M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.

M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

E28 M5
12
14%
E34 M5
23
27%
E39 M5
32
38%
E60 M5
18
21%
 
Totaal aantal stemmen: 85

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Snipe » 21 mar 2012, 07:49

raymondw schreef:Als purist valt het mij tegen dat de F10 afstand heeft genomen van het M-gedachtengoed, maar om daar een auto op af te schieten gaat mij te ver aangezien er nog steeds een heel behoorlijke tor inzit die volgens de normcijfers op zich zelf niet eens zo gek veel verbruikt. Maar of dat in de praktijk te halen valt waag ik te betwijfelen aangezien een M5 i.d.r niet gekocht wordt om binnen de normcijfers te blijven.
Vrijwel geen enkele auto blijft binnen de normcijfers, dus een M5 ook niet. Praktijkverbruik van DF was 1 op 6,5 (over iets meer dan 400 km), dat viel me nog wel wat mee.

Maar helder verhaal, ben benieuwd hoe je het ziet als je er genoeg van weet.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door raymondw » 21 mar 2012, 09:16

GTRene schreef:vertel eens, is die E28 M5 er met verschillende motoren?
of type motoren? tot hoever gaat die serie dan...moet je ook maar net weten :D
M88/3 non-Kat (286hp @6500RPM, 340Nm @4500RPM):
- E28 M5 ECE LHD (DC91); 10-1984 / 9-1987; 588st
- E28 M5 ECE RHD (DC92); 3-1986 / 9-1987; 186st [1]
- E28 M5 SA RHD (DC98); 1987-1988, 96st [2]

S38B35 Kat (260hp @6500RPM, 330Nm @4500RPM):
- E28 M5 US LHD (DC93); 11-1986 / 10-1987; 1350st

Door de extra (veiligheids)uitrusting zijn de US uitvoeringen aanzienlijk zwaarder dan de andere uitvoeringen. Om het verlies aan performance the compenseren is de eindoverbrenging van 3,73 naar 3,91 aangepast. Dit maskeert enigszins het door de kat-uitvoering veroorzaakte vermogens verlies, maar de mid-range wordt er niet beter van, ergo de DC93 staat niet op het niveau van de lichtere DC91, DC92 en DC98 met de sterkere M88/3 motor.

[1]: in 11-1987 is er op specifiek verzoek nog een extra E28 M5 gebouwd voor de managing director van BMW UK. Deze is als vervanging bedoeld voor een even daarvoor total-loss gereden auto zodat het totale aantal 186st blijft.

[2]: De laatste 7cijfers van het VIN verwijst naar een 535i; zo zijn ze vanuit DLD naar Rosslyn verscheept alwaar ze tot E28 M5 zijn samengebouwd d.m.v z.g CKD kits.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door GTRene » 21 mar 2012, 09:39

lees ik het dan goed als ik zeg dat de uitvoeringen welliswaar iets verschillen qua land zie DC91 & DC92 & DC98 en DC93
doch de EU LHD DC91 die van 10-1984 / 9-1987 gemaakt is met 588st, wel dezelfde motor hebben? de M88/3
en wellicht die RHD DC92 ook?

de 356ED (S38) staat via bmwfans voor aardig wat bouwjaren te boek en ook voor de E24 M635csi waar die zelfs van 1983 tot in 1989 te boek staat?
terwijl de E28 M5 van 1984 tot in 1987 te boek staat...

is dat wel dezelfde motor, ik bedoel die M1 motor afstammeling zeg maar? lijkt wel als je het zo bekijkt.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Sperdy » 21 mar 2012, 10:04

Trabant

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door M@rcel » 21 mar 2012, 10:31

1 - Een Sepang Bronze E60 M5 Touring met zwart interieur lijkt me op dit moment de M5 om voor te gaan.
Nooit in gereden, kan mij als luie rijder dik tegenvallen door z'n gebrek aan power in het middengebied, maar ik wil het een keer meegemaakt hebben.

2 - Een dolphin grey E28 M5 met M535i kofferklepspoiler en shadowline.
M'n droomauto voor zeer lange tijd. Een genot om te rijden, de looks nog steeds om van te smullen.

3 - Een Fjord Grey E34 M5 Touring met 6-bak.
Als Touring en in deze kleur nog steeds een chique verschijning.

4 - Een Blue Water met zwart interieur E39 M5.
Gewoon de allerlaatst geproduceerde uitvoering in deze heerlijke frisse exterieurkleur.
Dijk van een wagen, maar nooit kunnen wennen aan hamerende V8-en.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door raymondw » 21 mar 2012, 11:47

GTRene schreef:lees ik het dan goed als ik zeg dat de uitvoeringen welliswaar iets verschillen qua land zie DC91 & DC92 & DC98 en DC93
Kort samengevat is de DC93 een andere auto dan de DC91, DC92 en DC98. Het verschil in motor is niet de belangrijkste reden; maar de extreme toename in wagengewicht en veiligheids voorzieningen (US-bumpers) wel.
GTRene schreef:doch de EU LHD DC91 die van 10-1984 / 9-1987 gemaakt is met 588st, wel dezelfde motor hebben? de M88/3
Klopt, waarbij de DC91 dat prachtige spaggeti-uitlaatspruitstuk die volledig uit edelstaal is gemaakt. De DC92 heeft vanwege RHD geen ruimte daarvoor en moet het met een veel kleinere variant doen.
GTRene schreef:de 356ED (S38) staat via bmwfans voor aardig wat bouwjaren te boek en ook voor de E24 M635csi waar die zelfs van 1983 tot in 1989 te boek staat?

is dat wel dezelfde motor, ik bedoel die M1 motor afstammeling zeg maar? lijkt wel als je het zo bekijkt.
Klopt; de E24 M635CSI is geleverd van 12/1983 t/m 4/1989. De M88/3 liep dus parallel aan de eerste S38B36's (vanaf 8/1988). Overigens, de 356ED motor is de M88/3 niet de S38B35 (356S1 !!) welke ook in de ECE uitvoeringen van de E24 M635CSI's zijn geleverd.

Het zijn allemaal afstammelingen van de M1 motor. De M88/3 is alleen degene die er het meest op lijkt. De M1 motor heeft bijv. drys-ump smering en dat hebben de anderen niet.

Even het overzicht:

1979: M88: 277pk straatversie voor de E26 M1
1979: M88/1: 480-490pk (NA) race versie voor de Pro Cars
1981: M88/2: 950pk (biturbo) race versie voor de Pro cars
1983: M88/3: 286pk straatversie voor de E24 M635CSI en de E28 M5 (ECE en SA)

De M88/3 is doorgeevolueerd in de S38 familie (altijd KAT)

1986: S38B35: 260pk straatversie voor de E24 M6(35CSI) en de E28 M5 (US, JAP)
1988: S38B36: 315pk straatversie voor de E34 M5 3.6
1991: S38B38: 347pk straatversie voor de E34 M5 3.8

Al deze motoren stammen weer af van de M49 familie zoals deze voor de E9 CSL's t.b.v de ETC zijn ontwikkeld (alleen racetoepassingen), maar dat is een ander verhaal.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door GTRene » 21 mar 2012, 14:19

Top, mooie info, thanks :thumbup:

Robin
Berichten: 55103
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Robin » 21 mar 2012, 14:21

Inderdaad Raymond, interessant man. Prima. :headbang:


(Ferdinand vraagt of je ook wat meer over Trabant weet?)

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Joop » 21 mar 2012, 22:13

Heb puur uit emotie voor de E34 M5 gestemd...
...voor mij de eerste kennismaking met het merk BMW, v.w.b. het zelf rijden met een BMW.

Daarna is het nooit meer goed gekomen... :wink:

Dan de rest van het lijstje in volgorde:
E28 M5 als meest pure M na de M1
E60 M5, met een bruut van een motorblok onder de kap
E39 M5; heerlijke auto, maar wel als een perfecte allrounder.

De F10? Zou er eerst mee moeten rijden, maar waarschijnlijk de echte opvolger van de E39 M5. Verraderlijk snel rechtuit en bochten rondend, maar toch in alle comfort.

Dennis Huijsman
Berichten: 308
Lid geworden op: 10 jun 2009, 13:03

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Dennis Huijsman » 24 mar 2012, 17:29

Zo juist een E60 M5 gekocht, de E34 en de E39 al wel ervaring mee waarbij de E34 absoluut mijn favo was.

Ben benieuwd hoe de E60 gaat bevallen, dinsdag ophalen :wave:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door GTRene » 24 mar 2012, 18:18

gefeliciteerd Dennis, sowieso een auto die je een tijdje gereden moet hebben denk ik.
of je er nadien met weemoed aan terug denkt is pas nadien te zeggen :D
eerst maar genieten van de nwe indrukken :df:

Dennis Huijsman
Berichten: 308
Lid geworden op: 10 jun 2009, 13:03

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Dennis Huijsman » 24 mar 2012, 19:33

ik trek ook pas me oordeel na een paar weken/maanden

De E34 M5 heb ik enkele jaren met plezier gereden, de E39 M5 heb ik slechts enkele keren gereden en niet in bezit gehad maar deze kon mij nooit zoveel doen. Tot nu toe is mijn beste M bezit nog altijd de E46 M3 SMG geweest.

Ik hoop dat deze E60 M5 dit gaat overtreffen, gaat zoiezo een hele verbetering zijn op de 645ci die ik had waar ik eigenlijk niet veel aan vond, en de SL die ik daarna heb gehad wat de grootste kutbak bleek die ik ooit in me bezit heb gehad.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door GTRene » 24 mar 2012, 19:40

tis wel een mooie ervaring, bij sommige denk je van,
not my style of nooit meer,
terwijl je van bepaalde auto's meerdere koopt omdat ze zo goed bevielen. :D

Online
Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3590
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Locatie: Gouda

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Joël D. » 25 mar 2012, 11:18

E39, geweldige jeugdherinneringen aan, ook al hadden we hem maar een jaar.

Afbeelding
Afbeelding

Dennis Huijsman
Berichten: 308
Lid geworden op: 10 jun 2009, 13:03

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Dennis Huijsman » 27 mar 2012, 19:50

potverdomme.....

Vandaag de E60 M5 opgehaald

De E39 M5 verbleekt hierbij, de E34 M5 komt kwa karakter echter wel in de buurt, kwa pk's echter niet

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door GTRene » 27 mar 2012, 19:55

gefeliciteerd, het bevalt dus wel begrijp ik :D

wat is nou het verschil in DF feeling tussen de E34 M5 en de E39 M5 ff de V8 wegdenkende, dus puur de beleving van sturen/zitten/pedalen/insturen enz.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Knot » 27 mar 2012, 23:08

Heel simpel, de E34 is veel meer een rijdersauto en de E39 is een luxe bak... net waar je voorkeur naar uit gaat. Ik zeg we zitten op straat dus luxe en v8 maar ieder zn ding natuurlijk.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door raymondw » 28 mar 2012, 07:26

Knot schreef:Heel simpel, de E34 is veel meer een rijdersauto en de E39 is een luxe bak... net waar je voorkeur naar uit gaat.....
Helemaal mee eens; De E39 en naar mijn gevoel de F10 ook zullen veel betere dailys zijn dan de andere varianten, dus als daar je voorkeur ligt zal dat de volgorde van het voorkeurslijstje bepalen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door GTRene » 28 mar 2012, 10:14

ik had de E34 meer gezien als ongeveer de E39 en dan de E28 de "enige" echte rijdersauto van het stel.

dus als ik het goed begrijp is de E34 meer aan de E28 kant dan aan de E39 kant? dat had ik niet verwacht :D

geld dat ook voor de Alpina versies van E28 en E34?
toevallig een draadje op PH over een E34 Alpina B7 bi-turbo.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door raymondw » 28 mar 2012, 21:24

GTRene schreef:dus als ik het goed begrijp is de E34 meer aan de E28 kant dan aan de E39 kant? dat had ik niet verwacht :D
Ik zou het iets anders verwoorden: " De E34 M5 is stukken geciviliseerder dan de E28, maar verloochend zijn afkomst niet"

Handling-wise is de E28 veel speelser en compacter, maar de E34 blijft veel langer neutraal. Tijdens de Alpentoertochten heb ik met mijn E34 M5 bochtsnelheden bereikt waar een E28 M5 alleen maar van kan dromen, maar daar waar je met de E34 last hebt van het hoge wagengewicht, heb je dat met de E28 totaal niet.

Met de E28 kan ik op bijvoorbeeld de noordkant van de Stilfserjoch moeiteloos tussen twee hairpins inhalen, maar met de E34 moet ik de inhaalmanouvre al ruim voor het ingaan van de hairpin inzetten door bij het insturen een ruime lijn te nemen,en tijdens de eerste helft al terug naar het eerste verzet. Dan kan ik bij het uitgaan (voorzover er geen tegenverkeer is), vol op het gas en de vermogensbandbreedte van de S38 uitspelen. Met de E28 gaat dat veel makkelijker, met name omdat de snelheden in de hairpins vanwege de kleine radius veel lager liggen en de E28 het intrappen van het gaspedaal veel makkelijker in momentum omzet.

Daar waar er meer ruimte is, bijvoorbeeld op de Grodnerjoch is de veel betere balans van het E34 onderstel een voordeel. Vanuit de hairpin heb je dan wel last van het relatief lage motorkoppel, met name tegen de wat potentere turbodiesels, maar bij het aanrijden van een hairpin pak je ze op balans en ritme. Ik zal niet zeggen dat dat tegen bijv. een 335d lukt, maar ik heb wel regelmatig 3.0TDI's en x30d's op hun nummer gezet door op het laatste moment voor het insturen van een hairpin in te halen. De balans van het onderstel gebruik ik dan om een hoge bochtsnelheid aan te houden waardoor de motor 'on-cam' blijft. Een getergde bestuurder probeert dan bij het uitgaan nog wel een wat, maar dan moet ie wel van goeden huize komen. In die situaties merk je dat de E34 M5 veel moderner is.

Met de E39 kun je hetzelfde en vanwege zijn veel hogere vermogen met speels gemak, maar geeft je als bestuurder niet dezelfde voldoening. Met de E28 krijg je dat op en top; de E34 vult het gat naar de E39, maar blijft je als bestuurder wel dat rijdersgevoel geven. In dat opzicht lijkt de E34 meer op de E28 dan op de E39 i.d.d.

Dat gezegd hebbende vind ik de E39 te groot en te lomp om aggresieve lijnen op bijvoorbeeld de Passo di Gavia te rijden. Dat is weliswaar geen grappenpas, maar de E34 en met name de E28 zijn compact genoeg om in de schaarse inhaalruimtes te proppen. Maar elke centimeter in de breedte meer maakt dat kwadratisch veel moeilijker.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door GTRene » 28 mar 2012, 21:39

goede uitleg :thumbup:
zo te horen hebben ze alle hun pluspunten doch op verschillende vlakken en het ligt aan het baasje wat die zoekt in de auto.

zou de M3 E46 in theorie de ideale mix kunnen zijn als je de positieve rijeigenschappen van die 3 M5 types? (E28 & E34 & E39) zou samenvoegen? natuurlijk raar vergelijk maar bijwijze van.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door raymondw » 28 mar 2012, 21:52

GTRene schreef:zou de M3 E46 in theorie de ideale mix kunnen zijn als je de positieve rijeigenschappen van die 3 M5 types? (E28 & E34 & E39) zou samenvoegen? natuurlijk raar vergelijk maar bijwijze van.
Dat is niet eens z'on gekke gedachte; alleen is de E46 een coupe. Een E36 M3/4 komt dan net wat dichter in de buurt. Maar hoe je het went of keert, alle M5's zijn en blijven geweldige auto's

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door GTRene » 28 mar 2012, 22:17

owja, al hebben sommige daar ook wat op gevonden, ziet er nog goed uit ook :D maar idd bedoelde meer de standaard uitvoering en qua rijbeleving/eigenschappen.

http://forum.e46fanatics.com/showthread ... +csl+doors

leuke M3 sedan heeft die gemaakt.

edit, mooie foto's en alle drie naast elkaar :D :thumbup:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Knot » 28 mar 2012, 22:43

Mooi verhaal man, goede uitleg.

Ik was zelf alleen maar bezig de V8 zo ruig mogelijk tegen de bergwanden te laten galmen op de bergpassen toen we naar italie gingen :)

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door raymondw » 28 mar 2012, 23:00

Hoi Rody,

En dat is ook driving-fun. :df: En uit ervaring weet ik dat dat geweldig klinkt. :beer:

Tijdens een toertocht in Zuid Limburg in November 2010 reden we met een behoorlijk aantal M5's van diverse generaties van Heyenrath naar Eperheide en het was geweldig om te zien hoe gemakkelijk die E39 in een powerslide te brengen is en vandaar uit in de toerenbegrenzer werd gejaagd. :clap:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JdvPolo en 2 gasten