicht moeten zijn, maar je krijgt 't anno nu niet voor elkaar. Als je dat wel zou doen, dan kun je heel goed begroten! Waarom wil niemand daar meer aan??

Verder moet in NL alles gekocht worden met korting. Plak een sticker KORTING op je producten of winkelruit en het is stampend druk. IK SNAP DAT GEWOON NIET. De ene groep mensen staan allemaal met knikkende knieën bij de kassa, omdat ze bang zijn dat de verkoper opeens wakker schrikt en bedenkt: 't is over met die korting, vanaf nu betaal je weer de volle mep! De andere groep denkt: ik wacht wel ff tot het nóg goedkoper wordt!

Tuurlijk is er niets mis als je door bulkinkoop korting bedingt, of je vaste trouwe klanten beloont, maar de prijsstelling zonder korting klopt gewoon niet. Daar moeten we echt vanaf. En dan heb ik 't echt over producten uiteenlopend van een pak boter, tot een nieuwe auto.

Heel die supermarktoorlog zou zogenaamd goed moeten zijn voor de consument. Nou, ik vind 't kolder. Laat mij gewoon ieder jaar méér betalen en verbeter met die wetenschap je producten en dienstverlening. Dan kan ik mooi aan iedereen verantwoorden dat ik volgend jaar mijn eigen prijzen moet verhogen en 't jaar erop etc. etc... alleen dán kunnen we spreken van een goedkope schuldenlast.

Anti-deflatie-Piet. :)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 12 jun 2012, 12:36

Dennis Cavallino schreef:
RVV schreef:Dennis overzie jij dan ook al die koppen/kreten met -tig miljarden hier en -tig miljarden daar? Wie heeft daadwerkelijk hiero enig benul hoeveel een miljard euro is? Al die miljarden hier en daaro.. er wordt mee gesmeten door de pers en uiteraard alleen maar met negatieve insteek alsof het pepernoten zijn met Sinterklaas. Ik ben nu 17 jaar ondernemer, heb echt al heel wat geld, chartaal en giraal letterlijk en figuurlijk door mijn vingers zien gaan. Maar nog steeds heb ik geen idee hoeveel een miljard euro nou werkelijk is. Wie wel hiero? En waarom lees en hoor ik niks over de positieve miljarden? Elk perspectief en context is momenteel zoek. Neem gisteren nou.. 100 miljard nodig voor Spaanse banken flitse op het nieuws voorbij net voordat ik het journaal wegzapte.. het is toch geklaagd dat die 100 miljard even tijdens de koffie bij Klaas en Mien op schoot worden gelegd op het moment dat journaal kijken? Klaas en Mien duiken gelijk de schuilkelder in en tellen hun geld in de oude sok nog eens na.. en ja dan ben je schijtziek want diezelfde Klaas en Mien zouden vandaag voor 500 euro een matras ophalen bij mij. Nu durven ze niet meer.. chargeer even, maar er wordt zoveel somberheid op het bordje van de Nederlanse consument gelegd dat die nog banger is geworden dan bang.. en maar roepen zie je nou wel we hebben gelijk gekregen alles gaat naar de kloten.. het is een systeem waar je zelf ook onderdeel van uitmaakt Dennis. :wink:

Rico volgens mij zijn wij 't met elkaar eens dat ons systeem niet klopt als Klaas en Mien in dit geval de hand op de knip houden en hun bank dat ook doet als ze hen een nieuwe hypotheek weigeren.

'Ons' systeem werkt alleen als we jaarlijks inflatie hebben en ons inkomen daar op z'n minst aan vastgenageld is.

Een miljard euro kan ik wel aardig in perspectief zetten, maar de abstractheid van die bedragen ben ik roerend met je eens.

Volgens mij beseft iedereen op dit moment wel dat ons systeem ziek is en het niet kosteloos beter wordt. Iedereen realiseert zich steeds meer dat het lenen van geld, geld kost. Tegelijkertijd is geld lenen onderdeel van ons systeem. De renteopbrengsten, provisies, marges etc. van banken zijn absurd. Hun overhead idem dit. Het banksysteem net zo verziekt als de beurzen.

Er zou namelijk niets mis moeten zijn met geld uitlenen. Of je nu geld uitleent aan een startende ondernemer, een huizenkoper, of een multinational, in de basis klopt dat gewoon en zouden de risico's te overzien moeten zijn. Door dat systeem te hebben verkracht tot wat het de laatste decennia is geworden, is het infuus het enige redmiddel, tot iemand er definitief de stekker uittrekt en we overgaan op zelfredzaamheid. En dat laatste, daar behoed ik mijzelf voor, maar tegelijkertijd is er niets mis mee.
We moeten het 'lenen' weer 'veilig' zien te maken voor consument en bedrijf. Hoe? Zeg 't maar.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 jun 2012, 12:58

Klaas en Mien een matrasje op de pof verkopen?

:lezen:

Luco

Bericht door Luco » 12 jun 2012, 12:59

Dennis Cavallino schreef:
Shakes schreef:oneens. Ken helaas wel een aantal mensen die willen maar niet kunnen.
Of je leest niet goed, of je begrijpt het niet.

Volgens mij is iedereen het erover eens dat de mensen die wel willen, maar om wat voor reden niet kunnen, helemaal niets hebben aan de boodschap dat kinderen krijgen een keuze en luxe is. Maar voor al die anderen is het wel een keuze om wel of niet aan kinderen te beginnen. In ons land that is. Daar kun je het volgens mij niet mee oneens zijn. Maar misschien zie ik iets over 't hoofd.

Het is een keuze om het te proberen, dat is iets heel anders dan NEMEN, want je enige keuze is te stoppen met anticonceptie en het te proberen, dat het lukt of niet lukt is echt geen keuze.

dvh

Bericht door dvh » 12 jun 2012, 13:00

Nemen kan altijd, of je er een kind mee maakt is wat anders...

:kikker:

RVV

Bericht door RVV » 12 jun 2012, 13:05

Dennis Cavallino schreef:Klaas en Mien een matrasje op de pof verkopen?

:lezen:

Dat mag ik dus niet.

dvh

Bericht door dvh » 12 jun 2012, 13:09

Heb ooit gewerkt met zo'n "buy now pay later" bedrijf. Laser , volgend mij.
Het werkt wel maar je moet het maar net willen natuurlijk.

Ik ben ermee gestopt.

Rebel

Bericht door Rebel » 12 jun 2012, 13:29

Ik ben het met Rico eens. Daarnaast zie ik graag discussie's zoals die van Cavallino, waarin hij op een normale manier met eigen woorden zijn visie weergeeft.
Maar het oneindig, stompzinnig kopieeren van URL's en lappen tekst met "slechte berichten" dat draagt niet veel bij.
Het is ozo makkelijk om te zeggen dat jullie dit allemaal zien aankomen. Alsof de rest hier gek is, en geen krant c/q internet heeft?

Vroeger was er geen internet en veel minder media, en hebben we dit soort tijden ook gekend. Nu met internet, menen sommigen dat zij dit als enige zien aankomen en alle wijsheid in pacht hebben. Haha!
Als de tijd daar is, en de wereld vergaat, staan we toch allemaal zij aan zij.

Het meest frappante vind ik nog dat diegene die het meest met de crisis bezig zijn, continu roepen: "mij betreft het niet...ik heb mijn schaapjes op het droge....bla bla bla".

Yeah right..... regel je eigen zaakjes goed, geniet er dan van, en maak de rest niet zo gek met je zogenaamde "internetwijsheid"

Arthur

Bericht door Arthur » 12 jun 2012, 13:41

Hé Rob, goede post :) Ik merk er ook niets van :mrgreen: Ik zoek nog wel een leuke auto, wat leuk dan ook moge zijn :kikker:

:wink:

Rebel

Bericht door Rebel » 12 jun 2012, 15:02

Ik heb een mooie Z4 voor je, Arthur. Dik twee jaar oud. Maar helaas...door de crisis wordt hij nog niet vervangen. Dus ook jij merkt de crisis :-)

Maar ik meen dit echt, als je bij bepaalde mensen de stekker uit de pc zou trekken, wisten ze na 3 dagen niks meer te melden over de crisis. Dennis spreekt nog af en toe een paar mensen, en dat zijn vaak de leuke en boeiende verhalen van Dennis. Uit het leven gegrepen en niet gekleurd door de media. Die andere negatieve copy-paste-monniken die zelden buiten komen, die vallen dan helemaal stil na 3 dagen zonder internet.

