Jeep Cherokee (XJ) 4.0i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
allen

Re: Jeep Cherokee (XJ) 4.0i Classic

Bericht door allen » 24 dec 2011, 21:22

Dennis, even serieus. Heb jij al eens gezien hoeveel ruimte een kinderwagen in beslag neemt? Tenzij je die steeds compleet wilt demonteren kan ik je die staande tank afraden. Wil best morgen even voor de lol een foto ervan nemen als je daar behoefte aan hebt. De kofferbak van de boswachter is letterlijk vol als ik het onderstel opvouw en erin leg. Afdekzeil kan nog net dicht.
En dan heb je nog wilde plannen over kamperen met het kind? Bij mij zat de boswachter voor alleen mij en de vrouw al propvol. Als je toch eens wist wat je straks allemaal extra hebt bij een baby... :D

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 dec 2011, 21:32

wat Allen schrijft vraag ik me idd ook af!

ik ga ook altijd samen met mijn vrouw kamperen maar de 3-serie zit afgeladen vol met ze 2-en... hoe moet dat als alle spullen van een kind er nog bij moeten ;)

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 24 dec 2011, 22:17

Martijn_bmw schreef:wat Allen schrijft vraag ik me idd ook af!

ik ga ook altijd samen met mijn vrouw kamperen maar de 3-serie zit afgeladen vol met ze 2-en... hoe moet dat als alle spullen van een kind er nog bij moeten ;)
Tijd voor een dakkoffer Martijn.
En tegen je vrouw zeggen dat ze minder kleren mee moet nemen.

Maarja dat is toch tegen dovemansoren.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 25 dec 2011, 12:56

allen schreef:Dennis, even serieus. Heb jij al eens gezien hoeveel ruimte een kinderwagen in beslag neemt? Tenzij je die steeds compleet wilt demonteren kan ik je die staande tank afraden. Wil best morgen even voor de lol een foto ervan nemen als je daar behoefte aan hebt. De kofferbak van de boswachter is letterlijk vol als ik het onderstel opvouw en erin leg. Afdekzeil kan nog net dicht.
En dan heb je nog wilde plannen over kamperen met het kind? Bij mij zat de boswachter voor alleen mij en de vrouw al propvol. Als je toch eens wist wat je straks allemaal extra hebt bij een baby... :D
Misschien niet zo'n belachelijk grote kinderwagen kopen?
Ik kon vroeger in mijn Impreza makkelijk een kinderwagen + buggy + bedje kwijt (en de rest van de bijbehorende rommel voor 2 kinderen) En een Impreza blinkt niet echt uit in kofferruimte :hmmm:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 dec 2011, 13:01

Niels v/d burgh schreef:
Martijn_bmw schreef:wat Allen schrijft vraag ik me idd ook af!

Tijd voor een dakkoffer Martijn.
En tegen je vrouw zeggen dat ze minder kleren mee moet nemen.

Maarja dat is toch tegen dovemansoren.
dat is waar :roflol: :roflol:
Stefan R schreef:
allen schreef:Dennis, even serieus. Heb jij al eens gezien hoeveel ruimte een kinderwagen in beslag neemt? Tenzij je die steeds compleet wilt demonteren kan ik je die staande tank afraden. Wil best morgen even voor de lol een foto ervan nemen als je daar behoefte aan hebt. De kofferbak van de boswachter is letterlijk vol als ik het onderstel opvouw en erin leg. Afdekzeil kan nog net dicht.
Misschien niet zo'n belachelijk grote kinderwagen kopen?
Ik kon vroeger in mijn Impreza makkelijk een kinderwagen + buggy + bedje kwijt (en de rest van de bijbehorende rommel voor 2 kinderen) En een Impreza blinkt niet echt uit in kofferruimte :hmmm:
uhh ga maar eens kijken bij de prenetal wat er tegenwoordig te koop is ;) je schrikt je kapot hoe groot die dingen allemaal zonder uitzondering zijn :shock: :?

steve smith

Bericht door steve smith » 25 dec 2011, 13:46

Tja, ik snap het actieradius geneuzel niet helemaal, en wat ik helemaal mis is dat je vulbeveiligingen af gaat slopen van de gasinstallatie van een auto waar je vervolgens met je vrouw en kind mee gaat kamperen.

