Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Dennis Cavallino » 24 mei 2012, 08:44

Ar schreef:Als je toch alle vloeistoffen gaat vervangen zou je die van de stuurbekrachtiging ook meenemen. Als die verzuurt tast het je afdichtingen aan.
Pas gelden stond ik stil met de Avalanche door de dynamo..Misschien de koolborsteltjes bij het prepareren voor de lang ritten?

Mocht ik met de avalanche naar Turkije rijden komt er in ieder geval meer koeling op voor de automaat. Is dat een aandachtspunt bij de Cherokee?
De mijne heeft al een koeler voor de automaat.

De koolborsteltjes gaan zeker mee en voor die tijd wordt de dynamo nog gereviseerd. Startmotor idem dito. Verder gaat er op zo'n lange rit natuurlijk een extra accu mee en/of accubooster, want we zullen overnachten in the middle of nowhere. Grote kans dat ik wel eerst in 'konvooi' ga, maar toch.

Stuurbekrachtigingsvloeistof is een goeie, dat had ik bij mijn Saab 900 ook gedaan. Simpel klusje, maar wordt inderdaad vaak vergeten.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Dennis Cavallino » 24 mei 2012, 09:04

Martijn_bmw schreef:Hoe bevalt het LPG rijden?
Hoi Martijn, ik rijd al jaren op LPG.

Eerst met een Mercedes 280 SE W108. Daarna met mijn Saabs 900 classic en 9000.

Met de 900 Classic heb ik in 3,5 jaar zo'n 120.000 km gereden zonder grote problemen. Wel heb ik ervaren dat het onderhoud gewoon perfect moet zijn. 1 keer een backfire gehad door een poreuze luchtslang en 1 keer was de vulslang verpieterd. Daarvan heb ik geleerd dat je alle rubberen slangen gewoon in topconditie moet houden. Dit waren 2 slangen die door mijn garagist bij aankoop van mijn 900 werden geadviseerd om binnen 2 jaar te vervangen. Na +-2 jaar gingen ze dus verrot. Mijn stomme fout om 't niet direct te doen!

Qua rijden bevalt LPG gewoon supergoed. Je maakt je minder druk om brandstofprijzen. Tijdens vakanties en weekendjes weg rijd je makkelijk wat kilometers om voor de lol, zonder dat je meteen blut bent. Een vakantie van 5000 km kost je minder dan 350 euro aan brandstof als je 1:10 rijdt. Reken dat ook maar eens uit op benzine.

Je blijft ook makkelijk binnen de 19ct/km. Zelfs als je 1:6 rijdt zoals ik in de Jeep en LPG 's winters bijna 90 cent kost (is nu alweer <70... bizar die verschillen)..

De Jeep heeft als nadeel dat 'ie dus tussen de 1:5 en 1:7 verbruikt en de actieradius ten opzichte van een terreinwagen/SUV op Diesel natuurlijk beperkt is.

Aan de andere kant heb je altijd 2 brandstofsystemen aan boord en in feite een aardige backup. Ik heb een 35-liter benzinetank. Jerrycans kunnen mee op 't dak desnoods.

Het voordeel is dat je meer lol hebt van een dikke motor voorin, dan bij een Diesel. Mijn 4 liter is geen strepentrekker, maar je kunt er wel aardig sportief mee rijden en een 6 in-lijn klinkt ook goed als 'ie niet in Duitsland is gebouwd. De automaat is daarbij ook wel fijn, want die schakelt erg rap voor zo'n prehistorisch stukje techniek. Een keertje gas geven op gas kost je ook niet de wereld. Dus dat kun je met een gerust hart regelmatig doen. :df:

Ik heb altijd 2 LPG adapters aan boord om ook in 't Buitenland te kunnen tanken, maar de meeste tankstations hebben die wel te koop of te leen als je ze vergeet.

Ik zou privé niets anders meer willen dan LPG. Als ik geen Jeep/SUV had gekocht, was er een Volvo/Saab Estate met turbo of BMW 5 touring V8 op LPG gekomen.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Ar » 24 mei 2012, 09:55

Die koeler heb ik ook, maar bij +35 graden en i.c.m. lange steile hellingen was de koelcapaciteit niet voldoende. Via google las ik hetzelfde op diverse Amerikaans fora voor de Avalanche. Vandaar dat ik het noemde.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Dennis Cavallino » 24 mei 2012, 10:31

Ik zal ook eens gaan googlen voor de zekerheid, maar ik had er nog niets over gelezen. Volgens mij heb ik al voldoende heavy duty specs door 't Tow Package de overige Up Country goodies.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Ar » 24 mei 2012, 10:38

Aah je hebt de Tow Package. Ik heb dat niet. Dan hoef je daar in ieder geval niet naar te kijken.
Voor mij zijn de extra kosten incl. montage ongeveer 100 euro meen ik.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Dennis Cavallino » 24 mei 2012, 10:42

Ja duur zal 't niet zijn inderdaad. Oliekoelertje en 2 slangetjes + aansluitingen en wat extra sap. 100 euro is peanuts inclusief arbeid.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28636
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Martijn_bmw » 24 mei 2012, 16:11

bedankt voor je uitgebreide review mbt LPG!

actieradius vind ik ook een nadeel idd... mijn auto zou dan zo'n 1 op 10 lopen maar ik wil absoluut geen cilinder in de achterbak dus zit gebonden aan een ringtank in de bandenbak.

die heeft maar 50L inhoud * 80% = 40L dus 400km actieradius...

maar wat je zegt de kosten zijn natuurlijk ruim in het voordeel! en ik ben altijd geweest van niet omkijken naar brandstofkosten en lekker rijden wat ik wil maar merk dat ik nu steeds minder gewoon ga rijden of kijk of het niet anders kan ivm de kosten en dat vind ik irritant :devil:

met LPG is dat niet meer nodig en kan ik weer gewoon "onbeperkt" gaan :df:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Dennis Cavallino » 24 mei 2012, 22:16

Vanavond na flink filerijden moest ik ff mijn ei kwijt, dus ik ben begonnen met klussen.

- Lelijke USA sticker achterop verwijderd (handig als we ooit verdwalen en in het Midden Oosten uitkomen). Deze auto is nieuw in NL geleverd, dus ik stoorde me al heel lang aan die sticker.

- Leer behandeld. Nu nog proefstuk. Reinigen van poriën lukt nog niet echt, iemand tips? Leervet met bijenwas doet in ieder geval al veel goeds.

Ook ben ik begonnen met het opknappen van de velgen. Ik dacht dat ze door oxidatie van het aluminium lelijk waren, maar het blijkt gewoon hardnekkig vuil te zijn. Wel een beetje oxidatie, maar de gouden stukken zijn gewoon goed. Dat wordt bling bling dus.

Volgende keer zal ik eens wat foto's maken.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Erik dB » 25 mei 2012, 16:34

Voor het leer bevielen de spulletjes van colourlock mij echt uitstekend. Het kost even wat tijd, maar geeft wel een erg goed resultaat.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Tim N » 25 mei 2012, 22:54

+1 kijk maar in het "mijn auto - 4v pot wrongness"topic

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28636
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Martijn_bmw » 26 mei 2012, 09:08

Ook ik heb super ervaring met color lock

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jun 2012, 11:18

Gisteren All Terrain banden opgehaald. Ten opzichte van mijn huidige M&S banden valt mij als off-road rookie/ex-circuit junkie vooral op dat het profiel tot ver in de wang doorloopt.

Daarnaast is 't profiel dieper en grover natuurlijk, maar dat valt niet echt op.

Moet je kijken hoe ver dit doorloopt:

Afbeelding

Als ik nu nog vast kom te zitten, is 't mijn eigen schuld.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Ar » 08 jun 2012, 15:56

Dennis. Ga je er het hele jaar op rijden? De nadelen ken je wel. Een extra set wielen had je volgens mij liggen.
Als je af en toe het ook echt gebruikt is het wel makkelijk ipv te switchen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jun 2012, 16:16

Ik ga 't proberen, maar ik heb een extra set met normale banden inderdaad. En dat is niet voor niets. :)
Het schijnt dat dit type 't erg goed doet op verhard, voor een AT band.

Ik rijd nu ook al heel 't jaar op M&S en dat bevalt prima. Als de AT-banden me teveel van 't goeie zijn, dan komen die op de extra set velgen. Sowieso rijd ik naar ons "weekendhuus" altijd via een zandweg waar ik met mijn Saab al eens vast stond. :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Dennis Cavallino » 19 jun 2012, 12:11

Uiteindelijk toch één en ander van mijn to-do lijst uitbesteed.

- Bandenmontage + balanceren + uitlijnen.
De All Terrain banden kun je trouwens monteren met de witte, of zwarte letters in 't zicht. Ik twijfelde. Na overleg met vrouwlief moesten de witte letters toch zichtbaar blijven. Lekker fout.
- Mutliriem vervangen
- Waterpomp + pakking + theromosstaat + thermosstaathuis
- Automaat olie ververst (biedt geen soelaas bij schakelprobleem dat ik heel soms heb, dus dat moet ik zoeken in één van de sensoren en ik denk al te weten welke, dus dat komt goed)
- Elektrische koelfan relais.
- Smeerbeurt
- Remvloeistof verversen
- 3e remlicht gefixt

Het elektrische koelfan relais had ik van de week maar eens opengemaakt en blijkt de boosdoener waarom 'ie soms niet uitgaat na een rit. Klein onderdeeltje zat los ipv vast. Daarom doet 'ie 't de ene keer wel en andere keer niet. Dat had ik wel eerder kunnen bedenken, maar ik werd op 't verkeerde been gezet door iemand met 't zelfde probleem die kennelijk toch een MY eerder had dan '97.

Zelf moet/wil ik ook nog wel één en ander doen, maar daarover later meer. Eén van de klusprojecten wordt 't verwijderen van de visco koelfan, die ik vervang door een elektrische. Volgens meerdere Amerikanen scheelt dat tussen de 7 en 8% in verbruik en dat komt de actieradius weer wat ten goede.

Binnenkort maar weer eens een nieuw APK erop en dan kunnen we weer een jaar vooruit met deze Amerikaanse Koelkast (quote Allen op Facebook). De auto bevalt nog steeds erg goed en nu de nieuwe bandjes erop zitten wordt 't tijd voor de eerste echte terrein proeven. Ik heb al een paar fraaie routes en terreintjes gevonden. Diff lock aan en gaan.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Dennis Cavallino » 28 jun 2012, 08:54

Van de week ging ik even olie wisselen, maar toen ik mijn oliefilter loshaalde met special tool brak ik mijn oliedruksensor af. Even googlen leerde mij dat dat iedereen was gebeurd de 1e keer, omdat je blind kracht moet zetten op 't oliefilter in de richting van die sensor die je tot dan toe niet ziet.... handig.

Bij de dealer kostte de sensor 98 euro, maar ik had ze in de VS gezien voor 18 euro. Uiteindelijk in NL besteld bij één van de Cherokee specialisten. 29 euro. Prima prijs en 't scheelt een slok op een borrel met de dealer en ipv 2 dagen levertijd ligt 't gewoon op voorraad.

Meteen een nieuwe motorsteun besteld (ook slechts 29 euro) want die zag er niet best uit rechts en verklaart misschien ook de bijgeluiden, hehe. Linker motorsteun was al vervangen vorig jaar.

Ook 't relais van de koelfan besteld, want die was mijn garagist vergeten en dus stond ik meteen met een bijna kokende motor langs de weg, nadat ik daar weg reed. Wat een prutsers. Ze hadden ook al gezegd dat 't lang had geduurd om te ontluchten (na 't vervangen van waterpomp e.d.), omdat "het zo bijzondere auto is". :gek:

Dat terwijl ze een paar maanden terug de koelvloeistof al hadden ververst en 2 weken terug nog even op mijn verzoek een liter hadden bijgevuld nadat ze het kennelijk niet goed genoeg hadden gevuld. Toen moest ik de monteur ook aanwijzen waar hij moest bijvullen. Wat is er dan zo bijzonder aan deze Cherokee? Eigenlijk niets. Op de radiateur zit een dop, maar daar bijvullen heeft geen nut, dat doe je in het overloopreservoir. Er ligt nota bene een boekje in de auto waarin dat staat en op die radiateurdop staal heel groot: Warning: Never open this! Not even when cold. Of iets in die trant. RTFM! :lezen: :eatpaper:

Normaal gesproken is een familielid van me daar aan 't werk, maar die was nu ff een weekje vrij. Meteen loopt heel de toko in 't honderd en wordt ik opgescheept met oneerlijk hoge rekeningen en prutswerk. En een kokende motor. Daarvan heb ik wel geleerd dat de waarschuwingslampjes en piepjes goed werken. En dat ik 't onderhoud echt gewoon zelf moet blijven doen.

Gelukkig kon ik het relais zelf provisorisch op continu doorschakelen zetten door een klein stelboutje erin vast te klemmen.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door MartijnGizmo » 28 jun 2012, 11:40

Pfff, akelig is dat, als je een garage niet kunt vertrouwen...

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Dennis Cavallino » 04 jul 2012, 13:57

Sinds gisteren is 'ie 15 jaar oud.

Dag bijtelling! :)

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Ar » 04 jul 2012, 22:16

Rij je hem zakelijk dan? Of ben je het van plan?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Dennis Cavallino » 05 jul 2012, 08:22

Het is een optie. Ligt eraan of ik hier blijf werken of niet. De eigenaar wil liever dat ik in een nieuwe auto ga rijden, maar alle jongens die hier werken en diverse klanten hebben al vol lof over mijn auto gesproken. Dus dat is nog een discussiepunt (naast 't vaste contract). Zelf vind ik 't echt onzin om in een nieuwe auto te gaan rijden zolang deze Jeep mij bevalt. Daarnaast ben ik er nog lang niet uit wat ik dan zal kiezen, ik wil daar liever mee wachten (ivm enkele auto's die volgend jaar op de markt komen).

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Dennis Cavallino » 05 jul 2012, 08:29

Vraagje:

De garage heeft teveel automaatolie bijgevuld. Kan dat kwaad??
Volgens 't instructieboekje mag je niet teveel vullen. Maar wat zou teveel automaatolie voor gevolgen kunnen hebben?

Echt dom, wéér iets dat niet goed is.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Dennis Cavallino » 05 jul 2012, 10:05

Sinds de waterpomp, thermostaat, koelfanrelais en olie + filter zijn gewisseld is 'ie trouwens een stuk zuiniger geworden. Vooral 't feit dat de koelfan nu niet draait tot 105 graden (dan pas gaat 'ie aan), zorgt ervoor dat de motor veel warmer wordt en dus efficiënter z'n werk doet.

Wat is het verschil, vraag je je af? Voorheen zette ik de koelfan zelf aan (en uit) door de zekering erin of eruit te trekken. Soms werkte hij wel uit zichzelf, maar ging eigenlijk continu aan, ipv dat 'ie bij 105 moest inschakelen en bij 95 weer moest uitschakelen, volgens 't boekje. Eigenlijk was de motortemperatuur dan altijd iets te koel (95 graden hooguit).

Nieuwe olie doet 'm denk ik ook wel goed qua verbruik. Vandaag getankt en nu eens kijken hoe groot de actieradius precies is toegenomen.

Ook heb ik geïnformeerd naar een extra 80L LPG tank op de plek van 't reservewiel. Een rechtop staande LPG tank dus Dat kost me maximaal 1000 euro, inclusief inbouw en BTW. Daar ga ik zelf niet voor hannesen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jul 2012, 11:15

Nog even over die Panhard stang.

Hele drama verhalen las ik hier in dit draadje en in het draadje over de trekauto/ auto ambulance zoektocht. Dat je met zo'n Cherokee met panhard stang dus niet kunt traileren. Ik vond 't maar vreemd...


Intussen ben ik erachter. Het ligt niet aan mij dat 't gewoon goed rijdt met trailer.
De achteras heeft namelijk helemaal geen panhardstang bij een Cherokee. De voorzijde wel, maar ik heb er nog niets van gemerkt in nadelige zin.

Ik heb intussen met een paar duizend kilo achter de Cherokee gereden en dat ging echt prima.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Dennis Cavallino » 26 sep 2012, 14:11

Net de auto weer opgehaald na APK-keuring met RDW steekproef. Goedgekeurd. Ze hebben een remslang, een lampje en nog iets vervangen. Verder toch wat aandachtspunten gevonden die ik komende maanden op ga lossen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Dennis Cavallino » 12 okt 2012, 15:12

Nog meer kluswerk. :strong:

Net bij DF-er Kevin een zwikkie vriespluggen besteld. Van de week kwam er een mooie stoomwolk onder mijn motorkap vandaan, omdat één van de vriespluggen in 't blok op een kier was gaan staan, zonder dat ik daarom had gevraagd. Het koelwater uit 't blok druppelde op de uitlaat en veranderde dus in stoom. Daardoor dacht iedereen in een straal van 100 meter om mij heen dat ze moesten gaan rennen voor hun leven. Viel allemaal wel mee. Snel een liter koelvloeistof bijgevuld en ik moest nog maar 500 meter naar huis, dus dat moest ik ondanks de lekkage wel halen. Dus als je mijn route wil weten, volg 't lekkagespoor.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Godspeed, Hans44, jessedehaan, Joost H., Kadett, Opa, S-RS, Tristan en 7 gasten