E34 M5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
JeroenT
Berichten: 2233
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: E34 M5

Bericht door JeroenT » 23 apr 2010, 23:38

Zijn dat 1 delige 17 inch styling 5 velgen?

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: E34 M5

Bericht door steve smith » 24 apr 2010, 03:02

JeroenT schreef:Zijn dat 1 delige 17 inch styling 5 velgen?
Nee, 16" BBS aftermarket, 7 en 8" breed.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: E34 M5

Bericht door raymondw » 24 apr 2010, 08:23

steve smith schreef:Nee, 16" BBS aftermarket, 7 en 8" breed.
Klopt, BBS RZ323 voor en RZ324 achter. Deze hebben een ABE specifiek voor de E28 M5.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E34 M5

Bericht door RJK » 27 apr 2010, 20:41

Phoe...mooi hoor!!

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: E34 M5

Bericht door steve smith » 19 mei 2010, 03:36

Beeld.

En muziek!!! :mrgreen:

[vimeo]http://www.vimeo.com/11824870[/vimeo]

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: E34 M5

Bericht door Chris van S. » 19 mei 2010, 09:01

Lief! :clap:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E34 M5

Bericht door Tristan » 19 mei 2010, 09:05

Klinkt nu al lekker onder de 4500 rpm. 8)

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: E34 M5

Bericht door raymondw » 02 jun 2010, 23:53

Het filmpje heeft i.i.g tot fanmail uit Leeuwarden geleid. Was een overschrijdinkje van 5km/h, maar ja wat doe je eraan. Ik had beter moeten weten, :hmmm:

In de tussentijd heb ik mijn project documenten op orde gebracht; dat is voor de meeste mensen theoretisch geneuzel, maar wel belangrijk omdat dit de onderbouwing van het hele project is.

Als onderdeel daarvan heb ik de AFR opnieuw bepaald a.d.h.v berekeningen uit de gemeten waardes van de koolstof monoxide (CO), koolstof dioxide (CO2), zuurstof (O2) en overbrande waterstoffen (hc). Dit is een beetje omslachtig, maar ik wilde wel eens weten of de gemeten lamda waardes wel overeenkomen met de theorie. Dit bleek zo te zijn waardoor maar weer eens bewezen is dat theorie en prakrijk overeen komen (=wetenschap of religie :mrgreen: )

Daarnaast heb ik het bougiebeeld gecontroleerd en bewijsmatig vastgelegd. Ik ben niet in zijn geheel ontevreden, maar cyl #2 en cyl #5 lopen bij deellast iets te mager. Om dit te corrigeren moet de gasklep synchronisatie opnieuw uitvoeren. Als onderdeel daarvan moet ik de onderdruk in het inlaatsysteem calibreren en justeren. Lijkt een dure woordcombinatie, maar is niets meer en niets minder dan de fout bepalen en corrigeren.

Dat wil ik electronisch gaan doen, dus niet met die rare vacuum meters. Het proof of principle moet ik nog onderbouwen en in een document vastleggen, maar als het werkt, heb ik de onderdruk in het tijddomijn waardoor ik veel meer informatie over de motor kan extraheren dan alleen maar de gemiddelde waarde van de onderdruk in het inlaatsysteem alleen.

I.i.g heb ik de AFR wat verlaagd (~14.0). Dat moet voorlopig voldoende zijn.
Laatst gewijzigd door raymondw op 03 jun 2010, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: E34 M5

Bericht door Petrolhead Tom » 02 jun 2010, 23:56

Klinkt super! :thumbup:

Gebruikersavatar
Jurriuit
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 okt 2008, 14:26
Locatie: Zuid-Oost Brabant

Re: E34 M5

Bericht door Jurriuit » 03 jun 2010, 00:41

Tom Westendorp schreef:Klinkt super! :thumbup:
Vind je? Van de laatste 3 alinea's begreep ik werkelijk geen hout :P

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: E34 M5

Bericht door G Kolkman » 03 jun 2010, 01:22

Zo inschattende ís het ook super (ik begrijp de alineas wel aardig).

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: E34 M5

Bericht door steve smith » 03 jun 2010, 02:16

Que? Wie, wat, waar en quanta costa?
raymondw schreef:Het filmpje heeft i.i.g tot fanmail uit Leeuwarden geleid. Was een overschrijdinkje van 5km/h, maar ja wat doe je eraan. Ik had beter moeten weten, :hmmm:

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: E34 M5

Bericht door raymondw » 03 jun 2010, 07:15

steve smith schreef:Que? Wie, wat, waar en quanta costa?
raymondw schreef:Het filmpje heeft i.i.g tot fanmail uit Leeuwarden geleid. Was een overschrijdinkje van 5km/h, maar ja wat doe je eraan. Ik had beter moeten weten, :hmmm:
N35 bij Wierden tijdens het rondritje (88 i.p.v 80, na correctie 85). Los van het feit dat het een lullige bekeuring is kan ik mij er niet zo druk om maken. Ik zat er bij in en had je moeten informeren dat er een vaste paal stond.
Laatst gewijzigd door raymondw op 03 jun 2010, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40265
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E34 M5

Bericht door Knot » 03 jun 2010, 08:12

Klinkt goed....

Gaaf dat wel alle 5serie M modellen hier op DF hebben, waar jij natuurlijk een groot aandeel hebt!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E34 M5

Bericht door GTRene » 03 jun 2010, 10:05

is dat ding nu nog niet ingereden :mrgreen:
wil hem wel eens horen tot aan max rpm :df:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: E34 M5

Bericht door Peric » 03 jun 2010, 10:08

Diep respect en heel gaaf zoals je met de motor bezig bent.
Is het überhaupt wel mogelijk om 'm ideaal te krijgen? En af fabriek worden ze niet zo perfect afgesteld neem ik aan?

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: E34 M5

Bericht door Petrolhead Tom » 03 jun 2010, 10:09

Ik ook wel, klinkt nu al super.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: E34 M5

Bericht door steve smith » 03 jun 2010, 11:00

raymondw schreef: N35
Dan ben ik wel benieuwd waar die staat want dan weet ik nog wel 2 kentekens waarop ik die binnen ga krijgen! :shithappens:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E34 M5

Bericht door GTRene » 03 jun 2010, 11:22

steve smith schreef:
raymondw schreef: N35
Dan ben ik wel benieuwd waar die staat want dan weet ik nog wel 2 kentekens waarop ik die binnen ga krijgen! :shithappens:
hier staan er 2 worden wel weergegeven op men mobieltjes navi maar geeft daar geen geluid, staan er dus 2 bij dat kruispunt...das ook de N35

http://maps.google.nl/maps?q=52.359615, ... 34332&z=15

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: E34 M5

Bericht door Petrolhead Tom » 03 jun 2010, 11:48

Boetes zijn zo zonde geld. :twisted:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: E34 M5

Bericht door G Kolkman » 03 jun 2010, 12:02

GTRene schreef:
steve smith schreef:
raymondw schreef: N35
Dan ben ik wel benieuwd waar die staat want dan weet ik nog wel 2 kentekens waarop ik die binnen ga krijgen! :shithappens:
hier staan er 2 worden wel weergegeven op men mobieltjes navi maar geeft daar geen geluid, staan er dus 2 bij dat kruispunt...das ook de N35

http://maps.google.nl/maps?q=52.359615, ... 34332&z=15


Bij het stoplicht inderdaad. Wel terechte plek aangezien het stoplicht voor de kruisende weg vrij vlot op groen springt.

Wel triest trouwens, toen het stoplicht er net stond (3 jaar geleden) viel het me al op hoe ontzettend snel het stoplicht op groen ging voor de zijweg (ik schat 1 seconde nadat de andere op rood gaat). Aangezien je met je neus tegen de doorgaande weg staat zit je *direct* op de doorgaande weg zit vond ik het best link. Natuurlijk niet even over nagedacht om de beheerder op te bellen. Slechts enkele weken later gebeurde er een zeer zwaar (ik dacht dodelijk) ongeval op exact de wijze waar ik al bang voor was.

Goed, daar dus.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: E34 M5

Bericht door raymondw » 01 apr 2012, 13:29

Gisteren heb ik weer eens wat tijd aan de E34 besteed; Een aantal weken geleden zag de voorste kriksteun er nog zo uit:

Afbeelding

Na het verwijderen van de oude BITAC laag heb ik gisterochtend de kriksteun verder kaalgemaakt en behandeld met POR15. Na een paar uurtjes laten inwerken van de etsende vloeistof ziet de kriksteun er al heel wat beter uit.

Afbeelding

Vervolgens laten drogen en de eerste Primer laag aangebracht. POR15 gaat een hechte verbinding aan met het onderliggende metaal is in staat om hoge afschuifkrachten te verwerken.

Afbeelding

Voor het aanbrengen van de tweede laag moet de eerste laag wat uitharden, dus dat gaf mij de tijd om de differentieel-olie af te tappen.

Afbeelding

Er liggen een paar nieuwe flesjes Castrol SAF-XJ klaar.

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: E34 M5

Bericht door InjectTheVenom » 01 apr 2012, 14:09

Ik neem aan dat POR 15 heel iets anders is als Noverox?

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: E34 M5

Bericht door raymondw » 01 apr 2012, 14:27

Hoi Willem,

Het is een beetje van hetzelfde, maar POR15 bevat geen roestomvormer, maar is een primerlaag die op de gecorodeerde oppervlaktes anagebracht moet worden. Daarvoor moet het wel net als Noverox voorbehandeld worden, maar dat zit erbij. M.a.w POR15 is een totaaloplossing, Noverox enkel en alleen een roestomvormer.

Daarnaast is POR15 in verschillende kleuren verkrijgbaar. De variant die ik toepas komt overeen met de kleur van de OE primer die BMW toepast. Daarnaast is POR15 direct overspuitbaar aangezien het al een primer is en Noverox weer niet.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E34 M5

Bericht door Niels » 01 apr 2012, 14:41

Goede info Raymond. Ik heb ook al e.e.a. gebruikt maar echt voor een lange termijn oplossing heeft het nog niet gewerkt. Elk jaar moet je er vervolgens weer aandacht aan besteden. Is dat met dit net zo?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328itouringdrift, Berry1000RR, jessedehaan, lykel, Mark 320iS en 10 gasten