Doodeng... dat kritisch posten op DF

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Doodeng..

Bericht door Martijn_bmw » 14 feb 2012, 11:19

Dennis Cavallino schreef:Jongens, een 107 en Aygo zijn qua wegligging wel verschillend, sterk in 't voordeel van de Toyota. Rico merkt terecht op dat zijn Arosa een betere wegligging had dan die 107. Dat kan ik beamen. De 107 staat op hele kleine/dunne (slechte!) bandjes. Dat scheelt al minstens de helft in grip. Daarnaast heeft de Arosa een lager zwaartepunt volgens mij.

Ik snap dus wel wat Rico bedoelt te zeggen.
dat wist ik dan niet... dacht dat de c1, 107 en aygo technisch identiek waren ;)

we hebben de aygo gekozen omdat we die het leukst vinden smoelen van de drie maar blijkbaar ook de beste wegligging :df: :D

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 feb 2012, 11:26

Martijn_bmw schreef:
Dennis Cavallino schreef:Jongens, een 107 en Aygo zijn qua wegligging wel verschillend, sterk in 't voordeel van de Toyota. Rico merkt terecht op dat zijn Arosa een betere wegligging had dan die 107. Dat kan ik beamen. De 107 staat op hele kleine/dunne (slechte!) bandjes. Dat scheelt al minstens de helft in grip. Daarnaast heeft de Arosa een lager zwaartepunt volgens mij.

Ik snap dus wel wat Rico bedoelt te zeggen.
dat wist ik dan niet... dacht dat de c1, 107 en aygo technisch identiek waren ;)

we hebben de aygo gekozen omdat we die het leukst vinden smoelen van de drie maar blijkbaar ook de beste wegligging :df: :D
Technisch 100% identiek! is je gevoel wat wellicht beïnvloed kan worden door ander merk banden, bandenspanning verder niets......er is geen schroefje anders

Nogmaals prima sturende karretjes! ik kan er veel lol mee hebben in ieder geval!

dvh

Bericht door dvh » 14 feb 2012, 11:28

Doodeng..
Watje ! :kikker:

It's a poor craftsman who blames the tools.
Gewoon gassen met dat ding ! Dikke lol.

Kijk, bij een z4 kun je genieten van de auto die voor je rijdt.
Bij een 107 valt er niet te genieten van de auto, dus zul je het zelf moeten doen.

Gewoon plankgas en haaks de bochten om dus !
Omvallen doet ie niet hoor...;)

Mathieu

Bericht door Mathieu » 14 feb 2012, 11:31

RVV schreef:Martijn overtrokken? Vind ik niet, maar ik kan me wel voorstellen als je al wat langer in zo'n auto rijdt je je rijstijl daar op aanpast. Als ik dagelijks er in zou rijden dan zal ik ook beter rekening houden met de grenzen van zo'n auto. Alleen loop je voor mijn gevoel daar wel heel snel tegen aan. Overigens kan ik me ook wel voorstellen dat het geinig is hoor. (zoals Woutger aangeeft).. maar dat is dan vanuit petrolhead perspectief.. Iemand die niks met autorijden heeft, vanzichzelf al rijd als een natte krant.. voor zo'n persoon moet het helemaal een drama zijn. Maar ook weer niet omdat die toch niet beter weet.. grappig paradox.
Rico, wat ik dan weer niet snap van je is dat je aangeeft dat als je langer in zo'n autootje zou rijden je beter rekening zou houden met de grenzen van de betreffende auto :bag:
Maar dan ben je toch niet bezig met autorijden. Je houdt toch altijd rekening in wat voor een auto je rijdt op dat moment.
Met een stadsauto een rotonde met 100km/u haaks links proberen te ronden gaat niet. Maar dat weet je zo gauw je instapt.
Dat is het zelfde als je in een Z06 met 345cm jetsers op de achteras in regen of sneeuw rijdt. Dan ga je ook niet vol op je gas staan uit de bocht in z'n tweede versnelling. Dan houdt je rekening met het potentieel van de auto.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 feb 2012, 11:32

Nogmaals. Rico heeft 't niet over de Aygo maar over de 107. Matthieu haalde de Aygo erbij en volgens mij is iedereen 't er wel mee eens dat de Aygo niet zo "gevaarlijk" rijdt.

En ik vond de Aygo met doortrekken in die lange versnellingen echt helemaal niet leuk... ik heb liever korte bakverhoudingen waarmee je wel vooruit komt. Of 'turbo-koppel' om er wat aan te hebben zoals in onze C3 e-Hdi. Daar klopt 't beter. Door die bak-verhoudingen vond ik de Aygo ruk.

RVV

Bericht door RVV » 14 feb 2012, 11:35

duifjes.com schreef:Ik heb regelmatig in een Aygo gereden en vond het prijs/kwaliteit/DF dikke prima....in zn 2-de versnelling doortrekken tot de 110km/h toeren maken de man.....wegligging is ook gewoon goed! idd als je er met 4 man in zou zitten *(theoretisch want te krap) word de wegligging wel anders :D

Maar goed....ik vind dat je zaken moet inschatten op hun waarde en dat doe/kan je niet........beetje jammere txt vind ik......

Volgens mij laat ik het waarde/prijs gebeuren buiten mijn mening over het weggedrag van de auto. Oke de opmerking over de draaiknopjes, maar die doen echt vreselijk goedkoop aan zeg. Omdat de auto goedkoop is, wil toch niet zeggen dat die een slecht/onveilig rijgedrag moet hebben (zie mijn Seat Arosa opmerkingen)? Mathieu, ik vond de auto gewoon onstabiel aanvoelen bij pak em beet 30/35 km/h over de rotonde. En nee dat ben ik niet gewend, zeker niet bij zo'n lage snelheid.

Als Dennis zegt dat de Aygo anders rijdt/stuurt dan heb ik daarover uiteraard niets gezegd.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 14 feb 2012, 11:36

Dennis Cavallino schreef:Nogmaals. Rico heeft 't niet over de Aygo maar over de 107. Matthieu haalde de Aygo erbij en volgens mij is iedereen 't er wel mee eens dat de Aygo niet zo "gevaarlijk" rijdt.

En ik vond de Aygo met doortrekken in die lange versnellingen echt helemaal niet leuk... ik heb liever korte bakverhoudingen waarmee je wel vooruit komt. Of 'turbo-koppel' om er wat aan te hebben zoals in onze C3 e-Hdi. Daar klopt 't beter. Door die bak-verhoudingen vond ik de Aygo ruk.
Aygo, 107, C1
Ik geloof niet dat dit heel veel uitmaakt? Zoals Duifjes aangeeft, het verschil zit in de banden. Of ik moet nu de plank volledig mis slaan?! Zou zomaar kunnen............................?

@Rico, voelde de linkerbocht anders aan dan een rechterbocht? Zo, ja, dan speelt de zwaartekracht toch echt mee :tong:
Laatst gewijzigd door Mathieu op 14 feb 2012, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 feb 2012, 11:36

Mathieu schreef:
RVV schreef:Martijn overtrokken? Vind ik niet, maar ik kan me wel voorstellen als je al wat langer in zo'n auto rijdt je je rijstijl daar op aanpast. Als ik dagelijks er in zou rijden dan zal ik ook beter rekening houden met de grenzen van zo'n auto. Alleen loop je voor mijn gevoel daar wel heel snel tegen aan. Overigens kan ik me ook wel voorstellen dat het geinig is hoor. (zoals Woutger aangeeft).. maar dat is dan vanuit petrolhead perspectief.. Iemand die niks met autorijden heeft, vanzichzelf al rijd als een natte krant.. voor zo'n persoon moet het helemaal een drama zijn. Maar ook weer niet omdat die toch niet beter weet.. grappig paradox.
Rico, wat ik dan weer niet snap van je is dat je aangeeft dat als je langer in zo'n autootje zou rijden je beter rekening zou houden met de grenzen van de betreffende auto :bag:
Maar dan ben je toch niet bezig met autorijden. Je houdt toch altijd rekening in wat voor een auto je rijdt op dat moment.
Met een stadsauto een rotonde met 100km/u haaks links proberen te ronden gaat niet. Maar dat weet je zo gauw je instapt.
Dat is het zelfde als je in een Z06 met 345cm jetsers op de achteras in regen of sneeuw rijdt. Dan ga je ook niet vol op je gas staan uit de bocht in z'n tweede versnelling. Dan houdt je rekening met het potentieel van de auto.
+1

In iedere auto pas je je aan. Ik doe dat zelfs als ik auto's beoordeel die ik zelf nooit zou kopen. Dan bekijk ik hoe goed die geschikt is voor de beoogde doelgroep. En ieder kan voor zichzelf wel uitmaken of 'ie tot de doelgroep behoort of niet. En soms word je door budget of baas gedwongen om tot een bepaalde doelgroep te behoren en dan wil je toch de beste keuze maken...

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 feb 2012, 11:37

Dennis Cavallino schreef:Nogmaals. Rico heeft 't niet over de Aygo maar over de 107. Matthieu haalde de Aygo erbij en volgens mij is iedereen 't er wel mee eens dat de Aygo niet zo "gevaarlijk" rijdt.

