Martijn_bmw schreef:Hoe bevalt het LPG rijden?
Hoi Martijn, ik rijd al jaren op LPG.
Eerst met een Mercedes 280 SE W108. Daarna met mijn Saabs 900 classic en 9000.
Met de 900 Classic heb ik in 3,5 jaar zo'n 120.000 km gereden zonder grote problemen. Wel heb ik ervaren dat het onderhoud gewoon perfect moet zijn. 1 keer een backfire gehad door een poreuze luchtslang en 1 keer was de vulslang verpieterd. Daarvan heb ik geleerd dat je alle rubberen slangen gewoon in topconditie moet houden. Dit waren 2 slangen die door mijn garagist bij aankoop van mijn 900 werden geadviseerd om binnen 2 jaar te vervangen. Na +-2 jaar gingen ze dus verrot. Mijn stomme fout om 't niet direct te doen!
Qua rijden bevalt LPG gewoon supergoed. Je maakt je minder druk om brandstofprijzen. Tijdens vakanties en weekendjes weg rijd je makkelijk wat kilometers om voor de lol, zonder dat je meteen blut bent. Een vakantie van 5000 km kost je minder dan 350 euro aan brandstof als je 1:10 rijdt. Reken dat ook maar eens uit op benzine.
Je blijft ook makkelijk binnen de 19ct/km. Zelfs als je 1:6 rijdt zoals ik in de Jeep en LPG 's winters bijna 90 cent kost (is nu alweer <70... bizar die verschillen)..
De Jeep heeft als nadeel dat 'ie dus tussen de 1:5 en 1:7 verbruikt en de actieradius ten opzichte van een terreinwagen/SUV op Diesel natuurlijk beperkt is.
Aan de andere kant heb je altijd 2 brandstofsystemen aan boord en in feite een aardige backup. Ik heb een 35-liter benzinetank. Jerrycans kunnen mee op 't dak desnoods.
Het voordeel is dat je meer lol hebt van een dikke motor voorin, dan bij een Diesel. Mijn 4 liter is geen strepentrekker, maar je kunt er wel aardig sportief mee rijden en een 6 in-lijn klinkt ook goed als 'ie niet in Duitsland is gebouwd. De automaat is daarbij ook wel fijn, want die schakelt erg rap voor zo'n prehistorisch stukje techniek. Een keertje gas geven op gas kost je ook niet de wereld. Dus dat kun je met een gerust hart regelmatig doen.
Ik heb altijd 2 LPG adapters aan boord om ook in 't Buitenland te kunnen tanken, maar de meeste tankstations hebben die wel te koop of te leen als je ze vergeet.
Ik zou privé niets anders meer willen dan LPG. Als ik geen Jeep/SUV had gekocht, was er een Volvo/Saab Estate met turbo of BMW 5 touring V8 op LPG gekomen.