GTRene schreef:lees ik het dan goed als ik zeg dat de uitvoeringen welliswaar iets verschillen qua land zie DC91 & DC92 & DC98 en DC93
Kort samengevat is de DC93 een andere auto dan de DC91, DC92 en DC98. Het verschil in motor is niet de belangrijkste reden; maar de extreme toename in wagengewicht en veiligheids voorzieningen (US-bumpers) wel.
GTRene schreef:doch de EU LHD DC91 die van 10-1984 / 9-1987 gemaakt is met 588st, wel dezelfde motor hebben? de M88/3
Klopt, waarbij de DC91 dat prachtige spaggeti-uitlaatspruitstuk die volledig uit edelstaal is gemaakt. De DC92 heeft vanwege RHD geen ruimte daarvoor en moet het met een veel kleinere variant doen.
GTRene schreef:de 356ED (S38) staat via bmwfans voor aardig wat bouwjaren te boek en ook voor de E24 M635csi waar die zelfs van 1983 tot in 1989 te boek staat?
is dat wel dezelfde motor, ik bedoel die M1 motor afstammeling zeg maar? lijkt wel als je het zo bekijkt.
Klopt; de E24 M635CSI is geleverd van 12/1983 t/m 4/1989. De M88/3 liep dus parallel aan de eerste S38B36's (vanaf 8/1988). Overigens, de 356ED motor is de M88/3 niet de S38B35 (356S1 !!) welke ook in de ECE uitvoeringen van de E24 M635CSI's zijn geleverd.
Het zijn allemaal afstammelingen van de M1 motor. De M88/3 is alleen degene die er het meest op lijkt. De M1 motor heeft bijv. drys-ump smering en dat hebben de anderen niet.
Even het overzicht:
1979: M88: 277pk straatversie voor de E26 M1
1979: M88/1: 480-490pk (NA) race versie voor de Pro Cars
1981: M88/2: 950pk (biturbo) race versie voor de Pro cars
1983: M88/3: 286pk straatversie voor de E24 M635CSI en de E28 M5 (ECE en SA)
De M88/3 is doorgeevolueerd in de S38 familie (altijd KAT)
1986: S38B35: 260pk straatversie voor de E24 M6(35CSI) en de E28 M5 (US, JAP)
1988: S38B36: 315pk straatversie voor de E34 M5 3.6
1991: S38B38: 347pk straatversie voor de E34 M5 3.8
Al deze motoren stammen weer af van de M49 familie zoals deze voor de E9 CSL's t.b.v de ETC zijn ontwikkeld (alleen racetoepassingen), maar dat is een ander verhaal.