M-Power en drijfstanglagers

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Online
Richardt.
Berichten: 6766
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Richardt. » 23 nov 2011, 13:26

Ik ben helaas niet zo technisch aangelegd, maar ik snap wel dat afgebroken/gescheurde onderdelen in een motorblok niet horen. :?

Maar wat is nu het gevolg? Blok overleden of alleen de beschadigde onderdelen vervangen?

In elk geval erg zuur allemaal. "Even" slikken en hopelijk snel weer genieten, succes! :thumbup:

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Marc R » 23 nov 2011, 14:12

Drijfstangbouten moet je ook vervangen,zit een aanhaalspanning op.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Spijkerhard » 23 nov 2011, 14:15

@ Richardt: Blok in principe overleden... krukas slijpen, drijfstang sluiter iets inkorten en weer in elkaar zetten. Garantie 0 km. Ervaring: 2x binnen 10km overleden, 1x rijdt na 3 jaar nog steeds (M3 GT), 1 x iets ertussen.
@ Tim: Precies, je weet niet wat je krijgt, naast kostprijs metteen revisie plannen, drijfstang lagers, 3.2 Carter + pomp.
@ G Kolkman: Bouten worden vervangen ja, waarom weet ik niet, (zie opm MarcRS)
@ Tristan: 325 lijkt me niet zo kritisch als M3. Zo een (cabrio) heb ik naar +300k km gereden, ook op circuit, alleen ooit een nieuwe waterpomp gemonteerd, was grootste vervanging (technisch)
@ Luco: wedstrijd reed ik sowieso niet, vrijrijden sessies en trackdays wel. Ging vaak niet 100%, geen kooi, en bochten vindt ik leuk, rechtuit plankgas kan iedereen, dus dat deed ik bijna nooit, alleen als er wat "strijd" is (Porsche binnen hengelen of zo).
Had niet het idee dat olie zo snel kon degraderen. Schade lijkt me ook te rigoreus voor gedegradeerde TWS, lijkt me eerder slechte olie toevoer (maar verstand heb ik er niet van)
Olie is wel tussen 12-24 Euro per liter x 6 punt nogwat. En zelf de olie a 12 Euro aanschaffen stond op het lijstje...alleen wat vervelend om aan de dealert te leveren, en lastiger met de BTW bonnen etc.
@ Steve, voor hoeveel zet je mij een goede 3.2 carter + pomp op de M3? (Heb zelf 2 linker handen en geen plek om te sleutelen..)
Verder heb je natuurlijk gelijk dat je de olie niet hoeft te rekenen als je het tijdens een vloeistofwissel plant.

Dank voor jullie meeleven allemaal. Heb zelf wel het idee dat ik een "beetje dom" ben geweest, ook al was het gewoon mijn daily waarmee ik "wel eens" op het circuit ging. Olie temparatuur was normaal 90, op circuit 100, als ie richting 105 ging deed ik rustiger aan.
Blijf het wel een beetje vreemd vinden dat het niet lijkt te zijn begonnen op het circuit. Auto was bij Paul geweest om de hele remmerij te upgraden. Heeft ook met de auto gereden ivm inhouden. Toen heeft niemand iets horen tikken. Sta ik daarna op Zandvoort om de auto op te warmen, hoor ik ineens die tik. Zal het nu langzaam "gesleten" zijn? Of is er iets mis gegaan en is dit in no time zo kapot gedraaid...

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door steve smith » 23 nov 2011, 14:47

Spijkerhard schreef: @ Steve, voor hoeveel zet je mij een goede 3.2 carter + pomp op de M3? (Heb zelf 2 linker handen en geen plek om te sleutelen..)
Verder heb je natuurlijk gelijk dat je de olie niet hoeft te rekenen als je het tijdens een vloeistofwissel plant.
Niet. Geen tijd voor en geen zin in. Speciaal voor linkerhanden bestaan Haynes boeken. En als je die moeite niet wil nemen moet je gewoon Friesland of Brabant betalen. Doe ik ook als ik geen zin heb in vieze klauwen of geen tijd heb voor een zoekproject.

(er staat nu ook een zoekplaatje van hier in Brabant, schijnt wel opgelost te zijn in een paar uur, dealer heeft de auto 9 maanden gehad zonder resultaat)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Luco » 23 nov 2011, 14:49

Ook al rij je alleen trackdays, ik zou het risico niet nemen voor die paar euro, je moet gewoon bulk kopen scheelt bergen met geld op olie.
Maar dat is nu achteraf, misschien heeft het er niks mee te maken zoals steve al zei, ziet het er erg vervuild uit.
Carteraanpassingen altijd laten doen als je trackdays gaat rijden, olie zit echt alleen tegen de zijkant in bv scheivlak, zonder schotten zuigt die echt niks of bijna niks aan.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Spijkerhard » 23 nov 2011, 14:56

steve smith schreef: Speciaal voor linkerhanden bestaan Haynes boeken. En als je die moeite niet wil nemen moet je gewoon Friesland of Brabant betalen.
Precies. En dan is het dus ca 1200 Euros...
En behalve geen tijd, geen garage, denk ik dat je zulke dingen aan specialisten of hele fanatieke klussers moet overlaten, ipv zelf gaan knutselen met alle gevolgen van dien. Aan m'n Volvootje wil ik nog wel zelf gaan klussen, die krijg je niet kapot. Voor m'n M3 heb ik iets meer respect...)

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Spijkerhard » 23 nov 2011, 15:09

OK jongens, keep your fingers crossed, het zit allemaal weer in elkaar, het draait, en de dokter blijft er een paar dagen in rijden....

:attentie:

Hoop niet datie te dwars gaat...

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Petrolhead Tom » 23 nov 2011, 15:12

Huh? Heb je hem nou net laten maken?

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Spijkerhard » 23 nov 2011, 15:18

Waarvoor denk je datie uit elkaar lag? :kikker: (zie foto's)

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Petrolhead Tom » 23 nov 2011, 15:21

Ik dacht dat je nog naar oplossingen aan het zoeken was.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Spijkerhard » 23 nov 2011, 15:27

Ik kan 'm niet open laten liggen...
Voor een krukas vervanging moet de hele motor uit elkaar...

Paul had 5 lagerschalen al vervangen, dus de kosten waren al gemaakt...
Zoals hiervoor al gemeld, krukas geslepen, drijfstang sluitstuk iets afgeveild, en in elkaar.

Motor in principe afgeschreven, we zien wel hoe lang het rijdt, en ondertussen eventueel op zoek naar een vervangende motor. Deze motor krijgt het circuit niet meer te zien...(dus wat moet ik ermee...) maar ik wil/durf hem zo niet te verkopen...
Zal er eerst eens zelf 5 a 10000 km mee rijden...

Fingers crossed

Gebruikersavatar
Richard430
Berichten: 668
Lid geworden op: 06 nov 2011, 21:53

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Richard430 » 23 nov 2011, 15:30

Spijkerhard schreef:Ik kan 'm niet open laten liggen...
Voor een krukas vervanging moet de hele motor uit elkaar...

Paul had 5 lagerschalen al vervangen, dus de kosten waren al gemaakt...
Zoals hiervoor al gemeld, krukas geslepen, drijfstang sluitstuk iets afgeveild, en in elkaar.

Motor in principe afgeschreven, we zien wel hoe lang het rijdt, en ondertussen eventueel op zoek naar een vervangende motor. Deze motor krijgt het circuit niet meer te zien...(dus wat moet ik ermee...) maar ik wil/durf hem zo niet te verkopen...
Zal er eerst eens zelf 5 a 10000 km mee rijden...

Fingers crossed
Begrijp me niet verkeerd hoor, maar is dit niet een beetje zonde van het geld?

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Spijkerhard » 23 nov 2011, 16:03

Ik begrijp het niet... zoals gezegd, de kosten waren al gemaakt (op het slijpen van de krukas/drijfstang na).
Wat was het alternatief? Weer dicht schroeven zonder slijpen?

Andere motor heb ik nog niet, gereviseerde is me te duur....

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door bm-dub » 23 nov 2011, 16:13

heb zelf geen voldoende kennis om er iets [nuttigs] over te zeggen maar jammer dat het probleem zo uit de hand is gelopen. let's hope dat alles nu wel goed gaat komen.
ik heb nog een vraagje met betrekking tot de drijfstanglagers van de S54 motor. weet iemand hier of die ook om de x aantal km's preventief vervangen moeten worden? het gaat om een E46 M3 cabrio uit 2001 die de juiste terugroepacties heeft ondergaan.

excuus voor het vuilen van je topic maar vond het niet waard om een ander topic erover te openen voor iets dat gerelateerd is hieraan.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Bert ///M3 » 23 nov 2011, 17:40

E46 M3 S54 motor heeft er in principe nog meer last van als een S50 3,2 ivm het hogere toerental. Alle S54 die ik open gezien heb hadden ingesleten lagers ook al bij 100K. En die kwamen uit straatauto's, met de 2003 drijfstangen update.

Ik heb eens geinformeerd bij BMW Motorsport overigens en de lagers uit een P54B32 motor uit de Z4 Motorsport schijnen zo in een S54 te passen, kosten ook niet veel meer en de drijfstang bouten die BMW gebruikt zijn gewoon die van de originele S54.

Trouwens over S50 3.0 drijfstanglagers, daar is in de jaren een update voor geweest, vroeger hadden de onder en bovenkant dezelfde schaal maar tegenwoordig krijg je een rode en blauwe als je ze nieuw besteld, dus daar is eea aan geupdate. Waarschijnlijk zit er een hardere op de bovenzijde net als bij de overige S50 3,2, S54 en S38 etc.

Probleem met een M3 3,0 is trouwens niet zozeer oliedruk in bochten als je het mij vraagt maar vooral in de langere braking zones, er zitten namelijk wel een soort schotten in de zijkanten van het carter maar als je remt dan word alle olie zo naar voren geslingerd. Sommige andere modellen zoals een E30 325i hebben hun carter aan de voorkant zitten en dan heb je daar veel minder last mee.

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Jeroen E21 » 23 nov 2011, 22:14

Horrorstory! Ik neem zeer binnenkort de 3.2 ook maar eens onder handen.

Bert: ik vroeg me al af waarom er rode en blauwe schalen waren in dezelfde maat maar dat is dus boven en onder verschillend, dus van beiden 6 stuks benodigd?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Bert ///M3 » 23 nov 2011, 22:34

Yep, je moet dus van beiden 6 bestellen.

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Jeroen E21 » 23 nov 2011, 23:07

:thumbup:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7249
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Fabian » 24 nov 2011, 08:25

Spijkerhard schreef:Ik begrijp het niet... zoals gezegd, de kosten waren al gemaakt (op het slijpen van de krukas/drijfstang na).
Wat was het alternatief? Weer dicht schroeven zonder slijpen?

Andere motor heb ik nog niet, gereviseerde is me te duur....
De juiste beslissing gezien de situatie!

Klote man!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door GTRene » 24 nov 2011, 09:28

Fabian schreef:
Spijkerhard schreef:Ik begrijp het niet... zoals gezegd, de kosten waren al gemaakt (op het slijpen van de krukas/drijfstang na).
Wat was het alternatief? Weer dicht schroeven zonder slijpen?

Andere motor heb ik nog niet, gereviseerde is me te duur....
De juiste beslissing gezien de situatie!

Klote man!
yep, fingers crossed dat je er nog ff van kan genieten, al zal het tussen de oren niet echt ontspannen rijden denk :wink:

magoed heb meerdere malen verhalen gehoord van totaal gereviseerde blokken die schijnbaar ergens niet goed in elkaar gezet waren van die S50 motoren en al met een paar km stuk liepen, dus wat dat betrefd kan jou geval nog meevallen als je de rest goed hebt.

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door bm-dub » 24 nov 2011, 12:17

Bert ///M3 schreef:E46 M3 S54 motor heeft er in principe nog meer last van als een S50 3,2 ivm het hogere toerental. Alle S54 die ik open gezien heb hadden ingesleten lagers ook al bij 100K. En die kwamen uit straatauto's, met de 2003 drijfstangen update.

Ik heb eens geinformeerd bij BMW Motorsport overigens en de lagers uit een P54B32 motor uit de Z4 Motorsport schijnen zo in een S54 te passen, kosten ook niet veel meer en de drijfstang bouten die BMW gebruikt zijn gewoon die van de originele S54.......
thnx! wat ik dan niet begrijp is dat je vrijwel nooit verhalen als van de E36 M3 3.0/3.2 voorbij ziet komen

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Erik dB » 24 nov 2011, 12:21

bm-dub schreef:
Bert ///M3 schreef:E46 M3 S54 motor heeft er in principe nog meer last van als een S50 3,2 ivm het hogere toerental. Alle S54 die ik open gezien heb hadden ingesleten lagers ook al bij 100K. En die kwamen uit straatauto's, met de 2003 drijfstangen update.

Ik heb eens geinformeerd bij BMW Motorsport overigens en de lagers uit een P54B32 motor uit de Z4 Motorsport schijnen zo in een S54 te passen, kosten ook niet veel meer en de drijfstang bouten die BMW gebruikt zijn gewoon die van de originele S54.......
thnx! wat ik dan niet begrijp is dat je vrijwel nooit verhalen als van de E36 M3 3.0/3.2 voorbij ziet komen
Wellicht omdat de problemen pas opspelen bij wat zwaardere (circuit)belasting en de E46 toch nog wat minder in dat circuit (no pun intented :strong: ) te vinden is?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Bert ///M3 » 24 nov 2011, 17:20

Ik weet anders genoeg verhalen van S54's die er even een drijfstang uitgooiden.

Ik denk niet dat het meer of minder is als bij een E36 M3, bij een E36 M3 ploft ook niet elke motor alleen de E46 M3 is nou eenmaal nog even nieuwer. Als die zeg maar 10+ jaar oud worden ga je hetzelfde krijgen.

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door markm » 25 nov 2011, 15:52

Wat een horror verhaal!
Mijn e36 M3 heeft nu 138.000 op de klok, 3.2 liter is het raadzaam om ze te vervangen? heb de wagen nu bijna 9 jaar nooit op het circuit mee gereden.
op zich heb ik wel zoiets van baat het niet dan schaad het niet! zeker als je ziet wat een ellende het kan opleveren dus.
en hoe zit het na het vervangen, moeten ze daarna eerst nog ingereden worden?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: M3 3.0 houdt in... tikt... drijfstanglagers.

Bericht door Tristan » 25 nov 2011, 15:55

Zou ze zeker vervangen. En nee, hoeft niet ingereden te worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten