E34 M5
-
Re: E34 M5
Zijn dat 1 delige 17 inch styling 5 velgen?
-
Nee, 16" BBS aftermarket, 7 en 8" breed.JeroenT schreef:Zijn dat 1 delige 17 inch styling 5 velgen?
-
Klopt, BBS RZ323 voor en RZ324 achter. Deze hebben een ABE specifiek voor de E28 M5.steve smith schreef:Nee, 16" BBS aftermarket, 7 en 8" breed.
-
- Chris van S.
Lief! 

- Tristan
Klinkt nu al lekker onder de 4500 rpm. 8)
-
Het filmpje heeft i.i.g tot fanmail uit Leeuwarden geleid. Was een overschrijdinkje van 5km/h, maar ja wat doe je eraan. Ik had beter moeten weten,
In de tussentijd heb ik mijn project documenten op orde gebracht; dat is voor de meeste mensen theoretisch geneuzel, maar wel belangrijk omdat dit de onderbouwing van het hele project is.
Als onderdeel daarvan heb ik de AFR opnieuw bepaald a.d.h.v berekeningen uit de gemeten waardes van de koolstof monoxide (CO), koolstof dioxide (CO2), zuurstof (O2) en overbrande waterstoffen (hc). Dit is een beetje omslachtig, maar ik wilde wel eens weten of de gemeten lamda waardes wel overeenkomen met de theorie. Dit bleek zo te zijn waardoor maar weer eens bewezen is dat theorie en prakrijk overeen komen (=wetenschap of religie
)
Daarnaast heb ik het bougiebeeld gecontroleerd en bewijsmatig vastgelegd. Ik ben niet in zijn geheel ontevreden, maar cyl #2 en cyl #5 lopen bij deellast iets te mager. Om dit te corrigeren moet de gasklep synchronisatie opnieuw uitvoeren. Als onderdeel daarvan moet ik de onderdruk in het inlaatsysteem calibreren en justeren. Lijkt een dure woordcombinatie, maar is niets meer en niets minder dan de fout bepalen en corrigeren.
Dat wil ik electronisch gaan doen, dus niet met die rare vacuum meters. Het proof of principle moet ik nog onderbouwen en in een document vastleggen, maar als het werkt, heb ik de onderdruk in het tijddomijn waardoor ik veel meer informatie over de motor kan extraheren dan alleen maar de gemiddelde waarde van de onderdruk in het inlaatsysteem alleen.
I.i.g heb ik de AFR wat verlaagd (~14.0). Dat moet voorlopig voldoende zijn.

In de tussentijd heb ik mijn project documenten op orde gebracht; dat is voor de meeste mensen theoretisch geneuzel, maar wel belangrijk omdat dit de onderbouwing van het hele project is.
Als onderdeel daarvan heb ik de AFR opnieuw bepaald a.d.h.v berekeningen uit de gemeten waardes van de koolstof monoxide (CO), koolstof dioxide (CO2), zuurstof (O2) en overbrande waterstoffen (hc). Dit is een beetje omslachtig, maar ik wilde wel eens weten of de gemeten lamda waardes wel overeenkomen met de theorie. Dit bleek zo te zijn waardoor maar weer eens bewezen is dat theorie en prakrijk overeen komen (=wetenschap of religie

Daarnaast heb ik het bougiebeeld gecontroleerd en bewijsmatig vastgelegd. Ik ben niet in zijn geheel ontevreden, maar cyl #2 en cyl #5 lopen bij deellast iets te mager. Om dit te corrigeren moet de gasklep synchronisatie opnieuw uitvoeren. Als onderdeel daarvan moet ik de onderdruk in het inlaatsysteem calibreren en justeren. Lijkt een dure woordcombinatie, maar is niets meer en niets minder dan de fout bepalen en corrigeren.
Dat wil ik electronisch gaan doen, dus niet met die rare vacuum meters. Het proof of principle moet ik nog onderbouwen en in een document vastleggen, maar als het werkt, heb ik de onderdruk in het tijddomijn waardoor ik veel meer informatie over de motor kan extraheren dan alleen maar de gemiddelde waarde van de onderdruk in het inlaatsysteem alleen.
I.i.g heb ik de AFR wat verlaagd (~14.0). Dat moet voorlopig voldoende zijn.
Laatst gewijzigd door raymondw op 03 jun 2010, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Petrolhead Tom
Klinkt super! 

- Jurriuit
Vind je? Van de laatste 3 alinea's begreep ik werkelijk geen houtTom Westendorp schreef:Klinkt super!

- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Zo inschattende ís het ook super (ik begrijp de alineas wel aardig).
-
Que? Wie, wat, waar en quanta costa?
raymondw schreef:Het filmpje heeft i.i.g tot fanmail uit Leeuwarden geleid. Was een overschrijdinkje van 5km/h, maar ja wat doe je eraan. Ik had beter moeten weten,![]()
-
N35 bij Wierden tijdens het rondritje (88 i.p.v 80, na correctie 85). Los van het feit dat het een lullige bekeuring is kan ik mij er niet zo druk om maken. Ik zat er bij in en had je moeten informeren dat er een vaste paal stond.steve smith schreef:Que? Wie, wat, waar en quanta costa?
raymondw schreef:Het filmpje heeft i.i.g tot fanmail uit Leeuwarden geleid. Was een overschrijdinkje van 5km/h, maar ja wat doe je eraan. Ik had beter moeten weten,![]()
Laatst gewijzigd door raymondw op 03 jun 2010, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- Knot
Klinkt goed....
Gaaf dat wel alle 5serie M modellen hier op DF hebben, waar jij natuurlijk een groot aandeel hebt!
Gaaf dat wel alle 5serie M modellen hier op DF hebben, waar jij natuurlijk een groot aandeel hebt!
- GTRene
is dat ding nu nog niet ingereden
wil hem wel eens horen tot aan max rpm

wil hem wel eens horen tot aan max rpm

- Peric
Diep respect en heel gaaf zoals je met de motor bezig bent.
Is het überhaupt wel mogelijk om 'm ideaal te krijgen? En af fabriek worden ze niet zo perfect afgesteld neem ik aan?
Is het überhaupt wel mogelijk om 'm ideaal te krijgen? En af fabriek worden ze niet zo perfect afgesteld neem ik aan?
- Petrolhead Tom
Ik ook wel, klinkt nu al super.
-
Dan ben ik wel benieuwd waar die staat want dan weet ik nog wel 2 kentekens waarop ik die binnen ga krijgen!raymondw schreef: N35

- GTRene
hier staan er 2 worden wel weergegeven op men mobieltjes navi maar geeft daar geen geluid, staan er dus 2 bij dat kruispunt...das ook de N35steve smith schreef:Dan ben ik wel benieuwd waar die staat want dan weet ik nog wel 2 kentekens waarop ik die binnen ga krijgen!raymondw schreef: N35
http://maps.google.nl/maps?q=52.359615, ... 34332&z=15
- Petrolhead Tom
Boetes zijn zo zonde geld. :twisted:
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
GTRene schreef:hier staan er 2 worden wel weergegeven op men mobieltjes navi maar geeft daar geen geluid, staan er dus 2 bij dat kruispunt...das ook de N35steve smith schreef:Dan ben ik wel benieuwd waar die staat want dan weet ik nog wel 2 kentekens waarop ik die binnen ga krijgen!raymondw schreef: N35
http://maps.google.nl/maps?q=52.359615, ... 34332&z=15
Bij het stoplicht inderdaad. Wel terechte plek aangezien het stoplicht voor de kruisende weg vrij vlot op groen springt.
Wel triest trouwens, toen het stoplicht er net stond (3 jaar geleden) viel het me al op hoe ontzettend snel het stoplicht op groen ging voor de zijweg (ik schat 1 seconde nadat de andere op rood gaat). Aangezien je met je neus tegen de doorgaande weg staat zit je *direct* op de doorgaande weg zit vond ik het best link. Natuurlijk niet even over nagedacht om de beheerder op te bellen. Slechts enkele weken later gebeurde er een zeer zwaar (ik dacht dodelijk) ongeval op exact de wijze waar ik al bang voor was.
Goed, daar dus.
-
Gisteren heb ik weer eens wat tijd aan de E34 besteed; Een aantal weken geleden zag de voorste kriksteun er nog zo uit:

Na het verwijderen van de oude BITAC laag heb ik gisterochtend de kriksteun verder kaalgemaakt en behandeld met POR15. Na een paar uurtjes laten inwerken van de etsende vloeistof ziet de kriksteun er al heel wat beter uit.

Vervolgens laten drogen en de eerste Primer laag aangebracht. POR15 gaat een hechte verbinding aan met het onderliggende metaal is in staat om hoge afschuifkrachten te verwerken.

Voor het aanbrengen van de tweede laag moet de eerste laag wat uitharden, dus dat gaf mij de tijd om de differentieel-olie af te tappen.

Er liggen een paar nieuwe flesjes Castrol SAF-XJ klaar.
Na het verwijderen van de oude BITAC laag heb ik gisterochtend de kriksteun verder kaalgemaakt en behandeld met POR15. Na een paar uurtjes laten inwerken van de etsende vloeistof ziet de kriksteun er al heel wat beter uit.
Vervolgens laten drogen en de eerste Primer laag aangebracht. POR15 gaat een hechte verbinding aan met het onderliggende metaal is in staat om hoge afschuifkrachten te verwerken.
Voor het aanbrengen van de tweede laag moet de eerste laag wat uitharden, dus dat gaf mij de tijd om de differentieel-olie af te tappen.
Er liggen een paar nieuwe flesjes Castrol SAF-XJ klaar.
- InjectTheVenom
Ik neem aan dat POR 15 heel iets anders is als Noverox?
-
Hoi Willem,
Het is een beetje van hetzelfde, maar POR15 bevat geen roestomvormer, maar is een primerlaag die op de gecorodeerde oppervlaktes anagebracht moet worden. Daarvoor moet het wel net als Noverox voorbehandeld worden, maar dat zit erbij. M.a.w POR15 is een totaaloplossing, Noverox enkel en alleen een roestomvormer.
Daarnaast is POR15 in verschillende kleuren verkrijgbaar. De variant die ik toepas komt overeen met de kleur van de OE primer die BMW toepast. Daarnaast is POR15 direct overspuitbaar aangezien het al een primer is en Noverox weer niet.
Het is een beetje van hetzelfde, maar POR15 bevat geen roestomvormer, maar is een primerlaag die op de gecorodeerde oppervlaktes anagebracht moet worden. Daarvoor moet het wel net als Noverox voorbehandeld worden, maar dat zit erbij. M.a.w POR15 is een totaaloplossing, Noverox enkel en alleen een roestomvormer.
Daarnaast is POR15 in verschillende kleuren verkrijgbaar. De variant die ik toepas komt overeen met de kleur van de OE primer die BMW toepast. Daarnaast is POR15 direct overspuitbaar aangezien het al een primer is en Noverox weer niet.
- Niels
- Auto: Prius+
Goede info Raymond. Ik heb ook al e.e.a. gebruikt maar echt voor een lange termijn oplossing heeft het nog niet gewerkt. Elk jaar moet je er vervolgens weer aandacht aan besteden. Is dat met dit net zo?