Dennis......ze zijn allemaal gelijk :D lezen pik.......het kan niet zo zijn dat een Aygo goed zal rijden en een 107 ruk.....of andersom....of ze zijn beide ruk of beide goed.

ps....nu kun jij ook niet rijden wellicht is dat het :boogie:

dvh

Bericht door dvh » 14 feb 2012, 11:38

@Dennis

De C1 , 107, Aygo zijn technisch 100% identiek.
Het weggedrag zou dus gelijk moeten zijn.

Dat iemand wat bredere banden onder de auto propt en daarmee de wegligging wat verbeterd is ptima. Maar in de basis zijn ze allemaal gelijk.

Er is geen optie voor ee dynamisch onderstel , verlaging, ect.
Wellicht dat bredere banden fabrieksaf mogelijk is/was bij een setje LM.
Maar technisch en motorisch, identiek!

Snipe

Bericht door Snipe » 14 feb 2012, 11:39

Als een 107 gelijk is aan een Aygo dan kun je er dus gewoon met 160 mee door Eau Rouge. Alleen niet met z'n tweeën naast elkaar.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TiOdLv-FAls&hd=1[/youtube]

M@rcel

Bericht door M@rcel » 14 feb 2012, 11:39

Ach, misschien bestond die 107 wel uit 2 delen, beetje gespot-repaired

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 feb 2012, 11:41

RVV schreef:
duifjes.com schreef:Ik heb regelmatig in een Aygo gereden en vond het prijs/kwaliteit/DF dikke prima....in zn 2-de versnelling doortrekken tot de 110km/h toeren maken de man.....wegligging is ook gewoon goed! idd als je er met 4 man in zou zitten *(theoretisch want te krap) word de wegligging wel anders :D

Maar goed....ik vind dat je zaken moet inschatten op hun waarde en dat doe/kan je niet........beetje jammere txt vind ik......

Volgens mij laat ik het waarde/prijs gebeuren buiten mijn mening over het weggedrag van de auto. Oke de opmerking over de draaiknopjes, maar die doen echt vreselijk goedkoop aan zeg. Omdat de auto goedkoop is, wil toch niet zeggen dat die een slecht/onveilig rijgedrag moet hebben (zie mijn Seat Arosa opmerkingen)? Mathieu, ik vond de auto gewoon onstabiel aanvoelen bij pak em beet 30/35 km/h over de rotonde. En nee dat ben ik niet gewend, zeker niet bij zo'n lage snelheid.

Als Dennis zegt dat de Aygo anders rijdt/stuurt dan heb ik daarover uiteraard niets gezegd.
Rico geloof me je kan voor zo'n hok nog best leuk ene rotonde etc nemen hoor.....billen bijelkaar en gas erop :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 feb 2012, 11:42

Volgens mij heb ik de Yaris en Aygo door elkaar gehaald. :beer:

RVV

Bericht door RVV » 14 feb 2012, 11:43

Natuurlijk pas ik me in een auto aan! Wat is dat nou weer voor een kulopmerking. Ik krijg een leenauto mee, een auto van een ANDER.. daar rij ik, omdat ik er nog nooit eerder in heb gereden rustig in. Geen gejakker, gescheur, aan de handrem trekkend full lock de bochten door en de grenzen opzoeken. Ten eerste respecteer ik andersmans spullen en ten tweede heb ik daar ook helemaal geen behoefte aan bij een van A naar B ritje door de stad (groningen) heen. Maar als mij al bij dat van A naar B ritje deze zaken zo negatief opvallen..

En iedereen die zegt dat zo'n auto wel megavertrouwd aanvoelt ken niet rije :kikker:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 feb 2012, 11:44

Dennis Cavallino schreef:En ik vond de Aygo met doortrekken in die lange versnellingen echt helemaal niet leuk... ik heb liever korte bakverhoudingen waarmee je wel vooruit komt. Of 'turbo-koppel' om er wat aan te hebben zoals in onze C3 e-Hdi. Daar klopt 't beter. Door die bak-verhoudingen vond ik de Aygo ruk.
uhh das ook geen vergelijk... de aygo staat voor 25euri per maand op de stoep ;)

zo'n C3 hdi gaat naar 100 euro per maand schat ik zomaar in...

tis maar net waar je hem voor inzet... wij rijden met de 2de auto net 5K km per jaar en daarvan is 99% NIET op de snelweg...

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 feb 2012, 11:44

Dennis Cavallino schreef:Volgens mij heb ik de Yaris en Aygo door elkaar gehaald. :beer:
Ach jij hebt andere dingen aan je koppie nu :D

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 feb 2012, 11:45

RVV schreef:Natuurlijk pas ik me in een auto aan! Wat is dat nou weer voor een kulopmerking. Ik krijg een leenauto mee, een auto van een ANDER.. daar rij ik, omdat ik er nog nooit eerder in heb gereden rustig in. Geen gejakker, gescheur, aan de handrem trekkend full lock de bochten door en de grenzen opzoeken. Ten eerste respecteer ik andersmans spullen en ten tweede heb ik daar ook helemaal geen behoefte aan bij een van A naar B ritje door de stad (groningen) heen. Maar als mij al bij dat van A naar B ritje deze zaken zo negatief opvallen..

En iedereen die zegt dat zo'n auto wel megavertrouwd aanvoelt ken niet rije :kikker:
Klopt :tooth:

RVV

Bericht door RVV » 14 feb 2012, 11:46

Ik snap ook wel waarom iemand zo'n auto koopt. Handig in de stad met parkeren, korte ritjes snel even doen. Zuinig, goedkoop in aanschaf en rijden. relatief weinig afschrijving etc etc.. betwist het bestaansrecht ook niet.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 14 feb 2012, 11:47

Rico, kulopmerking of niet. Maar met 23km/u linksom bij de rotonde valt ook een stadsauto niet om. Dus raar dat je dat gevoel hebt???????

Of er is technisch iets niet in orde en zijn bijvoorbeeld de fietspompjes dempers lek en versleten of je bent verkouden en het klokkenspel in je buis van eustachius is in de war? Kan natuurlijk ook nog.

Elise

Bericht door Elise » 14 feb 2012, 11:47

RVV schreef:Volgens mij laat ik het waarde/prijs gebeuren buiten mijn mening over het weggedrag van de auto.
Zou je dat ook reeël vinden als mensen bij jou in de winkel een matras komen kopen?

Nogmaals, alle waar naar z'n geld.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 14 feb 2012, 11:49

Joh, dat gevoel had ik al vanuit m'n ex Ford Mondeo in m'n huidige Audi A4 :( Behalve dat van die draaiknoppen, da's dan wel weer goed voor elkaar in die Audi :tooth:

Ohja@draadje: het is niet eens vrijdag! :wave:

Hielke

Bericht door Hielke » 14 feb 2012, 11:50

Ik heb de Aygo in vergelijking met de Panda ooit eens wat afgebrand. De erg lange versnellingen van de Aygo deden 'm in vergelijking met de Panda op lage snelheid in de stad ondynamisch overkomen. Ik blijf bij die woorden voor DIE situatie.

Op snelheid in rechte lijn en in bochten mankeert er heel weinig aan de Aygo. Een zeer vermakelijk karretje. Ik benaderde op het klaverblad de snelheden van de snelste auto's. En dat op 155 bandjes. Of waren het 145's? De auto gaf ook veel zekerheid in die situatie. Ook bij snelle richtingswisselingen deed ie het prima. Interieur vind ik ronduit fantastisch. Die grote centrale snelheidsmeter, de kleine opgezette toerenteller, het functioneel minimalistische. Van het dashboard van de nieuwe Up word ik depressief, van die van de Aygo blij.

Rico, misschien had een band z'n spanning verloren. Van een nette wegligging blijft er dan niets meer over.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 14 feb 2012, 11:52

Ik zeg problemen met de Bartholomeus Eustachius
@ Romo, kom der maar in.......................!

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 feb 2012, 11:54

Hielke schreef:Ik heb de Aygo in vergelijking met de Panda ooit eens wat afgebrand. De erg lange versnellingen van de Aygo deden 'm in vergelijking met de Panda op lage snelheid in de stad ondynamisch overkomen. Ik blijf bij die woorden voor DIE situatie.

Op snelheid in rechte lijn en in bochten mankeert er heel weinig aan de Aygo. Een zeer vermakelijk karretje. Ik benaderde op het klaverblad de snelheden van de snelste auto's. En dat op 155 bandjes. Of waren het 145's? De auto gaf ook veel zekerheid in die situatie. Ook bij snelle richtingswisselingen deed ie het prima. Interieur vind ik ronduit fantastisch. Die grote centrale snelheidsmeter, de kleine opgezette toerenteller, het functioneel minimalistische. Van het dashboard van de nieuwe Up word ik depressief, van die van de Aygo blij.

Rico, misschien had een band z'n spanning verloren. Van een nette wegligging blijft er dan niets meer over.
Je eerste zinnige post EVER :tooth:

Plaats reactie