Leuk stukje om hier te lezen Steve!steve smith schreef:Qua belasting zit men hier wel ff appels met peren te vergelijken:

Leuk stukje om hier te lezen Steve!steve smith schreef:Qua belasting zit men hier wel ff appels met peren te vergelijken:
Spijkerhard schreef:De motor loopt weer/nog...///Joost schreef:
Is er hier al nieuws trouwens Spijker?
ik heb hem voorlopig bij Paul staan, die rustig door blijft zoeken naar het inhouden.
Het zijn níet de bobines heb ik begrepen...
Ik heb geen haast, op het moment een andere daily, dus Paul kan er in rijden en blijven zoeken...
Zeer leuk om te lezen! Maar hoe zit het dan met de Benz blokken uit die tijd? [vergelijkbare blokken]steve smith schreef:Qua belasting zit men hier wel ff appels met peren te vergelijken:
Sierra 2.0 DOHC 120ps on a good day = 60ps/liter
525i M50 192ps = 76.8ps/liter
328i M52 193ps = 68.9ps/liter
Dat zijn specifieke vermogens die comfortabel onder de 6000rpm gehaald kunnen worden, dus de mechanische belasting is erg laag. Zodoende draaien veel van dat soort laag belaste massa-geproduceerde motoren dus ook ofwel astronomische kilometerstanden, ofwel zijn met een beetje onderhoud prima geschikt om hun nadagen betrouwbaar op circuits te slijten.
Nu draaien we het even om, en dan moet je er rekening mee houden dat hoe groter de motor is, hoe moeilijke het wordt om een hoog specifiek vermogen te halen:
1988: M5 3.(6) (3535cc) 315ps = 90ps/liter (specifiek vermogen toen identiek aan 911 TURBO, uit een grotere motor dan genoemde 88er Turbo)
1990: M3 Sportevo 2.5 238ps = 95.6ps/liter
1992: M5 3.8 340ps = 89.5ps/liter
1992: M3 3.0 286ps = 95.6ps/liter
1995: M3 3.2 321ps = 100.3ps/liter
(1998: M5 5.0 400ps = 80ps/liter en GEEN Motorsport motor, gewoon een opdirkte M62 ITB's.)
Dit alles atmosferisch, en daarbij zie je ook het plafond wat er was voordat de enkele Vanos op de 3.0 en dubbele Vanos op de 3.2 het nog hoger tilden door meer overlap toe te laten. De SportEvo haalde die 95ps/liter ook maar enkel en alleen omdat het een 100% homologatie-motor was en volledig ten koste van koppel. De enige manier om die vermogens toen te halen was toeren maken. Want waar de Sierra, M50 en M52 tussen 6k en 6400 helemaal klaar zijn moeten de S14's, S38's en S50's door. 7250rpm, 7400 en later 7800rpm werd er gejengeld.
Als iemand me andere massa geproduceerde 3000cc+ motoren kan noemen uit die tijd die dergelijke specifieke vermogens halen en dezelfde kilometrages lopen hou ik me aanbevolen. Die zijn er namelijk niet, een NSX is nou niet echt mass-production. Deze benadering van motoren is er een waar we bijna allemaal gek op zijn, maar er is een grens aan wat die techniek van toen kan hebben. Zo zie je ook dat waar de S50's en S54 in Z3M's zitten lagerslijtage minder aanwezig is. De rede is heel simpel: de toerenbegrenzer zit in de Z3 toepassing een paar honderd toeren lager.
Deze generatie speelgoed kan veel hebben, maar als je er mee op circuits speelt moet je die schalen echt als een slijtagedeel zien. Something has got to give, en het is logisch dat het knelpunt daar zit....
Hoe zit wat? Benz maakte niks wat qua rendement/belasting ook maar enigszins in de buurt kwam.bm-dub schreef:Zeer leuk om te lezen! Maar hoe zit het dan met de Benz blokken uit die tijd? [vergelijkbare blokken]
steve smith schreef:Hoe zit wat? Benz maakte niks wat qua rendement/belasting ook maar enigszins in de buurt kwam.bm-dub schreef:Zeer leuk om te lezen! Maar hoe zit het dan met de Benz blokken uit die tijd? [vergelijkbare blokken]
190E 2.5 16v was 204ps uit 2498cc. 81,6ps/L
Maar daar waren er slechts een goede 500 van gemaakt, dus in hoeverre kun je dat serieproductie noemen...?pterps schreef:
De 190 2.5-16 EVO II zit met 235 pk uit 2498 cc op 94 pk/L
Maar verder dan dat zijn volgens mij nooit gekomen idd.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de M3 Sportevo, daar zijn er volgens mij 600 van gemaakt?///Joost schreef:Maar daar waren er slechts een goede 500 van gemaakt, dus in hoeverre kun je dat serieproductie noemen...?pterps schreef:
De 190 2.5-16 EVO II zit met 235 pk uit 2498 cc op 94 pk/L
Maar verder dan dat zijn volgens mij nooit gekomen idd.
Even daaraan toegevoegd:steve smith schreef:1988: M5 3.(6) (3535cc) 315ps = 90ps/liter (specifiek vermogen toen identiek aan 911 TURBO, uit een grotere motor dan genoemde 88er Turbo)
1990: M3 Sportevo 2.5 238ps = 95.6ps/liter
1992: M5 3.8 340ps = 89.5ps/liter
1992: M3 3.0 286ps = 95.6ps/liter
1995: M3 3.2 321ps = 100.3ps/liter
(1998: M5 5.0 400ps = 80ps/liter en GEEN Motorsport motor, gewoon een opdirkte M62 ITB's.)
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten