E34 M5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

E34 M5

Bericht door raymondw » 26 nov 2006, 21:31

Na een poosje meegelezen te hebben heb ik de knoop doorgehakt en mij als gebruiker geregistreerd. Mijn naam is Raymond, woon in het oosten des lands en ben al sinds meer dan zeven jaar eigenaar van E34 ///M5 uit 1990 welke ik destijds uit Zwitserland heb geimporteerd. Doorslaggevend voor mijn aankoopbeslissing was:

1: Auto van de eerste eigenaar
2: Lage kilometer stand (96k km)
3: Geen wintergebruik.

Inmiddels gebruik ik deze auto puur voor de ontspanning. Zo af en toe een paar rondjes over de Nordschleife en een keer per jaar een toertocht door de Alpen. Al met al toch nog goed voor ruim 7000km per jaar. Op dit moment staat de teller op 175k km.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Last but not least. Een foto van op de Nordschleife. Met dank aan Jochem v/d Cauberge (http://www.frozenspeed.com)

Afbeelding

Dankzij het preventieve onderhoud heb ik over betrouwbaarheid niet te klagen. Eigenlijk betreft het alleen onderdelen die door ouderdom niet meer voldoen. Zo lang je dat voorblijft en je de auto netjes onderhoudt is er niets aan de hand.
Laatst gewijzigd door raymondw op 24 mar 2010, 11:29, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40265
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 26 nov 2006, 21:39

Welkom, en mooi wagentje... Alle M Beamertjes zijn gewoon gaaf :)

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Re: E34 M5

Bericht door Brava » 26 nov 2006, 21:53

alpinab10biturbo schreef:
[img:800:600]http://rwoe.150m.com/tmp/20060821/dscf0027.jpg[/img]
Prachtige auto! Zoek de verschillen. :wink:

[img:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v402/ ... ing147.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 26 nov 2006, 22:19

Hoi Raymond,

Welkom hier. Heb je de e28 M5 nog steeds?

Michel

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 26 nov 2006, 22:21

@Brava,

Jouw foto is aan de voorzijde van het restaurant genomen. Mijn foto is van de achterzijde komend vanuit Gletsch.

Blijft een heerlijke weg. Vanuit Gletsch is hij breed genoeg om door de haarspeld bochten te driften. Alleen is het overzicht van bovenaf te goed en een toevallig patrouillerende agent kon dat niet zo waarderen :wink:

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 26 nov 2006, 22:30

Hoi Michel,

Yep en die doe ik ook nooit meer weg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door raymondw op 24 mar 2010, 11:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 26 nov 2006, 22:34

alpinab10biturbo schreef:@Brava,

Jouw foto is aan de voorzijde van het restaurant genomen. Mijn foto is van de achterzijde komend vanuit Gletsch.

Blijft een heerlijke weg. Vanuit Gletsch is hij breed genoeg om door de haarspeld bochten te driften. Alleen is het overzicht van bovenaf te goed en een toevallig patrouillerende agent kon dat niet zo waarderen :wink:
Apart, ik heb al die passen, Grimsel, Nüfenen, Susten, Furka, Oberalp, Lukmanier, etc. vele malen gereden in de afgelopen 15 jaar en ik kan me niet herinneren er ooit politie gezien te hebben. Noem het geluk. :wink:

Dit is bovenop de Nüfenen, vijf dagen later.

[img:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v402/ ... 0_0299.jpg[/img]

Joep
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 apr 2006, 15:13
Locatie: Boxmeer

Bericht door Joep » 26 nov 2006, 22:35

De E34 is mooi, maar de E28 is über!!

[img:600:450]http://www.bmwe21.net/temp/e28m5.jpg[/img]

Meer details over de E28??

Kms/opties/eigenaren etc. etc.??

Joep

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 26 nov 2006, 22:42

Brava schreef:Dit is bovenop de Nüfenen, vijf dagen later.
De combinatie mogelijkheden in het zuiden van Uri zijn i.d.d eindeloos. Politie zie je niet vaak i.d.d maar ik heb twee keer de pech gehad. Een keer kwam ik vanaf de Umbrailpass en reed richting de Ofenpass ruim 21km/h te snel. De andere keer reed ik met een vriend van mij (ook in een M5) de Grimselpass omhoog. Twee ///M5'en, beide volgas in de derde en vierde versnelling. Omdat we op het moment dat we hem passeerden het rustig aan deden liet hij ons met rust, maar zijn gezicht sprak boekdelen.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 26 nov 2006, 22:47

Joep,

Dat is i.d.d mijn auto. Jeroen heeft de foto gemaakt tijdens de OGP van 2003 toen hij met mij is meegereden.