Als iemand serieuze geluiden uit de samenleving en ondernemerswereld post, geven ze geen gehoor. Getuige de reacties op mijn post over de aannemerswereld, reisbranche, etc.
Nee gewoon stug doorgaan met zoeken naar slechte berichten en de rest proberen te imponeren en hersenspoelen. :D

Ik geef net zo min op;-)

Arthur, hou toch op met dat geld in die auto's te pompen. Dat is zooo' 2011! ;-)

Arthur

Bericht door Arthur » 12 jun 2012, 15:08

Je hebt gelijk! Heb er net eentje verkocht en ik moet maar eens nodig aan een nieuwe TV :D

F*ck die auto's :lol:

dvh

Bericht door dvh » 12 jun 2012, 15:14

Gewoon een nieuwe Aygo.. Crisisproof !

Luco

Bericht door Luco » 12 jun 2012, 15:24

Rebel schreef:
Als iemand serieuze geluiden uit de samenleving en ondernemerswereld post, geven ze geen gehoor. Getuige de reacties op mijn post over de aannemerswereld etc.
Er gaan meer aannemers failliet dan dat er goed draaien hoor, evenals schildersbedrijven, dat jij er nou toevallig een paar kent die het goed doet wil nog niet zeggen dat dit maatgevend is voor de branche.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 12 jun 2012, 16:03

Luco schreef:
dvh schreef:
Luco schreef:99% van jouw posts ook niet.

Ik vind het asociaal als je met je kinderen gaat eten en ze zitten 80% van de tijd te schreeuwen en te krijsen, je zit daar namelijk niet alleen, en het minste wat je als ouder dan kan doen is optreden, maar dat gebeurd vaker niet dan wel.

En nee, dan heb ik het niet over bv een pannekoekenhuis, dan weet je dat dat gebeurd, maar gewoon in een degelijk restaurant.
Zolang het restaurant het toestaat zijn die kinderen net zo goed te gast.
Jij zit namelijk ook niet alleen.

Doe je beklaag bij de eigenaar en trek daaruit een conclusie.

DVH, ik ga daar niet over klagen, maar ik erger me er wel aan, want met een beetje opvoeding krijsen die kinderen niet in een restaurant.
Er zijn tegenwoordig restaurants die kinderen weigeren ja, worden ze ook weer voor uitgekafferd door de mensen met kinderen.
Het is gewoon een kwestie van een beetje rekening met elkaar houden, maar tegenwoordig is dat bij veel mensen ver te zoeken.
Mijn inziens terecht dat je daar over klaagt hoor. Ik maak teveel mee dat ouders lekker door zitten te tetteren terwijl die kinderen het halve restaurant op de kop zetten. Ik snap het ook wel, natuurlijk is het fijn om "even" geen aandacht aan gemekker te schenken. Tenslotte is het een 24/7, dag in dag uit job waar je minimaal 10 tot 12 jaar aan vast zit. Ik zou het niet kunnen!

MAAR! Ook luchtvaartmaatschappijen gaan onderscheid maken. Er komen meer en meer "kindvrije" zones in het vliegtuig. Bij Malaysian Airlines mogen kinderen al niet meer op het bovendek komen in de A380.

Blijkbaar is er toch een trend gezet? Waarom nu "pas" en bijvoorbeeld niet 20 jaar geleden?

Luco

Bericht door Luco » 12 jun 2012, 16:08

Ja, ik denk omdat er 20 jaar geleden heel anders "opgevoed" werd.
Ik weet wel dat ik het niet in mijn hoofd moest halen om bv te krijsen in een restaurant, want ik wist dat ik dan flink op mijn donder kreeg.
Tegenwoordig is een corrigerende tik al bijna voldoende om aangeklaagd te worden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 jun 2012, 16:08

Zelfs als kersverse ouder vind ik 't prima dat de vrijheid van ouders+kinderen een beetje wordt ingedamd. Hopelijk zet dat de ouders in kwestie aan 't denken en maakt 't ze makkelijk om hun kroost op de regels te wijzen, die voorheen ongeschreven waren.

Laten we wel wezen, ongeschreven regels zijn NIET duidelijk.

Verder ben ik voor opvoeding waarin etiquette, normen/waarden, goed vs kwaad en algemeen fatsoen duidelijk wordt aangeleerd. Als kind begreep ik dondersgoed waarom volwassenen boos werden als je teveel troep, herrie of drukte veroorzaakte. Dat was mij duidelijk verteld. Daarnaast werd dat ook nog regelmatig herhaald, mocht ik 't zijn vergeten. En als ik 't dan toch was vergeten en ik had 't niet door, dan werd ik er alsnog op gewezen onder mom van: 'vragen? geen vragen? Mooi!'.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 jun 2012, 16:15

Luco schreef:Ja, ik denk omdat er 20 jaar geleden heel anders "opgevoed" werd.
Ik weet wel dat ik het niet in mijn hoofd moest halen om bv te krijsen in een restaurant, want ik wist dat ik dan flink op mijn donder kreeg.
Tegenwoordig is een corrigerende tik al bijna voldoende om aangeklaagd te worden.
dikke +1 dat opvoeden tegenwoordig is veel te soft over het algemeen...

Rebel

Bericht door Rebel » 12 jun 2012, 16:17

Ik vraag me werkelijk af waar jullie met regelmaat gaan uiteten???
Wij gaan wekelijks buiten de deur eten, maar bovenstaande taferelen heb ik maar zelden meegemaakt.

Arthur een nieuwe tv is zooo' 2010! Laat dat toch achterwege joh. Zelfs met die nieuwe tv...ziet Linda de Mol er nog uit als een botsautootje..

Maus335i

Bericht door Maus335i » 12 jun 2012, 16:17

Luco schreef:Ja, ik denk omdat er 20 jaar geleden heel anders "opgevoed" werd.
Doet me denken aan vroeger. Als ik kattekwaad uithaalde bij de buren en zij vervolgens bij ons voor de deur stonden, dan laaide er wat! De buurman werd vriendelijk bedankt, de deur ging dicht en dan begon het pas...

Tegenwoordig wordt de buurman in eenzelfde soort situatie tot de grond toe afgezeken en gevraagd waar hij zich verd*mme mee bemoeit. Kon opa vroeger een corrigerende tik uitdelen aan een voor hem vreemd kind, en nog eens (op een fatsoenlijke manier) toespreken. Zou hij tegenwoordig niet alleen geschopt worden door diezelfde jeugd, maar vervolgens nog aangeklaagd worden ook.

Die "verharding" van de maatschappij zie je overal in terug. Vorige week maandag zat John de Mol aan tafel bij VI Oranje. Erg tekenend beeld werd er door hem geschetst op de vraag of de buitenlandse pers ook zo kritisch is over voetbalvrouwen (neem Sylvie vd Vaart of Yolante). Zijn antwoord: "ABSOLUUT niet!". Nederlanders zijn extreem kritisch ten opzichte van andere europeanen of vooral amerikanen.

Zo zie ik dat ook. We worden asocialer en arroganter met de dag. Hoe meer ik in het buitenland reis, hoe meer dat contrast me opvalt. Ook het "negatieve denken" waar Rebel zo tegen rebelleert :) Wordt steeds meer onderdeel van het Nederlander zijn.

Nee, leuker is het er niet op geworden. Met name daarom ook extra veel respect voor mensen als Nandor en Metchu, die voor de klas staan van dit soort jeugd en er op "hun" manier nog iets van proberen te maken.

Plaats reactie