Wat wil je nou? Een dagelijkse kilometervreter? Een 1000km op een tank auto? Een ruim hok waar je met meerder mensen leuke dingen mee kan doen? Een offroader met veel bagageruimte?

Zoals ik dit tot nu toe lees zie een kansloos verhaal. Je wil een ruime grote auto (die zuipt als een ketter) en gaat vervolgens die ruimte (en degelijkheid) opofferen omdat je het zuipen vervelend vind. En omdat je niet makkelijk van walletjes kan eten ga je maar de ingebouwde veiligheden van de tankinstallaties slopen (die je gvd in de passagiersruimte wil zetten) ten koste van de veiligheid van degene die je het meest dierbaar zijn.

Dennis, ik had je echt hoger ingeschat.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 dec 2011, 14:00

ik moet zeggen dat ik het wel eens ben met het verhaal van Steve... (voornamelijk wbt het slopen van de beveiliging!)

allen

Bericht door allen » 25 dec 2011, 18:37

Stefan, zowel auto's als kinderwagens blijven groeien. M'n kinderwagen is van 2011, de auto van 2003... :mrgreen:
Om die reden ben ik serieus aan het overwegen om een grotere wagen aan te schaffen. Het liefst een die dan ook 900-1100 kilometer op een tank doet. Ik ben die kroketten en slechte koffie van de pomp beu.

Peric

Bericht door Peric » 25 dec 2011, 21:44

Dan toch maar aan de diesel Allen..
Ik heb net een A4 station TDI gekocht. Bijna 1000 km op 1 tank.. :)

allen

Bericht door allen » 03 jan 2012, 13:59

Ah zie het nu pas staan. Zocht dit draadje eigenlijk op om eens te kijken hoever Dennis met z'n plannen was inmiddels. Iig gefeliciteerd! BMW erbij gehouden? :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 jan 2012, 12:46

steve smith schreef:Wat wil je nou? Een dagelijkse kilometervreter? Een 1000km op een tank auto? Een ruim hok waar je met meerder mensen leuke dingen mee kan doen? Een offroader met veel bagageruimte?
Ik wilde in een offroader die min of meer binnen de 19ct/km blijft en waarmee we met het gezin op vakantie kunnen in de toekomst. Na een tijdje oriënteren kwam ik tot de conclusie dat een Cherokee XJ 4.0i na '96 de beste keus was voor mij, met als enige nadeel de actieradius (niet de kosten van 't verbruik).

Ik ben 't eens met je opmerking over de veiligheid, maar vind je reactie overtrokken (maar dat is jouw stijl). Er rijden velen rond zonder vulbeveiliging in hun LPG installatie en dat gaat prima als je weet wat je doet en wat de risico's zijn. Ik zeg niet dat er geen risico is, maar het risico is vrijwel nihil. Het is wel overdreven/onzinnig om de extra tank in de auto te ontdoen van die beveiliging, dat ben ik met je eens, maar voor de tank onder de auto zorgt 't voor net dat stukje extra actieradius waardoor je in 't buitenland je route niet overal van lpg-tankstation naar lpg-tankstation in hoeft te plannen. Onder de auto heeft de lpg tank zonder vulbeveiliging nauwelijks een risico. En als er wel een risico is (als de tank 100% is gevuld en je zet 'm neer met sterk schommelende temperatuurschommelingen), dan blaast er wat LPG uit. Als je dat eng vindt, dan raad ik je af om nooit een LPG auto te tanken, dan heb je dat iedere keer. Ga je er direct mee rijden na tanken, dan is er geen enkel bezwaar. De druk neemt dan per km af en de temperatuur van de tank zelf neemt bij warm weer gestaag toe ipv abrupt als je parkeert op een zwart stuk asfalt in de zon. Want dát is 't enige probleem.

Over 't opofferen van ruimte:
ik offer in feite geen ruimte op, er komt een extra LPG tank op de plek waar nu een reservewiel zit. Dat reservewiel kan prima op een andere manier worden meegenomen (achterop, op 't dakrek, of zelfs op de motorkap en dat is misschien wel de beste plek voor de gewichtsverdeling bij een volgepakte auto met daktent, al moet ik dan wel een motorkap van een LaRo Series1 als voorbeeld nemen om de boel te verstevigen en een goede bevestiging te maken). Er blijft voldoende bagageruimte over. Mensen trekken de wereld over met een rugzak/motor/fiets etc. dat moet ons met een Cherokee ook wel lukken.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 jan 2012, 14:45

allen schreef:Ah zie het nu pas staan. Zocht dit draadje eigenlijk op om eens te kijken hoever Dennis met z'n plannen was inmiddels. Iig gefeliciteerd! BMW erbij gehouden? :D
Na een paar keer opnieuw lezen vraag ik mij af of je korsakov hebt? :) Je had al meerdere keren gepost in dit draadje.

Mijn BMW heb ik niet gehouden. Al 5 a 6 jaar lang wilde mijn racemaatje hem overnemen. Iedere keer een andere reden om dat niet te doen, dus nu aan iemand anders verkocht die hem opknapt/rijklaar maakt en weer doorverkoopt.

Op dit moment heb ik dus alleen de Jeep Cherokee en de C3 e-HDI voor vrouwlief. Heel misschien komt daar een zakelijke auto bij, maar daar ben ik nog lang niet over uit. De kans is gewoon heel groot dat ik lekker door blijf rijden in de Cherokee en geen zakelijke auto neem. Het is imho nogal onzinnig om per sé een zakelijke auto te gaan rijden. Maar goed, als 't moet, dan moet 't en dan wil ik de beste keuze maken. Nog maar een paar maandjes tot de definitieve keuze...

allen

Bericht door allen » 04 jan 2012, 15:01

Je zou het zomaar denken als je niet door hebt dat ik de vraag stelde aan Eric, omdat hij post dat hij een A4 heeft gekocht ghehe. Die heeft / had nog een 323. :D

Wat je keuze over een extra wagen betreft, denk ik dat je gewoon moet kijken hoeveel je rijdt. Is het maar weinig en oogt de Cherokee nog een beetje representatief, vind ik het persoonlijk zonde van het geld. Zitten er straks tractorbanden onder en verzaagde bumpers, een lier, etc... Tja... :mrgreen:
Ik was aan het kijken voor een tweedehands Discovery. Gezien de kosten heb ik daar vanaf gezien. Voor mijn vakanties is een bus net zo praktisch, zo niet praktischer. Offroaden doe ik niet.

Klap de verschillende kinderwagens iig allemaal maar even in. Iets dat ik niet gedaan heb. Gewoon gekocht omdat ik er ook makkelijk mee door het bos kon denderen. Nadeel is dat het frame vrij groot uitvalt. Niet zo'n ramp voor het dagelijkse, alleen zou het puzzelen kunnen worden met vakanties.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 jan 2012, 15:20

Verklaart een hoop. :)

Wij hebben tijdens de proefrit met de kinderwagens de keuze tussen de Mountain Buggy en Easy Walker laten afhangen van de kofferbak van de C3. Daar hebben we hem ingedaan. Ook nog de Recaro en een ander hip ding getest, maar de Easy Walker en Mountain Buggy waren handig gezien onze lengte en de vele wandelingen die wij doen. In de Jeep past 'ie sowieso ook op de achterbank als de kofferbak vol zou liggen. En als 't moet past 'ie ook nog tussen de voorstoelen en achterbank.

Een Buggaboo of hoe dat ding heet viel meteen af (te laag voor ons en te groot voor de C3).

Ik heb de Saab 9000 verkocht nadat ik de eerste kinderwagen-shortlist test had gedaan. Dat was gewoon niet handig met LPG tank in de breedterichting van de kofferbak.

De Jeep wordt geen hardcore offroader, hij is echt bedoeld als reisauto op den duur.

Dus gewoon M&S bandjes, geen lier, geen verhoging. Wel handige hulpstukken om jezelf te redden zoals handlieren, hi-jacks, roof-rack met extra lampen etc.. Allemaal handig tijdens reizen en de off road oefenritten die ik wil doen.

Een onverhard berg- of bospad zal ik niet schuwen, maar daar reed ik met mijn Saab 900 ook al gewoon (incl. meerdere keren vastzitten, LOL). De enige heftige off road rit/tocht die ik op mijn wishlist heb staan is geschikt voor auto's zoals de mijne. Die volgt een rivierbedding tot aan de oorsprong (Maas of Moezel). Mocht je dan vastzitten, dan trekt de organisator/gids je eruit met z'n Wrangler. Maar goed, dan blijven vrouw en kind lekker thuis. Die rit staat dus helemaal los van de rest van de preparatie als reisauto.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 jan 2012, 15:35

Nog wat iPhone foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

1e keer op zand, omdat er geen parkeerplek meer was.
Afbeelding

Banden achter met weinig profiel en op 2.8 bar is niet ideaal, maar in low gear ging 't verder prima
Afbeelding

ECO :df:
Afbeelding

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 04 jan 2012, 15:40

Hey Dennis,

Mooie plannen man! Ik hoop dat er ook nog wat van terecht gaat komen dus hou ons op de hoogte :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 jan 2012, 15:55

We hebben de eerste vakantie trouwens net achter de rug. 1500 km gereden in Friesland en Groningen tussen kerst en oud- en nieuw. De auto bevalt erg goed op de lange afstanden. Zowel ik als Marijke zaten prima. Af en toe gingen vrienden mee achterin, die hadden verwacht dat de Jeep véééél groter was, maar mensen vergissen zich daar al snel in. Hij is niet groter dan een Volvo 850 station qua koets. Ook niet kleiner... maar mensen verwachten vaak dat 'ie van binnen net zo ruim is als een Discovery of Defender, maar dat zijn toch echt ruimere auto's qua hoogte (en bagage/opbergruimte).

2 keer voor de gein heel kort off road (gras/modder/slootje) gereden en omdat 't zo lekker had geregend afgelopen maand was dat nog best spannend. In 2wd kwam ik in 1 situatie gewoon niet weg.

Komend weekend naar de achterhoek. Dan 'moeten' we over een onverharde weg waar ik met mijn Saab weleens vast heb gezeten. Nu al zin in.

allen

Bericht door allen » 05 jan 2012, 08:13

Voor het geval je dit nog niet gezien had:
http://www.topsleeper.nl/indexhome.html

Zitten wat gestroomlijnde modellen tussen. Scheelt weer brandstof en dan kun je langer doorrijden. :blink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 jan 2012, 08:55

Die site ken ik, maar bedankt voor 't meedenken. Mijn vroegere werkgever had een Magnolia op zijn Defender, het verbruik blijft daarmee ongehinderd hoog. Sterker nog, ik denk dat 't geen zak uitmaakt. Een groot nadeel van die Magnolia's is dat ze vooral erg groot zijn (maat van je matras). Daardoor nemen ze heel je dak in beslag en heb je geen mogelijkheid meer om extra bagage (Jerrycans/Gereedschapskoffer/Reservewiel etc.) op 't dak mee te nemen. Verder wel een mooi systeem.

Onze voorkeur gaat uit naar een nieuw model, de opvolger van de Overland: Overzone. Die heeft een ruim bed, is makkelijk en snel op te klappen, relatief klein bovenop de auto en je kunt er een inlooptent/omkleedtent onder bevestigen, waardoor je dus ook in je tent zou kunnen koken en het kindje kan tot 't oud genoeg is bij ons, of in de inlooptent slapen. Of in de auto, dat moeten we tzt maar uitvogelen wat handig is. Met die inlooptent kun je namelijk 1 deur of raam gewoon open laten staan in de inlooptent. Dat moet je ff voor je zien om te snappen denk ik....

Een ander alternatief, maar iets duurder, is zo'n daktent op een aanhanger monteren, of nog beter en helaas veel duurder: een off road trailertent. Maar goed, dat blijft dan een vouwwagen.

Elise

Bericht door Elise » 05 jan 2012, 09:47

Dennis Cavallino schreef:Maar goed, dat blijft dan een vouwwagen.
Tja, zo'n echte off-road camper trailer vouwt inderdaad in elkaar, maar om dat een vouwwagen te noemen vind ik wat ver gaan. Dat zijn echt geweldige dingen en in de basis staat zo'n ding (veel) sneller als zo'n daktent.

Ik heb zelf een jaar heel Australie rondgetrokken in wat ze noemen een bushcamper.
Afbeelding

Super ding, waarbij ik wel een paar stenen mee had om dat ding een beetje waterpas te zetten want anders slaapt het verdomd lastig als je schuin staat. Dat is ook iets waar je rekening mee moet houden met een daktent.

In Australie stikt het van de off-road camper trailers etc. dus wellicht een idee om daar eens je licht op te steken.
Bijvoorbeeld het forum van http://www.exploroz.com/ , daar kun je ook je vragen kwijt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 jan 2012, 10:05

Cool! Vertel eens meer over je reis, met foto's en al.

Afgelopen week hadden we de auto volgeladen met 2 volle koffers, veel (alcoholvrije) wijn, tassen, gereedschap, een hoop meuk en ook nog 4 winterbanden + velgen voor de C3 die ik aan 't begin van de vakantie had opgehaald in Friesland. Overhellen deed de Cherokee niet, dankzij de extra bladveren achter. Daar ben ik dus erg blij mee.

Verder helemaal eens dat off road (tent)railers wel cool zijn en handig. Ik zal die site eens aan mijn favorieten toevoegen. Eén van de grootste voordelen van een trailer is dat je je auto vrij hebt als je een paar dagen ergens neerstrijkt. Daarnaast mag de Cherokee 3300 kilo trekken en weegt zo'n trailer nog niet eens een kwart van dat gewicht. Een ander voordeel, wat nu nog niet meespeelt, is dat we graag een Canadese kano willen.... of beter gezegd, dat wil ik. Die komt dan aan 't water bij mijn moeder te liggen, maar op vakantie is dat natuurlijk wel erg cool. Met daktent kan zo'n ding niet mee op 't dak, met trailer wel.... wellicht het overwegen waard.

ErikS

Bericht door ErikS » 05 jan 2012, 10:26

Alcohol vrije wijn....

Zucht.... Drink dan geen wijn! :kotsen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 jan 2012, 11:30

Qua tenttrailers zijn er trouwens heel veel mogelijkheden. Een off road uitvoering kenmerkt zich door meer bodemvrijheid, terreinbanden en stevige poten om de trailer waterpas te zetten op ongelijk terrein.

Op marktplaats staat deze die ik wel gaaf vind: http://link.marktplaats.nl/499764709
Dat is zo'n 10.000 euro duurder dan de daktent die wij willen. Ik heb als alternatief ook al zitten kijken naar een trailer zonder tent en dan de daktent er los bij kopen en erbovenop plaatsen. Stuk goedkoper. Enfin, genoeg mogelijkheden. First things first: bevallen! :)

@Erik: Heb je 't weleens geprobeerd? Het was prima te zuipen, maar ik dronk uiteraard meer wijn met alcohol, de 2 zwangere vrouwen in ons gezelschap waren blij met de alcoholvrije proefpakketten.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 05 jan 2012, 11:37

Gaaf die zeg, die tenttrailer in je marktplaats link.
Een Defender met zo'n ding erachter word ik helemaal happy van.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 05 jan 2012, 11:50

Wellicht overbodig maar post hem toch even. Goede bekende van me doet naast LaRo-onderhoud ook daktenten e.d.:

http://www.daams4x4shop.nl/Hannibal-Daktent-Roofrack

Plaats reactie