M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

E28 M5
12
14%
E34 M5
23
27%
E39 M5
32
38%
E60 M5
18
21%
 
Totaal aantal stemmen: 85

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door GTRene » 19 mar 2012, 11:13

Ik had al een draadje lopen van de M3 waar de E46 M3 de favoriet is voor de meeste kiezers over de oudere M3 keuzes.

zie>> http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 3&hilit=M3

Benieuwd hoe het verloopt bij de M5, immers heel andere auto en vaak andere doelgroep maar ook achtergrond.
ik zal ook wat leuke? voorbeeld foto's plaatsen dit maal, zien is geloven :angel: ,

het gaat wederom meer om de meer basis modellen, dus geen
super bijzondere uitvoeringen er van, doch je mag daarover best wat uitwijken en of adviezen geven of
foto's plaatsten van jou kleur/voorkeur oid.

de keuze is uit de:

--E28 M5 (3.5)

Afbeelding

Afbeelding

--E34 M5 (3.6 & of 3.8)

Afbeelding

Afbeelding

--E39 M5

Afbeelding

Afbeelding

--E60 M5

Afbeelding

Afbeelding

ben benieuwd...

mijn rijtje zou bv zijn>>

1= E39 M5
2= E28 M5
3= E34 M5
4= E60 M5

daarbij moet ik wel vermelden dat als in de E28 M5 de V8 uit d E39 lag zou ik de E28 op 1 zetten :df:

overzicht en info uit de keuze's

wat achtergronden en info over betreffende auto's

--E28 M5>> http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=7

--E34 M5>> http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=12

--E39 M5>> http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=18

--E60 M5>> http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=21

have fun :df:
Laatst gewijzigd door GTRene op 19 mar 2012, 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Mark N
Berichten: 959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 12:07

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Mark N » 19 mar 2012, 11:14

Je vergeet een keuze?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door GTRene » 19 mar 2012, 11:18

welke bedoel je? :D
doel je op de m535i E12 en of E28 zie ik?

http://www.bmwmregistry.com/faq.php

"kan" doch niet "M5" als type aanduiding en de nwere wilde ik niet meenemen :D
of doel je op de E61 zie ik...die mag/kan je als E60 keuze beschouwen.

Mark N
Berichten: 959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 12:07

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Mark N » 19 mar 2012, 11:30

F10???

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door ErikS » 19 mar 2012, 11:34

E39.

In mijn ogen de mooiste 5, meest tijdloos.
Mooie 400 pk V8, is voldoende... Lekker altijd kracht!

Ouder dan deze hoef ik niet, en E60 niet vanwege de V10.... Niet mijn motor in een supersedan. (Wel weer in een porsche carrera GT oid.)

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Steven N. » 19 mar 2012, 11:36

De E34 M5 is voor mij nog altijd een geweldige machine.

De E39 is erg bruut met die V8 en lekker koppel. De V10 is wel een pareltje maar ik verkies toch de reihensechser!

Mark N
Berichten: 959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 12:07

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Mark N » 19 mar 2012, 11:36

Mijn keuze gaat naar de E34 trouwens. Heb nog nooit in een 5 serie gereden, of zelfs maar meegereden haha.. Laat staan in een m5 gereden! Maar het model E34 spreekt mij het meest aan om zelf te hebben ook.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Dennis Cavallino » 19 mar 2012, 11:39

E28 M5

Gewoon een hele leuke auto die ik zou koesteren én regelmatig met veel plezier uit zou laten.

Ooit met een geprepareerde E28 M5 meegereden op de Ring, en dat was echt één van mijn leukste meerij-rondjes ooit.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40159
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Knot » 19 mar 2012, 11:46

F10 hoeft er niet bij joh, kenne we toch niet betalen ;)

E39 M5 natuurlijk, beste combinatie gezinscruiser/hooligan met een prachtige V8 brul!

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Tristan » 19 mar 2012, 11:48

Dennis Cavallino schreef:E28 M5

Gewoon een hele leuke auto die ik zou koesteren én regelmatig met veel plezier uit zou laten.

Ooit met een geprepareerde E28 M5 meegereden op de Ring, en dat was echt één van mijn leukste meerij-rondjes ooit.
+1

Das Original! Lekkere wolf in schaapskleren en qua styling tijdloos. Is over 20 jaar nog steeds mooi.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door GTRene » 19 mar 2012, 11:49

ik las een aantal jaren terug in een M5 overzicht/buy iets van Evo oid?
dat de E28 het meeste rijplezier zou geven uit de geteste M5 modellen, of het meest puur zou zijn? weet het niet precies meer wat het nu was :D
Afijn daar kwamen dacht ik een paar modellen in voor, dacht een M535i ook nog en de E28 en E34 en E39 dacht ik.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door GTRene » 19 mar 2012, 11:58

grappig, dat onderzoek waar ik op doelde is al een hele tijd terug, denk uit de eindjaren van de e39, doch vond net een nwere van Evo uit 2010 met al deze modellen en uitslag tikkie anders onderbouwd, maja andere mensen andere wensen.(persoonlijk) :D

voor foto's van die auto's en de bron van het verhaal hieronder gepost>>

http://www.evo.co.uk/features/features/ ... mw_m5.html
Maybe it’s apt that the BMW M5 slipped into the world through a side door. Visitors to the 1984 Amsterdam motor show who failed to notice its debut were only experiencing what scores of drivers would subsequently find out on the road. The first European production saloon with supercar-rivalling performance dressed down for the job.

True, BMW had dropped enough hints that something special was coalescing in the wings. When the Motorsport division’s first road car – the brilliant, Giugiaro-styled, mid-engined M1 – ended production in 1980, there was never much doubt its extraordinary 277bhp straight-six would live on. The most obvious recipient was the 6-series coupe. BMW Motorsport’s CEO Jochen Neerspasch reckoned the combination would give Porsche’s 911 Carrera a hard time. And with a further developed version of the M1 engine delivering 286bhp, the 1983 M635 CSi did just that, easily eclipsing the 231bhp 911’s straight-line pace.

Meanwhile, the E28 5-series had a brush with the ‘M’ badge as the M535i, basically a 535i with fancy wheels and modest spoilers. ‘M’ in this case stood for ‘M-Technik’ – engine and power were unaltered – but it did create a hunger for a 5-series that could do real damage…

That the most potent car on BMW’s ’84 Amsterdam show stand was also the stealthiest may have seemed odd at the time. The eagle-eyed cognoscenti knew what the M5 was. They clocked the special lattice-pattern alloy wheels, the front splitter and the discreet ‘M’ badges. But without the usual ballyhoo or much of a discernible marketing campaign, the M5 went largely unnoticed by the masses. And that’s the way BMW wanted it to begin with. It was a low-volume specialist project hand-built at the Motorsport facility, away from the BMW production lines.

But then not recognising the M5 for what it was quickly became part of the mystique. Essentially it was a Q-car, an ordinary-looking executive saloon powered by an extraordinary, race-derived engine. As the first true supersaloon, it sparked a power struggle that has lasted a quarter of a century and seen four generations take the fight to the opposition it created. Next year, the most powerful and advanced M5 yet looks set to push the bar higher still. For now, though, let’s rewind to the M5’s 25th birthday bash late last year. Based at the M division’s long-established Nürburgring test centre a five-minute walk from the Ring pit lane, it provided the perfect opportunity to chart the evolution of a modern motoring icon. Four generations of M5 are lined up in the pale autumnal sun. The Green Hell beckons.

E28 (1984)
At first glance, the original M5 looks impossibly sober and restrained. And old. Boxy and tall, its glassy cabin feels voluminous and airy in a way that more modern saloons hardly ever do. But the E28 is also a brilliantly uncluttered and practical piece of design with instrumentation that has yet to be bettered in a Five – two large main dials of startling elegance and clarity – and simple, intuitive switchgear. The high driving position, over-firm, angular seats, large thin-rimmed wheel and mushroom-shaped gearknob smack of another, distant era.

As do the noises from the engine room. Filtering of the twin-cam valvetrain and five-speed transmission is minimal, lending the baritone howl of the 286bhp straight-six a tappety, clicking counterpoint, underscored by the whine of meshing cogs. It’s a harder, more mechanical sound than you get in subsequent M5s. The pin-sharp throttle response – an enduring M5 attribute – seems at odds with the slow (but satisfying) gearchange, but the tall tyres and soft suspension give the chassis a distinctly un-edgy, flowing demeanour. Everything feels cushioned and there’s a constant impression of ‘taking up the slack’, though in a very progressive, measured way that seems to give you more thinking time. By comparison with the E60, it feels almost Gallic in its levels of body-roll and pliancy. But it has a sweet and rewarding chassis that will go sideways in a benign, easily catchable way, even if big armfuls of correction are needed. It’s more satisfying at about 8/10ths, balanced nicely on the throttle in a neutral attitude just within the tyres’ limits. Less strain on the rather fade-prone brakes that way, too.

E34 (1988)
The next-generation M5 might well have been a V8. In fact, there were strong voices within the Motorsport division that felt it was the way to go. They were right, of course, but a little premature. The majority wanted to stick with the straight-six, not least Paul Rosche who designed it. Like its predecessor, the E34’s engine and chassis were put together in-house by M, and legend has it that the level of bespoke build was such that each car’s dynamic demeanour had a little characteristic that identified the technician that built it.

Engine capacity and power grew to 3.6 litres and 315bhp (and later to 3.8 and 340bhp) and its suspension was much more radically altered than the E28’s. The E34 was also the first M5 to spawn a Touring estate, though only 891 were built. The E34 looks and feels bigger than the E28, also lower and squatter. Arguably it’s the prettiest of the Fives but every bit as stealthy and unassuming as the E28. Its cabin has more modern proportioning but is similarly clean and uncluttered, retaining those wonderfully big, bold instruments and simple, chunky switchgear. The steering wheel is fractionally more compact but connected to a helm that still feels very low geared by modern standards.

Even with the initial 315bhp engine, the performance feels stronger and sounds better and I’m again struck by that beautifully accurate throttle response. The big, naturally aspirated straight-six isn’t over-endowed with low and mid-range torque and the tall gearing (third is good for the ton) and long throttle travel can initially make the E34 feel slightly torpid – this in stark contrast to the E39’s eager, bounding part-throttle response. Stay with it, though, and the foot-flat top-end rush is properly brutal.

The E34 doesn’t feel quite as threadable as the E28 and its ride, while comfortable, is appreciably firmer. But with the tauter chassis and reduced body roll comes more outright grip and you have to try harder to unstick the rear end. When it lets go it does so more suddenly, but the tail is still exploitably mobile and easy to control. Favourite M5 so far? This one.

E39 (1998)
The formula is updated again. Considerable V8 potency nestles beneath the plain but still pretty wrapper – 4.9 litres, 48 valves, 400bhp, 7000rpm red line, 369lb ft of torque at 3800rpm, slick six-speed manual and the early stirrings of the configurable electronics that will inform the communicative abilities of future M5s. The button labelled Sport triggers sharper drive-by-wire throttle response and a little more steering weight. And, as with so much else about this E39, it’s very nicely judged.

The E39 was the best-selling M5 up to this point, with over 20,000 built. It was also the first M5 to be produced on the regular BMW production line. A Touring version was even considered (see left) but never given the green light. A paradigm shift in design towards much rounder forms, the E39 has a much snugger-feeling cabin to go with a lower, more muscular stance and bulging arches amply stuffed with 245/40 18s at the front and 275/35 18s at the rear. This is also the first appearance of the M5’s now signature quad tailpipes, too.

You seem to sit much deeper in the car and the seats are softer, more form-contoured and electrically adjustable. The dials in the instrument display have shrunk by several sizes but are supplemented by a centre console display. Easily the quickest M5 so far (0-60mph in 4.8sec) with a wonderfully smooth and free-revving V8 – if a muted and slightly distant-sounding soundtrack – the E39 is even more memorable for a chassis that combines great comfort with almost absurdly exploitable driftability (once you’ve switched off the traction control), ensuring that driver and passengers are kept equally happy, though not necessarily at the same time.

E60 (2005)
And so to the current M5, the E60. Despite having a 5-litre V10 developing 500bhp, an output that would have been considered absurd in a saloon a decade ago, it demands no special skills from its driver. Straight-line performance is phenomenal – the ton is history before the stopwatch has clicked into double digits and a 0-150mph time of 21sec is too hot for all but the swiftest supercars. Throttle response is staggering, especially on the Sport setting, and the engine sounds like its gargling with double cream. Admittedly, the E60’s V10 is more peaky than the E39’s V8 but so ferociously potent at the top end you cease to care after a while.

Then again, it’s easy to see how you could treat the M5 as a luxury saloon, driving long distances on motorways without an irritating barrage of bumps, wind noise or tyre roar. The chassis is a piece of work, too. Shorn of lesser 5-series’ run-flat tyres and active steering, it delivers an object lesson in precision and pliancy. And the 19in wheels, shod with 255/40s front and 285/35s rear, generate grip the E28’s engineers simply wouldn’t have believed. The E60 also possesses by far the best brakes of any M5 and steering that’s usefully meatier than the E39’s. Traction-control-off drifting requires a little more throttle and commitment than in an E39 but is similarly exploitable.

But while the E60 is the fastest and most impressive M5, it isn’t the most likeable. It lacks the easygoing simplicity of the E28 and E34 and the perfectly blended attributes of the one I’d want to drive home from the Ring: the E39.

Tom
Berichten: 22256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Tom » 19 mar 2012, 11:59

E60 M5

Vanwege de motor (laatste echte M ;)) en Bangle-styling.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40159
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Knot » 19 mar 2012, 12:18

Tsja, die V10 is gaaf, maar ik zie het nogsteeds als een net niet "raceauto".

De E39 en de F10 zijn gewoon lekker rijdende cruisers met veel koppel en luxe. De E60 levert dat in en daar krijg je een geweldige V10 toerenbrul voor terug, maargoed, het hangt er altijd tussenin, het zal nooit een gallardo worden.

Als je sportiviteit, luxe en kracht verwacht, trakteer jezelf dan op een ///M V8 :)

Robin
Berichten: 55102
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Robin » 19 mar 2012, 12:21

E34 M5. Of 't nou de 3.6 of 3.8 is. Allebei prima. Die auto heeft me laten besluiten BMW liefhebber(en meer dan 10 jaar later eigenaar/rijder) te worden ergens in 1988, en geen enkele andere BMW daarvóór óf daarna. Ook de reden voor mij om m'n pa( :tooth: ) in 1992 over te laten stappen van Mercedes naar (E36 325td) BMW.

Verder vind ik 'n Reihensechser altijd prima in 'n BMW(M) de gulden middenweg door de jaren heen imo.

Überhaupt vind ik 'n E34 BMW 5er gewoon nog steeds een klassieker.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28533
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Martijn_bmw » 19 mar 2012, 12:37

ErikS schreef:E39.

In mijn ogen de mooiste 5, meest tijdloos.
Mooie 400 pk V8, is voldoende... Lekker altijd kracht!

Ouder dan deze hoef ik niet, en E60 niet vanwege de V10.... Niet mijn motor in een supersedan. (Wel weer in een porsche carrera GT oid.)
+1 zelfde gedachte en zelfde keuze ;)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Martin van der Zwaard » 19 mar 2012, 12:44

E34
E39
E60
E28

E28 heb ik minder mee dan de overige modellen.
De E34 is voor mij toch wel DE M5, op de voet gevolgt door de E39.

Vrijdag voor het eerst (mee)rijden in een E60 M5 dus wellicht stel ik mijn mening nog bij na het weekend :tooth:

Robin
Berichten: 55102
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Robin » 19 mar 2012, 13:18

Nu vind ik 'n E39 M5 ook niet de minste, maar het V8 verhaal spreekt me bij Duitsers minder aan ofzo. En m'n E90 M3 verhaal was anders dan Knor hierboven zei: Als je met 'n M3 V8 ragt, is de dealer en werkplaats degene die 't laatst lacht:)

Nu heeft 'n E39 M5 wel even 'n liter meer Hubraum, wat 't koppel ten goede komt. Ook draait ik niet zo veel toeren, dat kan voor daily use een pré zijn, ook al zal ik hier wel weer discussie over krijgen.

V8en bij Duitsers, ik ben er niet weg van, het is niet helemaal des BMW(vind ik) waarbij ik eerder aan R6en en V12s denk.... . Bij V8en denk ik aan NASCAR en 'n Cobra 427/Corvette of desnoods(LOL) een 458/430 Scud. Maar Mercedes vind ik weer wel meer 'n V8 merk eigenlijk.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door indobesar » 19 mar 2012, 13:23

De E28 is veruit de mooiste van het stel. Zou mijn keus zijn. Eens per week een mooi stukje cruisen. :df:

De E60 Touring zou mijn absolute keus zijn. Helemaal zwart, hazelnuss interieur, shadowline, 18" wielen en een trekhaak. :ken ik jou:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door GTRene » 19 mar 2012, 13:34

prachtig om te zien die foto delen uit dat Evo artikel, de verschillen door de jaren.

E28>> Afbeelding

E34>> Afbeelding

E39>> Afbeelding

E60>> Afbeelding

Gebruikersavatar
Richard430
Berichten: 668
Lid geworden op: 06 nov 2011, 21:53

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Richard430 » 19 mar 2012, 14:13

Ik persoonlijk kan BMW wel waarderen, maar er zijn hooguit 3/4 modellen die ik zelf graag zou bezitten.
1 daarvan is dus de E39 M5.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Tim N » 19 mar 2012, 15:17

E34 rest geen touring.

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 773
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door BamiesGTA » 19 mar 2012, 18:07

Waarom staat de F10 M5 er niet bij?

Dat zou mijn keuze zijn geweest. :devil:

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Niels v/d burgh » 19 mar 2012, 19:10

E39, prachtige lijnen, heerlijk klinkende V8, lijkt mij een heerlijke allrounder.

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: M5 welke heeft jou persoonlijke voorkeur and why.

Bericht door Jeroen K. » 19 mar 2012, 19:37

voor mij de E60, waarom? ik ben van de playstation generatie. vindt het SMG in mijn M3 geweldig dus zal het systeem in de M5 al helemaal goed zijn, en het geluid van die V10 is gewoon oppermachtig!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Bing [Bot], Haantje, Kasteel, mark123 en 10 gasten