Zonder dat mijn vriendin het wist heb ik vandaag deze Jeep gekocht. Gelukkig vond ze hem erg stoer en wil ze er ook graag in rijden. Dat wordt dus knokken wie 's ochtends als eerste de Jeep-sleutels heeft.
Specs:
Modeljaar: 1997
4 Liter 6 cilinder in-lijn OHC (High Output)
Vermogen: 190 pk (142 Kw) @ 4600 tpm
Trekkracht: 301 Nm @ 3000 tpm
0-100: 9,4 seconden
Gewicht: 1591 kg
Kleur: Moss Green Metallic
Brandstof: Benzine (35 liter) en LPG G3 (56 liter netto, 70 bruto)
Verbruik: ergens tussen de 1:5 en 1:8
Set 15 inch "Teardrop" velgen. Gepolijst aluminium met gouden inleg af fabriek. Voorzien van M&S banden
Set Teardrops grijs gespoten af fabriek met All Terrain banden.
Trekgewicht: 3250 kg
Heavy Duty schokbrekers met hulpveren achter
Heavy Duty radiateur met extra elektrische fan.
Vierwielaandrijving met hoge en lage gearing;
- Automaat: Aisin-Warner AW-4 4-speed automatic, (Standaard op 4.0 L I6).
- Tussenbak (4WD): "Select-Trac", full-time/part-time. De NP242 tussenbak heeft de volgende standen: 2 wd High Gear, 4 part-time, 4 full-time, N, 4 Low Gear.
- Vooras: Dana 30, High Pinion, Reverse Cut, 297x/760 universal joint, 27-spline axleshafts.
- Achteras: Dana-35 met Limited Slip Differential (Trac-Lock Differential)
- Eindreductie: 3.73:1
Goodies:
- Liervoorbereiding
- Uitgebreide boordcomputer
- Elektronisch kompas
- Buitentemperatuursensor
- Airco
- Groene baan voorruit
- Originele JEEP RDS Radio met CD wisselaar
- RDS aangestuurde klok met atoomtijd
- Rubberen mattenset in kleur van interieur
- Met leer bekleed stuurwiel
- Airbags L+R
- Bekerhouders
- Opbergvak/armsteun
- Stuurbekrachtiging
- Elektrische bedienbare ramen voor en achter
- Elektrisch bedienbare, verwarmde buitenspiegels
- Cruise control
- Cargo set
- Dakrailing + Dakdragers + Mopar dakkoffer
- Power equipment group (12v aansluitingen)
- Premium dash (o.a. oliedruk meter)
- Mistlampen voor
- Follow me home verlichting
- Uitgebreid lichtpakket met leeslampen voor, achter, lampjes bij je voeten, onder de motorkap en in bagageruimte.
- Automatische kindersloten
- Verstelbare hoofdsteunen voor + achter
- In hoogte verstelbare koplampen
- Omklapbare / uitneembare achterbank + leuning
- Heavy duty sjorogen + transportogen (voor Ferry's e.d.)
- Originele gereedschap + potkrik
- Reservewiel met hoes in interieurkleur
- Originele gebruikshandleiding en brochure uit 1997
- Facturen / historie e.d.
Deze uitvoering is voorzien van o.a. het Tow Package en diverse UpCountry goodies. Een erg complete XJ dus met allerlei opties die 't terreinrijden goed mogelijk maken af fabriek. Elektrisch bedienbare stoelen waren er niet in dat jaar, die kwamen pas vanaf '98 weer beschikbaar.
Het interieur is volledig in leder uitgevoerd en de kleur zit ergens tussen geel, oker en beige in. Erg fraai, vooral omdat de bovenkant van het tweekleurige dashboard gewoon zwart is en de onderkant ‘geel’. Ook is de auto voorzien van dikke rubberen vloermatten in dezelfde kleur. De eerste eigenaar reed hem in de lease en heeft het hele optieboek aangevinkt. Er zit ook voorbereiding op voor een lier.
Deze uitvoering heeft nog lekker old school oranje knippers, iets dat ik altijd kan waarderen. De velgen zijn proud to be vaud Teardrops met goud/oker.
In 1997 kwam de vernieuwde Cherokee op de markt. De auto had een aantal verbeteringen ten opzichte van de voorloper die sinds 1983 op de markt was. Qua uiterlijk werden de bumpers, spatborden en het interieur veranderd, maar belangrijker waren de aanpassingen om een stijvere en veiligere koets te bouwen. Dit kwam tevens de wegligging op zowel de gewone weg, als in het onverhard ten goede. Ook werd er meer aandacht besteed aan het reduceren van geluid/windgeruis, trillingen en vibraties.
De 4 liter 6 in-lijn is een heel betrouwbaar blok, dat buiten het reguliere onderhoud, nauwelijks aandacht vergt. De auto die ik heb gekocht rijdt al jaren op LPG en vrij recent is de koppakking vervangen. Die kan er dus weer een tijd tegenaan. De LPG tank ligt trouwens onder de auto, tussen het achterdifferentieel en de trekhaak. De bodemspeling is niet in gevaar, want hij ligt hoger dan het diff. De gastank zelf is vorig jaar vervangen door een nieuwe. De vorige eigenaar heeft niet bezuinigd op onderhoud, maar wilde nu een Volvo diesel, omdat hij meer km’s gaat rijden. De actieradius met de 70 liter lpg tank viel hem tegen.
Al een tijdje wilde ik een auto waarmee ik off-road kan rijden en waarmee ik lange trips kan gaan maken. Nadat ik een tijdje had gezocht naar allerlei verschillende auto’s, zoals de Discovery 300tdi en belastingvrij Pajero Long Body, kwam ik deze auto tegen. Hij ziet er gewoon erg goed uit en dat was voor mij een reden om de Saab 9000 direct te koop te zetten. Ook aan deze JEEP kan ik zelf weer het één en ander aan onderhoud plegen en de onderdelenvoorziening is gigantisch, zowel nieuw als tweede hands.
Volgens diverse JEEP kenners is het modeljaar 1997 t/m 1999 de beste keuze als je een JEEP dagelijks wilt gebruiken én wilt gaan inzetten voor lange reizen en terreinrijden. De sterke assen, differentiëlen, motor en versnellingsbak in combinatie met een koets die amper roest, in combinatie met niet al teveel computers aan boord, maken dit volgens hen tot een betrouwbare dagelijkse- en reisauto. Er zijn veel XJ-rijders die deze modeljaren ombouwen voor het extreme off-road gebruik en trials. Je kunt de auto vrij makkelijk verhogen, maar dat kan bij een Defender en Discovery ook.
Je moet al die enthousiaste verhalen dus een beetje met een korreltje zout nemen, maar er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Voor mij geldt vooral dat de auto representatief is, altijd netjes is onderhouden en dat ik er alles mee kan doen wat ik wil zonder hem te hoeven verbouwen. Ten opzichte van een Discovery is ‘ie ook een heel stuk sneller en kan ik er ook in de RWD stand mee rijden. Nu nog een oker-kleurige Maxicosi vinden.

--------------------------------------
ONDERHOUDSOVERZICHT
Van 1997 – 2008 dealeronderhouden (t/m juli 2004 onder garantie)
2009-2012 onderhoud afwisselend door garagebedrijven en Jeep Den Haag)
Onderhoud vorige eigenaar:
2009
- Nieuwe LPG AFS-2 computer
- Beide Lambda (02) sensoren vervangen
- O-ringen oliepomp vervangen
- Krukaskeerringen voor en achter vervangen
- Carterplug
- Oliefilter
- Olie 10w40
- Pakking
2010
- LPG tank vervangen door nieuw exemplaar (70 liter)
- Fuseekogel RV vervangen
- Uitlaatdemper vervangen
- Olie 10w40 vervangen
- Koelvloeistof vervangen
- BDP Sensor vervangen
2011
- Banden voor (General Grabber M&S) vernieuwd incl balanceren
- Remblokken voor vervangen
- Remschijven voor vervangen
- Panhardstang vervangen
- Motorsteun links vervangen
- Stabilisator rubbers voor vervangen