Doodeng... dat kritisch posten op DF

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Doodeng... dat kritisch posten op DF

Bericht door RVV » 14 feb 2012, 10:09

Net een leenauto mee, een Peugeot 107, wat voelt zo'n auto onveilig aan zeg. Zitpositie is alsof je op een postkoets zit. Elke bocht/rotonde geeft de auto je het gevoel dat je omkiepert. Daarnaast zelfs bij marginale snelheden onderstuur tot in de gloria. Stoelen, stuurhouding zijn ook nog eens compleet ruk. Ik snap nu ook ineens waarom mensen altijd zo langzaam in die stadsvlooien rijden. Dit soort auto's, dat voelt gewoon heel onzeker aan. En dan heb ik nogg niet eens sneller dan 70/80 km/h gereden. Een schoenendoos op wielen is het met de wegligging van een AH winkelwagentje die helemaal afgeladen is. Wat een rukding zeg.

Oja de plastic dop op een PET fles is mooier van kwaliteit dan de draaiknoppen in die Peugeot.

Mathieu

Re: Doodeng..

Bericht door Mathieu » 14 feb 2012, 10:16

Lachen, ik heb een Aygo.
Die wordt pas eng bij 190km/u. Dan wordt hij wat licht in de neus.
Verder ben ik natuurlijk een stukkie lichter en helt de auto daardoor heel wat minder over.

110 extra kilo's aan de bestuurderszijde doet natuurlijk heel wat op 700kg schoon aan de haak.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 14 feb 2012, 10:18

LOL ja, ken het gevoel. Reed laatst een stukje in een Fiat Panda, zelfde gevoel. Nul grip, zelfs op minirotondes bij 40 km/u al onderstuur.

Maar TOCH, toch vind ik het erg leuk om in zulke auto's te rijden. Zoals James May afgelopen zondag in TopGear ook zei, met zulke auto's bereik je de grenzen snel en daarom zijn ze leuk. In sportieve auto's ligt de limiet zo ver weg dat je belachelijk hard moet rijden op de openbare weg. Met zulke rijdende brievenbussen bereik je dit snel.

Een tijdje geleden ook in een Ford Ka (eerste model) gereden, 60 pk. Heb me uitstekend vermaakt. Overal glijden en het motortje maximaal uitmelken.... vond het kicken.

Stap ik daarna weer in mijn GTI, dan is dat een raket met een 100x betere wegligging maar niet altijd leuker. Veel meer gefilterd en afstandelijker.

Bij onderhoudsbeurten vind ik het dus juist altijd leuk, als ik zo'n klein ding meekrijg ipv. 'gelijkwaardig' vervoer. Laatste keer een Fox mee, zelfde verhaal. Geen grip maar wel plezier mee gehad.

RVV

Bericht door RVV » 14 feb 2012, 10:26

Mathieu schreef:Lachen, ik heb een Aygo.
Die wordt pas eng bij 190km/u. Dan wordt hij wat licht in de neus.
Verder ben ik natuurlijk een stukkie lichter en helt de auto daardoor heel wat minder over.

110 extra kilo's aan de bestuurderszijde doet natuurlijk heel wat op 700kg schoon aan de haak.

eh ik ben 85 kilo hoor..

M@rcel

Bericht door M@rcel » 14 feb 2012, 10:28

Goede muzikanten halen ook uit goedkope troep mooie klanken.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 feb 2012, 10:31

ik vind het wel erg overtrokken Rico!

tuurlijk moet je ze niet vergelijken met je 330d of z4 maar doodeng is wel wat anders hoor ;)

wij hebben ook een Aygo en ik vind het een prima sturend karretje voor ze formaat en prijs.

ga eens met een oldtimer fiat 500 / kever / eend weet ik niet wat rijden dat is pas doodeng zonder rem/stuur bekrachtiging zittingen die vlakker zijn dan je bank thuis etc etc...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 feb 2012, 10:33

Soms vind ik die kleine auto's erg leuk rijden en soms zijn ze uitermate slecht. De grens tussen vermakelijk en afstotelijk zit vaak dichtbij elkaar.

Ik vind een auto waarin ik niet lekker zit per definitie ruk. Dat heeft niets met de kwaliteit te maken, maar met de manier waarop je ongeïrriteerd aan 't stuur kunt draaien en de pedalen en pook kunt bedienen. Als een auto lekker aan 't gas hangt en een leuke/goede wegligging heeft, dan ben ik echter snel gelukkig.

Twee jaar terug reed ik ook in een mega onderstuurde oude Panda en had daarmee toch veel lol. Terwijl ik een Aygo daarentegen een waardeloze auto vond door de gekozen bakverhoudingen. Dat reed echt niet leuk. 107 idem dito, al is 't lang niet zo extreem als Rico nu schetst met zijn BMW-benchmarks. Ik zou zo'n auto toch nooit kopen. Onze Citroen C3 is weliswaar +- 2 keer zo duur als een 107/C1, maar het is ook gewoon een veel betere auto.

Fiat 500, Kever en Eend zijn wél leuk om te rijden. Daar voel ik mij ook absoluut niet onveilig in. Sterker nog, ik heb liever zo'n auto dan een modern belastingvrij koekblik. Ook zit je in een Mini, 500 of Eend echt beter dan in een de meeste moderne budget-auto's hoor. Zeker een Eend en Mini zitten gewoon prima op lange afstanden. Been there, done that.

RVV

Bericht door RVV » 14 feb 2012, 10:37

Martijn overtrokken? Vind ik niet, maar ik kan me wel voorstellen als je al wat langer in zo'n auto rijdt je je rijstijl daar op aanpast. Als ik dagelijks er in zou rijden dan zal ik ook beter rekening houden met de grenzen van zo'n auto. Alleen loop je voor mijn gevoel daar wel heel snel tegen aan. Overigens kan ik me ook wel voorstellen dat het geinig is hoor. (zoals Woutger aangeeft).. maar dat is dan vanuit petrolhead perspectief.. Iemand die niks met autorijden heeft, vanzichzelf al rijd als een natte krant.. voor zo'n persoon moet het helemaal een drama zijn. Maar ook weer niet omdat die toch niet beter weet.. grappig paradox.

allen

Bericht door allen » 14 feb 2012, 10:43

RVV schreef:Iemand die niks met autorijden heeft, vanzichzelf al rijd als een natte krant.. voor zo'n persoon moet het helemaal een drama zijn.
Daarom vindt jij het ook een rukauto...

JeroenT

Bericht door JeroenT » 14 feb 2012, 10:43

RVV schreef:Net een leenauto mee, een Peugeot 107, wat voelt zo'n auto onveilig aan zeg. Zitpositie is alsof je op een postkoets zit. Elke bocht/rotonde geeft de auto je het gevoel dat je omkiepert. Daarnaast zelfs bij marginale snelheden onderstuur tot in de gloria. Stoelen, stuurhouding zijn ook nog eens compleet ruk. Ik snap nu ook ineens waarom mensen altijd zo langzaam in die stadsvlooien rijden. Dit soort auto's, dat voelt gewoon heel onzeker aan. En dan heb ik nogg niet eens sneller dan 70/80 km/h gereden. Een schoenendoos op wielen is het met de wegligging van een AH winkelwagentje die helemaal afgeladen is. Wat een rukding zeg.

Oja de plastic dop op een PET fles is mooier van kwaliteit dan de draaiknoppen in die Peugeot.
Aldus rico@mega-aanstellerij.nl..... :?

Elise

Bericht door Elise » 14 feb 2012, 10:48

Alle waar naar zijn geld!

Mathieu

Bericht door Mathieu » 14 feb 2012, 10:49

Het is toch heel simpel allemaal.

Als je vanuit een sportauto in een doos op wielen stapt en je benaderd de eerste de beste rotonde met dezelfde snelheid als je in de sportauto zou doen snap je het niet helemaal.

Onderstuur, eng, crappy en wat al niet meer.

Als je het in het juiste perspectief is het helemaal niet zo'n drama.

Onderstuur ken ik niet in de Aygo. Waarom? Omdat ik me al heel lang heb aangepast.
J. Clarkson kreeg ook onderstuur in een Elise. Die werd ook pas wakker toen hij naast een Lotus fabrieksrijder zat die hem voor deed hoe met een Elise te rijden en dat dan onderstuur niet meer bestaat.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 14 feb 2012, 10:53

Vind het ook wel erg meevallen. Ik rijd dagelijks in een Fiat Panda en ik vind het juist erg leuk rijden! Het overhellen, onderstuuuuuuuuur, bij elk bochtje glijden op de voorwieltjes. Ik rijd er ook rustig 130 mee, geen problemen mee.

Wellicht is het de leeftijd Rico! ;) :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 feb 2012, 11:00

Mathieu schreef:Onderstuur ken ik niet in de Aygo. Waarom? Omdat ik me al heel lang heb aangepast.
J. Clarkson kreeg ook onderstuur in een Elise. Die werd ook pas wakker toen hij naast een Lotus fabrieksrijder zat die hem voor deed hoe met een Elise te rijden en dat dan onderstuur niet meer bestaat.
+1 onderstuur-klachten herken ik ook vaak niet. Soms heb ik cursisten gehad die heel de tijd onderstuurd rondreden. Als ik dan een rondje reed had die auto geen onderstuur. Kwestie van minder sturen en meer spelen met het gaspedaal is vaak voldoende om het onderstuur tot 0 te reduceren. Veel mensen sturen te veel, te abrupt en geven te wild gas en remmen ook te wild.

Vanuit een verkeersveiligheidsbril ben ik 't wel met Rico eens, dat sommige auto's werkelijk geen schijn van kans hebben in extreme ongeval mijdende situaties (remmen + uitwijken). Maar dat is echt niet alleen 't geval bij kleine auto's. Ik kan tal van voorbeelden noemen als 't gaat om auto's die een heel vreemd weggedrag vertonen in bepaalde situaties, hetgeen bij passagiers en bagage aan boord nog eens extra wordt benadrukt. Zelfs de meest burgerlijke middenklasser verandert in een extreem overstuurd hok als je 2 man en 2 koffers achterin pleurt en je je bandenspanning, rijstijl en snelheid niet aanpast... Kortom, het ligt ook aan de bestuurder in de meeste gevallen. Rico ken nie rijuh :TV kijken:

RVV

Bericht door RVV » 14 feb 2012, 11:02

Over een Panda heb ik geen mening. Maar mijn laatste kleine auto was een Seat Arosa 16v. Ergens in 2001/2002.. denk niet veel kleiner/groter dan zo'n 107. MAar waarom was toen de weglliging van zo'n kleine auto WEL voor elkaar? En nu niet? Die Arosa vond ik op de ring zelfs een heerlijk stuurmansautootje..

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 feb 2012, 11:03

RVV schreef:Martijn overtrokken? Vind ik niet, maar ik kan me wel voorstellen als je al wat langer in zo'n auto rijdt je je rijstijl daar op aanpast. Als ik dagelijks er in zou rijden dan zal ik ook beter rekening houden met de grenzen van zo'n auto. Alleen loop je voor mijn gevoel daar wel heel snel tegen aan. Overigens kan ik me ook wel voorstellen dat het geinig is hoor. (zoals Woutger aangeeft).. maar dat is dan vanuit petrolhead perspectief.. Iemand die niks met autorijden heeft, vanzichzelf al rijd als een natte krant.. voor zo'n persoon moet het helemaal een drama zijn. Maar ook weer niet omdat die toch niet beter weet.. grappig paradox.
uhh ik rij de hele week in mijn E91 en in het weekeind als we naar het centrum gaan neem ik steevast de Aygo (voorheen Panda) mee ivm extreem krappe parkeervakken ;)

dus ik ken weldegelijk de verschillen maar toch vind ik ieder waar voor ze geld ;)

E91 kost 4-5x zoveel als een Aygo... als iemand die in een Villa woont van 1.500.000,- euro bij mij thuis komt kijken denkt ie ook dat ik in een schuurtje woon ;)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 14 feb 2012, 11:04

RVV schreef:...eh ik ben 85 kilo hoor..
Dat betwijfelen we hier niet Rico :D

Met een stadsvlo hard de bocht door, en je hebt het gevoel om te vallen, dat herken ik wel.. is wel grappig dat hohoho-gevoel :). Onderstuur, herken ik niet zo de Fiat Panda en de Toyota Yaris. Vooral die laatste heeft een geweldige grip, echt verrassend wel. Voor de rest is die Yaris een rukbak. Gewoon met je hardrem driften is echt grappig in die dingen. ja, scary
Laatst gewijzigd door Sperdy op 14 feb 2012, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 14 feb 2012, 11:04

Was die 16v niet het pareltje van de Arosa-lijn? :cool:

JP

Bericht door JP » 14 feb 2012, 11:05

Welke BMW-dealer geeft klanten Peugeots 107 mee.... :hmmm:

Snipe

Bericht door Snipe » 14 feb 2012, 11:06

Wouter81 schreef:Maar TOCH, toch vind ik het erg leuk om in zulke auto's te rijden. Zoals James May afgelopen zondag in TopGear ook zei, met zulke auto's bereik je de grenzen snel en daarom zijn ze leuk. In sportieve auto's ligt de limiet zo ver weg dat je belachelijk hard moet rijden op de openbare weg. Met zulke rijdende brievenbussen bereik je dit snel.
Hoewel May vaak onzin uitkraamt had hij hier wel gelijk in, vond ik. Zelf vind ik een youngtimer of klassieker leuker dan een Panda, maar het principe is niet anders: autorijden zonder metersbrede banden, vroeg aan de grens en geen overdaad aan elektronica.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat elke klassieker (of in het geval van May: elk boodschappenautootje) ook leuk en goed is. Een Talbot Horizon of zo, dat was vroeger al een kutauto. Dat is nu niet ineens een leuke klassieker geworden, dat is nog steeds een kutauto, maar dan oud.

Dat roept de vraag op: Rico, zijn er ook boodschappenkarretjes waar je wél mee op pad zou durven?

RVV

Bericht door RVV » 14 feb 2012, 11:09

Marcel was wel inderdaad het 100pk modelletje, maar daarvoor proefgereden in de 60pk variant. En op die basis de 100pk variant genomen. Reed toen zelf de S3, in mijn beleving toen erg goede wegligging en was ook mijn referentieauto op dat moment. Als die Arosa 60pk toen als een draak reed had ik de 100pk uitvoering nooit gekocht.

JP, niet een BMW dealer maar een auto van een spotrepair bedrijf (steenslag laten bijwerken op de Z4).

EDIT @ Snipe mijn Arosa dus van toen!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 feb 2012, 11:09

Jongens, een 107 en Aygo zijn qua wegligging wel verschillend, sterk in 't voordeel van de Toyota. Rico merkt terecht op dat zijn Arosa een betere wegligging had dan die 107. Dat kan ik beamen. De 107 staat op hele kleine/dunne (slechte!) bandjes. Dat scheelt al minstens de helft in grip. Daarnaast heeft de Arosa een lager zwaartepunt volgens mij.

Ik snap dus wel wat Rico bedoelt te zeggen.

RVV

Bericht door RVV » 14 feb 2012, 11:11

Even voor de duidelijkheid, ik heb helemaal geen hekel aan dit soort auto's.. sterker nog ik vind de Peugeot en zijn aanverwanten broeders zelfs erg leuk smoelen.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 14 feb 2012, 11:12

Suggestie: Denk wel dat de kwaliteit van die stadsvlooien afneemt omdat het een geweldige groeimarkt is waar iedere fabrikant binnen no-time er wat op pleurt, om ook een stukkie van die taart te krijgen. Dus ja - uit de losse pols - ik denk dus in het algemeen dat die stadsvlooien slechter zijn dan vroegah.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 feb 2012, 11:13

Ik heb regelmatig in een Aygo gereden en vond het prijs/kwaliteit/DF dikke prima....in zn 2-de versnelling doortrekken tot de 110km/h toeren maken de man.....wegligging is ook gewoon goed! idd als je er met 4 man in zou zitten *(theoretisch want te krap) word de wegligging wel anders :D

Maar goed....ik vind dat je zaken moet inschatten op hun waarde en dat doe/kan je niet........beetje jammere txt vind ik......

Plaats reactie