De E28 heb ik in 2001 gekocht van een handelaar / Alpina verzamelaar in Gutersloh. Aantal eigenaren weet ik niet omdat de fahrzeug brief maar tot 1993 terug ging. Kilometerstand is 152k km. Auto is schade vrij en in originele lak. Maar technisch mankeerde er wel wat aan. Geen schokkende dingen, maar een luchtfilterhuis wat handmatig doorboord was is niet iets wat je wilt zien. Of wat te denken van een bobine van een 518i? Zo ben ik een aantal andere punten tegengekomen die erop wezen dat een van de vorige eigenaren niet bepaald serieus met de auto omgimg. Echter gezien de staat waarin hij verkeerde kon die periode niet erg lang geweest zijn. Gedurende de winter van 2004/2005 heb ik daarom bijna alle aanbouwdelen van de motor vervangen.

Maar je hebt gelijk. De E28 is door zijn ruim 250kg lagere gewicht een betere rijdersauto dan de E34. Hij voelt aan als een E30 325i, maar dan met een veel sterkere motor. Veel rijdt ik er niet mee. Misschien een keer 1000km per jaar, maar dan houdt het ook op. Bovendien, er zijn er maar 588 van (ECE variant met M88/3 motor) en daarom wil ik het risico niet lopen om ermee op bijv de Nordschleife te rijden.
Laatst gewijzigd door raymondw op 26 nov 2006, 23:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7254
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 26 nov 2006, 23:01

Welkom!

Beide prachtig, maar die E28 is toch wel om je vingers bij af te likken zeg :shock: 8)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 26 nov 2006, 23:54

Welkom op DF. stom toevallig zit ik net een M3/M5 brochure uit 1988 te lezen. Nieuw in folder prachtig ding maar zo op de foto's ook.

sven deutschmann
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
Locatie: omg. sittard

Bericht door sven deutschmann » 27 nov 2006, 00:39

welkom hier

2 prachtige auto's.. zit zelf al tijden eraan te denken om zo'n e28 te kopen want vind toch wel een echte unieke auto.. jammer dat je zo'n m5 ervan niet vaak tegen komt in goede staat

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 nov 2006, 09:27

Super collectie. Twee prachtige auto's. En de E28 is inderdaad veel meer de rijdersauto, maar de E34 is meer een allrounder en doet qua rijfun niet onder als je echt hard gaat, is mij opgevallen. Ik zou ook nog wel een E28 ernaast willen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43207
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 27 nov 2006, 09:27

Welkom, mooie auto's!

Gebruikersavatar
dale vito
Berichten: 862
Lid geworden op: 28 feb 2006, 13:45
Locatie: Amersfoort

Bericht door dale vito » 27 nov 2006, 16:46

Zo vooral de e28 kan mij wel bekoren. Schitterende klassieker, in een prachtige staat. Complimenten.

En de alpina uit je naam? 8)

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 27 nov 2006, 21:49

Dennis Cavallino schreef:, maar de E34 is meer een allrounder en doet qua rijfun niet onder als je echt hard gaat, is mij opgevallen.
Klopt. Daarom houdt ik de E34 ook overwegend origineel. Het enigste wat ik op dit moment overweeg zijn

1: Blauwe Pagid blokken (RS42 compound) voor de remmen. De standaard OEM blokken met een organische compound blijven wel even stabiel, maar in de Alpen en op de Nordschleife schieten ze tekort.

2: Zwarte Powerflex bussen voor de vooras.

3: 19mm stabilisator op de achteras om het onderstuur veroorzaakt door de 9J*17 velgen met 255/40ZR17 banden te compenseren. Op de autobahn zijn de grotere banden ideaal, maar op een bochtig traject geef ik de voorkeur aan de smallere velg/band cominatie (8J*17 met 235/45ZR17)

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 27 nov 2006, 21:51

dale vito schreef:En de alpina uit je naam? 8)
Ooit gekozen in de tijd dat een 'nick' verstandiger was. Alles met e34m5 was al in gebruik. Alleen mijn huidige nick niet.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 27 nov 2006, 21:56

sven deutschmann schreef:welkom hier

2 prachtige auto's.. zit zelf al tijden eraan te denken om zo'n e28 te kopen want vind toch wel een echte unieke auto.. jammer dat je zo'n m5 ervan niet vaak tegen komt in goede staat
Er zijn er maar 588 van en ondanks dat de meesten nog bestaan zijn ze overwegend in vaste handen. Daar komt bij dat met de prijsontwikkeling van de afgelopen paar jaar (zie classic data), een E28 ///M5 niet toegankelijker geworden is.

Een interessant alternatief is de Alpina B9, en dan met name de vroegere versie met de M90 motor. Deze worden sterk ondergewaardeerd, maar zijn in mijn ogen bijna net zo snel.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 16 dec 2006, 14:20

Mooi auto man! Ook die E28 :)

Een puntgave M5 zoeken is al een hele klus op zich lijkt mij. Interieur is zwart of lijkt het grijs te zijn?

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 19 dec 2006, 20:35

Macboy schreef:Een puntgave M5 zoeken is al een hele klus op zich lijkt mij. Interieur is zwart of lijkt het grijs te zijn?
Inmiddels wel, maar in 1999 viel het wel mee. Wat op dit moment ook niet helpt is dat vele exemplaren in handen zijn van mensen die een 'bargain basement' banger met veel vermogen zoeken en na aanschaf erachter komen dat het geld net genoeg was voor de aanschaf.

Het interieur van de E34 is donkergrijs volleder (alleen dashboard en stuurkolom niet). Het interieur van de E28 is zwart leder (alleen stoelen).

Gebruikersavatar
Wannes
Berichten: 279
Lid geworden op: 12 jan 2007, 10:22
Locatie: heverlee belgie

Bericht door Wannes » 13 jan 2007, 10:03

zo een M is gewoon af, van welk jaar hij ook mag zijn :shock: ooit wil ik ook eentje....

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 01 nov 2007, 19:54

Gedurende het afgelopen jaar is het nodige aan preventief onderhoud en reparaties uitgevoerd.

Juli 2006:
- Schokdempers, veerpootlagers en al het aanverwante materiaal vervangen door originele onderdelen, ergo het SLS systeem is behouden.

Oktober 2006:
- Gaspositie schakelaar vervangen.

Winter 2006/2007:
- Voorgrille en de voorbumper en spoiler zijn opnieuw gespoten.
- Breedstralers, koplamp-units en de knipperlichten vervangen door nieuwe exemplaren.
- Kleppen gesteld.
- Gaskleppen gesynchroniseerd.

Augustus 2007:
- Inbouw Becker Cascade 7944 radio/navi.
- Tussenaslager preventief vervangen.
- Hardyschijf vervangen
- Schakelas-en aandrijfas keerring van de versnellingsbak vervangen

September 2007:
- Gaskabel vervangen
- Becker Cascade vervangen door de Cascade Pro 7941 radio/navi/gsm

Winter 2007/2008 (gepland)
- Preventief vervangen lamda sonde
- Preventief vervangen achteruitrij sensor (op versnellingsbak)
- Preventief vervangen motorophang rubbers
- Preventief vervangen voorwielophanging (wieldraagarmen etc)
- Vervangen van de middenconsole.
- Vervangen van de Stijl 32 'velg kappen' door de orig. stijl 31 (turbine-kappen)

Enkele recente foto's:

Afbeelding

Recente foto met de nieuwe verfrisde voorkop (bumper, voorspoiler en grille gespoten in de correcte kleuren (181 en 229), nieuwe koplamp units, breedstralers en knipperlichten). Let op de zijwangen van de PS2's. Dit is de reden waarom ik voor de volgende set de 97Y XL wil.

Afbeelding

Recente foto van de rechter achterzijde.

Afbeelding

De 'tijd correcte' Becker Cascade pro. Hierdoor kon ik de oude Eriscson Car-Kit uitbouwen (eerste generatie GSM). Zie onderstaande foto.

Afbeelding

Raymond
Laatst gewijzigd door raymondw op 24 mar 2010, 11:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 01 nov 2007, 20:02

Wat een mooie auto zeg! Echt heel netjes.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 01 nov 2007, 20:04

Wéér zo'n linksplakker.... :P

Mooie auto!!!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten