Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
KW

Re: Fotografie

Bericht door KW » 23 nov 2011, 04:20

Damn wat een gave pics! (ook die op de vorige pagina van onderkant vliegtuig). Die zonsondergangen zijn echt geweldig!

Ben vanmiddag eind vd middag een eindje wezen fietsen en had cam meegenomen. Ik dacht even een paar pics te maken, maar uiteindelijk zeker 2 uur bezig geweest met alleen pics maken en alsnog nauwelijks gefietst :mrgreen: Na even heel streng voor mezelf geweest te zijn deze paar nauwelijks bewerkte (klein beetje levels/contrast, horizon recht, crop) pics overgebleven :)

Foto's 1-4 zijn met 5-6 sec sluitertijd gemaakt, foto's 5-7 zijn met 15! sec sluitertijd gemaakt. Ivm ruis van compact-cam alles op laagste ISO80 gemaakt. Heb overal een railing, hekje, bankje of m'n fiets als statief gebruikt :P moet echt es een keer een fatsoenlijk statief aanschaffen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

#4 (provinciehuis)
Afbeelding

#5 (restaurant Pettelaarseschans)
Afbeelding

#6 (Zuiderplas met A2 er achter)
Afbeelding

#7 (Bossche Broek met skyline van stadswal)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door KW op 23 nov 2011, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

markk

Bericht door markk » 23 nov 2011, 08:23

wat een geweldige vliegtuig en lange sluitertijd foto's :wave:
Lecht de lat wel weer een stuk hoger, pfff....

Mark.

Xave30

Bericht door Xave30 » 23 nov 2011, 10:34

:)

--------

@KW - Nr 1 aardige foto :foto:
- Nr 3 mist vind ik een beetje storend in deze shot.
- Nr 7 is 'net niet' door noise.

KW

Bericht door KW » 23 nov 2011, 16:52

Thanx :)

Die laatste 2 zijn idd door de ruis niet zo geweldig, maar bedenk wel dat het daar pracktisch stikdonker was, veel donkerder dan de foto's weergeven, dus de hoeveelheid ruis vind ik wat dat betreft nog wel meevallen. Maarja heb nou eenmaal geen spiegelreflex dus moet het hier mee doen :P

frankv

Bericht door frankv » 25 nov 2011, 09:49

Nog twee foto's van een weekendje Parijs. Beide met de GF1 en 20/1.7 lens.

Afbeelding
Ferrari exempt from "no parking", of course... by frnkvizr, on Flickr

Afbeelding
Waking up on the street in Paris by frnkvizr, on Flickr

allen

Bericht door allen » 25 nov 2011, 09:52

Eerste doet me niet veel. Tweede wel. Erg mooi!

frankv

Bericht door frankv » 25 nov 2011, 10:01

Beide gaan over de dubbele moraal.

Je mag er niet parkeren tenzij je een mooie auto hebt. Vinden we allemaal leuk natuurlijk, beter dit dan dat er een KIA staat voor je sjieke club en je echte gasten niet kunnen parkeren. De auto had trouwens beter scherp kunnen zijn, nu is het bord scherp, maar je richt en klikt, en dan zie je niet alles.

De tweede registreert de rijkdom van Parijs en de armoe van een aantal van haar burgers. Ik weet, eigen keuze etc., maar het contrast tussen de bordjes die naar de paleizen verwijzen en de drie mannen op de grond die daar net een koude nacht hebben doorgebracht is schrijnend.

Wel weer mooi is dat het ene paleis nu een museum is en het andere een theater.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 25 nov 2011, 10:27

Over de keuze om wel/niet na te bewerken mag ik graag twisten, maar een goed oog voor fotografie heb je zeker! :thumbup:

Ik blijf m4/3 wat dat betreft ook te gek vinden, dSLR-beeldkwaliteit in een camera die in je jaszak kan. Vandaag komt als het goed is mijn 14/2.5 binnen, dan heb ik met 14/2.5 - 20/1.7 - 45/1.8 (28-40-90 in 35mm) een leuke set naar mijn mening. Nu nog een keer een handzaam tasje voor het geheel. De ThinkTank Retrospective 5 vind ik erg fraai (ik heb de 30 ook), maar die is me denk ik nog te groot voor een PEN E-PM1 met 3 lensjes:
Afbeelding

allen

Bericht door allen » 25 nov 2011, 10:44

Heb zelf de 10. Vroeger altijd een rugzak. Dan leek ik altijd op een of andere Japanse toerist. Zo'n tas valt niet zo op en is eigenlijk een stuk bruikbaarder dan m'n overmaatse rugzak.

Wat het bewerken van foto's betreft, ga ik met Frank mee. Het liefst zo min mogelijk of niet. Wat niet wil zeggen dat ik bewerkte foto's niet mooi vind.

frankv

Bericht door frankv » 25 nov 2011, 11:03

Ik ben benieuwd wat je van de 14/2.5 vindt. Ik heb hem laatst gekocht en hij is erg klein en focust mooi snel. Maar ik had het idee dat ik er "slordig" mee ging fotograferen, ik kreeg er niet zo'n band mee als met de 20/1.7. Ik hield er weinig "keepers" aan over dus ik heb hem nu al een paar weken uitgeleend. Maar ik moet hem weer eens gaan proberen.

Ik heb ook de 7-14/4, dat is een geweldige lens. Ik wacht nog op een pancake 45mm, maar de 45/1.8 is ook wel heel aantrekkelijk. Er schijnt ook een 12-35/2.8 aangekondigd te worden, lijkt mij ook een hele fijne range, maar die zal wel erg duur worden, net als de 7-14/4.

En over bewerken, wat is bewerken? Ik zet mijn foto's ook wel eens recht, en maak een crop, en pas de belichting en de curves een beetje aan. Maar dat zijn dingen die je deels ook "in cam" had kunnen doen met een andere lens, recht houden etc. Ik zie dat niet als "bewerken", meer als "opmaken" oid. Bewerkte foto's kunnen ook heel mooi zijn trouwens.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 25 nov 2011, 11:22

Qua bewerken: ik probeer altijd het maximale uit de camera te persen, en daar is nabewerken voor mij ook een integraal onderdeel van. Ik hoef niet zo nodig de werkelijkheid vast te leggen (die zien m'n ogen al), ik wil vooral een mooi plaatje maken... :) Voor mij persoonlijk is fotografie vooral iets impressionistisch. Ik ben wél van mening dat je altijd je best moet doen om de basis al zo goed mogelijk te maken, ik maak effecten liever in de camera dan in Photoshop.

Qua 14: prijs, afmetingen en beeldhoek zijn voor mij doorslaggevend geweest. Ik vind het nu bij de 45 soms al jammer dattie minder goed in m'n jaszak past (op de camera) dan de 20/1.7. M'n 28/1.8 op de 5DII vind ik altijd wel fijn qua beeldhoek, 40mm (20/1.7 op de PEN) is soms gewoon net te lang.
allen schreef:Heb zelf de 10. Vroeger altijd een rugzak. Dan leek ik altijd op een of andere Japanse toerist. Zo'n tas valt niet zo op en is eigenlijk een stuk bruikbaarder dan m'n overmaatse rugzak.
Ik heb dus de 30 (voor kleine klussen/vrije tijd) en een Airport Security International (the workhorse) (en nog een paar Crumpler-tassen, waaronder idd een rugzak die ik zelden gebruik), maar ik zoek echt iets kleins in de stijl van een Retrospective Pinestone. Domke heeft ook wat in de Waxwear-serie, maar alsnog vrij groot allemaal. Ik wil gewoon een klein tasje dat ik in de auto kan gooien als ik een stukje ga toeren...

Edit:

De Domke F-5XA zou wel eens wat kunnen zijn:
Afbeelding

Die is er dan weer niet in Waxwear, maar in het groen wel goed te pruimen:
Afbeelding

allen

Bericht door allen » 25 nov 2011, 13:06

Zelf vind ik die Zeiss Ikon wel te pruimen! :wave:

Michele

Bericht door Michele » 25 nov 2011, 17:34

Ik heb momenteel 5 fototassen, waaronder een Lowepro rugzak voor de meuk die mee moet naar de perskamer op het circuit, een compacte Crumpler voor als ik de stad in ga en slechts 1 camera meeneem, een Lowepro 'briefcase' tas die niet herkenbaar is als fototas voor op beurzen (met je nette pak d'r bij) en twee Domke F2's. Eentje versleten en eentje in 90% nieuwstaat net tweedehands gescoord voor drie tientjes. Koopjes bestaan dus nog wel degelijk. D'r gaat niets boven een Domke vind ik. Uiteraard persoonlijke mening, maar deze tassen vormen zich zo perfect om je lijf dat je er ontzettend makkelijk mee rondloopt.
Enige minpunt is dat ze niet 100% dicht kunnen. Ach, gewoon goed opletten in de regen.

Wie bang is voor slordig fotograferen: koop een gebruikte analoge middenformaat camera, een RolleiCord twee-oog of een Mamiya 645 o.i.d. Daar gaan films in waar je maar een beperkt aantal opnamen op kunt maken dus je moet wel bewust en selectief fotograferen. Mijn films van Sicilië (twee weken terug) liggen nu bij de fotoboer. Zwartwit. Kan het iedereen aanraden om terug te keren naar de essentie!
Laatst gewijzigd door Michele op 25 nov 2011, 17:42, 2 keer totaal gewijzigd.

markk

Bericht door markk » 25 nov 2011, 17:40

bewerken of niet? mij gaat het om het eindresultaat en dus het plaatje. Hoeft niet de werkelijkheid te zijn en niet realistisch te zijn. Camera, lens, flitsers, statief, maar ook uiteenlopende software paketten zijn gereedschappen die gebruikt kunnen worden.

Dat gezegd hebbende:
- kan ik wel heel veel respect opbrengen voor een mooie plaat die met beperkte gereedschappen is gemaakt, ergo bijv. zo uit een oude, analoge pocketcamera is gerold...
- kan ik los van een plaat / eindresultaat me hopeloos verdiepen en plezier vinden in de techniek van een nieuw stuk gereedschap

Mark.

Michele

Bericht door Michele » 25 nov 2011, 17:47

Hoe wordt hier over gedacht overigens?
Komt uit mijn HTC legend mobieltje en is omgezet naar zwartwit en iets verhoogd qua contrast. Valt me niet echt tegen voor een telefoon. NB: scherpgesteld op de microfoon...
Afbeelding

markk

Bericht door markk » 25 nov 2011, 18:05

Idee, contrast en compositie vindt ik geweldig. Ik stoor me enkel wel aan de grove resolutie/ruis van de musicant die erop staat.

Mark

Michele

Bericht door Michele » 25 nov 2011, 18:14

800 ISO :blink: :blink:

allen

Bericht door allen » 25 nov 2011, 18:22

Zelf pasgeleden een oude Minolta A5 aangeschaft en wat rolletjes zwart-wit film omdat ik papa was geworden. Lijkt me leuk als de kleine later nog een fotoboekje met wat oldskool zwart wit foto's heeft. Het is nu alleen hopen dat de belichting een beetje klopt (geen lichtmeter) en dat de camera ook daadwerkelijk werkt.
Zou nog heel graag een oude Leica M3 willen, maar feitelijk gaan de prijzen nergens over. Ik moet daar echt nog even over nadenken.
Film heeft idd het voordeel dat je twee keer nadenkt voor je daadwerkelijk een foto schiet. Het nadeel is dat het rolletje met een beetje pech een maand of twee in m'n fototoestel blijft zitten, en ik daarna mag ontdekken dat ze ALLEMAAL mislukt zijn. :zwijntje:

Michele

Bericht door Michele » 25 nov 2011, 19:47

Ach, voor zwartwit hoef je natuurlijk geen zwartwit film te gebruiken, sterker nog, 't kan ook prima zonder.... Gewoon een kwestie van de channel mixer opentrekken in Photoshop

Afbeelding
Sicilia by Michiel Mulder photography, on Flickr

allen

Bericht door allen » 25 nov 2011, 21:03

Ik verkies een Morgan 4/4 sport boven een BMW 3 serie waarvan ik het stalen dak met een druk op de knop in de kofferbak kan plaatsen. Dan rijdt je ook open en waarschijnlijk op ieder vlak technisch beter, maar de beleving evenaart de Morgan niet.

Michele

Bericht door Michele » 25 nov 2011, 21:23

allen schreef:Ik verkies een Morgan 4/4 sport boven een BMW 3 serie waarvan ik het stalen dak met een druk op de knop in de kofferbak kan plaatsen. Dan rijdt je ook open en waarschijnlijk op ieder vlak technisch beter, maar de beleving evenaart de Morgan niet.
Eens, maar kijk wel uit met het verheerlijken van analoog. Mijn ervaring is dat kleinbeeld tegenwoordig tegenvalt, hoe goed camera en objectieven ook zijn, tenzij je zelf een doka optuigt (of onder het stof vandaan haalt). Middenformaat daarentegen, laat zich uitstekend scannen en dan zijn je mogelijkheden enorm. onderstaand plaatje is met een Rolleicord Vb gemaakt op Kodak BW 400CN (helaas uit productie die film, alternatief is Ilford XP2). en kan op 80x80 aan de muur. Plaatje daaronder is uit een Bronica SQAi.

Afbeelding

Afbeelding

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 25 nov 2011, 21:30

Ik heb ook nog een heel arsenaal aan analoge camera's, gekocht op Ebay, Marktplaats of bij de Kringloopwinkel. Kleinbeeld is inderdaad niet zo heel spannend, al vind ik een Olympus MJU:II met ISO1600/3200 op een feestje met vrienden nog best leuk. Leuker vind ik middenformaat, onder andere in een Holga en een Zeiss Ikon. Ook Polaroid vind ik erg leuk, als zijn de films wel erg duur geworden. Mede daarom heb ik een tijdje terug een Fuji Instax gekocht, de grote versie, waar we af en toe wat foto's mee maken 'voor de leuk'... :cool:

Michele

Bericht door Michele » 25 nov 2011, 23:18

MartijnGizmo schreef:... en een Zeiss Ikon....
Welke heb je? een Super Ikonta? Zelf heb ik nog altijd een zwak voor een Fuji 6x9, maar helaas de centen niet.+ dat het nogal een onpraktische camera is voor onderweg. Wat dat betreft is de Rolleicord een betere optie. Heb ook nog een Agfa Isolette met een Apotar liggen.= kleine klapcamera van Agfa voor 6x6, maar durf er eigenlijk geen film in te stoppen uit angst dat 't tegenvalt.

allen

Bericht door allen » 26 nov 2011, 10:48

Verheerlijken nee. Ik noem het nostalgie.
Meestal ga ik met de auto naar het centrum, dan eens per fiets en een 3-5 keer per jaar loop ik er heen op een mooie zonnige dag. Kost me bijna een uur. Zo zie ik het ook met digitaal / analoog. Niets meer en niets minder.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 26 nov 2011, 12:27

Michele schreef:
MartijnGizmo schreef:... en een Zeiss Ikon....
Welke heb je? een Super Ikonta?
Een Nettar, is van de opa van m'n vriendin geweest:
Afbeelding

Met Fuji Pro 400h erin:
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie