"Nut en noodzaak" van hulp en giften.............

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Elise

Re: "Nut en noodzaak" van hulp en giften.............

Bericht door Elise » 17 nov 2011, 16:03

Ik mag ervan uitgaan dat jij ook altijd wat in de collectebus gooit Ruben? :tong:
(want daar lees ik niks over)

Rupie

Bericht door Rupie » 17 nov 2011, 22:18

Daar post ik bewust niks over want dat gaat niemand een reet aan en daarbij vraag ik me af waarom iedereen het hier wel neerzet. What is the point?

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 18 nov 2011, 01:05

Ruben schreef:Wel in het juiste perspectief zetten hè. Volgens mij geven ze het grootste deel uit aan ondersteuning van bestaande kankerpatiënten. Ook nobel, maar misschien niet naar verwachting van vele mensen.
Hun moto is ook awareness kweken. Niks mis mee.
Wel hebben ze afgesproken 15% van de inkomsten aan onderzoek over te maken aan het KWF.
Die 15% is in de praktijk 1.8% gebleken; uitgekostst door het KWF met veel bombarie , en nu op blaren zitten.

Enkele jaren geleden dook er een lijst op met salarissen van directeuren van goede doelen (met behoorlijke schrikreacties)
Heb me wel eens voorgenomen van de top 15 doelen de jaarrekening eens door te nemen, en het belegde kapitaal eens op te tellen (waar ze dus bankje mee spelen, niet uitgeven aan goed werk)
Ben bang dat als je het opteld, dat je griekenland uit de problemen kunt helpen.

Elise

Bericht door Elise » 18 nov 2011, 09:19

Ruben schreef:Daar post ik bewust niks over want dat gaat niemand een reet aan en daarbij vraag ik me af waarom iedereen het hier wel neerzet. What is the point?
Ik heb wel een vaag idee hoe de vork in de steel steekt..... :clown:

GTRene

Bericht door GTRene » 18 nov 2011, 09:24

tis voor velen inderdaad gewoon een goed belegde boterham...waar bv 100 vrijwilligers al het geld wat ze ophalen zo'n avond alleen maar voor zo'n directie figuur hebben opgehaald om dat jaarsalaris te betalen...

wat dat betrefd kunnen ze het beter via de regering doen en zeg van elke partij wat personen aanstellen die dat er bij doen in hun portefeuille als goed doel dan doen ze ook eens wat nuttig en gaat bijna al het opgehaalde geld naar dat doel ipv nooit daar aan te komen.

Elise

Bericht door Elise » 18 nov 2011, 09:24

smiley schreef:Enkele jaren geleden dook er een lijst op met salarissen van directeuren van goede doelen (met behoorlijke schrikreacties)
Heb me wel eens voorgenomen van de top 15 doelen de jaarrekening eens door te nemen, en het belegde kapitaal eens op te tellen (waar ze dus bankje mee spelen, niet uitgeven aan goed werk)
Ben bang dat als je het opteld, dat je griekenland uit de problemen kunt helpen.
Een goede directeur kost nou eenmaal geld.....zo simpel is het.
Verder lijkt het mij gezond als men geld achter de hand heeft om de continuïteit te waarborgen en direct hulp te bieden als het nodig is.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 nov 2011, 09:31

Elise schreef:
smiley schreef:Enkele jaren geleden dook er een lijst op met salarissen van directeuren van goede doelen (met behoorlijke schrikreacties)
Een goede directeur kost nou eenmaal geld.....zo simpel is het.
Een slechte ook. :kikker:

Elise

Bericht door Elise » 18 nov 2011, 09:52

Robin schreef:
Elise schreef:Een goede directeur kost nou eenmaal geld.....zo simpel is het.
:lollerdelol:
Ik bedoelde meer "if you pay peanuts you get monkeys", maar dat snap jij ook wel ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 18 nov 2011, 10:01

Elise schreef:
Robin schreef:
Elise schreef:Een goede directeur kost nou eenmaal geld.....zo simpel is het.
:lollerdelol:
Ik bedoelde meer "if you pay peanuts you get monkeys", maar dat snap jij ook wel ;)
en dus al die vrijwilligers zijn monkeys? en die direckteuren zijn meer slaven drivers of dompteurs ;)
waar zijn de mensen met een goed hart en echt hart voor de zaak...dat zijn dus die vrijwilligers, met veel geld betalen wil niet zeggen dat iemand dan beter werk levert :wink:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 18 nov 2011, 10:24

Hebben we ook allemaal wel ge smsed voor die arme kinderen in de mijnen van burkina fasso?
Met een paar smsjes red je een kind uit die mijn en zoals ze het zelf zeggen hebben ze nu zoveel smsjes dat er een mijn dicht kan gaan.
Buiten dat ik het verschrikkelijk vind dat die kids in een mijn werken vraag ik me toch af hoe het werkt.
Die mijn gooien ze echt niet dicht en hoe komt dat geld bij die kids terecht in de zin van hoe ze daadwerkelijk geholpen worden.
Ik vind het allemaal erg wazig en je gaat je afvragen hoeveel geld er aan de strijkstok blijft hangen.
Het zelfde verhaal heb je met het Earth water waar buiten de produktie kosten alles naar het goede doel gaat.
Ik mijn gesprek met iemand die in die organisatie zit kwam ik te weten dat er van het bedrag wat voor de flessen die op watercoolers staan maar 1 euro naar het goede doel gaat.
Laat ik nou net weten wat de kosten van het bottelen van het water is, dus het grootste gedeelte gaat gewoon in de zakken van diegene die de flessen levert, hoe bedoel je mensen in de maling nemen.
Ik heb het hier wel over de flessen op watercoolers, de pakjes in de supermarkt en tankstations laat ik even buiten beschouwing wat daar weet ik de cijfers niet van.

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2011, 10:37

Robertdj schreef:
RVV schreef:Ik gooi altijd wat in een collectebus. Maar gek genoeg niet eens direct voor een goedendoelen organisatie.

Ik doe het vooral als een stukje waardering voor de collectant. Meestal of eigenlijk altijd mensen die linksom of rechtsom direct betrokken zijn bij het leed van de ziektes waarvoor ze lopen. Dochter ernstig ziek, of vader heeft hersenziekte etc. De mensen die met een collectebus lopen doen dat echt vanuit hun hart, hun steentje op die manier (lopen collecte) willen bijdrage aan het bestrijden van het leed waar hun naasten mee te maken hebben.

Juist daar heb ik veel waardering voor, daarom gooi ik ook geld in een collectebus, zodat die collectant ook weet waarvoor hij het doet.
Same here, mijn moeder loopt collecte voor KWF. Als ik dan hoor hoe asociaal sommige mensen collectanten afwimpelen kan ik niet anders dan doneren.
Er zijn ook genoeg asociale collectanten.
Bellen aan de deur
10 sec is de deur nog niet open
nogmaals indringend lang bellen
na 5 sec de deur niet open
lopen gewoon de dam op, achterom

Ja komop zeg.
En uitgebreid vertellen dat je er wat in stopt is je eigen gemoed tot rust brengen.

En Elise, beetje flauwe opmerking, jij weet namelijk niet wat een ander wel of niet in een collectebus stopt.

RVV

Bericht door RVV » 18 nov 2011, 10:47

Luco ik heb bij ons in het dorp nog nooit een asociale collectant aan de deur gehad..

Misschien dat het ook zo is dat ik de meeste dorpsbewoners ook wel ken, achtergronden ed.. dus komt er eentje langs met een collectebus waarvan het kindje gehandicapt is dan waardeer ik die inzet juist door het geven van een paar euro.

smiley

Bericht door smiley » 18 nov 2011, 10:49

Elise schreef:Verder lijkt het mij gezond als men geld achter de hand heeft om de continuïteit te waarborgen en direct hulp te bieden als het nodig is.
Uiteraard, maar verkijk je niet op de grootte van de reserves, in combinatie dat men ALLEEN goed doet met de opbrengst van de beleggingen minus de overheadkosten.
In die logica zit iets serieus krom.

Mijn broek zakte het meeste af bij het beleggingsverlies van het KNMR in 2009, zijn de 22.5 miljoen:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... n/speel/1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens de VFI richtlijnen, mogen ze maximaal 15% beleggen. Als je dus de helft van je beleggingen door het putje zou spoelen, kun je dus nagaan wat de echte reserves zijn.

Ja maar die hebben ze nodig voor een minder jaar zeg je?
Pakken we het jaarverslag 2010 er effe bij:
http://www.knrm.nl/_sitefiles/file/jaar ... 202010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Totale reserves = 84.800.000

En wat gaan we doen in 2011?

Ophalen via fonsen = 8.125.000
Overige inkomsten = 9.038.000
Overheidssubsidie = 300.000
Opbrengst uit beleggingen = 4.500.000

Totale geschatte opbrengst = 21.963.000

Wat denken we uit te geven in 2011?

doelstelling = 11.123.000
wervingskosten = 1.895.000
admin kosten = 820.000

Totale geschatte uitgaven = 13.838.000

Dus als er niet belegd zou worden, en de overheidssubsidie stopgezet zou worden, houden ze nog een positieve opbrengst over van 3.325.000

84 miljoen die gewoon staat weg te rotten. En dat is dan nog 1 van de kleinere goede doelen, wiens enige doel is om met een zooi vrijwilligers wat zodiacs in een houten kotje draaiend te houden.
(even gebagataliseerd voor het dramatische effect)

Elise

Bericht door Elise » 18 nov 2011, 11:34

Luco schreef:En Elise, beetje flauwe opmerking, jij weet namelijk niet wat een ander wel of niet in een collectebus stopt.
Denk je dat ik er ver naast zit dan?
Valt me op dat tot nu toe niemand van het anti-PVV comité een uitspraak doet over het geven aan goede doelen.....en ja, daar hoor jij ook bij :clown:

Elise

Bericht door Elise » 18 nov 2011, 11:41

smiley schreef:Mijn broek zakte het meeste af bij het beleggingsverlies van het KNMR in 2009, zijn de 22.5 miljoen:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... n/speel/1/" onclick="window.open(this.href);return false;"
Zo'n stemmingmakerij filmpje van het programma Kassa, nee dank u.

Natuurlijk hebben degene die beleggen zware verliezen geleden en dus ook de pensioenfondsen en de goede doelen. Maar ondertussen is ook al aangetoont dat als b.v. de pensioenfondsen hun geld gewoon op een renterekening hadden gezet ze dan nu veel minder vermogen hadden gehad in vergelijking met de beleggingen (ondanks de verliezen daarop). Zelfde geldt voor de goede doelen.

En uiteindelijk blijken beleggingen, ondanks het verlies, nog altijd stabieler te zijn dan een deposito bij de DSB of een renterekening bij IceSave :kikker:

smiley

Bericht door smiley » 18 nov 2011, 11:55

Los van het feit of beleggen wel of niet een goede zet is, zit het mij alleen dwars dat ze het uberhaubt hebben kunnen beleggen.

Van een pensioenfonds kun je verwachten dat ze het kapitaal wat ze hebben moet groeien om de indexering bij te houden, met een evetueel risico dat het een jaar niet lekker gaat.

Het enige wat ik van een goed doel verwacht is dat de inkomsten van dat jaar minus de onkosten besteed worden aan .......hou je vast......een goed doel. (en een fatsoenlijke reserve daargelaten)

Maar 30 tot 40 jaar subsidie op de grote hoop smijten heeft gewoon tot walgelijke reserves geleid, die totaal niet meer in verhouding staan tot waar het doel ooit voor is opgezet.

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2011, 12:03

Elise schreef:
Luco schreef:En Elise, beetje flauwe opmerking, jij weet namelijk niet wat een ander wel of niet in een collectebus stopt.
Denk je dat ik er ver naast zit dan?
Valt me op dat tot nu toe niemand van het anti-PVV comité een uitspraak doet over het geven aan goede doelen.....en ja, daar hoor jij ook bij :clown:
Wat jij wilt, fijn dat jij beter weet waar ik wel en niet aan geef.
Maar geeft niet hoor schreeuw jij maar trots van de daken dat je ook 50 eurocent geeft, goed voor je gemoedsrust :clown:

GTRene

Bericht door GTRene » 18 nov 2011, 12:04

goede post smiley

Rupie

Bericht door Rupie » 18 nov 2011, 12:08

smiley schreef:Los van het feit of beleggen wel of niet een goede zet is, zit het mij alleen dwars dat ze het uberhaubt hebben kunnen beleggen.

Van een pensioenfonds kun je verwachten dat ze het kapitaal wat ze hebben moet groeien om de indexering bij te houden, met een evetueel risico dat het een jaar niet lekker gaat.

Het enige wat ik van een goed doel verwacht is dat de inkomsten van dat jaar minus de onkosten besteed worden aan .......hou je vast......een goed doel. (en een fatsoenlijke reserve daargelaten)

Maar 30 tot 40 jaar subsidie op de grote hoop smijten heeft gewoon tot walgelijke reserves geleid, die totaal niet meer in verhouding staan tot waar het doel ooit voor is opgezet.
Daar ben ik het grotendeels mee eens. Wil niet alle goede doelen over een kam scheren, maar denk dat er nog weinig zijn die echt vanuit het idee werken wat de meeste mensen bij een goed doel hebben. Continuïteit van een goed doel, kom op zeg. Als men niks meer wil geven of men niks meer krijgt is het over en uit. Een goed doel bestaat bij de gratie van goodwill. Reserveringen voor lange termijn projecten daar gelaten natuurlijk.

Elise

Bericht door Elise » 18 nov 2011, 12:14

Ruben schreef:Continuïteit van een goed doel, kom op zeg. Als men niks meer wil geven of men niks meer krijgt is het over en uit. Een goed doel bestaat bij de gratie van goodwill. Reserveringen voor lange termijn projecten daar gelaten natuurlijk.
Neem als voorbeeld even de dierenasiels in Nederland. Hebben ze geen (of veel minder) inkomsten en ook geen reserves achter de hand zou dit gelijk sluiting betekenen.

Luco

Bericht door Luco » 18 nov 2011, 12:16

Daar neem je een heel slecht voorbeeld, de meeste dierenasiels moeten per maand/jaar bekijken of ze kunnen overleven en hebben geen of heel weinig reserves.

smiley

Bericht door smiley » 18 nov 2011, 12:19

Ruben schreef: Reserveringen voor lange termijn projecten daar gelaten natuurlijk.
Exact, en daar zit precies die grijze zone, waardoor ze bankje kunnen spelen.
Het VFI zegt dat ze voor continuiteit 1.5 x de jaarkosten als reserve mogen hebben:
http://www.vfi.nl/cms/streambin.aspx?re ... CCE5148AC3" onclick="window.open(this.href);return false;
Lange termijn beleggingen is nergens aan gebonden, zolang ze het resultaat maar in het jaarverslag verwerken.

En pas sinds die jaarverslagverplichting er is, is duidelijk geworden dat het om gruwelijk veel geld gaat, en wat er in 2009 kapot geslagen is.

smiley

Bericht door smiley » 18 nov 2011, 12:22

Luco schreef:Daar neem je een heel slecht voorbeeld, de meeste dierenasiels moeten per maand/jaar bekijken of ze kunnen overleven en hebben geen of heel weinig reserves.
In 2012 kun je makkelijk bij het KNMF 3 ton pakken. Die vegen er toch maar hun reet mee af, omdat ze de kotjes van hun zodiacs moeilijk nog een 10e verflaag kunnen geven.

Elise

Bericht door Elise » 18 nov 2011, 12:27

Luco schreef:Daar neem je een heel slecht voorbeeld, de meeste dierenasiels moeten per maand/jaar bekijken of ze kunnen overleven en hebben geen of heel weinig reserves.
Juist daarom had ik de dierenasiels als (slecht) voorbeeld genomen, de continuïteit is bij velen een drama.

smiley

Bericht door smiley » 18 nov 2011, 12:58

Leuke timing. Net gepubliceerd:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... aan_g.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie