Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Bericht door Dennis Cavallino » 14 okt 2011, 23:32

JEEP Cherokee (XJ) 4.0 L Aut. 4WD Country

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zonder dat mijn vriendin het wist heb ik vandaag deze Jeep gekocht. Gelukkig vond ze hem erg stoer en wil ze er ook graag in rijden. Dat wordt dus knokken wie 's ochtends als eerste de Jeep-sleutels heeft.

Specs:
Modeljaar: 1997
4 Liter 6 cilinder in-lijn OHC (High Output)
Vermogen: 190 pk (142 Kw) @ 4600 tpm
Trekkracht: 301 Nm @ 3000 tpm
0-100: 9,4 seconden
Gewicht: 1591 kg
Kleur: Moss Green Metallic

Brandstof: Benzine (35 liter) en LPG G3 (56 liter netto, 70 bruto)
Verbruik: ergens tussen de 1:5 en 1:8

Set 15 inch "Teardrop" velgen. Gepolijst aluminium met gouden inleg af fabriek. Voorzien van M&S banden
Set Teardrops grijs gespoten af fabriek met All Terrain banden.
Trekgewicht: 3250 kg
Heavy Duty schokbrekers met hulpveren achter
Heavy Duty radiateur met extra elektrische fan.

Vierwielaandrijving met hoge en lage gearing;
- Automaat: Aisin-Warner AW-4 4-speed automatic, (Standaard op 4.0 L I6).
- Tussenbak (4WD): "Select-Trac", full-time/part-time. De NP242 tussenbak heeft de volgende standen: 2 wd High Gear, 4 part-time, 4 full-time, N, 4 Low Gear.
- Vooras: Dana 30, High Pinion, Reverse Cut, 297x/760 universal joint, 27-spline axleshafts.
- Achteras: Dana-35 met Limited Slip Differential (Trac-Lock Differential)
- Eindreductie: 3.73:1

Goodies:
- Liervoorbereiding
- Uitgebreide boordcomputer
- Elektronisch kompas
- Buitentemperatuursensor
- Airco
- Groene baan voorruit
- Originele JEEP RDS Radio met CD wisselaar
- RDS aangestuurde klok met atoomtijd
- Rubberen mattenset in kleur van interieur
- Met leer bekleed stuurwiel
- Airbags L+R
- Bekerhouders
- Opbergvak/armsteun
- Stuurbekrachtiging
- Elektrische bedienbare ramen voor en achter
- Elektrisch bedienbare, verwarmde buitenspiegels
- Cruise control
- Cargo set
- Dakrailing + Dakdragers + Mopar dakkoffer
- Power equipment group (12v aansluitingen)
- Premium dash (o.a. oliedruk meter)
- Mistlampen voor
- Follow me home verlichting
- Uitgebreid lichtpakket met leeslampen voor, achter, lampjes bij je voeten, onder de motorkap en in bagageruimte.
- Automatische kindersloten
- Verstelbare hoofdsteunen voor + achter
- In hoogte verstelbare koplampen
- Omklapbare / uitneembare achterbank + leuning
- Heavy duty sjorogen + transportogen (voor Ferry's e.d.)
- Originele gereedschap + potkrik
- Reservewiel met hoes in interieurkleur
- Originele gebruikshandleiding en brochure uit 1997
- Facturen / historie e.d.

Deze uitvoering is voorzien van o.a. het Tow Package en diverse UpCountry goodies. Een erg complete XJ dus met allerlei opties die 't terreinrijden goed mogelijk maken af fabriek. Elektrisch bedienbare stoelen waren er niet in dat jaar, die kwamen pas vanaf '98 weer beschikbaar.

Het interieur is volledig in leder uitgevoerd en de kleur zit ergens tussen geel, oker en beige in. Erg fraai, vooral omdat de bovenkant van het tweekleurige dashboard gewoon zwart is en de onderkant ‘geel’. Ook is de auto voorzien van dikke rubberen vloermatten in dezelfde kleur. De eerste eigenaar reed hem in de lease en heeft het hele optieboek aangevinkt. Er zit ook voorbereiding op voor een lier.

Deze uitvoering heeft nog lekker old school oranje knippers, iets dat ik altijd kan waarderen. De velgen zijn proud to be vaud Teardrops met goud/oker.

In 1997 kwam de vernieuwde Cherokee op de markt. De auto had een aantal verbeteringen ten opzichte van de voorloper die sinds 1983 op de markt was. Qua uiterlijk werden de bumpers, spatborden en het interieur veranderd, maar belangrijker waren de aanpassingen om een stijvere en veiligere koets te bouwen. Dit kwam tevens de wegligging op zowel de gewone weg, als in het onverhard ten goede. Ook werd er meer aandacht besteed aan het reduceren van geluid/windgeruis, trillingen en vibraties.

De 4 liter 6 in-lijn is een heel betrouwbaar blok, dat buiten het reguliere onderhoud, nauwelijks aandacht vergt. De auto die ik heb gekocht rijdt al jaren op LPG en vrij recent is de koppakking vervangen. Die kan er dus weer een tijd tegenaan. De LPG tank ligt trouwens onder de auto, tussen het achterdifferentieel en de trekhaak. De bodemspeling is niet in gevaar, want hij ligt hoger dan het diff. De gastank zelf is vorig jaar vervangen door een nieuwe. De vorige eigenaar heeft niet bezuinigd op onderhoud, maar wilde nu een Volvo diesel, omdat hij meer km’s gaat rijden. De actieradius met de 70 liter lpg tank viel hem tegen.

Al een tijdje wilde ik een auto waarmee ik off-road kan rijden en waarmee ik lange trips kan gaan maken. Nadat ik een tijdje had gezocht naar allerlei verschillende auto’s, zoals de Discovery 300tdi en belastingvrij Pajero Long Body, kwam ik deze auto tegen. Hij ziet er gewoon erg goed uit en dat was voor mij een reden om de Saab 9000 direct te koop te zetten. Ook aan deze JEEP kan ik zelf weer het één en ander aan onderhoud plegen en de onderdelenvoorziening is gigantisch, zowel nieuw als tweede hands.

Volgens diverse JEEP kenners is het modeljaar 1997 t/m 1999 de beste keuze als je een JEEP dagelijks wilt gebruiken én wilt gaan inzetten voor lange reizen en terreinrijden. De sterke assen, differentiëlen, motor en versnellingsbak in combinatie met een koets die amper roest, in combinatie met niet al teveel computers aan boord, maken dit volgens hen tot een betrouwbare dagelijkse- en reisauto. Er zijn veel XJ-rijders die deze modeljaren ombouwen voor het extreme off-road gebruik en trials. Je kunt de auto vrij makkelijk verhogen, maar dat kan bij een Defender en Discovery ook.

Je moet al die enthousiaste verhalen dus een beetje met een korreltje zout nemen, maar er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Voor mij geldt vooral dat de auto representatief is, altijd netjes is onderhouden en dat ik er alles mee kan doen wat ik wil zonder hem te hoeven verbouwen. Ten opzichte van een Discovery is ‘ie ook een heel stuk sneller en kan ik er ook in de RWD stand mee rijden. Nu nog een oker-kleurige Maxicosi vinden. :df:

--------------------------------------
ONDERHOUDSOVERZICHT

Van 1997 – 2008 dealeronderhouden (t/m juli 2004 onder garantie)
2009-2012 onderhoud afwisselend door garagebedrijven en Jeep Den Haag)

Onderhoud vorige eigenaar:
2009
- Nieuwe LPG AFS-2 computer
- Beide Lambda (02) sensoren vervangen
- O-ringen oliepomp vervangen
- Krukaskeerringen voor en achter vervangen
- Carterplug
- Oliefilter
- Olie 10w40
- Pakking

2010
- LPG tank vervangen door nieuw exemplaar (70 liter)
- Fuseekogel RV vervangen
- Uitlaatdemper vervangen
- Olie 10w40 vervangen
- Koelvloeistof vervangen
- BDP Sensor vervangen

2011
- Banden voor (General Grabber M&S) vernieuwd incl balanceren
- Remblokken voor vervangen
- Remschijven voor vervangen
- Panhardstang vervangen
- Motorsteun links vervangen
- Stabilisator rubbers voor vervangen
- Stabilisator rubbers achter vervangen
- Uitlijnen

2012
- Luchtfilter vervangen
- Luchtinlaat gereinigd
- Gasklephuis gereinigd en gesmeerd
- Bougiekabelset vervangen
- Bougies vervangen
- Rotor vervangen
- Verdelerkap vervangen
- Koelvloeistof ververst en ontlucht
- Multiriem vervangen
- Versnellingsbakolie ververst
- 2 achterbanden Hankook AT + balanceren
- Remvloeistof ververst en ontlucht
- Vetnippels gevuld
- 3e remlicht vervangen
- Relais elektrische koelvin vervangen
- Olie 10W40 ververst, 6 liter
- Oliefilter vervangen
- Oliedruksensor vervangen
- Motorsteun RV vervangen
- Uitlijnen
- Waterpomp vervangen + pakking
- Thermosstaathuis + thermosstaat vervangen
- Automaat afgesteld
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 17 jul 2012, 13:00, 14 keer totaal gewijzigd.

Xave30

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i Classic

Bericht door Xave30 » 14 okt 2011, 23:36

:bro: :bro: :bro: Veel plezier met deze Jeep Dennis! Ik vind ze erg fijn en grappig rijden.

Snipe

Bericht door Snipe » 14 okt 2011, 23:41

Niet zo cool als een Defender, maar je hebt een excuus: daar kunnen immers geen kinderzitjes in. Dit is dus een uitstekende tweede keus, hoewel die witte letters op de banden natuurlijk echt niet kunnen. Kortom, veel plezier ermee!

Enneh.... Lange reizen? Reken er maar op dat die de komende 18 jaar geschrapt zijn.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 okt 2011, 23:47

Dat komt wel goed. Plan Daktent is in de maak (totdat ze de prijzen van die tenten hoorde....). Maar ja, eerste jaar gaat een lange roadtrip met baby aan boord niet lukken inderdaad... De auto moet zich ook nog bewijzen natuurlijk.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 okt 2011, 00:33

Jij durft :mrgreen:

Maar hij ziet er nog netjes uit!

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 15 okt 2011, 11:29

Toffe bak!

Vroeger wel eens met zo'n Cherokee gereden, mijn ouders hadden in diezelfde tijd een Discovery 3.9 V8i en de Jeep was duidelijk sneller.
Enige wat ik duidelijk minder vond was de binnenruimte, maar als ik een 4x4 zou kiezen die voor dagelijks prima te doen is zou ik ook voor deze gaan :)

Over de Defender, daar is de ruimte voorin achter het stuur nogal beperkt.
Als je niet al te lang bent kan je er wel aardig zitten, maar de wat langere mensen komen serieus ruimte tekort (uit eigen ervaring ook)

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 15 okt 2011, 11:34

gefeliciteerd, zijn idd gave bakken, om omtebouwen naar terrein wagens, vriend van mij in amerika heeft er ook 1 helemaal verhoogd en skidplates, en verlichting etc etc, dat ziet er dus ongeveer zo uit:

Afbeelding
Afbeelding

zoals je ziet, kan erg vet worden!

Knot

Bericht door Knot » 15 okt 2011, 11:56

Stoer ding!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 15 okt 2011, 12:05

Heel vet, en met 9,4 naar de 100 sneller dan ik dacht! :lol:

Ik zou em alleen niet teveel dwars gooien:

KoenM

Bericht door KoenM » 15 okt 2011, 12:13

Gaaf ding!
Had verwacht dat zo'n auto véél zwaarder zou zijn.

Pascal Woudenberg

Bericht door Pascal Woudenberg » 15 okt 2011, 13:34

KoenM schreef:Had verwacht dat zo'n auto véél zwaarder zou zijn.
Same here, rij zelf een Volvo 855 2.5 TDI welke maar liefst 65 kg lichter is......

Erg toffe bak trouwens, kun je veel plezier van hebben.

Michel P

Bericht door Michel P » 15 okt 2011, 13:47

WOW Dennis, erf gaaf, en lekker origineel, verhogen, daktent, snorkel en nog wat mods en out to the great wide open :wave:

Veel fun kilometers toegewenst.

Michel

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 15 okt 2011, 14:52

stoer!! en ook gaaf, gewoon kopen en mee thuis komen haha :rolling:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 15 okt 2011, 23:21

Helemaal TOP Dennis! echt een auto die bij je past.....vond zo'n ding echt retecool, klassieker in wording en more classy dan zo'n Engels hok..... :blink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 okt 2011, 12:15

Ferdi Gielen schreef:Toffe bak!

Vroeger wel eens met zo'n Cherokee gereden, mijn ouders hadden in diezelfde tijd een Discovery 3.9 V8i en de Jeep was duidelijk sneller.
Enige wat ik duidelijk minder vond was de binnenruimte, maar als ik een 4x4 zou kiezen die voor dagelijks prima te doen is zou ik ook voor deze gaan :)

Over de Defender, daar is de ruimte voorin achter het stuur nogal beperkt.
Als je niet al te lang bent kan je er wel aardig zitten, maar de wat langere mensen komen serieus ruimte tekort (uit eigen ervaring ook)
Dat vind ik ook. Ik heb veel in de Defender gereden. Naast de veel hogere prijs, krijg je minder comfort. Na 200 km ben ik altijd aardig stijf en begint de kramp in mjn knieholte, zelfs met cruise control. Daarom keek ik naar Discovery's, want die zijn goedkoper in aanschaf en rijden beter in het dagelijks verkeer. Toen kocht Daniel een ZJ (Grand Cherokee) en dat vond ik ook cool. Uiteindelijk overtuigde wat off roaders in de VS me van de '97 XJ (Cherokee) en zelf had ik nog een belastingvrije Wagoneer op het oog. Twee weken terug stonden er opeens twee mooie Cherokee's met lpg G3 te koop en deze leek mij het beste onderhouden. En het interieur vond ik mooier. Zodoende is het deze geworden. Qua interieurruimte is het net zo smal als een Defender, maar je zithouding is meer zoals in een E34 en dat bevalt mij wel. Ik zit er lekker in.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 okt 2011, 12:20

Pascal Woudenberg schreef:
KoenM schreef:Had verwacht dat zo'n auto véél zwaarder zou zijn.
Same here, rij zelf een Volvo 855 2.5 TDI welke maar liefst 65 kg lichter is......

Erg toffe bak trouwens, kun je veel plezier van hebben.
Hij weegt echt weinig, daar kwam ik pas achter toen ik de wegenbelasting ging berekenen. Dat valt echt reuze mee.

Wel is de koets vanaf MY97 veel stijver gemaakt. Dat zie je ook n het filmpje van die koprol. Het schijnt dat een rollbar niets toevoegt qua veiligheid, maar wel tegen het torderen van de koets. Cherokee rijders die in het terrein scheef staan en hun achterklep openen, krijgen die klep vervolgens niet meer dicht tot de auto weer recht staat. :)

Emiel

Bericht door Emiel » 16 okt 2011, 20:08

En bedankt, dit topic gaat me geld kosten. Komende weken wil vriendin even in 1 proefrijden. Ideaal voor paarden trailer voor haar paard en auto ambulance voor mij. We vonden de forester het net niet.

Veel plezier ervan !

allen

Bericht door allen » 16 okt 2011, 20:21

Foei Emiel! :D

Emiel

Bericht door Emiel » 16 okt 2011, 20:25

Tja ;) vrouwen zijn de baas :tong:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 16 okt 2011, 20:46

Emiel schreef:En bedankt, dit topic gaat me geld kosten. Komende weken wil vriendin even in 1 proefrijden. Ideaal voor paarden trailer voor haar paard en auto ambulance voor mij. We vonden de forester het net niet.

Veel plezier ervan !
Steve met verhaal over panhardstang in 3.. 2.. 1..

steve smith

Bericht door steve smith » 16 okt 2011, 20:52

Emiel schreef:En bedankt, dit topic gaat me geld kosten. Komende weken wil vriendin even in 1 proefrijden. Ideaal voor paarden trailer voor haar paard en auto ambulance voor mij. We vonden de forester het net niet.

Veel plezier ervan !
Boswachter is veel fijnere trekauto dan Cherokee om de door Martijn genoemde rede. Zie draadje van Q&A over "autoambulance gevraagd.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 16 okt 2011, 21:20

Leuk ding! Je wilde in stijl naar de beurs in Oss dit weekend en dacht 'ik koop er gewoon een andere auto voor!'? :)

Had ook verwacht dat ze veel zwaarder zouden zijn (discovery's gaan vrij eenvoudig de 2 ton voorbij als referentie).

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 17 okt 2011, 23:26

Mooie Jeep. Hier heb ik nog steeds een zwak voor.
Rijdt super, zit heerlijk en gewoon stiekem mooi van lelijkheid, toch? :wink:

Ik had bijna een 4.0 Performance gekocht....

Veel plezierige (offroad) km's toegewenst.

Joy

Bericht door Joy » 18 okt 2011, 09:30

Boswachter trekt zware aanhangers zonder problemen. Niveauregeling moet even aan de belading wennen maar verder spoort ie probleemloos rechtuit. Enige punt van kritiek zou het op stoom moeten komen van de turbomotor kunnen zijn waar zo een 4.0 natuurlijk instant trekkracht geeft. Nadeel van zo een Panhard constructie is dat deze zorgt voor gewaggel van de kont. Gezien de aanhanger deze beweging volgt kun je nagaan wat dat doet met de rechtuitstabiliteit bij hogere snelheden.

Ik vind het wel een stoer hok Dennis. Kwa geluid en looks is het een winner.

allen

Bericht door allen » 18 okt 2011, 11:31

@Adje, ik vind een Cherokee eerlijk gezegd zelfs mooi in de zin van eh... mooi. :clown:
Heb er zelf ook nogsteeds wel een zwak voor. Gewoon een net zwart of donkerblauw exemplaar.
Helemaal prachtig vind ik zelf die Wrangler Sahara. Maar het verbruik gaat even helemaal nergens meer over. Het nieuwste model Wrangler lijkt me dan weer wel wat om te hebben als het toch een Jeep moet zijn. :D
De laatste jaren zijn die dashboards van Jeeps weer een beetje normaal.

Plaats reactie