Calibra AWD Turbo roestauratie *07-07: na 4 jaar.... APK!*

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Niall

Re: Calibra AWD roestauratie *19-08: fase 2 is onderweg !*

Bericht door Niall » 07 sep 2011, 20:43

Weet niet of je deze al kent: http://www.mathijssentechnics.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kennis van me gaat een ombouwset halen voor een corsa A komt een getunde C20XE icm F20 bak. :coffee:

D20VT

Bericht door D20VT » 07 sep 2011, 21:21

Petje af voor dit project, de liefde voor de Calibra zit wel heel erg diep.

Als je zoiets doet, moet je het goeddoen en de manier waarop, vooral met de nieuwe delen doe je goed.

Alleen een kleine opmerking over de voorbewerking

Afbeelding

Kunststof plamuren doe je met plamuur die daar voor is gemaakt, niet met dezelfde plamuur als op de auto word gebruikt. Is al jaren een no go in de autoschade, en toch zie je het her en der nog gebruikt worden

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 09 sep 2011, 22:09

Dank voor de complimenten :D Heb je ook een motivatie waarom het een no-go is?

Vandaag weer op ziekenbezoek geweest en de slotplaat, veerschotels (spuuglelijke @*#% sjonnie veerpootbrug is er meteen EINDELIJK af, kan de zo goed als nieuwe OEM inlaatkap tenminste geplaatst worden :gek:) plus de aangrenzende randen hebben een prachtig glanzend nieuw lakje er op, de bodem en ruimtes achter de voorschermen zijn tegen roest behandeld, diverse plekken aan de rechterkant staan in de primer en de vulhals opening is "under construction".

Maandag terug voor foto's!

GTRene

Bericht door GTRene » 09 sep 2011, 22:26

als je het bv flexibele kunstof dan beweegt knapt het harde (beweegt niet mee) plamuur los...

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 12 sep 2011, 20:14

Me dunkt dat als het flexibele kunststof bewogen wordt dat er dan iemand tegen aan zit en er sowieso een nieuwe op moet :kikker:

Krijg nou wat we zijn al zo goed als klaar :shock: !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SIKE :lol:

Afbeelding

Afbeelding

D20VT

Bericht door D20VT » 12 sep 2011, 21:33

Eigenschappen van kunststofplamuur en kunststof komen beter overeen dan staal-alu plamuur en kunststof. Wanneer je bumper een beetje inveert barst de aluplamuur, waar de kunststofplamuur meeveerd.

Zelfde verschil als een imitatiedeel en een origineeldeel , op het eerste zicht exact hetzelfde, maar zodra er een beetje schade aanzit zie je pas het kwaliteitsverschil.

Xave30

Bericht door Xave30 » 12 sep 2011, 21:39

InjectTheVenom schreef:
SIKE
I lol'd.

Pim

Bericht door Pim » 13 sep 2011, 14:44

Gaaf project hoor. En die roest valt allemaal wel mee vergeleken wat we tegenkwamen bij mijn C kadett. Ga lekker door en laat ze maar lullen hier. Het behouden van sportieve twee en vierwielers van wat voor merk dan ook is gewoon hardstikke gaaf. Tussen al dat saaie spul op de weg een strakke Manta, Ascona, type 1 / 2 golf GTI, E30 / E36 M3 tegenkomen levert mij altijd weer :thumbup: dag op.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 22 dec 2011, 20:42

Als afsluiter voor deze kerst hierbij de laatste updates per vanmiddag, met een beetje mazzel zit het scherm voor oudjaarsdag permanent op de auto :wave:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hele hoek

Afbeelding

Onder zoals het begint, boven zoals het op de auto gaat komen

Afbeelding

Het begint er weer bijna als een auto uit te zien :swinging: Dit is nog proefpassen omdat de herstelde wielrand eerst afgelast moet worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding\

Niels
Auto: Prius+

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *22-12: Merry Christmas !

Bericht door Niels » 22 dec 2011, 21:43

Nice :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 22 dec 2011, 22:33

kijk, bijna een halve nwe Opel.

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 22 dec 2011, 23:59

Goed bezig :thumbup:

Gijs Evo

Bericht door Gijs Evo » 23 dec 2011, 02:10

Respect :wave:

JeroenT

Bericht door JeroenT » 23 dec 2011, 08:33

Hoe is het nou met de oliekoeler slangen? Jammer dat ik geen reactie heb gehad op de gestuurde foto's...

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 23 dec 2011, 13:43

Zal die wel over het hoofd hebben gezien of te druk hebben gehad haha. :P

Maar ziet er weer goed uit! Ook mooi om te zien dat je die lijn bij de deur zo mooi probeert te krijgen!

raymondw

Bericht door raymondw » 23 dec 2011, 16:19

Deze BMW liefhebber en eigenaar met een Opel verleden vindt het heel leuk om te zien dat er mensen zijn die deze Kolibries levend houden.

De Calibra turbo is toch wel een beetke sentiment uit mijn wat wildere jaren toen een goede kameraad van mij z'on ding als 1 jaar oude auto kocht (HH-VF-97). Daar hebben we aardig wat bezoekjes aan o.a de DTM op Hockenheim en Diepholz mee volbracht. Dat ding was toen door Arese getuned en ergens heb ik nog een video-fragment van een duel met een Lotus Omega op de A5 tussen Frankfurt en Gambacher Kreuz.

ga zo door :thnx:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 24 dec 2011, 17:50

JeroenT schreef:Hoe is het nou met de oliekoeler slangen? Jammer dat ik geen reactie heb gehad op de gestuurde foto's...
Idd knap slordig waarvoor excuses :oops: You've got mail in a bit.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 24 dec 2011, 17:57

Joopieboy schreef:Maar ziet er weer goed uit! Ook mooi om te zien dat je die lijn bij de deur zo mooi probeert te krijgen!
Dat zul je tegen de restaurateur moeten zeggen want hij heeft het na de demontage van me overgenomen :wink:

Ik had het zelf wel willen doen maar heb bijvoorbeeld de apparaten niet om de nieuwe wielkuiprandjes mee te maken, en bovendien weet hij precies hoe de zwakke plekken van de Calibra aangepakt moeten worden waarover in een volgende post meer.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 24 dec 2011, 18:02

raymondw schreef:Deze BMW liefhebber en eigenaar met een Opel verleden vindt het heel leuk om te zien dat er mensen zijn die deze Kolibries levend houden.

De Calibra turbo is toch wel een beetke sentiment uit mijn wat wildere jaren toen een goede kameraad van mij z'on ding als 1 jaar oude auto kocht (HH-VF-97). Daar hebben we aardig wat bezoekjes aan o.a de DTM op Hockenheim en Diepholz mee volbracht. Dat ding was toen door Arese getuned en ergens heb ik nog een video-fragment van een duel met een Lotus Omega op de A5 tussen Frankfurt en Gambacher Kreuz.

ga zo door :thnx:
Die auto leeft mogelijk nog wel maar heeft sinds eind 2006 geen apk meer gehad, kenteken is wel nog steeds geldig na de laatste tenaamstelling 8 jaar geleden. Het grappige is dat deze eveneens blauw is!

Ik zou er ontzettend graag minstens een GT28 aan hangen en dan zelf de motor opbouwen richting 400+ pk maar daar zijn de inkomsten een beetje te krap voor (sponsoren voor Time Attack anyone?) :'(

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 dec 2011, 18:36

Wanneer hoop je eigenlijk weer te kunnen rijden?

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 24 dec 2011, 19:22

Een korte uitleg waarom en waar Calibra's altijd gaan rotten:

Opel heeft een paar knap stomme foutjes in het ontwerp gemaakt. Onderaan de dorpel zit een plek waar 2 delen elkaar overlappen, hier gaat onvermijdelijk vocht of rotzooi tussen zitten met rotterij als gevolg en daarom is dit stuk zover mogelijk weg geslepen.

Afbeelding

Dan de wielkuiprand zelf, deze zit op de met een rode lijn aangegeven plek tegen het achterscherm aan gepuntlast (klein horizontaal randje) en Opel schijnt hier een leuke vocht aantrekkende vilt tape tussen de flensnaden aangebracht te hebben. Als een vorige eigenaar dan ook nog de wielranden omvouwt zonder deze te behandelen is het natuurlijk lekker prijs!
Daarnaast zit de wielkuip nog in verticale richting tegen het buitenscherm aan voor ongeveer 3 centimeter en zoals je in sommige foto's kunt zien heeft dit een mooie bijdrage geleverd.

Afbeelding

Bovenstaande uitleg zichtbaar gemaakt met een simpele ms paint tekening zonder gevouwen rand. Links de situatie zoals het uit de fabriek komt, rechts de oplossing die momenteel onder constructie is en ervoor moet gaan zorgen dat, uiteraard in combinatie met een goede wax behandeling, hier geen ellende meer voor moet gaan komen.

Afbeelding

Als laatste de plek in de wielkast waar een soort plastic kapje geklikt zit, geen idee waarom ze dit zo gemaakt hebben maar hier gaat nogal veel zand en bagger achter zitten met als gevolg dat het hersteld moet worden zoals in voorgaande foto's te zien is.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 24 dec 2011, 19:29

MartijnGizmo schreef:Wanneer hoop je eigenlijk weer te kunnen rijden?
Als alles mee zit en de opbouw voorspoedig blijft gaan rond de start van het komende seizoen, ik wil in ieder geval nog excentrische bussen in de achterste draagarmen hebben zodat de achterwielen niet langer OEM scheef staan en er schijnt ook een correctie aan de achteras uitgevoerd te kunnen worden zodat verlaging (in mijn geval vanwege de 4x4 beperkt tot 30mm) te doen valt.

raymondw

Bericht door raymondw » 25 dec 2011, 12:53

InjectTheVenom schreef:Die auto leeft mogelijk nog wel maar heeft sinds eind 2006 geen apk meer gehad, kenteken is wel nog steeds geldig na de laatste tenaamstelling 8 jaar geleden. Het grappige is dat deze eveneens blauw is!
Blauw/groen parelmoereffect; maar ik ben de naam van de exacte kleur eigenlijk kwijt. Ik weet nog dat HH-VF-97 als nieuwe auto op de brug van Wolves in Rijssen stond (1994). De eerste eigenaar heeft er iets meer dan een jaar mee gereden waarna deze is ingeruild bij van Egmond in Nijverdal (bestaat inmiddels niet meer). Daar heeft Gert hem van gekocht. Binnen de garantie periode gingen er de nodige zaken aan stuk, o.a een gescheurde cylinderkop en diverse malen de visco koppeling. De visco koppeling is uiteindelijk vervangen door een exemplaar welke ook in het INRK exemplaar toegepast is (waarin Erwin Doctor reed).

Onnodig om te zeggen dat deze auto een zeer hard leven heeft gehad. De eerste eigenaar ging er al niet zachtzinnig mee om en de tweede eigenaar ook niet. Gert heeft hem medio 2003 ingeruild bij een andere Nijverdalse garagehouder (Kranenburg) die hem voor veel te veel geld heeft doorverkocht aan een jongeman die zich deze auto eigenlijk niet kon permiteren. Het laatste wat ik ervan gehoord heb is dat deze auto met een aanzienlijk verlies heeft ingeruild bij een garagebedrijf in Wierden. Daarna zijn we hem uit het oog verloren.

Wel leuk om te horen dat deze auto op zich nog bestaat; maar dat zegt ook niet alles. Een van mijn vader zijn toenmalige auto's, een Opel Senator 2.8H is in 1985 verbrand (brandstichting) en deze staat nog steeds in de RDW database. Ogenschijnlijk door alle opschoonacties heen gekropen. Al is het wel zo dat mijn vader medio 1987 een bekeuring kreeg op dat kenteken op een plek waar hij nooit geweest is met een auto die toen al lang niet meer bestond.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 28 dec 2011, 15:22

Wel of niet doen, een compleet climate control ensemble in Duitsland gaan halen wat origineel alleen in Italië geleverd is en vaker niet dan wel te vinden is :hmmm:

Afbeelding

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 28 dec 2011, 15:50

Unieke OEM-delen: altijd +1 :cool:

Plaats reactie