Luco schreef:Ja, ik denk omdat er 20 jaar geleden heel anders "opgevoed" werd.
Ik weet wel dat ik het niet in mijn hoofd moest halen om bv te krijsen in een restaurant, want ik wist dat ik dan flink op mijn donder kreeg.
Tegenwoordig is een corrigerende tik al bijna voldoende om aangeklaagd te worden.
Doet me denken aan vroeger. Als ik kattekwaad uithaalde bij de buren en zij vervolgens bij ons voor de deur stonden, dan laaide er wat! De buurman werd vriendelijk bedankt, de deur ging dicht en dan begon het pas...
Tegenwoordig wordt de buurman in eenzelfde soort situatie tot de grond toe afgezeken en gevraagd waar hij zich verd*mme mee bemoeit. Kon opa vroeger een corrigerende tik uitdelen aan een voor hem vreemd kind, en nog eens (op een fatsoenlijke manier) toespreken. Zou hij tegenwoordig niet alleen geschopt worden door diezelfde jeugd, maar vervolgens nog aangeklaagd worden ook.
Die "verharding" van de maatschappij zie je overal in terug. Vorige week maandag zat John de Mol aan tafel bij VI Oranje. Erg tekenend beeld werd er door hem geschetst op de vraag of de buitenlandse pers ook zo kritisch is over voetbalvrouwen (neem Sylvie vd Vaart of Yolante). Zijn antwoord: "ABSOLUUT niet!". Nederlanders zijn extreem kritisch ten opzichte van andere europeanen of vooral amerikanen.
Zo zie ik dat ook. We worden asocialer en arroganter met de dag. Hoe meer ik in het buitenland reis, hoe meer dat contrast me opvalt. Ook het "negatieve denken" waar Rebel zo tegen rebelleert

Wordt steeds meer onderdeel van het Nederlander zijn.
Nee, leuker is het er niet op geworden. Met name daarom ook extra veel respect voor mensen als Nandor en Metchu, die voor de klas staan van dit soort jeugd en er op "hun" manier nog iets van proberen te maken.